3000 stall turbiini ja kruisailu?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Trucks&Tacos, 7.12.2022.

  1. Trucks&Tacos

    Trucks&Tacos 1st gear

    Mielipiteitä, kokemuksia? Lyhyt perä ja ykkösvaihde pitäisi kai vaikuttaa niin, että liikkuu kaupungissa ok myös alakierroksilta, stallin alapuolelta?
     
  2. Nupa

    Nupa Gearhead

    3:73 ja 3200.
    Kyllähän tolla kaupungissakin ajelee.
     
  3. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ainahan ne liikkuu stallin alapuolellakin, moni liikkuu varsin hyvin. Auton paino vaikuttaa tietysti myös tuossa yhtälössä, kevyt liikkuu herkemmin. Mulla oli joskus 3000 stallia 1600kg caminossa, 3.36 välitys. Ei sitä normiajossa juurikaan huomannut eroa vakioon, ennenkuin polkas. Lootaöljylle lämpömittari ja tarvittaessa lisäjäähdytystä olis hyvä olla.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    4.10, 26" korkeuden renkaat ja 3000 stallia slantissa. Ihan kiva kaupunkiauto 60 rajoituksella. Liikkuu noin 2000 rpm tienoilla. 80 vauhdissa on jo stall saavutettu.
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Caminossa oli 28 rengas jolla 80kmh vaatii teoriassa noin 2000rpm. Aivan hyvin kulki tuota 80 ehkä noin 2200rpm tms. Ei mitään ongelmaa kulkemisen tai lämpenemisen suhteen, vaikka oltiin liki tonni stallin alapuolella. Ei se stalli mikään vapaakytkin ole, ne rundit nous tohon 3000 kun kaasu on pohjassa. 80 kruisatessa ei ei tarvii paljoa kaasua painaa. Ehkä jossain motorhomessa tilanne olis toinen.
     
  6. 3964

    3964 2nd gear

    Nyt on 3000 stall+3.7 ruuvi,eipä tuolla lähikauppaa kauemmas viiti ajella.

    Tulossa ois 3.0 ruuvi,onko tuon turbiinin kanssa toivoton/kestämätön yhdistelmä?

    N.1500kg mosse.
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei välttämättä toivoton, rengaskokokin vaikuttaa. Jos lootan lämmöt pysyy kurissa niin ajelee menemään vaan.
     
  8. Herje

    Herje Gearhead

    Vallussa oli joku 4500 stallia 340 pikkulohkolla ja 28 korkea rengas.
    Ihan olisi voinut jokapäiväkin ajella.

    Laatu turbiini ei paljon luista stallin alapuolella ja vetää myös tyhjäkäynnilläkin eteenpäin.
     
    pptalo, Volvo_5.7 ja Solvent tykkäävät tästä.
  9. Solvent

    Solvent 3rd gear

    Valiantissa pirteän 318 X-lohkoon tehdyn motin jatkeena mulla oli 727, jossa turbiini n. 5000-stallilla. 28" korkee rengas ja 4.56 välitys. Nurkka-ajot hoitui ilman ongelmia. Tuli myös pari pidempää reissua tehtyä. Hyvin veti jo tyhjäkäynnillä vaikka käynti olikin aika räkänen. Laatuturbiinin kans pärjää, jättää ne markettilimput hyllyyn...
     
    Volvo_5.7 ja Herje tykkäävät tästä.
  10. jakulepi

    jakulepi Double Gearhead

    Minulla 2gen Camarossa 3.42:1 ja suunnilleen 3000-3200 stallinen räätälöity turbiini (JN Trading), TH350:n kanssa. Renkaat 275/60/15".

    Ihan asiallinen kombo ollut niin peruscruisailuun, ruuhkassa mateluun kuin matka-ajoonkin .
    En ole siis havainnut mitään merkittävää varjopuolta nopeusrajoitusten mukaisessa ajelussa missään tilanteeessa.
     
    Muokattu: 8.12.2022
    LehtinenA ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  11. shr1

    shr1 Gearhead

    Täällä +1700kg, 3.08 välitys, 28" rengas ja stallia kans 5000 nurkilla. Ei minkäänlaista ongelmaa missään nopeuksissa. Toki turbiini on hyvä. Öljyn viskositeetilla voi vähän "säätää" käytöstä stallin alapuolella, et jos tuntuu liian joustavalta, niin paksumpaa öljyä kannattanee kokeilla ennen limpun tuomitsemista.
     
    Herje ja Volvo_5.7 tykkäävät tästä.
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Se on juurikin näin. Itse ajattelin ennen 3000 stallisen hankintaa, että tuleeko siitä sellanen että ajo on jatkuvaa "kytkinpommia", mutta pintakaasulla auto liikkuu tosiaan (lähes) kuin vakioturbiinilla.
     
  13. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Mulla on tulollaan Sbc stroukki edelbrokin 2201 nokalla.
    Tämä on samankaltainen 2205 nokan kanssa joka dynotettu.
    Tällä tulee tehonlisäys "potku" siinä 3 " jälkeen.

    https://www.edelbrock.com/performer-rpm-camshaft-for-1955-86-small-block-chevy-2205.html

    Jos teen tämän vaihdon niin joutuisin hankkimaan ainakin 3" lukituksen omaavan turpiinin?
    C10 alusta ja lava kasattuna.
    Projekti kuitenkin vielä kesken oleva.

    Hiukan mietityttää kestäisikö paikat.
    '
    200r4
    373 lukolla
    2 osainen kartaani teleskoopilla
    12 pultti trukki perä.
     
  14. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Veikkaisin että kestänee hyvin. No toi th200 on vähän mysteeri minulle mitä ne kestää vakiona, mutta ainakin niistä saa rakennettua niin että kestää "mitä vaan". Tuo välityskin on sen verran tiuha että keventää kuormaa laatikolta.

    Perän ja kardaanin kesto ei ole ongelma, kunhan ne on kunnossa.
     
  15. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Maantiellä jos olisi edes lähellä stallia, niin ei mene laatikon lämmittämiseksi. Omassa se puoli osui kohdalleen. 80km/h isoimmalla on 3000rpm, joka on - oli - on - oli stall.

    Saas nähdä, mitä TH-Matic tekaisi. Laitoin pyytäen 500 lisää. No ei se sitten ole kuin satasen ajoa jatkossa.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Ei sen maantieajon tarvitse tapahtua stall kierroksilla. Ne stall kierroksethan on ne mihin rundi nousee kaasu pohjaan runtatessa. Maantieajoon riittää aika pienet voimat, siksi se turbiini ”pitää” sen stallin alapuolellakin ilman liiallista luistoa niin että rundit pysyy järkevänä.
     
  17. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Mulla oli ajatuksissa se stall, mihin turbiini menee kaasu pohjassa jarrua vasten kevyesti. Jos maantiellä jää "kuminauha" voimansiirtoon, niin sillä on melko varmasti laatikkoa lämmittävä vaikutus. Staattinen stall, ei dynaaminen.
     
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tässä lähialueella liikkui kesäisin yksi Pontiakki, paitsi viime suvena, kun näin sen sitä ennen hinurin kyydissä. Sillä kuulosti olevan tosi korkea stall ja pitkät välitykset. On se vähän semmoinen "moottorisaha" tai "moottorikelkka" jos tommonen yhdistelmä on.

    Onko semmoista automaattia, missä saisi lukkoturbiinin yhdistettyä ralliturbiiniin? AOD?
     
  19. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vaikka TH700, ja on kai niitä korkean stallin lukollisia limppuja saatavana kaikkiin lukollisiin laatikoihin.
     
  20. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaasu pohjassa jarrua vasten kevyesti? Jos se kaasu on pohjassa niin sen ei ainakaan pitäisi olla kevyttä. Jarrua kevyesti? niin ettei auto pysykkään paikallaan? mitähän tässä nyt tarkoitetaan.

    Siis aivan hyvin stallia voi olla vaikka 4000rpm, maantieajossa 80 vauhdissa rundia reilu pari tonnia ja ei mitään lämpöongelmaa. Ei se turbiini ole mikään 4000rpm vapaakytkin. Eikä se ole variaattori. Se siirtää voimaa ihan hyvin stallin alapuolellakin.

    Normi jenkkiauton vakioturbiini stallaa sen 1500 tai 1700. Kuumeneeko loota ihan ölvinä jos ajelee 1200-1400rpm ruisinkia? ei? no miksei? :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!