-41 Fordin koneen vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Rod & Kustom.', aloittaja Puli-Song, 17.1.2013.

  1. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Miten mahtaa onnistua katsastus, jos koneteho nousee 100Hv->180Hv ja kuutiotilavuus 239->331. Eikös ainakin vakiojarrut oo tarpeeksi isot, kun on 12" rummut? Mitä muuta pitäs otta huomioon, kun moottorin paino on lähes sama?
     
  2. B 50

    B 50 Gearhead

    Laittomasti tuurilla tai laillisesti Trafin poikkeusluvilla.
     
  3. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Fordin omapaino on 1340kg ja auton - josta kone on - omapaino on 1780kg.
    Mut 1941 Lincoln Zephyrin massa on 1616kg ja sen etuakselisto on muuten melko sama kuin Fordin - paitsi etujousi on vahvempi ja jarrut itsetehostavat. Mut kuitenkin pulttaamalla vaihdettavia osia. Eli Lincolnin etuakselilla vois saada todistettua katsurin muutoksen laillisuudesta?

    Kertokaa, jos nää mun tähän heittämät lukemat on pahasti pielessä.

    Fordin 239CID lätyskä painaa 258kg ja on tilavuudeltaan 3915 kuutiosenttiä.
    Lincolnin V12 267CID painaan (noin) 387kg ja tilavuus 4373ksm
    Ja Fordiin ajattelemani vaihtokone on 331CID 338kg ja tilavuus on 5422ksm

    Jos siis Lincolnin koneen sais vertailumoottoriksi - kuutiotilavuus asettuisi tuohon 25% sääntöön (1.25x4373=5466ksm) Ja painonsa puolesta Lincolnin etupää kestäisi tuon rasituksen. Ainoastaan tuo Lincolnin teho on turhan pieni. 110hv, ja jos se kerrotaan 1.25, saadaan 137.5hv, joka ei vielä riitä tuolle "uudelle" 180hv moottorille. :-?

    EDITTIÄ! Niin siis tuo Lincolnin koneteho olikin vuodelta ´39. Vuoden ´41 Zephyrin moottoriteho onkin 125hv! =)
     
  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Juu, kerrotaan. Trafi (vai Ake?) torppas ton erimerkkisten käytön vertailumoottoriasioissa muutama vuosi sitten. Sitä ennen homma meni just noin kun esitit. Vois silti toimia jollain konttorilla. Ookko kaivanu 331:stä tietoja teollisuus, tms, raktorin moottorina? Saattais löytyä tehottomampia versioita.
     
  5. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Oon kyl koittanu myllätä ainakin netin moneen kertaan, eikä eri versioista niin paljoo heikkotehosempaa löydy, että siitä tähän apuja olis. Mut asioilla on tapana järjestyä. =) Voihan siitä koneesta tehä sit vaikka teollisuusmoottorin, jos ei sitä autoon saa laittaa. =)
     
  6. MansenJamppa

    MansenJamppa Gearhead

    Mä ostan sen hempan sitte sulta pois kun mulla on siihen sopiva autokin! :)
     
  7. Jonimac

    Jonimac Gearhead

    öhöm! eipäs etuilla :lol:
     
  8. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Jos laki sanoo näin " Valmistajan autolle tai auton kanssa samaan mallisarjaan kuuluvalle autolle taikka autossa oleville akselistoille sallimat suurimmat akselimassat eivät saa muutoksen seurauksena ylittyä. Sovellettaessa mallisarjan muun kuin muutoksen kohteena olevan mallin suurimpia sallittuja akselimassoja tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja. Muutosten seurauksena valmistajan autolle sallima suurin kokonaismassa ei saa ylittyä. Tarvittaessa massan lisäystä tulee kompensoida varusteita siirtämällä, korin osia keventämällä taikka henkilö- tai tavarakantavuutta pienentämällä...."

    Niin eikös sillon voi laittaa koko ´41 Lincoln Zephyrin etuakseliston jousineen kaikkineen ja käyttää sillon Lincolnin akselimassaa ja moottoria vertailukohtana? Koska kyseessä on juuri tuo kohta: "tulee akselistojen kaikilta osin vastata vähintään auton valmistajan kyseisille akselimassoille tarkoittaman mallin akselistoja"

    Eikö?
     
  9. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Lähde siis Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998 Liku 1 ja §2 kohta 3
     
  10. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Nii - ja tuo siis vaatii muutosluvan, koska ei toimita enää mallisarjan puitteissa. Mutta eikös tossa oo periaate sama, kun vaihtais jonkun Mustang 2:n akseliston, eli akselisto pitää olla mitoitettu koneen tehoa ja painoa vastaavaksi?
     
  11. Spitfire

    Spitfire Gearhead

    Meniskö penkittämällä "omavalmiste" moottorina. Tehot kuristaa katukäyttöön sopivaksi? Ihan villinä ajatusleikkinä vaan....
     
  12. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    No samaa itsekkin ajattelin. Kun nykyään alkaa olemaan tuo tehomittaus enenevässä määrin käytäntö - ainakin noissa uusissa vehkeissä, kun vaikka onkin moottorista dokumentit, niin silti pitää tehot ja päästöt penkittää. Siten noilla vanhoilla SAE-papereilla voi muutenkin pyyhkiä persettä ja sanoo, kuten Vesa-Matti Loiri veroilmoituksessaan, et "kaik lapu hukkunu"
     

Kerro tästä muillekin!