493ci tekniikka Moparin A-koppaan

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Jakkeko, 5.11.2019.

  1. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Ajattelimpa kirjoittaa tämän talven tekniikkapäivityksestä päiväkirjahenkisesti… Pääosin itselleni ylös, mutta hyvällä tuurilla joku saattaa välttää jonkun sudenkuopan lukemalla toilailujani. En siis yritäkään kirjoittaa mitään hienoa teknistä artikkelia tai oleta, että asia suurinta osaa kiinnostaa. Kirjoitan silti.

    Päivityksen kohteena on Moparin A-kopassa majaileva osin jämäosista kasattu isolohkotekniikka. Toin auton aikoinaan Suomeen ajatuksella, että lainaan siitä tekniikkaa toiseen Mopariin. Ja näin myös tein. Jäljelle jäi matalapuristeinen 440 saastekone 906 rautakansilla ja valuakselilla. Ko. lohko on 1970-luvun loppupuolelta, enkä suoraan sanottuna osaa sanoa sen sielunelämästä tämän enempää. Avaan tämän sitten joskus, kun sinne asti pääsen. Sen verran kuitenkin tiedän, että kone oli tullessaan säädetty todella laihalle ja tämän kanssa on ollut jonkin verran lämpöongelmia. Toivon kuitenkin, että lohko on vielä pelastettavissa ja lähempänä stanukokoa kuin .060 ylikokoa.

    Näistä lähtökohdista tekniikka päivitettiin ajokuntoiseksi käytännössä niillä osilla, mitä hyllystä löytyi. Nokaksi valikoitui vanhan liiton hydraulinen laahuri Elginin valikoimasta. Mieto, alle .500 nostoilla ja 224/234 @ .050 asteilla. Päälle Torker II ja Holleyn 850 dp kaasari. Sytkäpuoli niin perus Moparia kun kuvitella voi… Juuri ne osat, jotka hyllystä löytyi. Mekaaninen bensa- ja vesipumppu sekä tuuletin. Ei mitään erikoista eikä ylimääräistä. Autossa oli muuten tullessaan sähköinen bensapumppu, flekti jne. sekä helvetisti ongelmia sähkökytkentöjen kanssa. Purin nämä kaikki pois samalla, kun purin tuota tekniikkaakin. Lopputuloksena oli yllättävän hyvin toimiva kone… Oikeastaan todella hyvin toimiva. Tehoa ei ole mitenkään liikaa, mutta kyllä tällä on pärjännyt. Ja kaikki perinteiset virikoneen ongelmat ovat loistaneet poissaolollaan sen jälkeen, kun kone saatiin säätöihin.

    Sitten ne hyvät puolet. Autossa on jo valmiiksi rempattu TF727 käännetyllä manuaalikoneistolla. Laatikko on kunnostettu auton mukana tulleesta vaihdelaatikosta, joka hajosi melko pian Suomeen saapumisen jälkeen. Laatikko on TCIn valmistama / modaama, ja laatikon korjanneen henkilön mukaan se oli enempi väärin kuin oikein kasattu. Remontin jälkeen kuitenkin toiminut hyvin. Auton mukana tuli myös TTi:n pakosarjat 2” primääreillä, jotka jätin paikalleen. Näiden jatkeena on 3” putkisto X-putkella, joka päättyy ennen taka-akselia. Myös putkisto on tehty maahantuonnin jälkeen tehonlisäykseen varautuen… On varmaan riittävä, ehkä jopa hieman turhan suuri, mutta olkoot. Perän päivitän nyt samalla, nykyisen 3.23 välitteisen tilalle on tarkoitus laittaa 3.73 välityksellä oleva lukkoperä. Kuvassa lähtötilanne loppukesästä 2018.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 5.11.2019
    rekkamies, D1RT3K, FuryIII '71 ja 12 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. Jokeri

    Jokeri Gearhead

    LISÄÄ!!!
     
    juko7 ja wilburi tykkäävät tästä.
  3. always bb

    always bb Gearhead

    A-body ja BB toimii aina
     
  4. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Mikä ja minkä vuotinen a-koppa kyseessä?

    Kiinnostaa, ja kuvia ei koskaan ole liikaa. ;)
     
  5. xarper

    xarper Gearhead

    Täällä tulossa talven aikana yks isolohko A body (-65 Barracuda) lisää kans, pittää sille sit ommaa ketjua alotella varmaan ku saa paremmin työn alle.
     
  6. Swinger71

    Swinger71 Gearhead

    Joo kyllä 493 ja A-body todellakin toimii.. :D
     
    wilburi, FuryIII '71, Herje ja 1 muu tykkäävät tästä.
  7. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Meinasin alunperin pitäytyä lausunnossa A-koppa, mutta tarkennetaan nyt sen verran, että kyseessä on 1970 vuoden Dusteri.
     
    FuryIII '71 ja faffeli tykkäävät tästä.
  8. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Part II. Aihio projektiin on löytynyt jo useamman vuoden ajan tallin nurkasta. Hankin lohkon aikoinaan toista autoa varten Turun suunnalta. Tällöinkin tarkoitus oli tehdä stroukki-kone. Kyseessä on vuoden 1968 HP -lohkon (D440), lisämerkinnöin 2323 HP sekä A (.020 ylikoko). Valupäivä 4/11/1968, valunumero 2536430-5. Tein tästä aikoinaan kaupat hieman silmät kiinni, vaikkakin pidin myyvää tahoa tässä kohtaa luotettavana. Sylintereissä ei ole havaittavissa merkittävää kulumaa, hoonausjälkikin näkyi yli 90%:sesti. Myöhemminkään lohkosta ei löytynyt aistnivaraisesti mitään huomautettavaa ja sylinterin seinämien vahvuuskin vaikutti riittävältä, pääosin erittäin hyvältä. Tässä kohtaa kuitenkin muut projektit ajoivat edelle ja autokin ehti vaihtumaan pariin otteeseen… Lohko jäi kuitenkin odottamaan oikeaa hetkeä.

    [​IMG]

    Oikea hetki tuli vihdoinkin syksyllä 2019, kun päätin toisen auton myymisen jälkeen viedä tämän projektin loppuun. Eipä siis muuta kun lohko kyytiin ja koneistamolle. Päätin tässä kohtaa suosia pienempää ja paikallista, joten lohko päätyi Vammalan moottorikoneistamolle mitattavaksi. Lohko myytiin minulle alunperin vakiokokoisen, tosin merkintä A sekä myyjän suorittama tarkastusmittaus osoitti, että kyseessä on ylikoon lohko. Pienenä yllätyksenä tuli kuitenkin moottorikoneistamon tuomio siitä, että kyseessä on .030 ylikoon lohko. Tarkempien mittauksien jälkeen koneistamon väki totesi, että kunnon puolesta ei ole mitään syytä porata isommaksi, pelkkä uudelleen hoonaus riittäisi. Taas kerran silmät kiinni ja ostohuosut jalkaan… Uutta osaa koneeseen!

    [​IMG]

    Jo alunperin päätin tehdä tästä jossain määrin maltillisen stroukkerin, joten vakio iskua (3,75”) ei ollut tarkoituskaan kasvattaa mitenkään maksimaalisesti, vaan päädyin pienimpään yleisistä stroukki paketeista… 4,15” isku ja 4,35” poraus (.030 ylikoko), eli liikutaan lähellä “square engine” maailmaa, lievästi vielä oversquaren puolella. Stroukkipaketiksi valitsin lopulta Eaglen valmiiksi tasapainotetun setin joka löytyy osanumerolla B21201030. Hankintahetkellä ko. paketti oli US Partsilta loppu, joten tilasin hilppet suoraan JEGSiltä. Toimitus kesti vajaat 2 viikkoa ja lopullinen hintalappu oli hyvinkin kilpailukykyinen Suomen hintojen kanssa. Kamat kasaan ja uusi reissu Sastamalaan!

    [​IMG]

    Eaglen stroukkipaketti sisälsi tällä kertaa Eaglen itsensä brändäämät veivit ja kampiakselin sekä Mahlen männät. Palaan näihin vielä tarkemmin myöhemmin, juuri nyt tätä kirjoittaessani kaikki osat on koneistamolla. Stroukkikitin lisäksi hankin tässä vaiheessa 440 Sourcen valmistamat alumiiniset runkopukit (osanumero: 200-1094) sekä ARP:n studit (osanumero: 140-5401) runkolinjaan ja uudet laakerit nokka-akselille. Tällä reseptillä olisi tarkoitus siis laittaa alakerta nippuun. Harkitsin hetken aikaa alumiinipukkien ja gridlen välillä, mutta kokeneempien suosituksesta (sekä jo nyt ahtaan sovituksen takia) luovuin tuosta gridlestä ja päädyin alsapukkeihin. Useampi on väittänyt, että tällä reseptillä tekee vielä luotettavasti toimivan (=kestävän), alle 700 hp:n koneen. Itselläni ei ole aiheeseen liittyen faktoja, joten seuraan tätä ohjeistusta.

    Koneistuksen yhteydessä lohkoon on tarkoitus tehdä hoonauksen lisäksi pientä siistimistä, kuten runkolinjan ja dekkitasojen oikaisut sekä nokan laakereiden vaihto. Vakio voitelujärjestelmään ei ole tarkoitus puuttua juurikaan, pieniä avarruksia / muutoksia lukuun ottamatta. Suurin yksittäinen muutos on tällä kertaa sihdin kierteen laajennus RB lohkon vakio 3/8” NPT kierteestä 1/2”:seen. Dekit on tavoitteena oikaista siten, että männät jäävät .020… .030 dekkitasojen alapuolelle. Parin viikon sisään pitäisi selvitä menikö kaikki suunnitelmien mukaisesti. Siihen asti projekti on oikeastaan aika pitkälti jäissä, ja ainoa mitä voin tehdä on näiden tarinoiden kertominen. No, meneehän se näinkin.

    Olen alustavasti asettanut itselleni tavoitteen 620 hp koneelta. Autossa oleva nykyinen saastekone on paperilla 230 hp (32 hp / litra), saman aikakauden 440 Magnum 375 hp (52 hp / litra) ja tavoitteeni 620 hp vastaa siis n. 77 hp / litra. Kyllä tuossa jotain saa tehdä oikein, jotta tavoitteisiin päästään. Avaan projektille asetettuja tavoitteita ja koneen suunnittelufilosofiaa tarkemmin joskus myöhemmin.
     
    Rotten, juko7, rekkamies ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  9. sleepercooler

    sleepercooler 3rd gear

    Mielen kiintoinen projekti..........
     
    Jakkeko tykkää tästä.
  10. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Pitkäksi venyneen harkinta-ajan takia suunnitelmat ehtivät muuttumaan matkan varrella pariinkin kertaan. Keskeinen ajatus kuitenkin oli se, että haluan katukäyttöön soveltuvan ja luotettavan koneen enkä mitään puhtaasti kilpakäyttöön tehtyä virikonetta. Tämä asettaa luonnollisesti jonkin verran rajoja ja edellyttää myös tiettyjen kompromissien tekemistä. Toinen kompromisseja aiheuttava tekijä on polttoaine. Lähdin alunperin suunnittelemaan konetta RE85:selle, mutta jossain kohtaa peräännyin hieman tästä ajatuksesta. Muutaman tiedossa olevan epäonnistumisen takia päätin, että teen RE85 muunnoksen TBI-ruiskulla jos sen teen. Nyt ei kuitenkaan budjetti kestä tuota lisäystä, joten päädyin kasaamaan koneen nyt alkuun 98:lla toimivaksi kaasarikoneeksi, mutta jätän varauksen sille, että teen tuon TBI / RE85 päivityksen vielä myöhemmin.

    Kun muutostyön kohteena oleva auto aikoinaan tuli minulle, oli siihen asennettu sähköinen bensapumppu, sähköflekti jne. Paljon alkuperäisestä “upgreidattua” sähköosaa. Ainoa ongelma tässä oli se, että sähkötyöt oli tehty todella huonosti ja auto kärsikin ensimmäisen kesän vaihdelaatikkovian yms. mekaanisten vikojen lisäksi mm. erilaisista sähköongelmista. Tilannetta ei myöskään parantanut auton saapuessa ilmeisesti jo pidemmän aikaa rikki ollut lataussäädin. Sähkölaitteet hajoilivat ensimmäisen kesän aikana tasaiseen tahtiin aiheuttaen mm. yhden kiehumisen, yhden tielle jäämisen jne. Tästä suivaantuneena purin kaikki ylimääräiset sähkölaitteet pois ja kasasin tuon nyt konepellin alla olevan 440 -koneen uudestaan enemmän alkuperäistä kunnioittaen. Aikani tuolla ajeltuani olen tykästynyt tuohon “museolookkiin” (mitä nyt TTi:n peltisarjat ja alumiiniosat sitä hieman rikkovat) sekä koneen varmaan toimivuuteen. Tästä heräsikin ajatus rakentaa myös stroukkeri melko huomaamattomaksi, nykyistä setuppia kunnioittaen. Toisin sanoen mitään suurempia ulkonäkökikkailuita ei ole luvassa. Ei tule kromia, ei alumiinia eikä Mopar perf. logoja joka osaan. Päätin myös luopua tässä vaiheessa kaikista “ylimääräisistä” sähköosista. Mikäli teen jossain vaiheessa tuon TBI / RE85 muutoksen, niin rakennan sähköt samalla uudestaan. Ts. lisään sitten tuon muunnoksen ja sähköjen päivityksen yhteydessä sähköiset bensapumput, flektit yms. Nyt ajattelin mennä pitkälti mekaanisilla versioilla.Toinen tähän liittyvä, mutta vielä avoin pohdinta on, että päivitänkö sytytysjärjestelmän nyt samalla, vai lainaanko sytytyskamppeet nykyisestä koneesta. Pitää vielä funtsia ja katsoa kuinka kuiva kassa on keväällä.

    Nykyisen moottorin sovitus konehuoneessa on todella tiukka. Tämä oli yksi syy siihen, että päädyin 440 Sourcen Stealth kansiin, jotka ovat hyvin pitkälti nykyisten 906 rautakansieni kaltaiset. Sourcen kansissa on mm. monista alumiinisista virikansista poiketen suorat tulpanpaikat alkuperäisten kansien tapaan. Toivoisin, että tämän valinnan ansiosta vältyn muutamalta sovitusongelmalta. Pähkäilin alunperin myös std ja Max Wedge ikkunoiden välillä, mutta tuo museokone-fiksaationi sekä konehuoneen tiukka sovitus ja jo aikaisemmin hankitut / nykyiset osat ajoivat kohti sorsakansia. Kannet on kuitenkin tarkoitus portata ja siistiä siten, että niistä saadaan “hieman” alkuperäistä paremmat virtausarvot. Uskon myös pääseväni tällä yhtälöllä tavoitteeseeni, vaikkakin MW kannet olisivatkin tässä kohtaa varmasti vieneet minua helpommin lähemmäs tavoitteitani.

    Yksi pisimpään pyörittelemistäni kysymyksistä on ollut tulevan stroukkikoneen puristussuhde. RE85 sallisi korkeamman puristuksen, joka on stroukkerila helppo tehdä, mutta samalla se rajaa 98:n käytön pois. Tässäkin mielessä 440 Sourcen kannet ovat “ihan hyvä kompromissi”, sillä 80cc palotilallaan ne edustavat jonkinnäköistä keskiarvo-vastausta. Ts. mikäli tulevaisuudessa päädyn tuohon RE85 muunnokseen ja haluan nostaa puristuksia, onnistuu se vielä kansien vaihdolla. Nykyisillä kansilla puristussuhde jää n. 10.5…11.1:1 paikkeille, mutta pienemmällä palotilalla on mahdollisuus päästä 12.5:1 tasolle. Alla on Summitilta lainattu puristussuhdelaskelma (https://www.summitracing.com/newsandevents/calcsandtools/compression-calculator). Lähteestä riippuen tuon Eaglen stroukkikitin mäntien kuoppien kooksi on ilmoitettu joko 8cc tai 6cc. Laskin nyt tuolla kahdeksalla (Eaglen ilmoittama Mahlen männille), sillä en ole varma kumpi arvo on oikea. Voisihan tämän mitata huvin vuoksi, kun osat tulee takaisin koneistamolta. Myöskin mäntien lopullinen eteäisyys dekistä on vielä arvailujen varassa. Olettaisin tämän olevan 0.020…0.030” (DBD), tasojen oikaisun jälkeen. Joka tapauksessa tuo laskelman tulos ~10,8:1 on tässä vaiheessa ihan riittävän tarkka arvaus.

    [​IMG]

    Edellä mainitut asiat lukittuani alkoi toinen pitkä pohdinta… Mikä nokka koneeseen sopisi. Pyörittelin alkuun paperilla Comp Camssin sekä Lunatin valikoimaa, kunnes eräs tuttu mainitsi hänen autoonsa liittyneen keskustelun yhteydessä Hughesin valikoimasta löytyneen nokan, joka oli hänen reippaasti piristetyssä 440:ssa toiminut moitteetta. Sattumalta ko. nokan speksit vaikuttaisivat sopivan melko hyvin myös oman projektini tarpeisiin, joten tämä on nyt ainakin tällä hetkellä lukittu vastauksena. Kyseessä on siis Hughes Enginesin mekaaninen laahuri HUG STL5460BS3-8, jossa on @ .050 asteet 253 / 260 ja 1,5 suhteen keinuvivuilla nostoja .600” / .615”. Taas aikaisemmin ilmoitetuilla arvoilla laskettuna koneen pitäisi pysyä vielä 98:lla toimivanakin. Alla Wallace Racingin laskurilla (http://www.wallaceracing.com/dynamic-cr.php) laskettu dynaaminen puristussuhde ja teoreettinen puristuspaine.

    [​IMG]

    Vaan onko tästä kaikesta laskemisesta ja pohdinnasta mitään hyötyä? Luultavasti on ja ei. Toivon, että hieman tavanomaista tarkemmalla suunnittelulla pääsisin kerralla jo melko lähelle haluamaani lopputulosta. Totuus on kuitenkin se, että koneen ensikäynnistys ja dynolaput tulevat kertomaan lopullisen totuuden. Ehkä onnistuin ehkä en, mutta koko suunnitteluprosessi on kuitenkin itselleni vielä sen verran vieras, että otan tämän myös opin kannalta. Samalla asioiden pyörittäminen paperilla antaa toivottavasti myös hieman syvempää ymmärrystä koko hommasta. Kokeilemalla ja erehtymällähän ihminen oppii parhaiten, mutta juuri nyt minulla ei ole riittävästi aikaa eikä rahaa rakentaa tätä konetta em. metodia soveltaen. Teoriasta vielä sen verran, että valmistaja ilmoittaa noille Sourcen kansille 290CFM virtausta .600 nostolla (@ 28" of water). Siistimällä ja porttaamalla näillä pääsee todistetusti yli 310 CFM virtauksiin tuolla Hughesin nokan .600” nostolla. Jälleen teoriassa, tämän pitäisi riittää tavoitteideni saavuttamiseen, kunhan kaikki muut komponentit tukevat tätä tavoitetta. Toisaalta (ja jälleen teoreettisesti) koneen tehohuippu sijoittuu jonnekin 6000 RPM paikkeille. Vieläkin näyttää ainakin paperilla saavutettavalta tavoitteelta.
     
    Rotten, FuryIII '71, juko7 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Moro itellä kans 440 strokeri työn alla.. Kattellu kans noita hughesin keppejä ton premman noston takia. Mitenkä muutit ton 0.05 asteen sulkeutumis ajan tohon 65 asteeseen vai löysitkö suoraan todellisen imun sulkeutumis asteen? Vaikuttaa vaan dynaamiset vähän rajuilta nokan 0.05 asteisiin nähden..
     
  12. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Hughes ilmoitti täysiksi asteiksi 282 / 288 kun kysyin. Installed Centerline arvoksi on ilmoitettu 104°. Laskin tuosta 282/2+104-180=65°. Onhan tuo aika raaka profiili laahurille, kun nostojakin löytyy se .600". Ja dynaamiset on myös hieman rajut... Täytyy nyt katsoa kun saan koneen takaisin koneistamolta, että mikä lopullinen tuomio on. Sen verran rajoilla liikutaan, että mittaan vielä kaikki muuttujat kertaalleen ja tarkistan laskelmat.

    Tuosta yli 8,5 dynaamisesta puristuksesta kuulisin myös mielelläni kokemuksia. Onko tuhoon tuomittua koittaa tehdä 98:lla käyvä kone, jonka dynaaminen puristus on noin korkea? Puristuspaineen perusteella tuon pitäisi kai vielä onnistua... kai.
     
  13. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Ookke, no sit pitää kutins jos toi on "vaan" 282 asteinen. Melko nopee ramppinen.
    Vähä hölmö homma jos noi asteet tarvii kysyy erikseen sähköpostilla. Mä en ainakaan ole niitä löytäny niiden sivuilta.
     
  14. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Juu. Ihan samaa mieltä. Hätäset on rampit ja hölmö systeemi kun kaikkia tietoja tai nokan korttia ei löydy netistä luojan vuonna 2019. Itse tosiaan nyt odottelen ton lohkon takas, mittailen alakerran vielä läpi ja funtsin pitääkö tuohon yhtälöön tehdä jotain muutoksia.

    Linkitän nyt vielä alle sen vastauksenkin, jonka Hughesilta sain...

    Ei muuta...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Gearhead

    Samaa asiaa kyselin tuossa äskettäin.

    https://www.overdrive.fi/forum/threads/dynaaminen-puristussuhde.311023/
     
  16. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Kun puhutaan bensalla käyvistä vapareista, niin rautakantisiakin on useampi ollu n. 8.5 dynaamisella ja toiminta ihan ok.
    Muutamassa alukantisessa on ollu 8.8 - 9.1 dynaamista, eikä niissäkään kilistelyongelmia.

    Näissä on kaikissa ollu paljealueella olevat kannet ja mäntä/kansi välykset alueella.
    On niistä myös poistettu terävät särmät palotiloista ja venttiileistä, ja tarvittaessa ennakkokäyrää muokattu.
     
  17. Skigu

    Skigu 2nd gear

    Täytyypä kans kysästä hughesilta parista kepistä asteet.
    Ootko kysässy mitä tulee postikuluja, kyn nekin muistaakseni tarvi kysyy erikseen?
     
  18. Jakkeko

    Jakkeko 2nd gear

    Laita ihmeessä jakoon, jos kyselet tuolta lisää infoa. Mulla on Finn-Us kontti, tilaan sinne jos en päädy vielä vaihtamaan nokkaa. En ole siis kysellyt postikuluista.
     

Kerro tästä muillekin!