318 ryppyreuna perustietoja

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Shit-O-matic, 18.5.2010.

  1. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Perushuolto meneillään '67 vuoden 318 koneeseen. Mikähän on tulpanjohtojen oikea järjestys, kärkien ja tulppien kärkiväli, sekä oikea ajoituskulma?
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kiitos. Auttoi hieman. Siten tarvis sen kärkivälin kun ei saa kipinää. Eikö kukaan tiedä ryppiksistä mitään?
     
  4. vip68

    vip68 1st gear

    omasta ohjekirjasta katoin nämä. kärkiväli 015 - .018"
    kärkikulma 29 - 32 astetta.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead


    Tuota onkos se ryppis sun Furyn (kuvassa) nokalla?

    -67 alkaen 318 oli LA-sarjan moottori mopareissa. Meinaan ettei olisi kone matkalla vaihtunut jos "Vyryssä" on nyt ryppis.
     
  6. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Kanukit käytti ryppistä vielä -67...
     
  7. MH

    MH 3rd gear

    Hae tietoja "poly", "polyspherical", tai "polyhead" 318 hakusanoilla.
     
  8. C-barge

    C-barge Gearhead

    Uuudempien pikkulohkojen kärjetön jakaja ja sytkähän menee tohon ryppikseen heittämällä, tai sit MSD tyyppinen boksi on kans hyvä vaihtoehto kärkijakajan kanssa, ei oo krkivälillä välii eikä niiden läpi enää kulje virtaa, ni ei myöskään kulu.
     
  9. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Juu tää on Cänädässä kasattu joten vielä ryppis tässä vuosmallissa.
    Olen kyllä tuota järjetöntä ajatellu, kuinkas suuri homma se on asentaa tuollainen sytkäboksi, pitääkö paljonkin johtoa vetää?
     
  10. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Ja sitten kelpais pari vinkkiä missä vikana kun kipinä katos uusien osien vaihdon jälkeen. Tulpanjohtojen järjestys katottu, samoin kärkiväli. Koetettu vanhoillakin osilla, mutta ei toimi niilläkään. Virtaa tulee puolalta jakajalle, mutta ei tulpanjohdoille asti.
     
  11. Manuel Carlos

    Manuel Carlos 1st gear

    Kohdalleni on sattunut joitakin tapauksia jossa olen laittanut katkojankärkivälin tehtaan antamaan arvoon ja mootori ei ole lähtenyt enään käyntiin. Kokeile pienentää katkojan kärkiväliä.
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Niin siis meinaatko että puolalta tulee kipinä jakajalle mutta ei siitä eteenpäin?Meinaan sittenhän vika on pyörijässä tai kannen keskinasta on paskana.
     
  13. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Kyllä juuri näin, mutta vika ei ole niissäkään. On koetettu kolmella eri setillä jo ja kävin näyttämässä southwestinkin pojille jotka totes, että aivan toimiva on. Veikkasivat että saattaisi olla vääränlainen tulpanjohto/tulppa yhdistelmä tai että jännite laskee liian alhaiseksi startattaessa jolloin kipinä ei jaksa tulpille asti?
     
  14. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Onko puolalle etuvastus? Jos on niin kokeile ohittaa se, eli jännite suoralla johdolla puolan + napaan.
     
  15. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    On yksipiirinen etuvastus. Koetettu sekin, ei auttanut.
     
  16. vip68

    vip68 1st gear

    samaa mieltä, kärkiväliä pienemmäksi.
     
  17. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Oletko kokeillut eri puolalla? Jos se kuitenkin olisi puolassa vika..

    Mulla oli virranjakajan kansi mykkänä, vaikka kuin yritti katsoa sitä kantta microskoopisella tarkkuudella, siinä ei näkynyt mitään epänormaalia, silti se oli paskana. Ja sanompa senkin vielä kerran että uudetkin osat voi olla rikki, sitä ei kannata unohtaa.
     
  18. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Toista puolaa en ole vielä hommannut, täytyy se koettaa. Mutta millä todennäköisyydellä kaksi uutta osaa on rikki ja toimiva vanha menee rikki kun sen ottaa irti? :odroll: Käsittämätön juttu
     
  19. Manuel Carlos

    Manuel Carlos 1st gear

    Et sitten ole kokeillut katkojankärkivälin pienennystä. Muistaakseni kärkivälillä ei niin kauheasti ole väliä kunhan kosketus kulma pysyy annettujen arvojen sisällä, mutta eihän kärkiväli voi kiinnikkään olla.
     
  20. Pölyttäjä

    Pölyttäjä Gearhead

    Millä todennäköisyydellä 3 uutta ostettua laturia ovat rikki? En tiijä mutta näin tapahtui, mutta ne ostettiinkin samasta paikasta. :poff:

    Joo, mutta kaikki siis toimi normaalisti ennen purkamista ja kasaus vaiheessa ei tule kipinää?

    Vika ei voi olla muualla kuin kipinän tehottomuudessa, kannessa ja pyöriässä. Oletko kokeillut vaihtaa puolalta lähtevää "sytytysjohtoa" joka menee jakajaan?
     

Kerro tästä muillekin!