440 cid!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja yrtsinyk, 15.10.2010.

  1. yrtsinyk

    yrtsinyk 1st gear

    Ostin vähän aikaa sitten 440:sen jonka lohkossa lukee vm. 11.24.72 elikkä bensakriisin aikainen matalapuristeinen moottori!

    Hieman tekisi mieli piristää sitä.
    Jotain hieman korkeampi puristeisia hypereut:ti mäntiä on minulle ehdoteltu, nokka-akselia ja kaasaria imusarjoineen.

    Lohko on aiemmin porattu 030 ylikokoon ja sen näköinen että ei ole porauksen jälkeen käynnistynyt kertaakaan.

    Toiset sanoo et takomännät ei mahdu 030 ylikokoon, tarvitsevat hieman enemmän välystä lämpölaajenemisen takia. Toiset ei!

    Mikähän olisi paras kompromissi?

    Tarkoitukseni ei ole suuremmin viritellä. Ainoastaan "pientä" piristystä tahdon. Kun ilmeisesti sen vuoden 440:ssä ole tehoja kuin reilu 200 heppaa!

    Löytyiskö täältä hyviä ohjeita?
     
  2. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Kato mitkä kannet sulla on ensiks ja rupee sitte miettimään jatkoa.
    tuosta pannustahan saa helposti eri vuosmallin vakio-osia vaihtamalla suht.kiukkusen motin pikkurahalla...
    64-67 closed chamberit kansiksi,268 nokka,edelin dualram+edel 750+peltisatsit,kipinät kärjettömällä ja säädöt kohalleen...
    pauhaa ainakin niitten saasteettomien hummien verran..... 8)
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Suurin ero tossa aikasempiin verrattuna on puristussuhde. Tehoihin eniten vaikutti kuitenkin mittaustavan muutos, aiemmin tehot oli pitkälti marrkinointiosaston lukuja kun '72 siirryttiin realistisempiin numeroihin.
    Eli se mäntien vaihto on hyvä, ja ainoo oikee vaihtoehto. Ne 67 aikasemmat closed chamberit on vain marginaalisesti pienemmillä palotiloilla, ja virtauksiltaan huonommat kuin noi uudemmat. 4 cc:tä ei paljon tunne ku männät on reilu neljä millii dekin alapuolella=40cc. Siinä ei sinänsä oo mitään muuta eroo muskelivuosien 440 motteihin, eli ruttu samaks ja nokka samaks ja oot samoissa luvuissa. Haluuko sitte käyttää noita "huijauslukuja" vai mitä hyvänsä on ihan ittestä kiinni. Ja enmmänkin tietty saa helposti kun tekee tarkkaan ja valikoi osia mitä käyttää. Mut käyttötarkotus ja laite missä vehe on tietty pitkälti ratkasee paljonko kantsii kutitella.
     
  4. yrtsinyk

    yrtsinyk 1st gear

    Kansissa lukee nro sarja 3751213!

    Ja nokaksi kaupattu 284!
     
  5. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Lähtee alkuviikosta tilaus amerikkalaan kun on 440 kikkara lipeäpytyssä uimassa. Koneesta on tarkoitus ottaa lähemmäs 500kaakkia ilman että hinta pompsahtaa. Hyperspektaakkeliset männät ja Compin xe274hr nenu eli hydraulirulla. Alakerrassa oli jo takoakseli ja sixpäk veivit jostain syystä vaikka kannet olikin pahimmat saasteversiot. Kannet höylätään quenchalueen kohdalta tasaiseksi eli monttu pois ja dekki pikkasen alemmas jotta pääsee 10:1 ruttuun. Vanhat rutut oli jossain 8paikkeilla ja silti pannu linkos melkein 2tonnin puntin alle 14sekkaa vartilla.
    Rullavipat taitaa myös mennä venakoppien alle piiloon mutta alumiinikannet heivattiin listasta kun koneistukset syö aika paljon pelimerkkejä nipusta pois.
    Lohko oli porattu .050 kokoon mutta männät oli .030 koossa, ruotsalaista huumorintajua vissiin kun toi oli kuulemma kisakoneeksi siellä tehty :rotfl: .
     
  6. BUMBA

    BUMBA Gearhead

    Toi mäntäjuttu on kyl ihan sitä aitoa amerikkaa, mulla stokkimopen 440 kone tehty samoilla välyksillä.
     
  7. yrtsinyk

    yrtsinyk 1st gear

    Niin, kukas osaa sanoa tekeekö niil mun kansil mitään minkä nro sarja on 3751213?

    Vai oliskos parempi ja järkevää hommata samantien alukannet?
     
  8. ilu100

    ilu100 Gearhead

    Jotain löyty pika googletuksella...

    casting #
    2780915 440HP 1967 Int 2.08 Exh 1.74
    2843906 383/440 1968-70 Int 2.08 Exh 1.74
    3751213 400/440 Motor Home 1973 Int 2.08 Exh 1.74
     
  9. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    Vakio rautahatut tarvis työstöä hieman (perus korjaus ja vähän kairausta, isompaa venttiiliä?), että äkkiä ollaan jo alukansien kanssa samoissa hinnoissa. Mä ostin Edelin RPM kannet, ovat ainakin uudet, kevyet ja virtausarvot paremmat. Laadullisesti myös melko hyvät jos vertaa kiinan kansiin.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sulla on melko kallis koneistaja? Laskeskelin että halvimmat alukannet rullivipparnoilla maksaa tänne rahdattuna yli 3onttua vaikka kurssit on kohillaan.
    Ei noi saastekannet voi kovin huonosti toimia kun vartti meni alle 14sekkaa. Matalaan 13sekkaan on tavoite tekemättä silti mitään hirveää rallipannua.
    Kokemus noista XE sarjan nokista on todella hyvät muilla merkeillä matalapuristeisilla koneilla(alle10:1) ja vakiohkoilla kansilla. Luulen että noi rautakannet tulee hengittämään sen verran kuin mitä nenä vaatii ilman isoa hintalappua.
     
  11. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Nyt oot kyllä väärässä. Edelin RPM alukannet maksaa Us Partsissa 1400 / Pari hyllystä ja rullavipat noin 300 lisää :soosoo:

    Älä sis toki tilaa itse :rotfl:
     
  12. DS 325

    DS 325 Double Gearhead

    Tässä olet kyllä oikeassa 8)
     
  13. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ja 440 sourcen kannet on kanava/palotiladisainiltaan samat kun noi RPM:t, ja maksanee us partsissa alle tonnin pari. Ne virtaa paketista sen mitä noi orkkisrautakannnet osaavan kaverin porttaamina niin, et se porttaustyö on samois lukemissa noiden sorsakansien hinnan kanssa. RPM:t on sitte vähän kalliimmat, mut materiaaliltaan ja osiltaan parempaa plaatua. Ja sit jos haluu rallimmaks vetää, ni ProCompilla on edullienn setti joka on Edelin victor kansien kopio, esimerkiks RP on noita tuonut. Helmisen kairaamat Victorit on esimerkiks tuoreen SC suomen mestarin motissa, et jotain ne tuottaa ja on edelleen pienellä orkkis kanavaikkunalla. http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Mopar-Ch ... ccessories
    Toi vaan esimerkiks, noita on rullavipoilla ollut tarjolla sellaseen 1600$ hintaan täyspakettina, noi vaatii offset imuvipat.
    Kansipajahemmon mielestä ei kannata vanhoihin kansiin uhraa ilman erityissyytä jos rempan hinta maksaa yli puolet uusien hinnasta. Viimeks kun teetin kansirempan letukan mikkikansiin (race venatyöt, karkastut pakoseetit, ohjurit, tasot), ni se olis listahintana maksanut enemmän kun uudet alsakannet, ja siihen sit osat päälle...., mut museoauto on museoauto.
    Moparin tehdaskannet voi jakaa karkeesti kolmeen ryhmään. '67 ja vanhemmat Max Wedge kansia lukuunottamatta (tuskin törmää moisiin) on closed chambereilla ja pienemmillä venttiileillä (pääsääntösesti). Palotilat on sellanen 4-5 cc:tä pienemmät kun uudemmissa open chambereissa, ainoo ero on toi about 2.5 milliä syvän open chamber alueen puuttuminen. Kanavat on ahtaammat eikä niissä oo materiaalia kovin hyvin porttaukseen, etenkään pakopuolella. Mut sellanen 5% tuoreempia kansia heikommat viratuksiltaan vastaavalla työllä.

    '67 440 915 ja 68-70 906 kannet muodostaa oman kokonaisuutensa, niissä on tuoreempimallinen pakokanava ja imukanava jossa normi mopsikansista poiketen jonkinlainen "short side". 915 kansi on closed chamber ja 906 open chamber. Ihan hyvät kannet, mut porttaus vaatii osaamista ja on aika työläs koska ohjurin ympärillä materiaalia perkeleesti. Noi on myös kuulemma kairaajan helppo pilata sen shortsiden vääränlaisella ronkkimisella. venttiilikoko 2.08/1.74 paitsi '67 mallisessa 350 heppasessa 440 motissa jossa pakovena 1.60". Kanava kuitenkin aivan sama.

    Sit on '71 ja uudemmat jotka on disainiltaan kaikki samanlaisia palotilan ja kanavien osalta ja 2.08/.174 venttiileillä. Helppo portata kohtuullisiks ja toimiviks. Noissa kaikissa open chamber kansissa palotilojen koko tehtaalta on luokkaa 88-90cc:tä valunumerosta riippumatta. Noi alkuperäisen kirjoittajan mainitsemat 213 kannet kuuluu tähän kategoriaan.

    Tossa sellasta perustietoo noista tehdaskansista:
    http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.html
    http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.html
    http://www.moparmusclemagazine.com/tech ... index.html

    Noilla tehdaskansilla on taipumusta paljon kairattuina ja höylättyinä halkeilulle, et sekin puoltaa uusia kansia. Eli vaikka niistä palotiloista sinänsä voi häylätä sen 2.5+mm jola toi open chamber alue ainakin suunnilleen kokonaan katoo, ja millä palotilkan koko pienenee 20+cc:tä, niin se myö helpottaa tota halkeemista. Ei niin, et ne jatkuvasti paukkuis, mut vaara kasvaa ja haljenneita on tullu vastaan, ja sit se työ on menny hukkaan.

    Moparissahan on aavistuksen laajempi toi nostaja kun leetukoissa ja foorteissa, laahaavan profiilitkin voidaan sen takia tehdä aika nopeiks (vähän niinku "mushroom" nokat letukassa jo vakionostajilla), ja siks mopsissa ei sitä nousunopeushyötyä tuu samalla tavalla kuin niissä. Aika ristiriitasia kokemuksia ollut myös noista retrohydyrullista. Ite ilman muuta jos rullaa laittaisin, ni laittaisin kovat nostajat ja niille soppivan nokan.
    Tos toi mutaraaserin kaavailema rullanenä: http://www.summitracing.com/parts/CCA-23-710-9/
    Ja tos laahuri "moparin nostajille". http://www.summitracing.com/parts/CCA-21-227-4/
    Tost jälkimmäisestä kokemusta, ja "ihan hyvä maamoottorinokka" oli tollasessa RPM kantisesssa motissa. Ite olisin kaivannut tiukempaa, 69 Chargerissa harvalla välityksellä. Ihan tehokas se oli, mut ei ollu minkäänlaista rallimotin "luonnetta".

    Sixpackveivit on sellasia joita ei enää oikeen kukaan käytä; se kestoetu katoo suurempaan painoon.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Noita poorcomppeja tuli tsiikattua ja laskettua hinta vitulleen kun rahti meni loppusummaan kahteen kertaan :rotfl: . Onneksi epäilijöitä oli liikenteessä.
     
  15. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ite en oo koskaan noita pro compeja hypistellyt, mut kuten sanottu ni pitäis olla Edelbrock Victorien kopiot. Muistaakseni rallivallussa mitenkään säätelemättä ja isommin kierrättämättä Henski pääs 10.0 aikoihin vartilla, ja pumppubensalla luonnollisesti.
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tilasin poorcompit yhteen 383sbc kikkaraan xe274 nokan kaveriksi vaikka jenkit tyrmäsi täysin noi kannet. Kannet toimii vitun hienosti ja omistaja jaksaa ihmetellä että kuinka se toimii niin saatanan hienosti. Nyt kyllä taitaa rahat mennä tonne partsin suuntaan 440source kansiin kun soitin paikalliseen ja saatiin hinta kohdalleen.
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ehkä enempi parii ton nokan kanssa, ei niin, etteikö paketti vois olla parmpikin niillä procompeilla, mut niissä jää potentiaalia noin pienellä nokalla ihan "turhaan" käyttämättä. Sehän on kiva kans noissa sorsakansissa, et ne on ulospäin vakion näköset, et väri päälle ja menee täydest ku väärä raha. Kehnoo taas on sitte vähän se et palotilat on aika isoja, tahtoo olla pikkasen suurempii ku mitä on ilmotettu, ja 440 motissakin jos haluu rutut kohilleen on syytä varautuu pikku höyläilyyn. Niiden palotilat on kutakuinkin 1/1 vanhempien closed chamber tehdaskansien kanssa, eli myös tehdaskansille tehdyt pattipäämännät sopii ilman muokkauksia
     
  18. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Eli sorsakannet uskaltaa ostaa, kun tarkoitus olisi istuttaa 400:sen päälle?
     
  19. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Totta maar!
     
  20. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Sorsat hajettu ja villarupat myös :rotfl: .
    [​IMG]
    [​IMG]

    Mittailin tossa että kun dekit tempaisee nollaan niin ruttusuhde on karvan alle 11 noilla palotiloilla ja flat top mukeilla kun poraus on 060. Quench on siis kansipaffin verran eli 1.2mm, pitäiskö "nostaa" mäntiä inan ylös tasosta :odroll: .
     

Kerro tästä muillekin!