454 "venemoottori"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Kerberos, 10.6.2002.

  1. Kerberos

    Kerberos Gearhead

    Onko kellään tietoa ko. moottorista, mitä eroa on autokäytössä olevaan moottoriin ja onko iso homma muuttaa se autoon sopivaksi? Pyörimissuunta ym.
     
  2. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Pyörimissuunta on joko oikein tai väärin, riippuu onko se ollut 2 koneisessa kummalla puolella. Nokka, jakaja tai ainakin ratas?, vesipumppu, pakosarjat yms. venehärpäleet.

    Huom! varo haljenneita kansia!!. Jos ei ole ollut makeavesijäähdytystä lyö kylmä merivesi (tai järvivesi) hurjan lämpöshokin kuummiin kansiin ja rits rits, kokemusta on.
    Merivesijäähdytteinen on todella ruosteessa sisältä, jopa vesikanavat saattaa olla tukkeessa paikoitellen.

    Kannet on pikku-pikkukanavaiset (ainakin mercruiser 330hp) joten niiden vaihto voi muutenkin olla tarpeen jos aiot rivakampaa moottoria tehdä.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    No enpä ole kuullut että isolohko olis veneessäkään pyörinyt väärään
    suuntaan. Eiköhän se homma hoideta vetolaitteella ja lähinnä
    potkurilla.
    Makeavesijäähdytys tarkoittaa juuri sitä että otetaan raakaa vettä
    merestä suoraan koneeseen. Älkää kysykö mistä tulee sanonta
    makeavesi. Venekäytössä saattaa moottorissa olla hieman vääntävämpi
    nokkaakseli ja harvemmin mitään saaste versioita.
    Mikäli mitään pahempia syöpymiä ei näy niin ne on ihan hyviä moottoreita
    koska harvemmin niissä on paljoakaan tunteja.
     
  4. hagle

    hagle Gearhead

    Korjausta edelliseen viestiin. Kyllä niitä isoloikariletukoita on väärinpäin pyöriviä.
    Niitä on käytetty akselivetoisissa veneissä.
    Ja ne todellakin pyörii vastapäivään.
    Makeavesijäähdytys tarkoittaa suljettua jäähdytysjärjestelmää. Ja merivesijäähdytys avointa. Eli avoimessa tulee jäähdytysvesi suoraan veneen ulkopuolelta koneeseen. Ja suljetussa on jäähdytysneste 'suljetussa tilassa' ja ulkopuolelta tuleva vesi jäähdyttää suljettua jäähdytysnestettä.
    Mitenkähän tän selittäis selkeästi...
     
  5. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Merenkulussa sana makeavesitankki kuvaa juomavesitankkia johon toivottavasti ei laiteta merivettä..
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    veneellä ajetaessa kone tekee työtä koko ajan se ei rullaa.kaasun löysää niin aaltoihin menee.voipa olla huonoki peli autoon .paljon ajettu maalla niin empä lähtis enää ilman purjeita merillekkään
     
  7. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Venttilikoneisto on venemoottoreissa tukevampaa tavaraa kuin autokäyttöön tulevissa koneissa. Venemoottoreissahan käytetään myös korkeita, lähes maksimi kierroksia paljon pitempiä aikoja kuin autokäytössä. Nokka-akseli on luonteeltaan erilainen, eli vääntöä pitäisi löytyä jo alakierroksilta, veneissä kun harvemmin on vaihteita. Venemoottoreissa on myös runsaasti rst osia.

    Autokäyttöön venemoottorin voi laittaa kunhan moottori on ehjä, toisinpäin tulee varmasti vaikeuksia. Vatorilla ainakin kertoilivat joskus cruiserista johon oli eksynyt autokäyttöön tarkoitettu kone. Venttiilikoneisto korkkasi muutaman tunnin jälkeen, siis uudesta moottorista.

    Joskus 90-luvun alkupuolella tutustuin mercruiserin koneisiin ja "Väärinpäin" pyörivät olivat jo silloin vanhaa kamaa. Väärinpäin pyörivissä koneissa erilaista oli ainakin nokka-akseli/jakopää, virranjakaja, vesipumppu, keinties öljypumppukin.
     
  8. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Väärinpäin pyörivän venekoneen erona on lähinnä nokka, jakaja (ja öljypumppu) pyörii muistaakseni oikein päin, sen ratas vaan on "vääränkätinen".
    Vaikka venekoneet on usein vähän ajettuja on kaikki ajo tosiaan jatkuvaa "ylämäkeen" ajoa.
     
  9. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itselläni on vanissa 5,7 pensakone veneessä aiemmin ollut. kone ei pelaa kovin hyvin normaalin stalspeed turbiinin kanssa koska veneen moottorissa on todella huono alavääntö, se on tarkoitettu toimimaan isoilla kierroksilla. kone kyllä jaksaa vetää kunvaan antaa hanaa mutta kulutus on todella korkea. viisas ratkaisu on vaihtaa normaali nokka paikalle. Ja koneissa on isoventtiili kannet, ainakin 5.0 ja 5.7 GM moottoreissa.
     
  10. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kuinkahan monella vastaajalla mahtaa olla oikeasti kokemusta jenkki venemoottoreista?
    Kertokkaapas mistä niitä "vene" nokkia saa kun ne niin erilaisia on. Paskan marjat ne on aivan samoja kun autoissakin. Esim. Volvo Penta AQ200d ja AQ225d ovat samoja 305 kikkaroita joita löytyy vaikka -84 Camarosta. Ja AQ255b on 350cid perusmoottori ja puristussuhde kaikissa edellämainituissa 8.5:1. Sisukaluissa ei ole mitään eroa 200d on 2-kurkkuisella ja 225d 4-kurkkuisella. Nuo ovat siis ilmoitettuja tehoja. Jos venekoneissa olisi huono alavääntö niin milläs sellaisen paatin saa sitten plaaniin?? Mun omassa kiulussa on tollanen 305 kone 200 kaakkisena ja voi sanoa että kyllä siinä on alavääntöä. Pannu kiertää ajossa max 5000rpm ja normaali cruising kiekat on 3200rpm eli aivan samat kiekat kuin jossain tiheäperäisessä katuvehkeessä. Lisäksi paateista löytyy Corvetten koneita takomännillä sellaisenaan mutta kaasarilla 280kaakkisena. Isot valmistajat Volvo, Mercruiser ja Omc tilaavat moottorit suoraan "autotehtaalta" long-block versiona ja varustavat ne omilla marinointi/kaasarivehkeillä ja virranjakajakin on paattiversio ilman alipaine-ennakkoa. Ja jos paatti on joku erikoisteho malli niin kyllä senkin nokka löytyy "auto-osastolta". Enkä ole montaa kertaa löytänyt mitään parempaa venttiilikoneistoa kuin mitä autoissa on vakiona ollut. Ja tuo Mercruiserin 330 on ihan perus 454 kikkara ilman mitään ihmeellistä osaa. Paateissa tehot ilmoitetaan kampuran päästä niinkuin vanhaan aikaan jenkkiautoistakin, siitä nuo tehoerot autoihin..
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    yks tyyppi osti aikoinaan moparin 440sen
    venekoneen ja pani sen semmoseltaan paikolleen. kone pyörikin nurinpäin.mukava
    ylläri.kantsii tarkistaa jos ostaa semmosen jossa on ollu kaks moottoria.
     
  12. 454SS

    454SS 3rd gear

     
  13. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Näin se on jos 4-pulttista lohkoa takoalakerralla pitää perusjutuna, kansissa ei ainakaan mun mielestä ollut yhtikäs mitään eroa autoversioon, kanavatkin olivat pienet peanut-versiot. Tehoeroa selittää myös saastekikkareiden puuttuminen.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo mutta vasta 502, 540=> on AINA 4-bolt lohkolla. 330 on mitä silloin on ollut tarjolla.
     
  15. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo meitin edesmennyt kekkonen oli aika kova jätkä rikkomaan 440-6pack koneita. Silloin kun se isännöi tota naapurimökkiä niin noita koneita paloi keskimäärin 3 kesässä. Joku onnellinen sai kerran ostaa UUSIA 6-pack koneita pulipään varastosta ja ainakin yks turkulainen -69 Charger liikahti sellaisella ihan kohtalaisesti. Huhut kertoo että niitä UUSIA koneita oli herran muutettua yläkertaan ~12kpl jäljellä ja ne on myyty ympäri suomenmaan. Mitähän kärryjä mahtavat liikutta nykyään?
     
  16. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Mun vani kulki myös merimoottorilla eli 350:sellä marineversiolla. Hyvin pelas ja oli vaniksi aika ripeä, 12 bolt lukkoperälläkin piirteli kivasti kahta mustaa viivaa jos vaan viitsi vanhaa (73:nen) kiusata.
    Kone oli joku 60-luvun keksintö ja tietty ilman mitään turhia saastejuttuja. Kulutus kaupungissa oli n. 20 litraa ja maantiellä matkavauhdista riippuen 15-18 l.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    moottori

    tietääkö kukaan paljon 454 kuluttaa merikäytössä tuntuu menevän jotain 80litraa kun rpm 3200 ja kun availee niin pyörre käy tankissa
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    ...

    .....Mitä se työntää??? Proomua? 40-60l tunnissa on ns.normaalikulutus
    veneestö riippuen n.23ft daycruiser- 27ft familycruiser...tai sit olisi ehkä syytä tarkistaa, että kaikki on niinkuin pitää, sytkä, kaasari ym.

    454+450HP kesän keskikulutus n2l/mpk 24ft vauhtiveneessä, sisältäen kaikki ajot, rajoitusalueista matka-ajoon.
     
  19. blown540

    blown540 1st gear

    ostin aikoinaan 200 tuntia ajetun täydellisen mercruiserin 454 merimotin.porasin sen 4.47 ja ostin käytetyt 502 männät ja kiillotin kanavat ja se vei malibua 12.5/170 vartilla.lohkossa paksu valu ja 4-pulttinen alakerta ja paljon hyvää osaa.kaikki osat vietiin käsistä.kone nykyään n.600 hv ja majailee trans amissa.jos löydät mikean marine koneen osta pois.paljon parempia kuin autoversiot.esim vesipumppu:rosteriakseli,rosterilaakeri,rosteri-impelleri jne.
     

Kerro tästä muillekin!