6.5 nykii

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 5.7 olssi, 8.1.2009.

  1. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Terve.Aihe valitettavasti monesti kyselty tarvisin silti vielä neuvoa.Eli 95v 6.5 subbe nykii.Nykimiset ovat ihan epäsäännöllisiä sekä kylmänä että lämpimänä. 100km matkalla voi olla 20 kertaa tai 3 kertaa aluksi olivat tosi voimakkaita rykäsyjä nyttemmin hieman liventyneet.Voi olla että 3-4 ihan perä perää tai sitten vain yksi nykäisy eli ei mitään logiikkaa.Autoon laitettu sähkö siirto pumppu alipaine pumppu laatikkoon venttiilipöytä sekä solenoidit turbiini ym.sekä moduuli uusiksi pumpun luona.Onko se nyt sitte pumpun vuoro mitä arvelette vika koodeja ei esiinny. Minulla 5.7 dieseli myös ja se ei nyki.Että olisi se kiva ajaa 6.5 joka ei myöskään nykisi.Vielä sen verran autolla ajettu vain 11400m.Mistä saisi edullisemmin uuden pumpun ilman omaa antamatta vaihtoon.Kiitos etukäteen asiallisista vastauksista.Tämä on yllättävän asiallisena pysynyt palsta.Taitaa syy olla sanomattakin selvä.
     
  2. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    6.5 TD nykimisestä

    Hi!

    Itsellä samat oireet -96 Subbessa vuosi sitten. Ei vikakoodeja eikä mitkään noista tavallisista jutuista (suodatin ,siirtopumppu,FSD jne. ) auttanut. Lopulta päädyttiin syöttöpumpun vaihtoon ja homma korjaantui. Kilometrejä oli 185t. ,joten 12 vuotta tai n. 180 t km ja pummppu vaihtoon. GM:n takuu jenkkilässä 11 vuotta :rotfl:

    Kun ja jos sinulla on -95 joka on vielä OBD1 niin laita tuonne Subbe/CK topiikkiin kysely http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=117624

    tuolla mennään http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... start=5235

    Pojilla on noita GMTDScan Tech license w/
    160/8192 baud USB-to-ALDL Interface Cable

    Price: 1500 SEK (approx. $185 US)

    ohjelmia ainakin täällä Etelä- ja Keski-Suomessa ( varmaan muuallakin ) jolla pääsee tuonne OBD1 tiedostoihin tarkemmin tutkailemaan.
     
  3. kojo

    kojo Gearhead

    Kannattais varmaan ihan ensimmäiseksi tarkistaa saako se siirtopumppu sähköä koko ajan
     
  4. kane

    kane 1st gear

    Viimeisenä jos muut ei tuota tulosta/apua voisi kokeilla optista bump:ia.
    Mulla oli männä vuonna samantapaista oiretta eli satunnaisesti kerran nykäisi ja varsinkin kun tuli lievää rasitusta eli loiva ylämäki tms.
    Sitä osia vaihtamalla hain löytämättä mitään. Sitten kun optista anturia siirsin (optic bump) tuntuu oire hävinneen tyystin. GM nimesi oireen nimellä "fish-byte" eli on tunnettu 6.5 sähköpumpuilla. Tämä fiksaus ei maksa mitään ja on suht'helppo itse tehdä...
     
  5. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    Kiitos kaikille.Sen verran vielä että olen ajanut läppäri kiinni jossa oma alkuperäinen metron ohjelma eikä mitään vikakoodeja.Kokeilen vielä Kanen ohjetta ja sitte taitaa olla Topin vuoro.
     
  6. kane

    kane 1st gear

    Omaakin ajoin GM TDScan tech softa kiinni autossa enkä mitään lukema muutoksia koskaan saanut kiinni ajossa... :odroll:
    Se oli ikäänkuin bensakoneisessa sytkä pätkäisis...
    Tdoffset mulla on jossain -1.5 kieppeillä (tehdasohje -0.5 ja max viri -1.94)
     
  7. 5.7 olssi

    5.7 olssi 1st gear

    vänkärin varpaat jäässä

    Terve taas. Tiedän että kysymys väärällä topicilla ennen kuin joku siitä kerkiää huomauttamaan.Ajattelin kysäistä kun täällä näitä subbari tietäjiä on että mistä mahtaa ajossa vetää vänkärin jaloille että jalat jäätyy.En ole vielä löytänyt aiheuttajaa.Palaan Topi pummppu asioissa kun kokeilen ensin sitä Kanen ohjetta.Voiko pumppu sanoa kerrasta sopimuksen irti vai muuttuvatko oireet pahemmiksi pikku hiljaa.Kiitos taas.
     
  8. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    6.5 TD syöttöpumpusta

    Tere viel !

    Minulla se kävi niin, että ekat oireet alkoi joskus viime tammikuun puolessa välissä ja paheni & esiintyminen tiheni pitkin kevät talvea. Tosin oli ajoa tosi vähän silloin ja sitten ei oikein huvittanut...lopulta uskaltanut ( kun pelkäsin voimansiirron puolesta ) ,kun rytki välillä niin pahasti. Vaihdettiin pumppu huhtikuun alussa. Kyllä kai toi pumpun oireilu yleensä alkaa jotenkin antamaan vihjeitä ennen lopullista vikaantumista,mutta paremmin tietävät vastatkoon tuohon pumpun "äkkikuolema" juttuun. :poff:

    Siellä paisuntasäiliön alla on sellainen isompi kaapelien läpivienti reikä. Kannatta katsoa että se suojakumi tai läpivienti kumi on paikoillaan. Pääsee parhaiten käsiksi kun irrottaa paisuntasäiliön kiinnikkeistään ...silloin sen saa nostettua sen verran sivuun ,että pääsee käsiksi sinne. Vois ensin ehkä yrittää pimeällä valaista moottoritilan puolelta sinne säiliön alle ja koettaa katsoa sieltä hanskalokeron alta näkyykö mahdollisesti valoa... noo silloin sen kumisuojuksen pitäis kyllä olla kokonaan pois paikoiltaan. :odroll:

    Toisaalta sillä puolen on myös lämppärin kennot ja kotelot, jos niiden tiivistämisessä...ilmaputkissa ( avattu joskus ? ) on jotain häikkää,niin tulee varmasti vetoa.
     
  9. kojo

    kojo Gearhead

    Kyl se pumppu voi kuolla kerrastakin, esim jos fuel solenoidin käämi napsahtaa..
     

Kerro tästä muillekin!