225 superista tehot irti????

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 16.9.2003.

  1. amos

    amos 1st gear

    Minullakin on joskus myös ollut kutosen virityshommat mielessä. Eipä koskaan ollut aikaa tai halua kuitenkaan tehdä asian eteen mitään. Tähän väliin en kuitenkaan malta olla rykäisemättä yhtä tosiasiaa. N. 22 vuotta yhdellä -65 4D Vallulla ajaneena olen aikoinaan nuukana laskeskellut kulutusta. Esim. vuosina -84..-87 ajoin säännöllisesti viikoksi Nastolasta Kotkaan ja perjantaina takaisin. Matkaa suuntaansa oli mittaustavasta riippuen 102...105 km. Tämä matka taitettiin 10 litraa tankissa, pääosin talvella. Kertaakaan ei loppunut, vaikka tipalla oli. Matkanopeutta oli just senverran kun tiellä oli tilaa. Ja kuormaa yleensä 1+4 henkeä+tavarat. Koneena oli silloin, kuten aina siinä autossa, 225", aivan vakio. Ja ajettukin oli, Paljon! Ja tuulettajan siivet oli talven hyllyssä. Tietenkin 3-lovinen loota ja 7-varttinen perä.
    Siihen aikaan, kun Lahden seudullakin oli A-koppasia joka talon pihassa, ei varaosalootat tai -perät olleet harvinaisia. Loppuunajetut vaihdettiin vähän "parempiin" Perän valkkasin sen mukaan, millä "pääsi kovempaa". Ja piti pienintä ääntä.
    Saas nähdä, mitä nykyisen harrasteauton kulutus edustaa 2000 kg/383"??

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: amos 2003-11-05 15:31 ]</font>
     
  2. scamp

    scamp Gearhead

    joo mun scamppi kulutaa n.9,5-11l/100km225+904+seiska perä.Ainut viritys osa peltipakosarja ja rosteri putkisto!
     
  3. Saanko puoli kaljaa kun kulutus oli kesällä
    12.8 ltr jos 67 daran mittariin oli uskomista pannu oli 225, sekalaista ajoa, kaupunki,taajama,moottoritie!!
     
  4. AteV8

    AteV8 Gearhead

    No voi hyvänen aika!
    Saanko säälistä yhden kaljan? :smile:
    Itelläni on meinaan käyttö autona 1600cc dx corolla, uudemman corollan juuttuva kurkkusella, kiihdytys pumppu jumissa...
    Nätisti kun ajelee ni selviää 4,5l/100km,
    mikä on ihan hyvin alkup 8l/100km verrattuna. Eli jos teillä kerta on niin tarkkaa sen bensan kanssa ni kyl mä voin dixdaxin Darttiin vaihtaa! :smile:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: AteV8 2004-03-13 02:49 ]</font>
     
  5. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Mä vaihdoin omaan Super sixiin vaan 1.3 dx:n (sen takaveto) kaasarin. Sopi paikalleen pikkasen pultinreikiä viilaamalla. Idea oli ihan hyvä ja laite toimi upeesti. se rajotti kulutusta melkoisesti, kuten myös huippunopeuden jonnekin satasen hujakoille. Edelleen oon sitä mieltä, että kaksvaihe kaasari siinä pitäis olla; weberiltä löytyis joitain sopivankokoisiakin malleja. 1.3 litrasen kaasari oli aavistuksen alakanttiin virtaukseltaan sitten kuitenkin.
     
  6. AteV8

    AteV8 Gearhead

    Ladoista löytyy muuten ihan kelvollisia weberin kopioita. Vois olla ihan varteenotettava vaihtoehto jos aitoa weberiä ei satu löytymään.
    Mihinkäs suuntaan niitä aisinin (dx:n kaasarin) reikiä piti viilata?
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Ulospäin, ei ollut paljosta kiinni. Läppäakselit vaan on "eripäin", eli vivustoa joutuu viritteleen. Veikkaan, ettei laatokan kaasarit oo virtaukseltaan juurikaan suurempia, toi DX kaasari pelas muuten mainiosti, mutta siitä vaan loppu ilmavirtaus kesken auttamatta. Ikäänkuin läpät levällään olis ajanut vakiolla n. neljäsosa kaasulla. Jossain muistelen, että olis suositeltu 32/36 webrua tai isompaa.
    Tossa on imusarja kahdella 36:lla http://www.prolinefuel.com/dualslant.html
     
  8. Jake

    Jake Gearhead

  9. Metallimies

    Metallimies 1st gear

    Tosta edellidestä linkistä kattoo sieltä muista kuvista ni se kutonen remmillä on aika villin näkönen...
     
  10. leksa

    leksa Gearhead

    Kutonen SL 225

    SL 225
    Olen joskus "viritellyt" 225cid kutosta hyvällä menestyksellä. sellainen 180hp - 200hp tulee melkein itsekseen pienellä vaivalla. Mopen kutosen "heikoin lenkki" on mielestäni sylinterikansi. Siis puhun tehosta.

    Hieman kannesta pois, kärjetön sytytys. Tarkasti venttilikoneistön sivuttaisvälykset pois.
    Pikkulohkon tms sellainen kaksoiskaasari. Pakosarja paremmaksi niin johan on toimiva.

    Jos on varaa niin isommat venttiilit.

    Se ensimmäinen pienitulppainen Aspenin kansi on hyvä peruslähtökohta ja -74 lohko takoakselilla on tukevin yhdistelmä. Luodon Hanski (Virtauskansi Oy) porttasi kannet ja Offenhauserin 4 reikäsen imusarjan, päälle Holley 750cfm vacuum ja laitoin hyvät peltisarjat niin Mopen omalla 276 nokalla meni Dartti 14,36 parhaimman neljännesmailin. Kouvolan Open tapatumassa 200m meni viidellä sylinterillä (yhdessä männässä reikä kesken kisan) jotenkin mitä en muista", mutta kolmas sija tuli.
     
  11. Mr Dart

    Mr Dart Gearhead

    Mulla on Dartissa 225:ssa kiinni Weber DGVA 32/36 ja se toimii erittäin hyvin. Kulutus on kohdillaan ja säätö mahdollisuuksia piisaa.
     
  12. jatsi

    jatsi 1st gear

    älkää nyt naurako kaverit mutta talbot horizon 1500 mottorilla omaa espanjassa koottua 2-kurkkuisen weber kopion jossa kansi tehty made in spain ja alakerta ehtaa weberiä tätä tiedän käytetyn sovittamalla esim kuplassa/dx corollassa/2 litrasesa takaveto opelissa

    läppä koko taisi olla 32mm?

    sen verran tää on huono kaasari sovitella että se on yksi akselinen eli luonnollisesti läpät aukee yhtä aikaa (siksi kait kuplassa suosittu) ja jako on pienempi kuin normaali solex/weber
    (ehkä sama kuin jossain fiat tipossa?)
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

  14. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Varmasti, ihan niinku kaiken muunkin ulkoa opettelemisella. Ei puutu enää kun, että joku sen motin vielä tekis. Kiirettä ei kannata pitää, koska siihen saakka voi baarissa ajaa tosi lujaa.
     
  15. lake ender

    lake ender Gearhead

    Onkos kukaan soveltanut ruuttaa slanttiin? Jenkit näkyy näppäilevän joidenkin efi sovellusten kanssa, mutta onko täällä kellään kokemuksia?
     
  16. 440Magnum

    440Magnum 1st gear

    Hei leksa! paljos tommone viriviri225 mahtaa kuluttaa?

    Tarjotkaa mulle 12päkki, mun darran kutvonen kuluttaa jotn 12-14litraa sataselle maantieajossa :lol: :lol: ja koneessa ei ole mitään "viritystä" paitti kärjetön sytytys...hah hevoset on päässy kyllä karkaamaan kauan aikaa sitten :rotfl: 8)
     
  17. kema

    kema 1st gear

    mide fiddua sitä virittämään vakiollaki käyt kaupasa ja voi sitä tyyliä ku veltto kutonen laulaa :lol:
     
  18. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear

    Viikonloppuna juuri mittasin ja säätelin erään Dartin 225,sen tehopenkissä,jossa oli 3 kpl Saabin Strömberg juuttuvakurkkuista kaasaria.Pelasi tosi hienosti,paremmin kuin vakio yks kurkkuinen,johon oli korjaussarja jo uhrattu.Hieman huohottava,muuten hyväkuntoinen vakio kone puski pyöriltä järisyttävät 97 hv/3800 rpm ja 221nm tai 163 ft/lbs/2700 rpm.Parhaan väännön alueella luisti 904 automaatti,joten vääntö olisi ollut vielä parempi,huipputehon kohdalla ei luistoa enää ollut,tehop.ohjelma näyttää sen.Konetehoa ei mitattu ollenkaan.ajossa kuulemma aivan kuin eri auto 1-kurkkuiseen verrattuna.saa nähdä,mitä kannen muutostyöt vaikuttavat seuraavaksi,laatikko pitäisi korjata kuitenkin ensimmäiseksi. :soosoo:
     
  19. dustez

    dustez Gearhead

  20. eepi

    eepi 1st gear

    saakos muuten tollaseen slanttiin jostain peltisatsia. ja jos saa niin mistä ja mihin hintaan?
     

Kerro tästä muillekin!