2000 mallin vanin parkkivaloongelma?

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja ihka, 23.10.2020.

  1. ihka

    ihka 2nd gear

    Sulake palaa aika välittömästi kun uuden laittaa sulakerasiaan.
    Kaikki valot kyllä toimii mutta vain hetken.
    Miten paikallistaa vikaa ?
     
  2. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Jossain on oikkari mutta missä.... Se valokatkaisin on ainakin noissa hajoava osa. Jopa niin hajoava osa että uusi tilattu oli heti rikki.
    Vaihtaisin sen ensteks.
     
  3. ihka

    ihka 2nd gear

    Eikö sieltä valokatkaisimesta antaudu mitään vaikka kuinka syöttelis sulakkeita rasiaan ?
    Luulis oikarikohdan palavan rikki jolloin paikantaminen voisi olla helpompaan ?
     
  4. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Onko valot tehtaan jäljiltä, vai onko sinne sepitty jotain 2,5€:n E-hyväsyttyjä tarvikkeita?

    Jälkimmäisessä tapauksessa vika voi olla ihan missä vain, riippuen muutoksen tekijästä, mutta ekana katselisin läpiviennit, kun yleensä nämä kotimaiset sepät on vetäneet ne 0,5mm2 kaiutinjohdoilla tehdyt valojen johdot pellin ja läpivientikumin välistä.
     
  5. Ade62

    Ade62 3rd gear

    Sen sulakkeen takana on todennäköisesti parkkien lisäksi sisävalot, tavaratilan valot ja mahdollisesti moottoritilan valo. Jos sulake kestää vaikka 5-10 sekuntia, niin yksi tapa rajata ongelmaa voisi toimia seuraavasti. Kaverin kanssa katsotte yksitellen, syttyykö valot. Eli toinen katsoo takavaloja, ja toinen laittaa sulakkeen hetkeksi paikalleen. Kun valot syttyy, sulake pois. Jos kaikki valot syttyy testillä, on ongelma johdotuksessa tai kytkimessä.
    Jos löytyy valo, mikä ei pala, voi vikakohta löytyä siitä. Jos sulake ei pala, kun parkit on pois päältä, uskoisin valokytkimen olevan kunnossa.
     
    isalmela tykkää tästä.
  6. ihka

    ihka 2nd gear

    Sulake ei pala jos parkit ovat pois päältä eli valot kokonaan pois.
    Sisävalot toimii kun pyörittää mittariston himmennys rullaa.
    Eihän sisävalot syty kun parkit laittaa päälle mut syttyykö konehuoneen tai tavaratilanvalo ei ole tietoa?
     
  7. Bukero

    Bukero Gearhead

    palautetaanpa mieleen kuinka etsitään ns.kaikessa rauhassa oikosulkua.

    eli sulakkeen paikalle mahdollisimman suuri lamppu esim. vanha H3-työvalo tms.
    watteja ainakin se abaut70....paras olis jos ainakin samanverran kuin tutkittavassa piirissä yhteensä on kulutusta.
    ja sitten johtoja heiluttelemaan ja läpivientejä tutkimaan.

    kun se työvalo sulakkeena toimiessaan palaa täysillä niin on parkkilinjassa täysoikari ja

    kun vikapaikka löytyy niin sulakelamppu himmenee välittömästi ja kyseisessä piirissä mahdollisesti ehjänä olevat lamput alkavat osoittamaan elonmerkkejä.

    tällä systeemillä säästää sekä sulakkeita että hermoja.;)
     
    Ade62 tykkää tästä.
  8. ihka

    ihka 2nd gear

    Kiitos kauheasti.
    Empä ole moisesta kuullutkaan.
    Myönnän tyhmyyteni.
     
  9. ihka

    ihka 2nd gear

    Mikä muuten estää linjan oikosulun palamista kun sulakkeen tilalle asennetaan lamppu kuormittajaksi ?
    Linjassahan on edelleen oikosulku jossakin eli eikö oikosulku edelleen "pala/polta" jotakin?
     
  10. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    se lamppu vähentää oikosulku vastusta,voi termi mennä väärin mutta esim.töissä oli huippari jumissa katolla,ihmeteltiin miksi ei varot lauennu,oli asentaja vetänyt pitkät johot liian pienellä johdolla niin johto lämpenee vastuksena eikä jaksa varo enää laueta,lopputulos voi olla tulipalo.
     
  11. Bukero

    Bukero Gearhead

    tuon lampun tarkoitus on nimenomaan rajata vialliseen piiriin syötettävä virta (amp) turvalliselle tasolle. jolloin voi kaikessa rauhassa tutkia/paikantaa vikaa.
     
  12. ihka

    ihka 2nd gear

    Nyt on eri wattisia lamppuja kokeiltu.
    Ihan sama minkä lampun laittoi sulakkeen tilalle niin se vaan paloi eikä mikään auton valoista :(.
     
  13. 7Days 7Nights

    7Days 7Nights 3rd gear

    Suora oikosulku maahan johdossa sit ku saat sen sulakkeen paikalla olevan lampun sammumaan niin vika kohta löytyy.
     
  14. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    yks vikapaikka on peräkoukun sähköt. Se liitin on kuran keskellä auton alla, helppo paikka oikkarille. Myös takavalojen liitin (takana verhoilujen sisällä) on vikaantuva osa.
     
  15. aesvi

    aesvi Gearhead

    Oisko korjaamokäsikirjasta apuja http://c5k4js3r.c5.suncomet.fi/G_Van_01_Chassis_03.pdf.

    Parkkivika on kelju paikantaa, kun johdotus menee ympäri auton.
    Hyviä neuvoja tuossa on tullutkin. Ehkä kannattaa rajata irrottamalla liittimiä:
    - parkit on johdotettu ruskealla johtimella (brn)
    - valokytkimen jälkeen on haaroitus S225
    - etupään valoille liitin C102, moottoritilassa vas.etukulma (s.755)
    - takapään johdotus liitin C202, sisäsulakeboksin lähistöllä (s.815)

    Josko nuo irrottaa yhtäaikaa/erikseen ja katsoo mitä "lampputesti" näyttää.
     
  16. ihka

    ihka 2nd gear

    Kiitos kaikille.
    Lämpiävä johto löytyi ja se meni keulan lisäpitkille (parkkipolttimoihin).
    Edellinen omistaja oli poistanut lisävaloumpioiden parkkipolttimot mutta jättänyt johdotuksen.
    Nykyään kun keulilla ei saa palaa enää 4 parkkia (original umpion parkit ja lisävaloumpion parkit) niin ilmeisesti noiden polttimot on siksi poistettu.
    Mikä lie haitta 4 eteenpäin näyttävästä parkkipolttimosta?
     
  17. Oskari

    Oskari 1st gear

    Oletko selvittänyt mikä on tilanne nykyään, niihin valomääräyksiin kun tuli jotain muutoksia pari vuotta sitten ?
     
  18. ihka

    ihka 2nd gear

    Edellistä vania katsastin noin 2v sitten ja silloin tuli ekan kerran huomautus kun sillosessakin vanissa paloi lisäpitkien sisällä parkit ja original umpioissa.
    Tässä välissä en ole katsatellut eikä nykyinen vani ole vielä leimakunnossa.
    Ainakin pakui ja milloin mitäkin pirssejä joissa parkit lisävalojen sisällä.
    Mene ja tiedä miten nykykäytäntö on niin ja omat vanit olleet aina kevyt kuokkeja.
     
  19. Pannu H-D

    Pannu H-D Gearhead

    Nythän kelpaa ne valot mitkä on lähtömaassa olleet.
     

Kerro tästä muillekin!