360 stroukkaus vai jotain muuta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja xarper, 18.6.2018.

  1. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Alle 4sek tohon yhtälöön kuulostaa aika maireelta.
     
  2. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Käykääs joskus kattomassa kisavarikolla niitten stockereitten pellin alle jotka lähtee viivalta tassut ilmassa, saatatte yllättyä!
    Monestakin nimittäin löytyy juuri sellaista kantta, imusarjaa ja kaasaria jotka täällä on manattu alimpaan helvettiin moneen kertaan.
    Tosin niissä asiat perustuukin lukemattomien pikkujuttujen viimeistelyyn ja ennenkaikkea voimansiirtoon ja hyvään viivalta lähtöön. Ei nekään enää 150km/h vauhdissa paljon hyökkää, mutta se pyritään saavuttamaan mahdollisimman lyhyellä matkalla.
     
    sleepercooler, Herje ja xarper tykkäävät tästä.
  3. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Eli jopa tbi:n swirl port on potentiaalia!? Kaikko drag miehet (drag racing :poff:) on ne hankkineet ja haukkuneet tahallaan paskoiksi
     
  4. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    xarper tykkää tästä.
  5. Catiska

    Catiska Gearhead

    Sivusta seuranneena monen asian viimeistely on jopa viety melko pitkälle... Vielä enemmän saattaisi yllättyä jos pellin alusen sijaan pääsisi kurkistamaan koneen sisälle. Nokan ajoituksen optimoinnilla ja säätöjen viimeistelyllä 40% lisää tehoa vakio koneeseen. Siitä oppia ottamaan.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Onko lopputulema siis niin että mäntiä, kankia, iskua, kansia, imusarjaa, kaasaria turbiinia ja perävälitystä ei kannata vaihtaa kun ne on yllättävän hyviä?
    Ei mene sellaseen mottiin kyllä paljo rahaa, mutta taitaa kyllä jäädä arkiajellussa autossa ne 12-13sek ajat haaveeksi?
     
    xarper tykkää tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Noi hotrodin artikkelin mosan kannet on Indyn LAX:t, ne on paremmat kuin vaikkapa RPM:t paketista. Brian lisäks tuntee noi mosat, kannet jne kuin omat taskunsa, juttelin sen kans yhest kombinaatiosta ja ennusti hyvin tarkkaan tulevan tehon. Ton artikkelin huipputehon 5600 on jo aika räyhänokalla, 4" strokerilla ja kakstasoimarilla on aika turhaa mennä yli. Pääsee kyllä mut imari jarruttaa ihan suotta. Alakertaan saa vaikka Scatilta settejä jois hypereunukkimännät ja valuakseli, ne ihan pelaa kyllä. Oon niist tehny museomotteja välillä 400-440 heppaa ja toimii moitteitta. Tietty jos pelkää et nälkä kasvaa syödessä ni kannattaa se short bloki rakentaa sitä silmälläpitäen heti valmiiks.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    En mä nyt näe miten tuo 6500 tommosia sijotuksia tartteis? Eihän se nyt niin hirveitä oo tommosella pikkumoottorilla, 360 vakio alakertakin on vissiin ihan jees jopa?

    Vähän kyllä ehkä kallistuu taas stroukkisarjan suuntaan ja pitäis yläkerran vielä samana kun käy kahtomas mitä noi kannet virtaa. Siinähän se ois sit ihan kelpo alakerta jalostaa bolt on osilla myöhemmin lisää.

    Liekkö tommosesta rpm air gap imusarjasta olis mitään iloa sit ton performerin tilalle? Jos vaan stroukkaa alakerran. Tässä mua vaan lähinnä ärsyttää tuo spreadbore performer mikä siellä nykyään on...

    Kannet kans vaatii vähän työtä varmaan sit jos haluaa nostoja lisää, alkaa olee siinä rajoilla nykysillä nostoilla, mutta @artsiracing hanskaa nää hommat onneks.

    Mitähän lie sinne nokaks suunnittelis sit jos sen stroukkais? Jos unohtais ne hydrauliset vai unohtaisko? Kun ei kierrätetä kummiskaan sitä niin paljoo sit jos sen stroukkaa.
    Onko mekaanisella jotain selvää hyötyä hydrauliseen muuta kun että kestää kierroksilla paremmin mukana?
     
  9. Catiska

    Catiska Gearhead

    Minä olen kait jo tippunut kärryiltä mitä sinä oikeastaan haet.

    Mutta, jos haluat sen stroukkikoneen (+400cid) jonka vetoalue menee +6500rpm niin kyllä se vaatii ala- ja yläkertaan jotain muutakin kuin toiveita. Ne sinun kannet ei vain virtaa tarpeeksi, ei lähellekään.

    Jos taas et enää kaipaakaan niitä kierroksia, niin sittenhän voit tehdä millä tahansa hiluilla ja halvalla. Aikaisemmin tuo +6500rpm on ollut must ja stroukattuna.

    Nokan (ja muidenkin osien) valintaa ei voi tehdä noin. Ei stroukki määrää nokkaa vaan kokonaisuus. Eli, ensin sinun pitää päättää minkälaisen koneen haluat ja sitten sen mukaan suunnitella kokonaisuus. Siis alakerta mäntineen (joihin tietty vaikuttaa myös kannet jne) ja yläkerta taasen tehotavoitteen perusteella. Nokka on sitten sovitettava noihin ja toisinpäin.

    Eli, yksittäin ei voi oikein valita mitään jos hyvää haluaa.
     
  10. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Näkisin tuossa sun koneen rakentamisessa kaksi vaihtoehtoa.
    Jos ei tarvi porata eikä akselia hioa ja haluat päästä halvemmalla, niin vaihdat vaan korkeepuristeisemmat männät.
    Mikäli kaikki on enemmän ja vähemmän kulunutta ja stroukki kiinnostaa, niin sit sellanen.

    Isomman koneen kanssa air-gappi on tehokkaampi, mutta toisaalta tuo tavallinen performeri sopii paremmin talviajoon, varsinkin etanolin kanssa.
    Imusarjojahan on helppo sitten myöhemminkin vaihdella ja testailla.

    Ennenkuin viet niitä kansia virtauspenkkiin, niin ehdottomasti ensin myös seetien ja venttiilien koneistukset ja muotoilut. Ne on kokonaisvirtausta ajatellen tärkein kohde kansiporttauksessa.

    Nokkaa voi miettiä sitten virtausarvojen, koneen koon ja puristusten mukaan.
     
    xarper tykkää tästä.
  11. xarper

    xarper Gearhead

    Jooh varmaan joutuu jotain koneistamaan, onko se nyt sit kampura vai lohko ni vielä epäselvää kun ei oo kerenny aukomaan.
    Lohkohan oli muuten kyllä hyvä siis, ei pykälää missään ja std koossa vielä eli jos siellä on alakerrassa se vika ni sit varmaan menee suoraan stroukkisarjan puoleen.

    @Catiska pointtihan tässä oli se että joko stroukkaan tai sit tehään se 6500rpm 360 siitä vaan. En molempia hae kyllä kun ei budjetti moiseen veny, tai siis en halua montaa vuotta osia haalia, kyl tässä kesän aikana sen muutaman tonnin jostain pierasee tohon kun painaa aamusta iltaan.

    @artsiracing onko sit mitään järkeä vaihtaa noita imuventtiileitä 2.02 ton 1.88 tilalle esim?
     
    Muokattu: 19.6.2018
  12. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei sieltä sisältä mitään ihmeellistä löydä.
    [​IMG]
     
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Vois ollakin, ainakin jos stroukkaat. Mut täytyis kattoo niitä vähän tarkemmin ja tutkia ohjurit.
    Tarvittaessa K-linerit ja ohuempivartiset venat samalla.
     
  14. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Itse tekisin eka stroukki alakerran. Yläkertaa voi sit sen jälkeen muokata jälkikäteen. Eka vaikka vakiokansilla ja nykysellä imusarjalla.
    Yksi projekti oli jossain Moppe tai Hot rod lehdessä, missä 408 koneessa oli W2 kannet, tais tuupata jotain 650hp?
     
    xarper tykkää tästä.
  15. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    En hirveesti osaa rallimoottoreista sanoa, enkä varsinkaan mopareista, mutta muistuttaisin yhdestä selkeestä yhdistävästä tekijästä näissä puuhissa. Kun lähtee hakemaan sitä tehoa, niin kustannus per hp alkaa nousta toisessa potenssissa (hihfistelijällä jopa kuutiossa) ja kun käyttömukavuus laskee samalla käyrällä alaspäin, niin ympärivuotisessa ajokissa ehken aika maltillinen rakentelu olis se "järkevä". Kuten Mudracer tossa jo sanokin, tuskin kannattaa tavoitetta nostaa kovin paljon yli 350hp. Minä en xarperin käyttötarpeella menis siihenkään asti.
     
  16. xarper

    xarper Gearhead

    Ohjurit oli mun mielestä tiukat kansissa ja muutenkin ihan hyvässä kunnossa vaikutti olevan kaikki mut saat toki sinäkin ne kahtoo ensin.
    Venttiilithän muotoilin sun opeilla, tiedä sit tuliko sutta vai sekundaa!

    Miksi ohuempivartiset venttiilit?
     
  17. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Jos venttiileitä aikoo vaihtaa isommaksi niin on fiksua toteuttaa se holkittamalla samalla ne isot 3/8 ohjurit K-linereilla yleisemmin käytettyyn 11/32 kokoon.
    Ohuempi venttiili on kevyempi ja aavistuksen parantaa virtaustakin ja samalla tulee viimeisen päälle hyvät ohjurit.
     
    xarper tykkää tästä.
  18. timant

    timant 2nd gear

    https://www.nettiauto.com/dodge/aspen/9406661 -> budjettiratkaisu: perskynän kone (Patoharjun tekemä 360) nykyiseen laitteeseen kiinni, vanha mosa aspeniin ja sen kasailu loppuun ja myyntiin :D

    Aikoinaan mietin jeepin 5.9 (magnum) virittämistä niin esim tuon hotrod-networkin kertomusten mukaan ei nyt mitään ihmeitä tarvitsisi 360:seen tehdä tuon 350 hepan saavuttamiseen..
     
  19. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Mäntsälässä valmistuu Volare 360 koneella stokkiluokkaan. Siinä koneessa tulee olemaan noin 360 konia. Tehdas kertoo tehoksi 195 konia.
     
    xarper tykkää tästä.
  20. xarper

    xarper Gearhead

    Ei oikeen valmiit koneet iske, tykkään kun tiedän tasan mitä siellä on sisällä ja sit ei voi syyttää ku ihteesä kun se leviää :poff:
     
    jariha, tapio, wilburi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!