310 sbc säätöä ja ihmettelyä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Karpov, 18.6.2014.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Koneen tekijän speksit parin vuoden takaa:

    -0.030 ylikoko, lohko ja alakerta 305
    -601 vakiot 305 kannet
    -tasalakiset hypertiktak vakioitten HO-mäntien korvauskupit
    -vakio venttiilikoneisto pellikeinuilla
    -RPM imari
    -flowtekniset tee-se-itse-sarjat
    -xe268
    -HEI
    -uudet räpellyssarjajohdot
    -kärpäsensilmä
    -lohkoa dekattu, puristus 10.2-10.3:1
    - quench-alue 0,6 milliä, männät 0,40mm päälle dekin



    Tässä suurin piirtein lähtötasot, oli kovin nakutusherkkä ja käyntikin oli niin ja näin. Alipaine-ennakko hylätty ja liekkö powervalven tilalle pultti, sen vielä tarkistan.


    Pari vuotta jo tästäkin kulunut joten kaikkea ei voi tietää mitä tapahtunut.



    Nyt tilanne on tälläiseksi muokkaantunut: Tyhjäkäyntiä käy ihan ok, lähtee hyvin käymään sekä kuumana että kylmänä eikä sammu risteyksiin vaikka pikkusen matalalle vetääkin kierrokset. Alipaine pyöri nykyisellä tyhjäkäynnillä siinä 10-12 kohdalla, hieman korotetulla mutta siedättävällä 15 tienoolla.



    Vähän tuntuu miettivän kun kaasua antaa ja en ole aivan sata onko pikatievauhdeissakaan ihan kaikki ruuti vielä pelissä, nakutusta en ole havainnut. Pitää tyhmänä silti sanoa että nakutuksesta bensavehkeissä kokemuksia lähinnä vaan eskortilla liian matalaokt bensalla kun vitosella kiihdytti turhan matalilla kierroksilla kuului sellanen metallinen helinä.


    Lampulla kattelin ennakoita vähän tänään, normi lamppu ilman ennakonsäätöä. Alipaineletku irti oli vasemmanpuoleisen merkin kupeessa edestä päin katsottuna ja parissa tonnissa olisko joku 1-1,5cm siirtynyt enemmän vasemmalle tottakai.

    Suli kuumaan peltisarjaan se signaalipiuha lampusta joten loppu ne testit siihen.


    Paha varmaan persesilmällä sanoa missäpäin ajoitukset nyt oli.



    Puristukset mittailin myös että selviäisi edes "sinnepäin". 200psi tuntu olevan eli viittaa näin karkeasti laskettuna ihan tuohon päälle kymppiin mitä pitikin olla?



    No mikä nyt mättää tässä? En viittis hyvää konetta rikkoa vääriin säätöihin ja lievästi ei nyt pelota mutta mietityttää noi quenchit ym vaikka en paljon niistä tiedäkkään mutta taitaa ahdasta olla eli helposti lyö mäntä venttiileihin yläfemman jos liikaa kierrättää?


    Tää kun tuntuu kierrosta ottavan helposti päälle 6000.


    Noh näillä eväillä jos alottelis...
     
  2. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Onnistuko toi dampperin ajotusmerkkien teko kutakuinkin näin:

    Ykköspytty kohilleen, mittanauhalla säde/piiri koko limpulle.

    Tässä kohtaa sitten muutama variaatio? Toimiiko ihan niin että jakais ton jollain sopivalla asteluvulla, 360 astetta kun on täys pylpyrä niin sillähän sais asteen välein merkit siihen mutta on liian tiuha.


    50 jako tois 7,2asteen välit mutta toimisko se? Tietysti koko limppuunhan ei tartte asteita laittaa.



    Eli jos kuvitteellinen limpun piiri ois 15cm eli 150mm=360ast, se jaettaisiin 50:llä eli 150/50=3 eli kolme milliä olis 7,2 astetta kehällä?


    Vai sitten jotain ihan muuta?
     
  3. tabs

    tabs Gearhead

  4. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Katos vaan perskuta!
     
  5. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kysellään nyt tyhmiä taas: Onko noissa HEI-jakajissa minkäänsortin kierrostenrajoitinta vai pitääkö sellanen ite pykätä?
     
  6. Pas(i)kiainen

    Pas(i)kiainen Gearhead

    Se taitaa riippua siitä hei-jakajasta. Jos sulla on se perus delco remy niin siinä ei kyllä taida olla.

    Eikös msdeeltä saa jotain valmista kierrosrajoitin sarjaa, en oo kyllä satavarma, joskus kattelin.

    http://www.summitracing.com/int/parts/m ... oldsmobile

    Tuossa joku tuommonen, myyntipuheessa on ainakin niin hieno ja mahtava, tiedä sitten onko satasen väärti :rotfl:
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mulla perus hei rupes sekoilemaan jo aabaut 5500jenkan kohdilla. Sama jakaja käikäle ohitettuna MSD boxilla anto yli 7000jenkaa ulos.
     
  8. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuo on se punakantinen, oiskohan sitten alkuperänen kun kiinalaiset tais vähän olla ponnekkaamman näkösiä ulkokuoreltaan.

    Nelitahtimopossa oli muinoin 20euron rajotinpalikka säädettävällä rajotuksella mutta ei taida tuohon heihin niin sopia kun vanhaan puolalliseen :D
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Heikunkeikussakin on ihan normi puola vaikka se puolan johto puuttuukin :odroll: .
     
  10. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Niin totta, mutta ei kehtaa sinne kyllä mitään moporajoittimia laittaa, se kun pitäisi kanssa säätää kokeilemalla.
     
  11. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Tuli vähän kaasariakin availtua, vaatiiko tuo holleyn toinen pääty erikoisavaimen vai kapeella talttapäällä vaan?

    Tarkoitan sitä puolta missä oli sininen? levy useammalla vängän näkösellä pultilla kiinni.


    Toisella puolella missä oli parit suuttimet, ne oli kokoa 75. Pitänee selvitellä mitä siellä pitäs olla vai onko ne hyvät.

    Mikäs suutin siellä ryyppyläpän puoleisessa puolessa on? Keskellä sellanen kakspäinen mikä suihkasee aika rajusti bensaa joka kerta kun kaasuvipuun koskee. Suunta on käännettävissä joko ryyppyläppää päin sen ollessa auki tai seinämää päin.
     
  12. ViLU

    ViLU Gearhead

    Tosta selvittelemään niin selvii kaasarin tyyppi. Hollikan kaasari ei ole sulle ennestään tuttu? Ne on kiihdytyspumpun suuttimet mitkä siellä ruikkii bensaa. Ei niitä mihinkään käännetä siitä nykyisestä asennosta.
     
  13. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Kiitos kuvasta! Oon perkele sitä koittanu katella kun rungossa joku 8150 numero sun muuta mut nehän on vääriä.

    Pitää kattoa mikä se entinen asento oli :D


    Holleyt ei juu oo tuttuja, quadrajettejä tullu kasailtua ja japsikaasareita mutta kaikki olleet ns normaaleita ei noita päätykohollisia.
     
  14. ViLU

    ViLU Gearhead

    Squirtteri sinne kurkun suuntaan.

    [​IMG]
     
  15. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    600fm 1850-10 peli kyseessä.

    Katohan vaan, olen tonkin jossain juhannushumuissa kääntänyt.

    Oikeeseen suuntaan se kyllä suihkii mutta suuttimet ylhäällä :lol: Ihmettelinkin kun meinaa tulla silmille aina kun vipuun koskee.


    Korotuspalakin löysi tiensä takaisin kaasarin alle kun niin levotonta oli ilman sitä, helpottaa säätösavottaa nyt.
     
  16. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Säädöt nyt suht ok, ei ainakaan kuuluvaa nakutusta. Rajotin varmaan jossai 6500rpm tai johonkin ainakin hakkasi...

    Kaasun kun lyö pohjaan niin empii, turaa vähän. Sitten lähtee ihan ok vetämään.

    Gps 0-100 mittauksella mitä on suht hyvin koitettu katsella realistiseksi antoi ajaksi tasasen 8sek kun vaihdoin kakkoselta suoraan vapaalle ja sitten hakkas toivonmukaan rajottimelle hetken ennenkun iskin kolmosen sisään.


    Eli kehtaan väittää että mittarilla pääsee 6sek loppupuolelle. Totuutta sitten tiedä.
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Joopa joo.

    Nyt suuttimet jotka oli 75 korvattu 65:lla. Samalla laitettu 4,5hg power valve pelkän tulpan tilalle... ei ihme että soppa maistui. Huohotus koneelle myös nyt kunnossa.

    Onneks Niemensivun Seppo rupes tivaamaan miks tommosille suuttimille pienennystä halusin.

    Alavääntö parani heti ja maantiellä vetää kuten ennenkin eli hyvin, kaasua vaan kun vähän normaalia enemmän tai pohjaan laittaa niin hetken turahtaa ja miettii. Kiihdytyspumppu tai se toinen pumppu kaasarin etuosassa?


    Mun mielestä sais vähän liikaa siinä kohalla soppaa.
     
  18. ViLU

    ViLU Gearhead

    Mahtaako kuitenkin olla tuplapumppu (double pumper) kyseessä? Eli ensiö ja toisio kurkuilla on omansa. Netissä ohjeita miten säädetään, vaikka holleyn juutuubbi kanavalla. Tietenkin vaikuttaa myös sen kiihdytyspumpun nokka. Niissä on kaksi tai kolme ruuvin kohtaa. Kun nokkaa säätää niin sitten pitää myös se kiihdytyspumpun varsi säätää uudestaan.
     
  19. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Ja powervalve valitaan niin että mitataan tyhjäkäynnin alipaine(kone niin huvin muuten säädettynä kuin mahdollista) ja tästä pari yksikköö korkeampi, ei enempää. Liian matala powervalve reagoi monesti juuri noin, nutaa ennekuin saa lisärikastusta.
    Monessa tuon tyylisessä koneessa on toiminut 10,5 ins/hg powervalve.
     
  20. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Hemmetin lähellä männät kyllä kantta näköjään, mua ainakin huippais.
    Ennakoita en tiedä mitä käytössä mutta tod.näk. joutuu vakioajakajaa piteleen että saat hyvän toimivuuden. Noin karkeesti lisää tyhjäkäynnille, ja pitää huolen että maksimit ei ylitä 38-astetta....
     

Kerro tästä muillekin!