6.2 diesel+blower?

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja blazer, 19.11.2002.

  1. Jäpälä

    Jäpälä Gearhead

    Noi veturidiisselit on kakstahtikoneita jotka vaatii toimiakseen ton huuhtelupumpun...Itse olen ruuvannut isoa detroit diissel v8:a jossa on kaks 6/71 peräjälkeen ja ahtamisen hoitaa kaks s..tanan iso holsettia ja 420kw , mielenkiintoinen kone...
     
  2. blazer

    blazer 1st gear

    juu tossa tutkin tuota jenkkikirjaa(s-a desing street supercharging)niin siinäkin oltiin sitä mieltä ettei tolla minunkaan ahtimella(8V-71)saa tuotettua ahtoa kovinkaan paljoa,siitä otetaan selvää kun saadaan johonkin paikoilleen.:smile:
     
  3. Mosse

    Mosse Gearhead

    Tilavuuden suhteen olen antanut itselleni kertoa että kakstahti kone kuitenkin imee kaksi kertaa enemmän ilmaseosta, saman tilavuuksisena ja samoilla kierroksilla, kuin nelitahti diesel, mikä toi 6,2 chevykin on?

    Miksikös ei toimisi, kun vaan on oikein mitoitettu. Nähdäkseni toteutus aika kallista, jos ei o joku jo maksanu oppirahoja, eli kokeillut samaa. Eihän moottori tiedä, ahdetaanko sitä turbolla vai mekaanisesti ;)

    Kieltämättä ainakin erikoinen projekti. Onnea vaan...
     
  4. ajk81

    ajk81 1st gear

    Yhden veturikorjaajan mukaan ihan veturien koneiden mukana tulleissa korjausoppaissa lukee selvästi ahdin eikä huuhtelupumppu, mutta onkohan suomentaja oikonut lauseita, se jää jokaisen omaksi arvioinniksi.
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Niitä Varkauden entisiä VR:n koneita kauppaa joku paikallinen romu-ukko, jostain Varkauden suunnalta. Mutta se huutaa sitten kymppitonnia hintaa per "huuhtelupumppu" tai ainaskin joskus huuteli. En tiedä olisiko tullut järkiinsä.

    Alkuperäinen topicci herätti heti mielenkiintoni... Jonkin näköinen pervessi mieliteko olisi ostaa Chevrolet/GMC Crew Cap "Dual" 454 vortek. Madaltaa sitä riittävästi, heittää se vortek kuuseen, työntää mekaaninen ahdin pellistä läpi ja kaiken kaunistukseksi efi päälle. Olisi luvat ahtimelle jo valmiina, kunhan päästöistä menee läpi niin se on siinä. Eikä tarvitsisi kaventaa taka-akselia... Taatusti käytännöllinen pikku kaupunki auto :smile:
     
  6. 67

    67 1st gear

    kaikkee kivaahan sitä aina olisi tarjolla,välillä,niin nytkin.
    vaan enköhän kiireiltäni tällä erää hautaa tuon suunnitelman.
    vaan eiköhän tässä vielä jotain jollain tapaa ahdeta.saa nähdä mitä? :grin:
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pitääkö tuossa roots ahtimessa bensan kulkea ahtimen läpi vai voiko se pyöriä "kuivana" jos laittas ruiskun sen ahtimen jälkeen.
     
  8. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Diisseliin pumppu hmm,mielenkiintoista.Kattelin uudesta Wheels magazinestä kun olivat ottanut Dodge Dakotasta 5,9 litrasesta Cumminssista 735 heppaa.
     
  9. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Ainiin pitilaittaa tohon toi sivu jos jotakuta kiinnostaa.www.bankspower.com
     
  10. blazer

    blazer 1st gear

    moi!nyt tuli tuhlaitua rakentelu rahat kesä autoon niin saa toi blower-juttu hautua mielessä jonkin aikaa.onko tietoa onko nämä uudemmat 6.5d vahvempia kuin 6.2d alakerran osalta??ahdinhan voi pyöriä kuivana niin kuin se on pyörinyt alunperinkin diisseleissä ja ilmapumppuna kaivoksilla.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tuo 6-71 tarkoittaa:6 syl.rivikone ja yhden syl.iskutilavuus on 71 kuutiotuumaa.
    6V-71 on 6syl. V-kone jonka tilavuus taas tuo 71cid jne.
    Nuo ovat 71-sarjan koneita on myös muita sarjoja esim.53-ja 92-sarja esim.8V-92,jossa 8-sylinterinen V-kone ja pytyntilavuus 92kuutiotuumaa.
    Kaikki ovat kaksitahtisia dieselmoottoreita,jotka tarvitsevat huuhtelupumpun toimiakseen.Jos ne ovat ahdettuja malleja,ahtamiseen käytetään turboahdinta.Huuhtelupumppu ei toimi ahtimena.
    Huuhtelupumpun tehtävänä on painaa puhdastailmaa moottoriin sylinteriputkien alapäässä sijaitsevista huuhteluaukoista työtahdin loppuvaiheessa kun mäntä alasliikkuessaan avaa nuo aukot jolloin puhdasilma rupeaa työntämään pakokaasuja ulos pakoventtiilistä.Huuhtelutapahtuma jatkuu siihen asti kunnes pakoventtiili sulkeutuu ja mäntä sulkee huuhteluaukot noustessaan ylös ja siitä alkaa taas uusi puristus kunnes syöttöpumppu ruiskuttaa uuden annoksen polttoainetta suuttimesta joka taas syttyy jne.jne.
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    heitä blazer vaan ahdin nokille! Sitäpä vaan mietin että mites sen max.20 prossan teholisäys-rajan kanssa tehdään?
     
  13. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Siis otetaan se TBI-ruutalla oleva 350sbc vuosilta 87-91 vertailumalliksi, n. 200 kaakkia ja siihen +20%, tai 75-77 400sbc jossa x määrä tehoa (+200 luultavasti), ei pitäs olla mitään ongelmia? Isolohkoja ei mun mielestä laitettu tehtaalla Blazereihin.
    6.2d ja 240hv vois tarkottaa jotain n. 400-500 lb.ft maksimivääntöä.
     
  14. blazer

    blazer 1st gear

    on saanut 454:sen oliko 240-250hv.maisena että ei tuu tehon kanssa ongelmaa.projekti on siirretty kansioon odottaan....kone on liian heikko alakerrastaan...nyt jo on maksanut yhden blazerin hinnan pelkkä moottori ja lohko oli aika huono kun oli halkeamia runkopukin juurissa niin en viitsi räjäyttää konetta kokeilun takia.,,helpompi ja halvempi olisi laittaa 454:n....mutta paljon opin koneesta ja sain hyödyllistä tietoa aiheeseen liittyen.jos joskus on ylimääräistä rahaa niin teen sen koneen vielä...jos ja jos!!! jos tätillä ois munat niin se ois setä! kiitos kaikille osallistuneille! asia vain kiinnostaa silti?
     
  15. MNeva

    MNeva 3rd gear



    Pakokaasu virtausten perusteella noi ahtimet osaltaan valitaan. Ja tommosessa isossa kuormurin dieselissä, esim. Scania 14 litranen V8, on aikasta moiset pakokaasu virtaukset, kun tavaraa menee koneen läpi kohtuu paljon.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    ON.
     
  17. tanari

    tanari 1st gear

    jos jollain on tollanen pieni ahdin aihio myynnissä, mikä kävis 3litraseen kutoseen, niin vois tarjoo vaikka sähköpostiin tomihonka@sunpoin.net
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    terve blazer. melko kivisen tien olet valinnut ajettavaksi.yli sadantuhannen mailin kokemuksella voin sanoa,että kansien pitävyyden kassa tulee ongelmia.nehän puhaltaa läpi nyt jo.se mitä ahtimeen tulee,se on hoidellut huuhtelupumpun virkaa kaksitahti dieselin päällä.pumpun voiman sisääntulo akseli on liian lyhyt.jatkaessa akselia tulee laakerointia tukea pirusti,koska remmi repii sitä melekosesti.se kaksitahti kutonen on osoittautunut heikoksi.pyöräkoneeseemme on vaihettu toinen kone jo,jataas meni öljyt ja veet sekain.nyt jenkkireuhka saa väistyä.se 6,2 ei ole muutenkaan kovin luja noinkin isoksi dieseliksi.gumminssin rivikutonen olis ahtamiseen huomattavasti lujempi.koneet on testattu käytössä esm,kobelkossa .cevy miehenä täytyy todeta että,mopari osasi valita picuppeihin koneen paremmin.voimia koettelemukseen .TV rikkoontuneet kartaanin ristikot.
     

Kerro tästä muillekin!