225 nostajat, ym.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Terosu, 28.8.2007.

  1. Terosu

    Terosu 1st gear

    Eli mitenkä, koneessa on vissiin sit hydraulinostajat, mutta miten noi on tarkotus säätää kun venakopan alta ei ainakaan löydy yhtään mitään kierteellistä minkä kanssa sais säädeltyä? Siis se esijännite?

    Pitäisi palanut kannentiiviste vaihtaa ja samalla koittaa paikallistaa nakutusta. Sellanen hyvin kuuluva nakutus, on nakutellut jo puoli vuotta eli eipä vissiin oo laakeri ainakaan, eikä muutenkaan siltä vaikuta. Kun kylmänä antaa kenkää reilusti ja antaa palailla tyhjäkäynnille, poistuu nakutus usein hetkeksi ja sitten taas palaa ikäänkuin hiljalleen, eli oliskohan joku nostaja tukkeessa ja aukeis kun saa jenkaa, tai jotain? Miten noitten nostajien kunto olis mahdollista tarkistaa, käsikopelolla tunnustella että onko väljää kun venttiilit on kii?

    Auttakaa tyhmää ja kokematonta :wink:
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aika harvinaisia täällä on hydraulinokkaset 225:t, mikäli mopsin /6 motista on kyse. Olikohan 1982, kun noihin vihdoin hydraulinokka saatiin Systeemi noissa on vähintäänkin erikoinen, piakkoin korvattavaan moottoriin ei viitsitty mitään radikaalia alkaa väsäämään, eli lohkoon tekemään muutoksia paineöljyjanvaille nostajille, vaan öljy nostajille syötettiin "takakautta", eli keinuvipukseleilta työntötankojen välityksellä nostajille. Voi olla aavistuksen hankalampaa löytää tollaseen osia.
     
  3. Terosu

    Terosu 1st gear

    http://www.slantsix.org/articles/parts-matrix/jpg.htm

    Tuon mukaanhan hytraulit oli jo 1980? Mut voi vitalis jos mulla on joku harvinaisuus mihin ei saa osia :mad: No se selittäis ainakin, miksen onnistunu haulla löytämään just tähän aiheeseen liittyen oikeastaan mitään.

    No, noihin kyssäreihin saa silti vastailla, varmaan kuitenkin muihinkin hydraulinokkasiin sovellettavissa.
     
  4. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Niissä hytraulinokallisissa sitä väljää ei juurikaan tunnu, edes venojen ollessa kiinni. Ihan aavistuksen keinua saa kiikutettua. Sitä konetta ei oo suunniteltu säädettäväksi. Heitin yhteen hydraulinokkaiseen slanttiin vanhan kannen paikalleen ja vaihdoin vain keinuvipuakselin ja -vivut. Se pelas hirveen hyvin. En säätäny niitä venoja ollenkaan. Vedin vaan pultit kiinni ja tulille.

    Alakertahan noissa on sama kuin 70-luvun lopun koneissa. Ainoastaan takapään stefa on isompi ja venakopan pultit on eripaikoilla. Ja se tiivistesarja maksaa 130 euroa. Vanhaan se maksaa n. 60. Muuten samat osat käy. Ja olikohan keinuvipuakselin takimmainen pultti erilainen!?

    Mulla on muuten noita nostajia, tönäreitä ja keinuja jos tarviit. Tönärit suoria, nostajat pitäis varmaan pestä, kun tuli laakerivaurio siihen koneeseen. Nostajien pohjat ei oo kuluneet, eikä kyljissä ole orkosia tai naarmuja.
     
  5. Terosu

    Terosu 1st gear

    Satavitunkolmekymppiä? :eek: Taas köyhää kiusataan... Mulla oli sellanen käsitys, ettei slanttien kansiin tehty oikeestaan mitään isoja muutoksia millonkaan?

    Tosta väljästä, meinaan et jos siel on joku nostaja paskana, saisko sen sit tolleen selville, keinuvipua räpläämällä?

    Nostajia voipi tarvita, jos se nakutuksen aiheuttaja niissä sit on. Pidetään nimi mielessä.

    Niin, ja miten ton vitun imu/pakosarja kombon saa tuolta veke, perkele... :-?
     
  6. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Sen nostajanhan pitäisi "kusta" läpi, jos se on väljä. Eli sen pitäisi painua, jos sitä painaa. Mut siellä voi olla vaan ilmaa ja nakuttaa sen takia.

    Koita rimauttaa kylmänä kaasu pohjassa käyntiin. Monesti lopettaa sen naputuksen silloin, kun öljy tulee ampumalla nostajaan.

    MUTTA OMALLA VASTUULLA!!! Jos epäilet alakerran kuntoa, niin anna naputtaa.

    Imu- ja pakosarja lähtee, kun aukoo ne kaikki pultit.
     
  7. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Jos takapään stefa ei vuoda, niin osta tuo 60 tiivistesarja. Tosiaankin eroa on vain siinä stefassa. Ja sit irrallaan se venakopan tiiviste. Muistaakseni 11 euroa. Säästyy het paikalla kuutisenkymppiä.
     
  8. Terosu

    Terosu 1st gear

    Niin varmaan joo, mut multa loppuu ainakin sopivat avaimet kun ne alemmat pultit pitäis saada :eek: Ei mahdu hylsy, eikä oikeen lenkilläkään pääse.

    Ei oo tarkotus alakertaa roplata, sieltä ei kuulu mitään erikoista ääntä, kansi vaan veke ja yläpään tiivisteet uusiks, kai ne venttiilitkin voi hioituttaa.

    Ei noi nostaat paljoa ainakaan tunnu painuvan kun painelee, ihan vähäsen ehkä, mut niin kai kuuluukin?
     
  9. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    pikkuräikkään kaks jatkovartta ja semmonen linkku, jonka teippaat melko jäykäks. Pitää vääntää sieltä pakuputken vierestä.

    Ja ne nostajat kyllä antaa vähän periksi. Mut pohjaan ei saa painua tietenkään.
     
  10. kasipallo

    kasipallo Gearhead

    mul oli tommonen kone kans valsussa ja se oli kuulema 82-87 mallia.venttiilikopantiiviste oli tosiaan erinlainen.venttiileitä ei voinu säätää ja se kone oli ihan hyvä mut muuten ihan paska :rotfl: se pyöri hienosti vielä tyhjäkäyntiä vaikka alakerta oli silppuna,kolmesta mukista renkaat poikki ja yks muki muuten vaan mustana...hyviä vehkeitä
     
  11. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Juu... Näin se toimii :D
    Ja jos lisää toivot jännitystä elämään, niin pistä sinne alle keskelle semmoiset pultit joista on jo vähän kulmat pyöristyneet....
    On meinaan muutaman vuoden päästä jännää nähdä aukeaako vai ei :rotfl:
     
  12. Terosu

    Terosu 1st gear

    Voishan tollasen yllärin jättää seuraavalle asentajalle, mä kun en enää meinaa tätä pitää, kunhan korjaan että saan myytyä :poff:

    Mut on tää nyttenkin vähän jännää, noita uloimpia pultteja saa isolla räikällä auki ja siinä on vähän tuntumaa vielä, että katkeeko vai eikö, ja osaa sen mukaan toimia sit, mut miten käy kun alkaa meiän huteralla pikkuräikällä ja tollasella jatkoviritelmällä sieltä alta repimään pikku vitutuksessa?

    ...Sen näemme seuraavassa jaksossa (huomenna) :poff:

    Pitää varmaan käydä tollanen 1/2" pikkuhylsy ostamassa erikseen noita pultteja varten, jos siellä vaikka on joku valmiiksi pyöristynyt kanta tai muutenvaan lipeää niin hups... :mad: En haluis vielä kaheksantoistavuotiaana harmaita hiuksia.
     
  13. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    50 euroa maksoin yläpään tiivistesarjasta :eek: Oli massatiiviste ja kaikki "ylimääräisetkin" mukana...
     
  14. Terosu

    Terosu 1st gear

    Mistä?
     
  15. Ite vaihoin Darttiin koneen pari vuotta sitten. Vaihtokone pelasi muuten hyvin, mutta jokin venttiili naputti. Yllätys oli melkoinen, kun avasin venttiilikopan. Kyseessä on nimittäin juurikin tuo hydraulinostajilla oleva kone. Eipä tarvinnutkaan ruveta säätämään venttiilien välyksiä - kun ei pystynyt. En oo itekään saanu paikallistettua, että mikä niistä nostajista naputtaa. Eipä tuo ole menoa haitannut. Tuossa kannessa on tosiaankin venakopan pulttien reiät eri kohdissa, kuin aiemmissa malleissa.

    Saako ne hydraulinostajat muuten nostettua yläkautta pois, kun ottaa eka tönärit pois edestä?
     
  16. Terosu

    Terosu 1st gear

    Joo toi venakoppien erilaisuus tuli huomattua kun tilasin joskus keväällä siihen tiivisteen :mad:

    Ei toi naputus menoa haittaa mut olishan se kiva kun ei olis mitään ylimääräsiä ääniä. Enkä mä tiiä naputtaako nostajat edes, ne vois vaikka kaikki vaihtaa jos halvalla sais, sillähän se selviäisi. Mut vähän siltä tuntuis, niinkun Dartsan puhui niin naputus katoaa usein kun kylmällä koneella polkee hetkeksi kierrokset ylös, sitten palaa vähitellen taas tuo ihana nakutus...
     
  17. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Öljynvaihtokin vois auttaa. Tuppaa hieman noissa kutvosissa bensottumaan aina ne öljyt.
     
  18. Terosu

    Terosu 1st gear

    Vaihdoin öölit keväällä ja ongelma oli jo ennen sitä, eikä muuttunut mihinkään. Nyt siellä on muistaakseni Mobilin täyssynteettiset 10w-40.
     
  19. Dartsan

    Dartsan Gearhead

    Minä oon ajanu Shellin mineraaliöljyillä. Kesällä 20-50. Talvella 10-30. Saattaa johtua noista superöljyistäkin se napsutus.
     
  20. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    finn-am.. mikä nykyään lienee...
     

Kerro tästä muillekin!