57-61 siipimoparit.....

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kille77, 4.3.2005.

  1. Stout

    Stout 3rd gear

    En ole asiantuntija noissa maahantuojan kautta Suomeen tuotujen 2d ht MoPareissa pre -62, mutta muutama tulisi kyllä mieleen noiden Porin -55 Chryslerin ja DeSoton lisäksi, osa voi olla merimies-/muutto-/diplomaattiautoja. Puna-valkoinen -55 DeSoto oli mm. Kouvolassa 70 -luvulla, -56 Windsor AH-4 rekisterillä, -57-58 Plymouth jossa oli sitten 70-luvun lopulla -59 Dodgen keulapellit, -59 Plymouth josta Esa Salo teki avo-auton 70-luvulla ja ainakin Kymelaaksossa on ollut 50-luvun alun -51-52? Plymouth 2d HT. Ei 2d HT mutta 2d kuitenkin on avo -59 Custom Royal, joka oli Moskovan autonäyttelyssä 1959 ja mikä hienointa auto on ollut taas liikenteessä viime kesänä.
     
    12345678910, esmi ja hantta tykkäävät tästä.
  2. Stout

    Stout 3rd gear

    Ja tuosta -60 4d Furystä sen verran kysyisin, että onko mahdollisesti autossa ollut uutena KV-8 rekisteri? Nyt jo eläköityneen työkaverin isällä oli uutena sellainen taksissa Varkaudessa ja hän sen perään hiukan kyseli, että josko se olisi vielä olemassa.
     
  3. hantta

    hantta Gearhead

    Olikohan kuvissani, jotka brakedrum laittoi albumiinsa, juuri tuo punavalko inen, kuva Acs?
     
  4. spinout

    spinout 3rd gear

    Se punavalk. '55 DeSoto 2d HT, joka on V8:ssa 1/81, on Firedome. Mulla on monia Moparin export-esitteitä. niissä Firedomea ei ollut tarjolla vientiin Hardtopina (tai avona), vain Fliteä sai. Niin todennäk. se ei ole tullut ihan uutena Suomeen.

    Colorod 12/1976 oli tarjolla myyntiin Pohjanmaalla -57 Dodge Custom Royal Lancer 2d Ht. Lähtiköhän Ruotsiin? Ei voi tietää tuliko sekin uutena Suomeen. Tuskin. Pohjanmaalla oli (ja yhä on) myös melko uudesta ollut musta -59 DeSoto Adventurer.
     
    Muokattu: 28.12.2018
  5. rb

    rb Gearhead

    Oisko tää se yksilö, mikä on ollut iät ajat Suomessa?

    [​IMG]

    Tuon värinen se oli joskus 84 - 85 Vaasasta Etelämmäs tullessaan, mutta myöhemmin väri vaihtui punaiseksi..
     
    esmi ja hantta tykkäävät tästä.
  6. -kk-

    -kk- 3rd gear

    Vanteet taitaa olla vielä autoa vanhemmat:).
    Olleet nekin jo jotain 7 vuotta hyllyssä...
    Enkä meinannu niitäkään pilata puhalluksella ja pulverilla, ku niissä orkkis musta maali hieman rusehtaen:D:D:D:D.
     
  7. hantta

    hantta Gearhead

    Onkos tuo 57 Fireflite?
     
  8. spinout

    spinout 3rd gear

    >Onkos tuo 57 Fireflite?

    Ei, vaan Chrysler 300C. Nimim. RB hakee sitä entistä IAK-17 autoa, sittemmin NJN-1. Oli valk., maalattiin 80-luvulla punaiseksi. Yhä edelleen punainen? Kuvan auto MAV-80?
     
  9. z 900

    z 900 3rd gear

  10. Cortina71

    Cortina71 2nd gear

    Tuo punainenhan oli joku vuosi sitten Mobilistissa esittelyssä..muistelen, että harvemmin oli ollut liikenteessä, mutta hyvässä tallessa kuitenkin.
     
  11. esmi

    esmi 2nd gear


    Eipä ole DeSoto,Chrysler 300 57
     
  12. hra47

    hra47 1st gear

    Osaako joku valaista tuon kullanvärisen -59 2dr sedan Belvederen historiaa. Lähinnä kiinnostaisi peräkolarin aiheuttamien vaurioiden laajuus ja niiden korjaus kuten myös milloin tekniikka on vaihtunut ja mistä se tarkkaan ottaen on lähtöisin. Tässähän on nyt 318+ A500 ja käsijarru vaikuttaa takapyöriin joten 8,75 kiilaperäkin on joskus vaihtunut. Jotkut muistavat nähneensä kärryn lunastettuna keskusvarastoilla. Suomeen tämä on käsitykseni mukaan tullut 80- luvulla ja onpa kaikesta päätellen ollut vankkakuntoinen silloin. Olen kiitollinen kaikenlaisista tiedon murusista.
     
  13. pagi

    pagi 3rd gear

    Jos tuota minun autoa tarkoitat? Niin tämä ei ole etsimäsi auto. Tämä kyseinen yksilö on uutena mennyt tohtorille koski tl:ällään. Osoitteessa lukee isolan kartano. HA-252. Kilvellä.
     
    Muokattu: 29.12.2018
  14. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    Kilvistä sen verran että tässä NJN-11 Motoparkissa 1988

    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.
  15. Windsor

    Windsor 3rd gear

    Toi NJN-11 on 300E '59 ja NJN-1 300C on nykyään Vaasassa VBL-1 kilpisenä.
     
  16. Mika.T

    Mika.T 3rd gear

    Siinä on kyllä mennyt metsään. Mulla syö tuo -57 flite ~12-12.5l/100km gps:llä mitattuna.
    Tuota ei kukaan tahdo uskoa mutta ei se tuon enempää syö. Tietysti jos sillä ajaa vaan rinkiä kylillä ja kiihdyttelee jatkuvasti niin kelpaahan sille soppaa enemmänkin.
    Minusta tuon ikäistä/kokoista/tehoista autoa ei oikein vähemmällä saa kulkemaan kuin ehkä uudemmalla ruiskutekniikalla.
    Harvempi perävälitys auttaisi varmasti hieman, parantaisi ajomukavuuttakin kun alkuperäinen välitys on melko hidas.
     
  17. hantta

    hantta Gearhead

    Minulla oli -66 c koppainen, parilla eri isolohkolla, kaasarikokeiluilla, tuplakärkijakaja elektroniseen vaihdettuna, laatikko vaihtui, mutta summa summarum; kulutus aina 20- 25 l/ 100 km, perävälitys 2,73, en suosittele ;)
     
  18. rb

    rb Gearhead

    ^ Nojoo.....

    Ei muuteta tätä(kin) ketjua, että "paljonko sulla vie sadalla" mutta aika kovalta kuulostaa noi sun kulutuslukemat.

    Mulla on pari B koppaista ollu monimonikymppisellä ja 3,23 peräruuvilla, eikä niistä kumpikaan hörpänny yli 20 litraa.
     
    12345678910 ja hantta tykkäävät tästä.
  19. hantta

    hantta Gearhead

    Joo, kommentoin tuohon mika.t:n ajatukseen perävälityksen harventamisesta. Omat kulutuslukemani ovat 11 vuoden kesäkäytöltä, luottaen Moparin omaan lahjomattomaan kilometrimittariin, joka noinniinkuin piti jotakuinkin paikkaansa, eli kirjanpidossa oli kaikki tankkaukset tuolta ajalta, eikä se jotain satunnaista, pidempää maantieajoa lukuunottamatta tuosta juurikaan poikennut. Myöhemmin. Samalla kuskilla full size GM kulutti noin puolet tuosta ;)
     
  20. BRAKE DRUM

    BRAKE DRUM Gearhead

    MAV-80

    [​IMG]
     
    esmi tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!