6.2d ei käynnisty kuumana!

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja biscuit, 25.6.2006.

  1. biscuit

    biscuit 1st gear

    Eli tällainen pieni mutta sitäkin oleellisempi vaiva, ajon jälkeen ei millään käyntiin, vaikka kuinka sahaisi. Pieniä pätkiä ajaessa kyllä lähtee. Aina kun kone on niin lämmin ettei hehkuta niin silloin ei käynnisty. Mistähän tuollaista vikaa kannattaisi alkaa jahtaamaan.
     
  2. Gemssu -91

    Gemssu -91 1st gear

    se ei saa löpöä. Mulla oli suodatin tukossa niin ei lähtenyt kuumana käyntiin. Se on ihan perseestä se 6,2d suodatin se peltipurkki, iso on purkki mutta suodatinta siinä on vaan vajaa kolmannes.
     
  3. biscuit

    biscuit 1st gear

    Voisikohan siihen olla sit osallisena kun pariin kertaan jäätyi suodatin talvella. Ainoa vain et kun apuvirtaa antaa niin silloin lähtee kyllä, jaksaa muutenkin kyllä pyörittää mut ei starttaa ennen kuin on jäähtynyt sen verran että hehkuttaa edes hetken. Näillä keleillä kun tunnin puolitoista antaa huilia niin jo lähtee kuin "palmun alta".
     
  4. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Ei taida olla polttoainevika :soosoo: Siällä on joku lämpöanturi rikki ja se ei anna hehkuttaa!Omassa vanissa kävi talvella silleen että kun oli pitkään lohkolämmityksessä niin ei hehkuttanu ku kone oli niin kuuma :eek: vähän aikaa ootteli niin sitte hehkutti.Se alkuperäinen suodatin kyllä kannattaa vaihtaa johonkin semmoseen mialuummin käsipumpulliseen malliin.
     
  5. oobee

    oobee 1st gear

    Kannatta laitta "pakko-ohjaus" hehkuille, niin poistuu ongelma.
    Kun kattila ylittä lämpötilan 68 astetta niin hehkurele ei enää anna hehkuttaa...
    Itse taistelin vuosia saman ongelman kanssa!!!
    Nyt kun on hehkut napin takana(eli siis normaalisti hehkuttaa releellä, mutta kun tarpeeksi lämmin et niinkun ei niin sitten napista) niin aina lähtee käyntiin!!!
    Pitää vaan muistaa ettei innostu napin kanssa ja polta hehkuja!!!
     
  6. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    mm, eikö sen pitäis sen koneen sitten myös lähteä käyntiin kun kone on lämmin :eek: Ainaki japanin datsunissan ihme lähtee illalla ilman hehkua kunhan on aamulla kerran täräyttänyt, olkoonkin puolimoottori jne mutinaa :p
     
  7. GM4WD

    GM4WD 1st gear

    Ei kyllä munkaan 6.2 lähde kuumanakaan näillä helteillä käyntiin ilman hehkutusta (2-3 sek riittää). Talvellakin lähtee silti hyvin käyntiin, kun hehkuttaa tarpeeksi (mulla on napista hehkutus ja jenkkiläiset "ihmehehkut" joitten pitäis kestää pitkiäkin hehkutuksia, ja toistaiseksi on kestänytkin).
    Eli taitaa olla etukammiokoneen ominaisuudesta kyse, hehkut kuntoon.
     
  8. biscuit

    biscuit 1st gear

    Missä sijaitsee hehkurele minne vedän napilta virran? Tuo kojelaudan alunen on meinaan sellainen viidakko ettei sieltä löydä mitään, eli auto on -92 gmc van. :D
     
  9. oobee

    oobee 1st gear

    Hehkurele, ainakin -90 chevy vanissa ittelläni on ihan koneen takapäässä, keskellä päälimmäisenä!!
     
  10. thomaso

    thomaso Gearhead

    Tuntuu musta kyllä perin oudolta toi diagnoosi että hehkuissa olisi vika. Eikö ideana juuri ole se että ei hehkuta jos kone on kuuma. Enemmän tuntuis olevan turhan hehkutuksen vikaa. Näin mun hehkurele toimii ja lähtee kun palmun alta, siis kuumana ilman hehkutuksia. Kyllä mä vaihtaisin ekana suodattimen, varsinkin jos se on päässyt jäätymään.
     
  11. always bb

    always bb Gearhead


    Juttelin tossa naapurin kanssa joka on diisseli asentaja niin akkuja se epäili, itse en tiedä mutta sinullakin apuvirralla niin myös omani lähtee niin jännite akuissa liian alhaalla. varma en ole asiasta mutta onkohan noissa akuissa tullut joku paska erä kun kaikki on prakannu on vaihdettu takuuseen ym...
    tuumasi kans sitä että jos jännite liian alhaalla niin hehkut menee pimeeksi
    kun lämmin
     
  12. GS RIVIERA 68

    GS RIVIERA 68 3rd gear

    Kyllähän se hehkuvalo syttyy jos hehkuttaa :odroll: ja ittellä ollu jo kolme 6,2 Dieseliä niin ei sen kauaa tarvi seistä ku jo tarvii hehkun.5,7 dieseli lähteekin pitkin päivää käyntiin ilman hehkua paremmin jos ei pitkiä aikoja seisoskele :wink: Tietenkin se suodatin kannattaa vaihtaa!!!!
     
  13. tiitus

    tiitus 3rd gear

    ruiskupumppu "väljä"
     
  14. oobee

    oobee 1st gear

    En missään välissä väittänytkään, et hehkuissa olis se vika...
    Vika on mitä luultavimminkin amerikkalaisen vanhoissa sähköissä/väljistyneissä osissa...
    No, sitten kun kaikki muut "halvat poppakonstit" on kokeiltu, niin kannattaa kokeilla sitä nappihehkua!!!
    Se ei kovin kallis kokeilu ole!!!
    Ja mulla ainaskin joka kerta toiminut!!
     
  15. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Mulla teki samaa oma -91 Vani viime kesänä. Ei lämpimänä käyntii kun ei hehkuttanu. Vaihdoin sitte uudet akut...Yllätys sama vika! Epäiltiin pumppua ja muuta polttoainepuolta.
    No talven tullen selves että uusista akuista toinen oli sökönä jo ostaessa. Sitte ku sai tilalle RedTopit nii lähtee hehkuttamatta käyntii kuumana (ja kylmänäki oon kokeillu)
     
  16. thomaso

    thomaso Gearhead

    Nii-in, nää dieselit on yllättävän herkkiä huonoille akuille. Mullakin jos toisen akun ottaa irti niin ei ole toivoakaan että lähtis käyntiin, ei riitä startin vauhti vaikka hyvin kuulostaiskin pyörivän. Mutta jos kaveri sanoo että pyörittää oikein hyvin niin mitäs siinä sitten väittämään. Pitäis oikeastaan päästä paikan päälle kuuntelemaan ja katselemaan vikapaikkoja. Tää "kaukoparantaminen" on vähän niin ja näin. Tarkoitan siis sitä että meistä jokainen kummiskin kuvailee vikoja vähän eri tavalla. Sitten kun on aina myös sekin mahdollisuus että juuri vaihdettu uusi osa onkin paskana niin kyllähän siinä meinaa usko loppua. Mutta mietitään nyt vielä, ei luovuteta. :wink:
     
  17. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Nih, turha on hehkuista vikaa etsiä jos ei kuumana hehkuta. Kyllä sen pitää
    lämpösenä lähteä ilman hehkuakin. 1. Tarkista akkujen johdot startille asti,
    sekä navat. 2. Tee sama uudestaan. 3. Tarkista akut. 4. Korjaa startti.(tai
    vaihda, jos korjaus ei miellytä)
    Aina numeron välissä voi kokeilla auttoiko.
     
  18. Beauville

    Beauville 1st gear

    Tuohon edelliseen listaan voisi vielä lisätä;
    Tarkista maadoitusjohdon kiinnitys moottoriin. On sit yksi mahdollinen syy siihen ku ei startti saa tarpeeksi virtaa akuilta. (niiltä uusiltakaan)
     
  19. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Niimpä, ei kai se hehkujen syy oo, vaan hehkujen rele ei vedä kun se ei saa ohjausta syystä tai toisesta... Kyllähän tuo muutaman minuutin sisällä käynnistyy ajon jälkeen, mutta kelistä ja koneesta riippuen varmaan kaikki tarvii sen hehkun vaikka millaset akut tai startti ois. Itellä kesäsin n. 5-10 minuuttia voi olla sammuksissa ja käynnistyy heti ilman hehkutusta. Vähänkin kun jäähtyy niin sahhuuttaa mutta viä lähtee. Ja Ihan kylmänä saiskin sahata ilman hehkutusta aika pitkään... :eek: Mulla on nappihehku kun laukes toi rele, on niin kallis et en viiti maksaa kun sormipainallus napillakin onnistuu ja osaa nippa nappa viä kymmeneen laskee ! :rotfl:
     
  20. MikaelT

    MikaelT Gearhead

    Niillä vanhoilla akuilla sekä uusrikkinäisillä ei ollu toivoa käynnistymisestä ilman hehkua...paitsi 5-10min tauon jälkeen. Nyt saattaa olla lämpösenä tunninkin seissy ja hyvin hörähtää. Samoin tossa yks ilta kun piti ikkunan nostajaa kunnostaa jätin virrat päälle, eli oli hehkuttanut kyllä mutta 10 min päästä käyntii läks ku kokeilin.
    Niin ja kone ei oo mitenkää uus...480tkm.
    Käsittääkseni vani ja isot diisselit tarvii tota käynnistys virtaa paljon eikä akussa luvatulla Ah määrällä ole niinkään väliä jos luovuttaa virtansa hitaasti.

    Ai niin...minustakin niillä entisillä akuilla starti pyöri reippaasti...mutta kun sain uudet takuuseen niin johan ääni muuttu!
     

Kerro tästä muillekin!