57-61 siipimoparit.....

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kille77, 4.3.2005.

  1. Windsor

    Windsor Gearhead

    Oliskohan kellään jäänyt 1959 4d ovipahveja ylimääräisiksi? Ei tarvitse olla näyttelykuntoiset... Ja Chrysler Windsor on siis tarvitsija, mut käynee muistakin merkeistä ja malleista. On meinaan verhoilija oikonut ihan urakalla noita nykyisiä tehdessään...
     
  2. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    'Those were the days'

    [​IMG]
     
    malvasto, esmi ja 12345678910 tykkäävät tästä.
  3. v.isoaho

    v.isoaho Gearhead

    Vanha kunnon torpedo tissi.
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  4. esmi

    esmi Gearhead

    Miltäköhän näyttäisi ilman liivejä? :rolleyes:
     
    Zejk1 tykkää tästä.
  5. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead


    Pääsääntöisesti se on niinkuin elokuvassa sanotaan 'That's not a good idea'.
     
  6. MJF

    MJF Gearhead

    [​IMG]

    Lampinsaaren kaivoksen Desoto. Kuva kirjasta Sinkistä se alkoi. Vieläköhön tuo on jossain olemassa?
     
    Mika.T, esmi, spinout ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. MJF

    MJF Gearhead

    [​IMG]

    Sama Soto Oulaisten kyläraitilla. Kuva Oulaisten kotiseutuyhdistys
     
    Mika.T, esmi, spinout ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Ihan oikia 57 DeSoto ei mikään fake DeSoto = Diplomat
     
    12345678910 tykkää tästä.
  9. MJF

    MJF Gearhead

    Onko sulla tietoa autosta minne joutui?
     
  10. 69

    69 3rd gear

    Ei taida Suomesta näihin löytyä valmista pakoputkistoa?
     
  11. Dahlton

    Dahlton Gearhead

    Ainakin omassa 57 300 on kuulemma m ja Marteliuksen tekemä.
    Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.
     
  12. 69

    69 3rd gear

    Täytyykin kysyä marteliukselta. -57 Imperial kyseessä.
     
  13. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    En edes tiennyt, että näillä kulmakunnilla on ollut joskus oikia DeSoto.
     
  14. spinout

    spinout Gearhead

    Hieno kuva ja se toinen myös.. Minulta löytyi huonolaatuinen kuva samasta -57 Fireflitesta, OE-197. En muista mistä sen tallensin.

    [​IMG]

    Ei hajua, mutta jos olisi tuo sama auto kuin myöhemmin TY-570 (sävy vähän sama mv-kuvissa)? Sittemmin se oli hotrodding-asussa NS-360, nyttemmin NTT-78.

    [​IMG]

    Nyt kun pääsin kuvien uploadaamisen makuun, niin vielä yksi. Pistää funtsimaan miten autoja, jotka ovat uutena maksaneet usemman vuoden työmiehen palkan, voi olla tällaisessa hylkyjamassa jo alle 10-vuotiaana 60-luvulla. Kuva Helsingistä talvella 1965-66.

    [​IMG]
     
    Muokattu: 29.5.2020
    esmi, MJF, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  15. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    www-syövereistä löytynyt kuva NTT-78.

    [​IMG]
     
    Mokaman, esmi ja malvasto tykkäävät tästä.
  16. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Uusia tulokkaita Suomen siipiMoPar katraaseen. Viime vuonna maahan tulleet -57 Firedome ja -59 Coronet pitävät majapaikkaa itäSuomessa yhdessä usean E-Bodyn kanssa. De Soto (341 Hemi) on Arizona auto ja Dodge California kulkine.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Mika.T, 69, esmi ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  17. MJF

    MJF Gearhead

    Lampinsaaren asukkaat sanoivat että auto olisi ollut vaaleansininen. Juppeen kuvagallerian värikuvassa TY näyttää sinivihreälle. Mutta äkkiähän niitä autoja maalaa. TY-570 on kansallisarkiston netissä Volvon kuorma-auto ja poistettu rekisteristä -65 lopussa, eli kilpi on tuossa jo uusintakierroksella.
    Tuo toinen kuva OE:stä on rajattu postikortista, kuva oli ainakin facen mobilistilehden ryhmässä. Tämä skannaus Vihantilaisten ryhmästä:

    [​IMG]

    https://public.fotki.com/Juppee/finnish-forward-loo/desoto/photo-from-1970-a-1.html
     
    spinout, esmi, Pande_K ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. hantta

    hantta Gearhead

    Auto oli myös aika orggiksena rekkarilla ns- 360 Porin jälkeen, tosin keulapellit olivat eri mallista. Törmäsin jossain keskusteluryhmässä auton entiseen omistajaan, ollut -70 luvulla, ja hän tiesi auton historian tarkalleen.
     
  19. spinout

    spinout Gearhead

    Oli joo vielä NS-360 (jaettu -77) sen jälkeen, kun maalattu -81 Porissa punavalkoiseksi ja alkup. vanteet laitettu. NTT:ksi se muuttui itä-Suomessa. Keulapellit eri mallista? Ehkä eri autosta, mutta samanlaiset. Pellit ovat aina siinä olleet sellaiset kuin siihen kuuluu, mutta etupuskuri on -59:stä. Ehkä ollut keulakolarissa, kun oli Turun seudulla 70-luvulla?

    Turun ja Porin läänissä aloitettiin vanhojen 2-kirjaimisten mustien kilpien uusintakierros n. 1968, kun kolmikirjaiminen E-sarja loppui (EZZ..). Sen jälkeen on saatu TY-570.

    Tämä -57 Fireflite on vähän raksuttanut mihin on kadonnut, jos vielä -76 oli olemassa Kiikalassa, jolloin kuva otettu. Auto ei ole NS-360 eikä AJT-21 (toinen säilyneistä suomi-fliteistä). Veekasissa oli -79-80 viialalaisen autohajottamo Sipiläisen ilmoituksia, jossa oli listattu puretaan mm. -57 DeSoto Fireflite.

    [​IMG]
     
    esmi, Mika.T ja malvasto tykkäävät tästä.
  20. elektro

    elektro 1st gear

    Joskus 70-luvulla , ehkä 71-72 meillä seisoi Kaarinassa kotipihalla DeSoto -57. Rekkaria en kokonaan muista, muuta kuin alku oli AJ , eli oli luultavimmin tämä AJT-41.
    Se oli vanhemman veljeni kaverin R.F.:n auto. Veli ja kaverinsa olivat sen Helsingistä käyneet
    ostamassa. Auto oli aivan ajokuntoinen, katsastus kuitenkin ummessa.
    Tämä kaveri ei voinut sitä kotiinsa viedä, pelkäsi mitä siitä siellä sanoittaisiin.
    Joku hemi siinä oli nokalla, nappilaatikko tietty,sähköpenkki,sähköikkunat,sähköantenni.
    Penkit oli päällystetty punaisella linja-auto plyyssillä, pääväri autossa vaaleansininen,
    osittain valkoinen/tummansininen.
    Avaimia meillä ollut, mutta lähti mukavasti ruuvarilla käymään,joten voitiin käydä koeajamassa (ikä 16).
    Jossain vaiheessa kaveri vei sen siitä johonkin,ja oli kuulemma myynyt rahapulassa siitä vaihdelaatikon.
    Myöhemmistä vaiheista ei tietoa.
    Tämä sama R.F. osti myös samoihin aikoihin Turun tullihuutokaupasta 57- New Yorkerin
    joka myös hinattiin pihaan.Huutohinta muistaakseni 800mk, ei jenkit silloin paljoa maksaneet.Se osoittautui hyväksi ostoksi,lähti lisävirralla heti käyntiin ja 413 kävi kuin kello.
    Katsastuksen jälkeen kilviksi tuli TAY-7.
    Tässä oli Ruotsin kilvet ostaessa, ja huhun mukaan siihen olisi tehty Turussa merkkikorjaamossa koneremppa,jätetty lunastamatta ja siitä tullihäkkiin.
     
    JYR ja 12345678910 tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!