1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla sivuston käyttöä hyväksyt evästekäyttömme. Lue lisää.

3D Printtaus

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja kuokka, 19.12.2012.

  1. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Kävin tutustumassa metallin 3d-tulostukseen. Esillä oli Markforged kone, joka tulostaa samaan tapaan langasta, kuin nämä muovikoneet.
    Lanka koostuu partikkeleistä, jossa on sekasiin metallia ja muovin/vahan sekoitusta.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Kun kappale on valmis, se laitetaan tohon pesukoneeseen, missä kappaleesta häviää vaha pois.
    [​IMG]

    Pesun jälkeen kappale laitetaan sintraukseen. Eli kappale lämmitetään Argon kaasussa niin kuumaksi, että muovi häviää ja metalli tiivistyy lähes täysin tiiviiksi. Prosessissa kappale kutistuu 20%. Ohjelmisto skaalaa kappaleen automaattisesti isommaksi, jolloin valmis sintrattu kappale on mitoillaan.
    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Esittelyssä puhuttiin myös jauhetulostimista, jotka laserin avulla polttaa kerros kerrokselta kappaleen valmiiksi. Ne on sitten jo aika kalliita kapistuksia, 500k helposti. Tuon lankakoneen saan niinkin halvalla kuin 170k.

    Jauhekoneella tehty Bugatin moottorin pääty:

    [​IMG]

    Muita tulostettuja käikäleitä:
    [​IMG]


    Omalla 400k.. eikun euron koneella testailin tuota PETG filamenttia, se on vahvempaa kuin perus PLA. Saa vahvempia osia tehtyä, esimerksiksi imutorvia ym. Lämpöjä täyty nostaa jonkin verran, että rupes onnistumaan. Täytyy vielä hieroa, että saa parhaan mahdollisen pinnan. Kokeeks tulostin tälläsen 10mm avainen, yllättävän vahva tuli.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ainiin ja ennen joutua tuli tehtyä porotokka :D

    [​IMG]
     
    Dataviilaaja ja isalmela tykkäävät tästä.
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Oliko puhetta kuinka kovaa tollanen tulostettu metalli on?


    Eli korotus tukivarsia tai droppi akseleita
     
  3. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Kyllä ne väitti, et parhaat aineet pääsee 99.9% tiheyteen..
     
  4. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Röissä oli juur valussa kymmenkunta tulostettua muottia, olisko ollut karkeesti kilon köykkärikappaleita mitä niistä syntyi. Tonnin verran kuulemma makso muotit kipale. Melko tyyristä.
     
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Onhan valurautakin 99% tiheetä, vaan ei siitä silti tehdä tukivarsia tai kuormaajaan kauhoja
     
  6. sbc350

    sbc350 Gearhead

    Juu no eipä tollasten kappaleiden tekeminen ole muutenkaan järkevää, tai minkään muunkaan kappaleen, mille on jo olemassa pätevä prosessi. Liian kallista ja hidasta. Sellaisia sitten kannattaakin tehdä, mitä ei muuten pysty. Kappaleita missä on monimutkaisia kanavia sisällä ym. Yksi esimerkki oli lentokoneen moottori, missä oli 250 osaa. Tulostamalla tuo määrä tippui viiteen.
     
  7. urho3

    urho3 Gearhead

    No miten sen nyt ottaa,aika rakeista on ja painoa teräkseen nähden 10pros vähemmän.
     
  8. valpas

    valpas Gearhead

    Hetitecissätulostetut muotit?
    Jos valukappaleista on kyse, niin muotit vois tehdä perinteisillä menetelmillä, mutta se keerna kannattas tehdä hiekan 3D-tulosteena.
     
  9. valpas

    valpas Gearhead

    Esimerkkinä on se Bemarin kilpakansi. Muistaakseni kaikki kanavat tulee yhdellä keernalla!
    Perinteisesti keernalaatikolla tehdyssä pitää olla päästöt. 3D-tulostamalla ei tarvitse, ja on muitakin juttuja, mitkä onnistuu tulostamalla, mutta ei laatikolla.
    Yks keerna on tarkempi, kuin monen osakeernan asemointi.

    Metallin 3D tuloste voi olla jopa lujempi, kuin perinteisillä menetelmillä tehty, koska siihen voi vaihdella ainetta tulostamisen edetessä. Ainettavoi keskittää sinne, missä sitä tarvitaan. Yleensä metallin 3D tulostaminen on jonkunlaista "hitsaamista".

    3D-tulostaminen mullistaa suunnittelun! Annetaan vain kiinnityskohdat, vaatimukset, ja jotain muuta. Sitten kone muotoilee itse sen kiinnityskohtien väliosuuden.
    Kestää vielä hetken, että konepajoihin tulee sellaset systeemit. Pitkään tehdään vielä pellinpaloista liittämällä.

    Maailma muuttuu.....

    Jos olisin nuorempi, niin panostaisin 3D alaan.
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Teräsvalusta tehdään. Ettei vaan Volvon tukivarsikin oo valamalla tehty. Mun mielestäni siinä ei oo muottitakeen purseita, vaan valun jakotaso. Pitää tarkistaa.
     
  11. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    En tiedä missä ja miten tehty muotit. On kovaa kun kivi. Asiakas toi, ei meitillä tehä muotteja.
     
  12. valpas

    valpas Gearhead

    Muita hiekan 3D tulostajia ei tietääkseni vielä ole, kuin Hetitec.
    https://hetitec.com/
    Tuossa näkyy se Bemarin kannen keernakin.
     
    Vuppe tykkää tästä.
  13. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Ruiskupuristus muovimuottiin kysyttiin saksasta metallitulosteena pyöreitä keernoja 2kpl sisällä olis kiertäny spiraali vesikanava 4000e olis maksanu. Tuli vähä halvemmaksi tehdä itte berylliumkuparista vaikka sekin maksaa 50-60e/kg
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  14. rampleri

    rampleri 2nd gear


    Reilu kymmenen vuotta sitten tein palkkatöissä tuollaisia metallipulveritulosteita.
    Normaalit karkaisumenetelmät toimivat, joten haluttu kovuus on kaiketi saavutettavissa.

    Ja luulisin että materiaalit ovat kymmenessä vuodessa vieläkin parantuneet.
     
  15. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Maasturi puolella valittelevat ettei ole sopivia kääntövarsia

    Ite miettiny korotus tukivarsia eteen maasturiin, mutta miten hirveen hintasia moiset sitten ois
    Levittäisi sallitun määrän tukivarsia pidentämällä samalla vetari kulmat pysyis maltillisena
     
  16. sbm396

    sbm396 3rd gear

    Kauan on jo ollut sellaisia metallitulostus raakaaineita että valmiin tulosteen kovuus on 40-42hrc eli kovempaa mitä 12.9 pultti. Sitkeydestä ei ole tietoa

    Jos joku kappale on helposti koneistettavissa niin sen tulostus ei mielestäni kannata
     

Kerro tästä muillekin!