6,2D nokkakselin laakerien vaihto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja rasse, 14.4.2010.

  1. rasse

    rasse 1st gear

    Eihän ne varsinaisesti ole laakerit vaan liukupinnat.
    Kuiteski kyseessä 6,2D kone josta takimmainennokka-akselin "laakeri" lähtenyt liikkeelle ja hiukka reunasta repeytynyt.
    Nyt onkin sitte ajatuksena alkaakko itse vaihtaan vaan tehdäkkö siten että purkaa koneen atomeiksi ja koneistamolle.
    Alakerta koneesta vasta rempattu ja kannet plaanattu yms.
    Kone ois muuten todella hyvä kuntoinen mutta oli vain käynyt sitten noin.
    Oireena oli ongelmia öljynpaineiden kanssa ja kyllä se liukupinta siellä ihan vapaana pyöri kun sitä siitä yläpuolen aukosta pyöritteli.
    UsParts:lla olis ilmeisesti jokin työkalu myynnissä ja Lisle 18000 satsi (n.1000 ekua) olis varmaan millä ns. laakerit vaihtuis mutta kun sinne sisälle ei kertakaikkiaan näe että oli uudet sitten varmaan paikoillaan.
    Onko kukaan vaihtanut itse ?????
     
  2. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    On ihan ite tehdyllä kalulla. Jos se koko laakeri on pyörinyt niin voipi olla että uuskaan laakeri ei enää suostu pysymään paikallaan.
     
  3. rasse

    rasse 1st gear

    Tuo se hiukka itseäkin pelottaa ja silloin varmaan koneistamo olis hyvä ajatus.
     
  4. rasse

    rasse 1st gear

    Kone on nyt atomeina lukuunottamatta nokka-akselin laakereita. Rikkinäinen laakeri piti vetää dremelillä kahteen osaan kun ei mennyt nokasta enään läpi.
    Nokka näyttäis olevan ihan ok eikä laakeripesässä näy jälkiä.
    Nyt on vain hakusessa työkalu että sais laakerit pois ja uudet tilalle.
    Tuumacid tarjosi Lislen Universaalisarjaa 230 erkkiin.
    Tuossapa kuva rikkoontuneesta laakerista.

    [​IMG]
     
  5. rasse

    rasse 1st gear

    Tämäkin projekti on alkanut pikkuhiljaa meneen eteenpäin (kaikkea muuta pukkaa päälle jotka hoidettava)... Nyt siis kasailua aloiteltu ihan putsailun yms. merkeissä... Nyt on sitten ongelmana tieto noiden nokka-akselin laakereiden oikeasta asennosta. Netistä kyllä löytyy juttua bensavehkeistä muttei dieseleistä (faktatietoa)..
    Jos jollain tietoa noiden laakeripintojen oikeasta asennosta niin kiittäen tieto otettaisiin vastaan, olen vailla ihan faktaa enkä mutua ...
    Tai jos jollain on antaa vinkkiä jostain koneistamosta josta tuo tieto löytyy niin sekin olis tervetullut... Kiitokset jo etukäteen... :odroll:
     
  6. rasse

    rasse 1st gear

    Itse itselleni vastaten...
    Edestä katsottuna kaikki klo 16-17 tienoille. Etummaisen laakerin kolo klo 14 tietämille... :wink:
     
  7. rasse

    rasse 1st gear

    Moottori tuossa tuli sitten maalailtua vaikka ei ollut alunperin suunnitelmissa + putsailua...
    Noita nokan laakereita pyörittelin käsissäni ja alkoi sellainen epäilys tuon etummaisen kanssa kalvaan mieltä että tuleeko se kolo sisälle vai ulospäin. Paremmin nuo öljyreijät sattuis klo 16 ja 14 jos olis sisällepäin tuo kolo. Aiempi taisi olla ulospäin mutta siitähän ei ole tietoa oliko oikein...
    Jos jollain tuosta faktaa niin kiitokset etukäteen... Ei vain mene omaan jakeluun mikä merkitys tuolla kololla on laakeripinnassa... :-?
     
  8. rasse

    rasse 1st gear

    Itse itselleni vastaten... Löytyyhän sitätietoa kun aikansa hakee... :p


    CAUTION
    All five bearings must have an oil hole at the approximate ten
    o’clock position, when viewed from the front with the block in an
    upside down position, or engine damage will result.
    The seam in the bearing must always be located in the lower
    half of the block face, when viewed with the block in an upside
    down position, or engine damage will result.
    The front bearing has an additional oil hole which will be located
    between the six and seven o’clock positions. This bearing also
    has a notch which must be positioned toward the front of the
    block, or engine damage will result.
    All oil holes in camshaft bearings must be aligned with grooves
    in camshaft bearing bores after installation, or engine damage
    will result.

    Tuolla kuvien kera....
    http://www.skylab.org/~zetan/van/9-2815-237-34.pdf
     

Kerro tästä muillekin!