5th wheelit Suomessa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja AMC62, 22.11.2017.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    ^Tuossa yllä olevassa viestissä ei oikeastaan mikään pidä paikkaansa. No, tämä riittänee tältä erää.
     
  2. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Siinä pitää KAIKKI paikansa!
    Ja syy on että E-merkintää oikeuttava laatu on valmistajan ITSENSA hyväksyttävissä. Lue E-merkki säännöt.
    Minä kävin ne läpi kun aioin alkaa tuomaan veneitä ja pesukoneita Jenkeistä. Yksi testattava olisi riittänyt saada oikeus tyypittää mitä vaan jos ottaa vastuun.
    Kun etsin hyvää peräkärriä esim AKU oli naurettavan heppoinen! Juuri sellainen pop niitattu peltikärri ilman yhtään hitsisaumaa.
    Vertailin montaa ja ostin ruman mutta vahvan JUHTA merkkisen Kiteen tehtaalta. Nyt 10v kovaa käyttöä saaneena on yhä hyvä ja toimiva. Suosittelen!
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  3. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tämäkään ei pidä paikkaansa, kun kyse on ajoneuvojen hyväksynnästä. E-hyväksyntä ja CE-merkintä ovat eri asioita. Tuo mainitsemasi pitää jossain määrin paikkansa CE-merkinnässä, mutta ei E-hyväksynnässä. Ajoneuvoihin CE-merkintä ei tavallisesti liity mitenkään.

    E-hyväksynnässä tutkimuslaitos testaa tuotteen prototyypin E-säännön vaatimusten mukaan. Hyväksyntään kuuluu lisäksi tuotannon vaatimustenmukaisuuden valvonta, jossa joku muu kuin valmistaja itse tarkastaa, että liukuhihnalta tuleva tavara vastaa sitä, mikä on testattu. Pelkkä valmistajan "vastuu" ei siis kelpaa.

    Esimerkiksi kevytkärryjen vetoaisoille, joita tuossa yllä niin kamalasti haukuttiin, on E-säännössä vaatimuksena mm. dynaaminen testi, jossa aisaa yritetään väsyttää rikki. Testivoima luonnollisesti määräytyy mm. kärryn painon mukaan. Ei siitä testistä todellakaan mikä tahansa läpi mene.

    Rungolle taasen ei ole vaatimusta ollenkaan, joten jos runko (tai sen puute) näyttää jonkun mielestä pahalta, siitä ei voi hyväksyntää syyttää.

    Ja kiitos kehotuksesta, E-sääntöjä on tullut tässä jonkin verran lueskeltua.:rolleyes:
     
  4. MK1

    MK1 Gearhead

    Guusnec :rotfl::rotfl: näin raskaankaluston ukkona täälä kotimaassa puhutaan ihan vaan joutsenkaula lavetista :rotfl::rotfl:
     
  5. pantera

    pantera Double Gearhead

    Okei, no mikäs se hanhenkaulalavetti stten on?
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eiks joutsen kaula ole se missä on lavitsa siinä edessä, vai onko muka olemassa sellaisia lavetteja/kärryjä joissa on vaan v-aisa notkopokkauksilla?
     
  7. MK1

    MK1 Gearhead

    No tämmöstä tarkotin minä

    https://www.nettikone.com/siimet/76-296/1571486

    Toki nää on jo vanhaa mallia,uudemmissa on juurikin etuosassa se henkilöauton mentävä lavitsa mihin voi sitte laittaa joko kauhoja tai muita tarvikkeita
     
  8. Hoovee

    Hoovee Gearhead

    enpä ole ikinä kuullutkaan joutsenkaulakärryistä. terveisin toinen raskaskalustopelle.

    hanhenkaula se on. suomeksi sekä englanniksi :)
     
    pantera tykkää tästä.
  9. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jaa, moottori-dollykuskei..
     
  10. Somppi

    Somppi 1st gear

    En viittinyt alottaa uutta keskustelua aiheesta mutta ei varmaan haittaa.
    Laki on tässä asiassa muuttunut mutta ainakin jossain vaiheessa tilanne oli semmonen että pakettiautolla sai vetää isompaa kärryä kun kevyt-ka, onkohan asia jo korjaantunut? Mikä tällähetkellä on max paino? "Aisapainoa" ei taida näis olla vaan auton kantavuuden rajoissa saa kuulalle olla painoa?
    Eli siis esim kantavuutta olis lavalla 2t kg ja kärryssä 2x akselia 1000kg saako siis kärrylle lastata 4000kg?
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Kevytkuorma-auton ja perävaunun massa saa olla nykyään 12 000kg, kun vetoauto max. 7500kg ja kärryssä oltava ilmajarrut jos sen massa enempi kuin 3500kg, lisäksi perävaunu ei saa painaa enempi kuin vetoauto...ajokortti C1E.

    Pakettiautoyhdistelmä on mielestäni max. 7000kg, vetoauto 3500kg + 3500kg kärry.

    Tollanen 3500 Duramax Dualie, joka painaa 3500kg ja jossa on kantavuutta se reilut 2000kg, voisi siis teoriassa vetää omamassaltaan 1000kg ja koko-omamassalta 1500kg kärryä, jossa kyydissä olisi 4000kg ja yhdistelmän kokonaismassa olisi tällöin 9000kg.
    Tällöin ei tarvittaisi vielä ilmajarruja (kuorma + omamassa = 3500kg), mutta jarrujen ja vetolaitteen tulisi silti olla E-hyväksyttyjä...jarruista tulee silti ongelma, jenkkien sähköjarrut ei kelpaa.

    Jenkeissä tälläisellä Duramax:lla saa vetää 10 000kg Goose Neck kärryä, meillä se ei onnistu, sillä jarrut ja viimeistään tuo 12 000kg painoraja tule vastaan.
    Muutenkaan tuo yhdistelmä tuskin käytännössä onnistuisi täällä, varmaan keksisivät jotain "yllättävää"...sehän on jenkki :soosoo:

    Nuo 2 x 1000kg akselit eivät riittäisi alkuunkaan 4000kg kuormalle, pitäisi olla vähintäin 2 x 1750kg akselit, se riittäisi juuri, tollanen kärry painaisi kuitenkin jo 1500 - 2000kg , ehkä mieluummin 3 x 1250kg akselit.

    "Goose neck" vetokuula ei kelpaa täällä, joten se vetokuulalle kohdistuva paino on myös nolla.
    E-hyväksytty vetopöytä, joko sellanen minimalli tai mahtuuhan sinne lavalle täysikokoinenkin...olen nähnyt.

    4500 - 5500 sarjoissa alkaa tulemaan vissiin jo ilmajarrut mukaan, mutta niiden paino ylittää äkkiä tuon 7500kg vetoauton max. painon, siis jos puhutaan kevyt kuorma-autosta ja halutaan ajaa sitä C1E kortilla. Muussa tapauksessahan ei ole mitään järkeä leikkiä näillä, vaan hankkia oikea rekanvetäjä ja siihen kunnon kärry perään (molempia saa halvalla)...painot alkaen 40 tonnista aina 76 tonniin asti.
     
  12. Somppi

    Somppi 1st gear

    Mutta eikös pakettiautoissa ole hyväksytty gooseneck vetokuula ja sähköjarrut? Oikeeta tarvetta ei nyt tommoselle olisi, kun kaksi kuorma-autoa löytyy. Joku asuntovaunu/autonkuljetus kärry voisi olla kiva. Mutta ilmeisesti c1e jarrut ei vieläkään sähkösenä kelpaa vaikka be kelpaa.
     
  13. mcmies

    mcmies Gearhead

    Vetoautossa pitää olla E-hyväksytty vetopöytä sekä automallikohtainen pöydän kiinnitys autoon. Näitä löytyy joihinkin autoihin, esim. F-150 Fordiin. Ei ole väliä, onko se paketti- vai kuorma-auto. Vetopöydälle saa kohdistaa kuormaa sen mukaan mitä auton kantavuus (tai vetopöydän hyväksyntä) sallii. Pakettiautossa voi teoriassa olla jopa 1000 kg kantavuutta, kun heittää matkustajat ja kaiken muun rojun lumihankeen.

    Kärryssä pitää olla E-hyväksytty vetokuula ja vetoaisa. Jenkkikärryissä kumpikin on ongelma. Hyväksyttyjä eurokärryjä löytyy kyllä, mutta maksaa järkyttävän paljon.

    BE-kortilla vedettävässä yhdistelmässä kärryn akselipaino voi olla max 3500 kg, mutta sinne kuulalle voi lisäksi tulla sen verran ku auto kestää. Eli kärryn kokonaismassa voi olla esimerkiksi 4500 kg, ja vielä saa vetää ilman C-alkuista korttia. Yhdistelmämassa kuitenkin max 7000 kg.

    Sähköjarrut sinänsä eivät tosiaan ole ongelma max 3500 kg akselipainoisissa kärryissä. Mutta E-hyväksytyissä sähköjarruissa järki pitää olla siellä peräkärryssä, kun taas jenkkikärryissä järki on autossa (tai oikeastaan kuljettajassa, joka säätää jarruvoiman). Se ei Euroopassa tietenkään käy. Eihän nyt kuljettaja semmoista voi osata tehdä.
     
  14. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

    Milloinkahan tässäkin asiassa Suomessa järki alkaa voittaa politiikan ? Jos maailman suurimassa autoilumaassa ei osata tehdä autoja tai perävaunuja niin on se jo ihme. Ajettais testi dynamometrillä jarruttaako perävaunu, sehän sen todistaa. Ja vielä testi ajotilanteessa vaikka soralla tai lumella. Mutta onko tässäkin korruptiolla ja kauppapoliitikalla voimansa kun suojellaan eu-valmisteisia kärryjä ja kansa ei saa oma valintaisesti ostaa hienompaa, halvempaa, parempaa jenkki kärryä. Kauankohan tätä stalinistista järjestelmää joutuu vielä sietämään. Ehkä niin kauan kunnes pystyy vaihtamaan maata.
     
    Impalas tykkää tästä.
  15. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ei tämä ole yksin Suomen asia. Peräkärryjen jarruvaatimukset perustuvat YK:n talouskomission E-sääntöön nro 13. E-sääntöjä sovelletaan yli 50 maassa, siis myös EU:n ulkopuolella.

    Kansallisesti on kuitenkin mahdollista säätää yksittäisille ajoneuvoille omia vaatimuksia. Suomessa järki alkoi voittaa jo muutama vuosi sitten, kun autojen osalta jenkkivaatimukset alkoivat taas kelpaamaan (ensin osittain, sitten käytännössä kaikilta osin).

    Ehkä seuraavaksi peräkärrit? Ja joku kytkentäkatsastussetti vain semmoiseen autoon, jossa on jenkkien sähköjarrujen ohjaus...?
     
  16. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Jos sitä Hessu 500 kärryä ei osata vetää ja kuormata turvallisesti, niin ehkä parempikin ettei ihan kaikki ole sallittua

    Monesta jenkki pickupista puuttuu se älyboxi, vaan kuinka moni idiootti sitä tajuaa tai osaa ees alkeet sen säätämiseen

    Jenkin ja jenkki gooseneckin voi ostaa kuka vaan, mutta osaako sillä abdul mohamed syyriasta ajaa ja käyttää, kun kortissa saattaa olla kamelillekkin kuljetus oikeus ja suurin auto mitä ikinä on nähnyt on senkkerin rekka jolla espanjasta ruotsiin liftannut



    Ei sillä etteikö itteä vituta ettei kunnollista kärryä saa suomaliassa kilpiin tielle

    Mikä sen mukavempaa hakea työmaakoppero jostain 800km päästä kuin päästellä pick-upilla sinne, koppi kärryyn ja kotia kohti
    Nyt pitää jyryyttää scanialla
    Periaatteessa 3500kg peräkärrylläkin moinen onnistuisi, mutta helvetilläkö nyky kuppasen lain aikana teet vaihtolava kärryn maasturin perään


    Tai ei tartteisi tyytyä lestakopperoon jos vois kunnollista asuntovaunua tehdä/vetää
     
  17. pantera

    pantera Double Gearhead

    Mikä on nigusahilla ongelma?
    Vaihtolava, alle 3,5T kärry pitäs saaha?
    Sit vaan kättä taskuun ja ostaa sellasen

    [​IMG]
     
  18. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

    Meinaatko ettei täällä osattaisi lastata tai käyttää tuollaista pick upin perässä olevaa puoliperävaunua ? Ja se sitäpaitsi vaatisi Suomessa ammatti- yhdistelmä kortinkin millä saa ajaa vaikka 34 metristä 70 -80 tonnin junaakin. Siis mistä moinen harha? Osataanhan sitä amerikan maalla ajaa vaikka minkälaisilla vehkeillä, rekatkin 130 km tunnissa pyyhkivät moottoriteillä ja samaa vauhtia kaikki muukin kalusto, myös matkailuvehkeet. Erityisesti kun jenkkilässä käy niin kiinnittää huomion tuo hieno ja mahtava matkailukalusto. Ja vieläpä ihmeen halpoja ovat nuo suuret, levitettävillä seinillä olevat kärryt. Taitaa olla se kuuluisa kateus mikä pitää nämä vehkeet pois varsinkin Suomen liikenteestä. Jopa euroopan liikenteessä olen nähnyt jenkki asuntoperävaunuja muutamia. Esim. Saksa, Hollanti, Ruotsi, Norja. Kuulemma virkamiehen myöntämällä erivapauslailla voidaan jenkkien vetokytkennät ja sähköjarrut hyväksyä. Mutta ei kuitenkaan Suomistoliitossa. Pitäneekö tämä paikkansa, kuulopuhetietoa kylläkin. Mutta omin silmin olen euroopassakin näitä nähnyt.
     
  19. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Juurikin näin jos ne sallitaan sille 80 luvulla lahjaksi saadulle Be;lle jolla ei osata vetää edes sitä muulia, niin vaaralliseksi homma menee

    Jos niille tulee oma korttinsa se tulee maksamaan CE;n verran joten ei järkeä siinäkään olisi


    Ja kateus on se 90% varmuudella kantava voima miksei kelpaa.
    Joku puheli, et euroopan sivistys maissa sais täysleveen kraz;in kilpiin erikoisluvalla joka pitää pyytää ja osoittaa omistavansa kraz
    Eli konttorille, pyydät et saat 275 leveen kulkinen kilpiin ja saat kilvet koska sulla on kraz. Siellä ne ymmärtää et jos jollain moinen on se oletettavasti on jotenkin älyllisesti kelpo moisella suhailemaan pitkin maanteitä
    Olikohan moblassa juttua irkuista et duckw;tä oli joku ostanut ja eivät saaneet kilpiin, inssiltä soittoa liikenneministeriöön ja takaisin ilmoitusta, et joo onnistuu kuljettaa väkeä, he pyöräytti lain tossa, et henkilökuljetuksessa olevassa kelluvassa kuorma-autossa pitää olla keltainen valo keulassa.

    Euroopassa 5thwheelejä on ollut maailman sivu, muistelisin joskus aikanaan ford;illa oleen mainostuksessa moisen transitin ja oliko peräti et b-kortilla saat rekkaveturin
    Joku vois muistaakkin moisen kehä ehkä tuusulantien? varresta
    Myöhemmin se sitten muutettiin ihan lavamalliksi kun eivät saaneet lie kilpiin suomessa muistelisin lavallisena nähneeni sen erikoisemmin teipatun auton rekkamainokset vaan oli poistettu
     
  20. Redneck61

    Redneck61 3rd gear

    No senkö takia ne siis pitää pysyä kiellettyinä ettei jokaisella ole ABCE korttia. On tuokin perustelu. Oletetaanpa että ne juuri olisivat sallittuja jos on se ABCE kortti. Niin mitä sitten . Ne ajaa kellä kortti. Jos jenkkilässä pystytään näillä ajamaan niin miksei myös suomessa ja siellä on ajokorttivaatimukset vielä huomattavasti löysemmät. Ei tuollaisten kärryjen kieltämiselle löydy kyllä mitään muuta syytä kuin kateus. Nehän ovat vielä kaiken päälle huomattavasti vakaampia ja turvallisempia vetääkkin kuin nämä euro kiikkulaudat missä akselit keskellä
    . Itsellä on kyllä jo armeijassa ajettu yhdistelmäkortti ja yli 30 vuoden kokemus raskaasta liikenteestä että on vähän perusteitakin näille tiedoille.
     

Kerro tästä muillekin!