305 virittäminen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja chevyfreak71, 18.4.2009.

  1. ohc205

    ohc205 1st gear

    Mulla ois muuten hyväkuntonen 305 STD lohko. Ois hyvä aihio, jollekulle, joka haluaa rakentaa ko motin.
     
  2. jar

    jar Gearhead

    Samaa kyselen täällä, -89 mallin tbi koneinen caprice. Haussa sellaiset vaihtoehdot, että alkuperäinen moottorinohjaus säilytetään (no miksei uusi ohjelma, mutta tietokoneen ohjaama ruisku kuitenkin).

    Tälläisiä ohjeita olen löytänyt, ne ketkä ovat kokeilleet, niin kommentoikaa :eek:
    1. Tbi:n alle spacer
    2. bensanpaineen nosto, paljon ollaan puolesta ja myös vähän vastaan
    3. parempi imusarja
    4. nokka, tietokoneen ymmärtämä. Ilmeisesti overlappi on pahasta päästöjen kannalta? Millaisilla lukemilla oleva nokka tohon sopisi
    5. kannet
    6. pakosarjat ja putkisto
     
  3. Topias74

    Topias74 Gearhead

    No tuohon voisin vastata että paljon on tehty ja paljon taitaa olla vielä tekemättä, auto on nyt ajettavassa kunnossa mutta kaipaa vielä hienosäätöä että toimis kunnolla niinkuin pitää! Mun auto on -91 sedan Caprice jossa on kyllä tehty melkein kaikki. Jälkeenpäin voin sanoa, että halvemmaks ja helpommaks varmaan ois tullu joku holleyn jälkiasennus ruisku joka ymmärtää myös koneeseen tehdyt muutokset, mutta ite yritän selvitä tolla orkkis TBI:llä, suuttimia on vaihdettu, paineita nostettu ja sytkää säädetty mutta sitä parasta säätöä ei oo vielä löytyny, huvikseni kävin kokeilemassa päästöjä ja ois muuten hyvät ollukin jos ei ois ollu niin paljoa jäännöshappea, eli toisin sanoen putket vuotaa liikaa, täytyy ne tehdä paremmin ja yrittää sit uudestaan! Kannet on portattu, vanhan mallin 416 58cc-kannet, air-gap imari välilaipalla, Compin 264 rullanokka, cranen-jouset, HV-öljypumppu,kone rengastettu ja laakeroitu, peltisarjat ja 2,5" tuplaputket, tuplarulla jakopää, Tietokone-boxi on vakio, lastuakin kokeilin mutten saanu sillä autoa toimimaan. Vielä täytyy kerätä läppärillä ajonaikaista dataa ja tehdä sen pohjalta muutoksia. Koko kesä meni säätäessä, jos ens kesänä pääsis enemmän ajaan!
     
  4. ohc205

    ohc205 1st gear

    Liika overlappi on pahasta, mutta jos vaikka imuvena aukeaa 25 eykk ja pako sulkeutus 15 jykk, niin toimii katukäytössä mainiosti.
     
  5. jar

    jar Gearhead

    Viritellääs taas virtuaalisesti tota 305 pikkulohkoa :lol:

    Peltisarjat, mallia shorty, että saa putket katille ( tai mahdollisesti kateille ) siististi. Tossa on kyllä katilta taakse asti tehty suht siisti 2,5 tuuman putki, eli yksi putkikaan ei varmaan jäisi "huiman" tehon rajoittavaksi tekijäksi :eek:

    Katalysaattori on originaali 2,25 tuumanen, sen tilalle joku muu tai sitten tuplaputket, jossa ois kahdennetut katit, niin ei tarvis mitään kalliita virityskatteja.

    Nokka-akseli vaihtuisi esim Comp camin XR258hr tai sitten toi 264.
    Meneekö tämmöiset vakiokansilla tai lähinnä vakiojousilla, tarkoitus olisi mennä tälläin miedosti alussa ja vasta myöhemmin(?) hankkia paremmat kannet järeemmillä jousilla. Nostajat varmaan kannattaisi ainakin uusia?

    Ja mitä tosta hyötyisi; rahaa saa palamaan ja harrastamisen iloa :poff:, tommonen mieto setuppi mennee varmaan tbi:llä vakio-ohjelmalla :lol:
     
  6. ohc205

    ohc205 1st gear

    Onkos sulla merkattu vähäpäästöseksi se auto?
     
  7. jar

    jar Gearhead

    Valitettavasti :mad: :mad:
     
  8. ohc205

    ohc205 1st gear

    No sitten sen kanssa saa olla tarkkana mitä tekee, aika mieto nokka kannattaa laittaa. Ja putkiston ja kattien kahdentaminen kannattaa kyllä.

    Mulla on omassa täysin vakio mosa, mutta tuplaputkistolla tehot nous 181,5hv/4500rpm Imusarjan ja nokan jos vaihtas, niin sais päälle 200hv

    Mutta kone on niin vanha, 33 vuotta, ettei sitä viitti hirveesti kiusata.
     
  9. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Sun pitää ottaa huomioon uutta nokka-akselia katottaessa että paljonko siinä on nosto! Ettei käy sillein että nostoa on enemmän mitä jousi painuu kasaan! Ja ettei jousilautanen ota kiinni ohjurinkumiin tai itse ohjuriin. Ja onkos se sun kone jo rullanokalla? Ootko ottanu selvää? Siinä tapauksessa jos on, niin uus nokka-akseli on noin 300 euroa! Ja vastaavasti taas se hyvä puoli että nostajia ei tartte välttämättä vaihtaa, ja uutta nokkaa ei sen kummemmin tartte ajaa sisään! Ja kansi kysymys on helppo, kannattaa aloittaa vaikka rautakansista jos halvalla haluaa tehdä, Itsellä on ne 416 loppuiset 305 kannet mitkä ite jyrsin ja kiillotin, ja täytyy sanoa että itse ainakin olen tyytyväinen työn jälkeen, mutta vasta dyno kertoo totuuden!Niistä kansista ne on tehny ite parempia tuolla rapakon takanakin! Muistaakseni jo hakusanalla 305 heads löytyy luettavaa ja tuloksia noista kansista! Mut jos on rahaa niin minä ostaisin ehkä tällä hetkellä ne edelin uudet E-Street alukannet mitkä US-partsilta 795e.
     
  10. janiluo

    janiluo Gearhead

    Täällähän on hyvä virtuaalirakentamisen aihe... :D

    Mikähän olis halvin tapa nostaa vakio 305 käyttömotin puristuksia eli paljonko pitäää rahaa sijoittaa minimissään?
     
  11. Buick55

    Buick55 Gearhead

    No jos on kyseessä 305G motti niin hommaa 305H motin ehjät käytetyt männät,nousee puristukset ainakin pikkusen :D
     
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Viimeksi kun tollasta ropasin niin laitettiin -91Fkoppasen 305 kikkaraan Tpi Corvetten nokka ja 350kikkaran suuttimet. Noitten lisäksi peltisarjat, katti tyhjäksi ja pmuutenkin alkupään putki isommaksi. Mihinkään prommiin ei koskettu, mutta sytkää väännettiin niin aikaiselle kuin uskalsi ja seosta rukattiin silleen että lampdan tilalle laitettiin vastus joka huijaa konetta antamaan enemmän soppaa. Vaikutus oli persdynon mukaan huomattava ja 0-100 parani yli sekunnin!
     
  13. PauliP

    PauliP 1st gear

    Jos virtuaalinen puristussuhteen nostaminen muuttuu konkretiaksi, olisi mulla osia hommaan ylimääräisenä. Clevite ,030 ylikoon hypereutetic tasalakiset -männät renkaineen, kannenpultit, venttiilinostajat, nokkalakerit ja pakkasproput. 250€ ???
     
  14. jar

    jar Gearhead

    Eiköhän toi rullanokalla ole, auto on -89 mallia (tbi).

    Nyt on CamQuestia ajeltu ja se suosittais 252XFI HR13 nokkaa tai XR252HR:ää, eli miedoimpia mitä löytyy, jompikumpi noista varmaan täytyy hankkia. Venttiilinjousien vaihto tossa nyt varmaan tulisi vastaan, mutta tarviiko kansille tehdä muuta? Tuo "Requires machining on cylinder heads"-lause vähän mietittyttää. Mitä koneistusta tarvisi tehdä?

    Vakionokan arvot olisi kanssa kiva löytää, kun korjauskirjassa ei ole muistaakseni kuin lobe lift mainittu.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    "Requires machining on cylinder heads" Tarkoittaa sitä vakiojousen halkaisija on aabaut 1.250" ja seuraava koko on 1.540" luokkaa eli se jousen "kolo" pitää suurentaa! On myös erikoisjousia jotka sopii vakio kanteen ja kestää silti vakiota enemmän nostoa. Ja noita rullanostajia harvemmin pitää vaihtaa.
    Tollaset jouset istuu vakiokansiin http://www.jegs.com/i/Crane/270/99846-1 ... Id=744604#

    Ja tollanen nokka toimii Tbi kikkarassakin kun sitä ecua pikkasen kusettaa http://www.compcams.com/Cam_Specs/CamDe ... d=211&sb=2
     
  16. jar

    jar Gearhead

    Täällä alkaa tuplaputket hahmottumaan peltisarjojen perään ja LT1 nokka-akseli odottaa hyllyllä asentamista.

    Vakio-ohjelmalla tuosta nokasta ei ole isommin hyötyä jos thirdgen.org-sivujen keskusteluihin uskoo. Kannattaako suosiolla tilailla lastu vai riittääkö bensanpaineen nosto? Eikös se ECM ohjaa vaan suuttimien aukioloaikaa, eli
    voisi olla paineiden nosto riittävä näin mietoon kuitenkin.

    Tossa vakionokan ja LT1:n speksit:
    Stock L03-L05 camshaft 10088155 179/194 - .350/.384 109 LSA
    B-body LT1 camshaft 10243779 191/196 - .418/.430 111 LSA
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllähän se paineen nosto ruokaa lisää, mutta ehkä kannattais koittaa 4.3 vee kuukan suuttimia tai jopa suoraan 5.7 suuttimia.
     
  18. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Laitoitko sä siihen toiset kannet? Vai vaihdoitko vaan jouset? Mulla voi tulla kevveemmällä myyntiin kaikkee kivaa TBI-sälää, täytyy ilmotella sit! Katotaan miten tuon oman kans käy! Sit voi olla että myyntiin tulee Holleyn läppärunko, 5,7-suuttimet, Motorvationin-lastu ja Hypertechin-billet- bensanpaineen säädin! 8)
     
  19. ACC

    ACC Gearhead

    [​IMG]

    Mun 305 tpi Dyno
    nuo alemmat käyrät on ennen säätöä, melkin 100 heppa oli hukkassa =)
     
  20. Topias74

    Topias74 Gearhead

    Onko tää siitä GTO STW:stä? Onko tuo koneteho vai takarenkaalta? Kivat on lukemat 305:sta jokatapauksessa! :D Toivottavasti pääsis itekki rullille jo keväällä!
     

Kerro tästä muillekin!