318 tbi huono kylmäkäynti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ahtilehikoinen, 1.6.2020.

  1. ahtilehikoinen

    ahtilehikoinen 1st gear

    Tervehdys! Olisiko kellään uusia ideoita ongelmaan?
    Auto on siis b250 ram van vm89 ja murheet alkoi viime syksynä ilmojen kylmettyä. Alkuun oli huojuva tyhjäkäynti ja aamuisin ei jaksanut jäädä käyntiin vaan stumppasi heti kun painoi kaasua. Lopulta meno loppui kokonaan ja syyksi paljastui toinen suutin joka ei antanut bensaa.

    Siinä vikaa etsiessä tuli vaihdettua lämpöanturi, lambda-anturi, bensa suodatin, jakajan kansi ja pyöriä, Puola, tulpat ja johdot, ilmanputsari, alipaineletkuja, putsailtua kaikki liittimet sekä käytettyä suuttimet autosähköllä ultrapesussa ja säädössä sekä käännelty jakajaa,mutta ei oikein toimi kuin yhdessä kohtaa. Bensapumppu on reilun vuoden vanha.

    Auto toimii nyt lämpimänä hyvin, pintakaasulla oli vielä rötyämistä mutta se korjaantui egr:n tulppauksella. Aamuisin töihin lähtiessä konetta saa kuitenkin sahata käyntiin muutaman sekunnin. Lähtee korkeilla kierroksilla käyntiin kuten kuuluukin, mutta tiputtaa samantien tyhjäkäynnin alhaiselle ja saattaa sammua kun laittaa vaihteen päälle. Kun lähtee liikkeelle niin kulkee vähän takkuisesti eikä oikein vastaa kaasuun. Kilsan kun ajelee ja kone lämpenee niin tehot alkaa löytyä ja kulkee hienosti ja tyhjäkäyntikin on paljon reippaampi. Tuntuu että "ryyppy" ei jää päälle kylmänä ja ei saisi soppaa tarpeeksi. Mitähän kokeilisi seuraavaksi?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Ei ole Mopar TBI mitenkään tuttu, mutta MAP-anturi saattaisi olla yksi selitys huonoon vetoon ja ontuvaan käyntiin.
    Myös IAC:n ja sen kanavan puhdistus ja IAC:n nollaaminen kannattaisi tehdä, en vain tiedä kuinka se tehdään tuossa ?

    Tuo että jakajaa on "käännelty" särähtää pahasti korvaan...sitä kun ei pitäisi koskaan käännellä summassa ruiskuvehkeissä, sillä on vain yksi paikka ja se on yleensä 0 TDC eli yläkuolokohta ainakin GM:n vastaavassa ennakon säätöpiuha irrotettuna.
    Oletan että ECM säätää myös Mopar TBI:kin sytkän...tietokone ressukka ei pysy perässä ja sytkä/jakaja voi olla ihan keturallaan.
    Kai olet selvittänyt kuinka sytytys säädetään tuossa ja että se on kohdillaan ?
    Veikkaan että tuossakin deletoidaan jotenkin sytkän ohjaus sytkän säädön ajaksi.
     
  3. ahtilehikoinen

    ahtilehikoinen 1st gear

    Kiitti vastauksesta! Iac:ta en ole muistaakseni koittanut nollata, viime syksynä sen putsailin kuitenkin. Map anturi oli jossain vaiheessa irti ja putsauksessa. Map ja tps toimii ainakin jotenkin koska mapin liittimen irroituksesta käy tyhjäkäynti huutamaan ja tps irroituksesta ei lähde ollenkaan käyntiin. Voisihan ne mittauttaa jollain itseäni fiksummalla.

    Jakajan kääntely oli epätoivoinen teko kun ei muuta enää siihen hätään keksinyt, sytkä voi tosiaan olla viturallaan, meinasin käyttää kyllä säätettävä lähiaikoina. Ymmärtääkseni tässä mallissa vedetään lämpöanturista johto irti ja sitten säädetään nollaan. Tuskin se ainakaan huonommaksi menee jos joku osaava säätää sen kohdalleen.
     
  4. ahtilehikoinen

    ahtilehikoinen 1st gear

    Ja avainjumpalla ei annan mitään vikakoodeja, pelkkä 55
     

Kerro tästä muillekin!