6.2 tiisseli alipainepumpun säätö

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pepechevy, 9.2.2005.

  1. pepechevy

    pepechevy 1st gear

    elikkä onko virranjakaja mallisessa pumpussa jotaki säätömahollisuuksia, ku loota ei vaiha oikein vaihteita (TH-400, 3-vaihteine). pykältää melkee peräjälkee kolmoselle asti, eikä kickdowni toimi ollenkaan. elikkä tuntus antavan liikaa alipainetta lootalle tai jotaki, koska edellinen pumppu hajos ja sitte se ei meinannu vaihtaa isommalle pykälälle ollenkaa. nyt on kuitenki uus pumppu kiinni..vai oisko ehotuksia mistä alkas säätöjä ehtimään.

    lootassa ei ole muuta kickdownia ku tuo alipaineletku(tietääkseni)

    auto on -83 paskahuussi(vani)
     
  2. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Th400:sta varten pumpun kyljessä pelk.puolella on säätyvä alipaine-
    regulaattori. Tekee laatikolle bensakoneen imusarja-alipainetta imitoivan
    muuttuvan alipaineen kaasun asennon mukaan(toimiessaan). Sen asentoa
    voi säätää, jos se toimii, mutta vaihdot ei tyydytä. Testaamiseen tarviit
    melkeinpä alipainemittarin.
    Kikkari sähköllä nelisatasessa. Kytkin jossain kaasuvivustossa.

    J
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    ok..täytyypi sitte pykällellä kepistä..

    jaa mutta eikös se lotju sitte pitäs toimia oikein jos laitan sen alipaineletkun menemään imusarjaan eikä mihkään pumpun alipaineeseen niinku edelline omistaja oli tehny...höh tietenki!

    voe helevetti ku ei tuu aateltua

    t:pepechevy
     
  4. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Laita ny vaan kuntoon se lootan alipaine ennen kuin rikot sen laatikon.
    Nyt se luulee, että ajat tyhjäkäynnillä koko ajan ja pitää paineet pienellään.
    Ei se kestä kaasutella siinä tilassa.
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    mutta eikös kuitenki imusarjan alipaine pitäs riittää tolle lootan kellolle?
     
  6. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Aika mitätön alipaine 6.2:n imusarjassa on kun ei ole mitään ilmaläppää rajoittamassa ilman pääsyä imuventtiileille. Tietysti jos ilmanputsari on tehtaalla asennettu ja oma motto on säilyttää auto mahdollisimman alkuperäisenä... :rotfl:
     
  7. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Tässä kohdin minä jo luulin, että tajusit itsekin...

    Nih, miksi sinne tehtaalla jotain alipainepumppuja laiteltas, jos tiisselin
    imusarjasta löytys sitä imua?
    Ja sen alipainemodulaattorin oikea toiminta on ihan yhtä tärkeää
    nelisatasessa kuin tv-vaijerin toiminta seitensatasessa(no ei ihan, mutta...)

    J
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    eli mistäpä tän pumpun alipaineita säädetään?

    ku on tietäjiä liikenteessä
     
  9. Alvari

    Alvari Gearhead

    Mä säädin iteltä ainaski vaihtohetkeä alemmmas pumpunkyljessä olevasta polkimenasennontunnistimesta se on kahdella mutterilla kiinni ja sitten vaan liikuttelemaan ja kokeilemaan.
     
  10. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Se alipaineregulaattori on ruiskutuspumpun kyljessä, pelk.puolella. Ihan
    ensiksi olisi hyvä varmistua, että se edes toimii. Bensakoneen "economy"-
    mittari tai joku muu alipainemittari siihen laatikolle lähtevään letkuun kiinni.
    Tyhjäkäynnillä siitä pitää löytyä reiluhkosti alipainetta ja kaasua lisätessä
    sen pitäisi lineaarisesti vähentyä. Parasta olisi jos sen imun taikoisi jostain
    muualta, kuin koneen omasta alipainepumpusta, voisi kokeilla ihan täys-
    kaasulle asti miten se muuttuu. Vaikka vanhan jääkaapin kompuran laittaa
    imemään. Koneen oman pumpun kunto on tietysti myös varmistettava,
    muutenhan sitä alipainetta ei voi säätää, jos sitä ei ole. Jos se säädin
    toimii oikein, sen jälkeen voi vaihtohetkiä säätää sitä säädintä kiertämällä,
    kuten joku jo sanoi. Se muuttaa alipainearvoa suhteessa kaasun asentoon,
    mitä vähemmän alipainetta, sen terävämmät ja myöhemmät vaihdot.

    J
     

Kerro tästä muillekin!