4.3tbi ->5.0tbi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Sierra, 12.4.2024.

  1. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    K1500 -90 4.3tbi kone porsi. Varastossa olisi Camaron rullanokkainen 305tbi.
    Vippaanko vaan koneen paikoilleen oikeilla konekorvilla/pakosarjoilla. Liittimet kasin jakajaan ja imarin päälle kuutosen tbi yksikkö. Ja matka jatkuu, vai pitääkö uusia ecua ymym, onko kokemuksia?
    Joskus tuota mietin ja tutkin, en ihan varmuutta asiaan saanut, silloin tulin tulokseen että lähtenee varmaan käyntiin, mutta riittääkö ecussa joustavuus.
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Eikö siinä 5.0 koneessa ole ruiskua, eikä ECM-boxia ?

    Käytännössä tuo on aika simppeli pulttaa kiinni ja kytke liittimet swappi...muutama pikku juttu on :

    Ruisku on itsessään ihan sama molemmissa, mutta suuttimet ja boxin PROM eri.
    ECM boxit on myös erilaiset truck/henkilöauto, vaikka ulkoa päin samanlaiset ja liittimetkin käy keskenään.
    Truck boxissa ei ole imuilman lämpötunnistinta MAT ilmanputsarissa kuten henkilöautojen boxissa...tällä ei ole merkitystä jos käytät truck-boxia, muuten joudut johdottamaan anturin.

    Oletettavasti siellä autossa on kuitenkin se yleisin #1227477 truck ECM boxi, mutta se voi olla myös jokin muu kun kyse 4.3 kutosesta...
    Helpoimmillaan vaihdat tuohon 7747-loppuiseen vain 5.0 PROM:n...huomioi myös mahdollinen TCC-turbiinilukon ohjaus.

    Suuttimet on 5.0 koneessa isommat valko/vihreät ja 4.3 kutosessa ehkä kelta/siniset, mutta voivat olla myös eri kokoa keskenään, se on normaalia.
    Värin näkee siitä kartiosta suuttimen keskellä liittimien välissä, vanhemmiten värit voi olla kuluneet.

    5235279 - White / Green - 54pph - 5.0L / 305 Cars/Trucks

    http://www.diy-efi.org/gmecm/component_info/tbi_injectors.html

    B-painetta nostamalla voi koittaa kikkailla myös, mutta mieluummin isommat suuttimet, joita saa esim. eBay:sta kohtuu hinnalla...

    Boxin oma äly ei kyllä riitä juuri mihkään, sekoaa jos moottorin tilavuus ei täsmää ja alipaineet eroaa paljon.
    Kuulemma se kasi jopa käy kutosen lastulla ja suuttimilla, mutta ei toimi kunnolla kun ovat Astro:n noita koneita vaihdelleet.
     
    Kustom STW tykkää tästä.
  3. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Juu, itsekkin sitä laskeskelin että käymään varmaan tuolla saa, prosentuaalisesti edes siellä päin ecm tolla sekasikiö bolt-on kokoonpanolla.
    Muistelen että tyypillinen truck ecm tuossa on, suuttimista en enää muista, eikä selkeästi värikoodia nyt enää näy. Oletan olleen tyypilliset, muuten varmaan olisi muistijälki.
    Tuo 305 pelkkä peruskone pelkällä tbi imusarjalla ilman ruiskua. Olivat vaihtaneet 350 koneen, luonnollisesti omansa prom ym hukkunut matkalla, vaikka swapissa ne annettu asiakkaalle jolta kone tuli.
     
  4. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Suuttimissa on myös osanumerot, mutta pienet ne on 5.0 koneelle, eikä siellä toimi sytkäkään oikein väärällä PROM:lla.
    PROM:n bin-tiedostoja löytyy kyllä netistä, kattelet sieltä jonkun sopivan huomioiden TBI L03 (5.0/305) , vaihdelaatikkosi tyyppi + perävälitys
    Sitten otat yhteyttä johon kuhun jolla poltto vehkeet tallella, vaikka janiluo, niin polttelee sulle joko tyhjälle prom:lle tai sitten tyhjää jonkun vanhan jos sattuu olemaan...
    Moates on lopettanut, siellä oli iso bin-kirjasto, harmi.

    En osaa edes sanoa mikä olisi hyvä L03:n bin, enkä tiedä laatikkoasi ja perävälitystäkään...mutta osuisiko joku ADTC-bin edes sinne päin ?

    "ADTC 88 C-1500 5.0 TBI 700r4 with 3.73 or 3.42 gears"

    Ainakin omassa C1500 1991 4.3/Th700:lla oli alunperin tuo 3.42 (RPO Code GU6) välitys, Metron maahantuoma auto.

    Tuolta voi katsella jotain osviittaa ja googlaamalla löytyy lisää.

    http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/showthread.php?304-1227747-ECM-Information-42
     
    Kustom STW ja Sierra tykkäävät tästä.
  5. Rytari

    Rytari Gearhead

    Mulla on kans polttovermeet, tyhjiä prommeja ei varmaan vaan, ja tuolla gearheadin foorumilla on tosiaan saamatteella noita 5.0 tiedostoja. Olis mulla yks moatesin systeemeille muokattu flash muistillinen ecm mitä saa vauhdista ohjelmoitua ja siihen se ostrich palikka, näitä kaikkia vielä ebaystäkin löytää.

    Toki dynamic efin boksikin löytyy ja isommaksi viilailtu läppärunko, mutta en ole ihan varma siitä luopumisesta.
     
    Sierra tykkää tästä.
  6. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Aski mulla th700r4 ja perä 3.73(gt4), renkaat 35".
    Ajatukset alkaa vaan mutkuamaan, kun mulla ois yks 350tbi sportside johon saattanen ls:n laittaa. Tuolloin toi 350tbi vois joutaa 4.3:n tilalle tähän kyseiseen autoon. Aiemmin karsastin sportsiden räjäyttämistä ajokelvottomaksi, mutta nyt saattaisi olla mahdollista kyetä taas tekemään jotain.
    Toisaalta välillä mietin lm7:n laittamistakin tohon, mutta sille pitäisi aski etsiä ja askille adapteri jakolaatikkoon. Tohon pitäisi perehtyä.
     
  7. Rytari

    Rytari Gearhead

    No sbc on tavallaan parempi tekniikka jos yhtään mettän puolella ajaa noin niinku paremman alaväännön takia, ja 700 loota sopii kyllä myös sen lm7:n perään.
     
    Sierra tykkää tästä.
  8. Sierra

    Sierra Double Gearhead

    Sopii, mutta tartteeko jonkun palikan väliin tai vähän erilaisen vetolevyn jonka saa kuulemma jostain, vai miten toi onnistuu?
    Taitaa kallistua tohon sportsiden 350tbi koneeseen tämä.
     

Kerro tästä muillekin!