5.7d ei lähe käyntiin....

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 944676, 2.7.2012.

  1. 944676

    944676 1st gear

    Joo eli ostin tossa 5.7d koneen ja se on mulla tossa pukissa kiinni ja oon yrittäny nyt saada sitä käyntiin mut ei edes lupaa. Edellinen omistaja sanoi vaihtaneensa syöttöpumpun mutta ei ollu vaivaan auttanu. Onko kellään tietoa onko uuden ja vanhan mallisilla suuttimilla olevien koneiden syöttöpumpuissa eroo? Esim. Suuttimien avautumispaine eli jaksaako uuden mallin pumppu avata ja ruiskuttaa kunnolla vanhamallin suuttimilla? Sit toinen juttu.. Onko 6.2 dieselissä samat hehkut kun 5.7d:ssä?
     
  2. skotikka

    skotikka 3rd gear

    suuttimissa on tosiaan ainakin eroo kun vanhemmat suuttimet on korkeapaineiset ja ne uudemmat on matammalla paineella avautuvat. noiden pumppujen mahdollisuudesta avata korkeapaineisia en voi vannoo. ainakin ku aikanaan koskiselta uuden pumpun tilasin niin tarkkaan kysy kummat suuttimet ja minkälainen pumppu. siinä kun on tosiaan kahenlaista, joten ainakin oon käsittäny et pitää olla se oikee pumppu autossa. kannattaa koitaa googlettaa noita roosamasterin sivuja. tai soittaa koskiselle ja kysästä.

    tulppien samanlaisuudesta en osaa sanoa. koitan kaivella jos löytys millä koodilla ostin sillon uudet hehkut omaani.

    toimiiko siinä hehkurele? muistaakseni noita ei enää saa siihen omia, mut myyjä lähetti sillon mulle 6,2sen ja se passas kyl siihen ihan suoraan.
    ja johdotukset on ok?
    entä onko se syöttöpumppu laitettu sinne oikeen?
    ja saa kunnolla polttoainetta ja ei oo ilmaa järjestelmässä? jos siellä pyörii ilmakupla ni ei varmana hörähdä.
     
  3. skotikka

    skotikka 3rd gear

    ok. kaivelin diisselioppaan esille ja niinhän se oli ku muistelinki. ei taida passata tulpat ristiin kun noissa on noita hehkutusjärjestelmiä erilaisia.

    oldsin koneessa (eli 5.7) on 1) hidas hehku, moduliohjattu 2) nopea hehku, moduliohjattu 3) nopea hehku, lämpöohjattu (kaksi mallia, ero johdotuksessa; 79, 80-83) ja sit on viel 4) PTC hehkutulppajärjestelmä (84-85 autot).

    6.2sessa näyttäs olevan vanhemmissa nopea hehku, lämpöohjattua ja uudemmissa noppea hehke ja elektronisesti ohjattua järjestelmää.

    tärkeetä taitaa olla kattoo tartteeko se 12 voltin vai 6 voltin tulpan se järjestelmä. GMn perustulpat on hidas hehku 12 V, nopea hehku 6 V, PTC hehku 6 V. mitkähän siinä on ny paikallaan?
     
  4. Harri S

    Harri S Double Gearhead

    Muutama vinkki koekäynnistykseen.

    Hehkut irti ja testaa vaikka akulla/tehokkaalla akkulaturila, että ne ovat ehjiä. Mittaaminen yleismittarilla ei kerro hehkun todellista kuntoa. Eli tulpan kärjen pitää hehkua kunnolla, siis tulpan kärjen.
    6,2 hehkut sopii, mutta tiivistyvät kannasta, eikä sieltä kartiosta. Jotkut on poranneet sitä kannen kierreosaa matalamaksi, jotta noi lyhemmät tulpat menis kartion pohjaan asti. Toiset kiertää ne paikoilleen sellaisenaan (kanta tiivistää) ja kyllä ne silloinkin riittävän tiiviitä ovat. Tais siihen jotkut Nissaninkin hehkut sopia ja haulla löytyy yhden kirjan verran asiasta tältäkin foorumilta.
    Nappihehkusysteemissä laita indikaattoriksi yhdeksäs samanlainen tulppa samaan sarjaan muiden kanssa, josta hehkutuksen tilaa voi tarkkailla, niin ei pala tulpat ja hehkutus aika on riittävän pitkä.
    PTC-tulpat (positeve temperature cofficient tjsp.) muuttaa vastusarvoaan lämpenemisen mukaan ja ne on nappisysteemeissä näppärimmät, mutta hehkutusaikakin on sitten pikahehkuja pidempi. Pikahehkut (6V) saa poltettua varsin nopeasti nappisuusteemissä, joten niitä en suosittele. 6,2:sen tulpat on lujimmat. Ja kunnon johtoa siihen hehkusysteemiin, jotta ne tulpat hehkuu eikä piuhat.

    Vaihda polttoainesuodatin uuteen ja mieluimmin japsimalliin jalkoineen, missä on käsipumppu samassa paketissa ja jolla ilmaaminen onnistuu helpommin. Täytä irtonainen suodatin puhtaalla naftalla.

    Tarkista pumpun päältä onko paluuventtiili auki ja puhdas. Laita samalla sieltä irroitetun paluuventtiilin reiästä pumppu täyteen puhdasta naftaa, niin se nopeuttaa ilmaamista paljon. Paluuletku samaan kannuun kuin imuletkukin, ettei pumppu saa ilmaa sitä kautta käynnistysyritysten ja startin jäähdyttelyjen välillä.
    Käytä molemmilla puolilla kirkasta letkua, niin näet että se nafta myös virtaa putkissa startatessakin.

    Sahaa hyväkuntoisella akkuparilla konetta ilman hehkutulppia niin kauan, että naftasumua tulee jokaisesta hehkunreiästä ja vasta siten ne ehjät hehkut kiinni koneeseen. Starttamisessa välillä taukoja, jottei startti hajoa. Suoravetoinen ei kestä minuutin starttisessiota varsinkaan, kun tulpat ovat kiinni. Ja ne tulpatkin kylmenee aika nopeasti ja vaativat uuden hehkutuksen.

    Kun sumut tulee joka pytystä ja hehkut on paikoillaan, niin hehkua niin kauan, että se yhdeksäs tulppa hehkuu kunnolla ja sitten hörähtää lähes satavarmasti, jos pumppu on oikein ajoitettu, eli merkit niissä kiinnityslaipoissa kohdallaan. Väärinpäin ei pumpun akseli mene paikoilleen epäkeskeisydestä johtuen.

    Kaiken A ja O on hyvät ja täyteen ladatut akut.

    Ja viisastelijoille: Nafta= Diesel, LÖPÖ, Polttoöljy, DIK, DIT, DI jne.
     
  5. Sambo

    Sambo 1st gear

    Siinä tulikin jo todella hyvät alkuneuvot.
    Tulpista sen verran kommenttia että mulla on sama kone(DX)ja siihen edellinen seppä osti Japanilaiset tulpat HKT PN-135 11V 6N.
    Speksien mukaan on siis 11V jännitteelle,mikä onkin aika sopiva jos virittelee nappihehkutuksen kuten omassani.Kyseisen tulpan hehku kuumimmillaan n.11s kohdalla.Max hehkutusaika 50s mutta silloin tulppa on jo jäähtynyt aivan liikaa.Nämä tiedot taulukosta joskus katsottu.

    Yksi tulppa ulkosalla testailin n. 18-22s paras tehollinen hehkutusaika,silmämääräisesti punahehkua tarkkaillen.Tätä tulppaa ei pysty liialla hehkutuksella käryttämään mitenkään koska sen vastus kasvaa lämmetessään ja virta pienenee oleellisesti jo 11 s jälkeen.
    Sitten vielä sellainen asia että tuon tulpan kierre on muistaakseni 10x1,25.Ja se ei ole ihan se oikea-nousunsa puolesta.En muista mikä on oikea kierre mutta nämäkin näköjään menee paikalleen,vaikka ekalla kerralla hieman tiukat.Onneksi kuitenkin tulpan materiaali sylinterikantta pehmeämpi joten kierteen loppuosa hieman nuhjaantuu "sopivasti tiivistyen".En kuitenkaan suosittelisi kokeilemaan jos vaan mahdollisuus hankkia paremmin sopivat eikä ole rahasta kiinni.Nämä HKT tulpat on hyvin paljon käytetty merkki maailmalla ensiasennuksena ja hinta on halvimmasta päästä sekä saatavuus hyvä joten siksi ne varmaan tuohonkin ruuvattu kun ne saa lähikaupasta hyllytavarana...Esim eräs suositeltu tulppa Champion CH80 ilmoittaa kierteeksi 10x1,00mm.Eli tiuhempi nousu ja menee ehkä paikalleen hyvin,mutta ilmeisesti se 6V pikahehkutulppa..Akuperäismerkkiä jos haluaa niin se voisi olla AC Delco.
     
  6. hevimies

    hevimies Gearhead

    jospa nyt kuitenkin sinne AD-varaosat etc. pisteelle ja sieltä kysäisemään sille koneelle olevat hehkut? itse ostin ad.lta ja menivät paikoilleen nupisematta. sitten se paluulinja kannattaa tsekata mulla oli onkelmia sen kanssa kun siellä oli tukos kyllä tuli sumut pihalle tulpanreijistä mutta kävi maks 10sek
     
  7. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Noi ois pitany ostaa eileñ motonetisa jollei ois joku pentu alkanu osotteleen ja nimitteleen isiiks.
     
  8. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Nissan pickup 2,5d hehkut motonetissa 9,90.

    Championit oli 21e kpl ja kuskinpuolen etummaisin tais pohjata ja hajota kättelyssa.
     
  9. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    mikäs se vastaava hidas hehku on 6,2d:ssä ja missä hinnoissa mennään. Löysin yhen dsl-sunnyssä olleen hehkun ja kierre oli aika häijyn näkönen ku oli ollu sittemmin oldsin dsl<.ssä
     
  10. rakkari

    rakkari 3rd gear

    katos et sulla on kunnon isot akut millä pyörität konetta, nää viisseiskat/kuuskekkoset tarttee mennä startilla melko haipakkaan ympäri ennenko lähtee tulille..ja kai sulla on virta piuha kiinni sammutus solkus? on kai :)
     
  11. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Joo hyva huomio. Ei pyori pikkuakula niinku sertikki...

    Toi solkun johdon paa ollu tokkastyna akun navan pultinkierteen ja navan valiin... :odroll:
     
  12. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    niin siis miten kynäsuutinkoneen pumppu toimii kierresuuttimellisessa koneessa vai huutaako heti isoilla kierroksilla tms?
     
  13. 59Kingswood

    59Kingswood Double Gearhead

    Ajelin jokusen vuoden tollasella yhdistelmällä: hyvin toimii ja tulee kivasti puhtia lisää. Se kyllä voi olla, ettei mee päästöistä läpi.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Se pumppu tekee aina saman paineen, siitin "säätää" sitä painetta avautuessaan.
    Tuotoissa on eroa ja kaikista sitä ei pysty edes säätämään ilman osien vaihtoa.
     
  15. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    jos hakis motonjetista noi HKT PN-135 11V 6N tulpat ja löis kynäsuutinpumpun joka on pölössä lionu viikon uppeluksissa. Ku kyl se sillä tavan pumpullakii kävi ku aikansa hehkutteli ja piti ottaa ihan solenoiidn johto irti että sammu.
     

Kerro tästä muillekin!