6,5TD nykii lämpimänä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja vik227, 15.10.2007.

  1. vik227

    vik227 Gearhead

    juu eli mun -95 dually alko oikuttelemaan; nykiminen alkaa kun koneen ajaa lämpimäksi ja jättää n.tunniks seisomaan ja lähtee uudestaan liikkeelle nii alkaa kakomaan ja välillä service valo syttyy.
    jos lähtee kylmällä koneella liikkeelle nii saa ajella vaikka kuinka pitkään ilman ongelmia,oireet alkavat vasta kun auto on ollu lämpimänä parkissa ja lähtee uudestaan ajelemaan...

    kertokaas viisaammat missä vika!!!
     
  2. rontti

    rontti 1st gear

    6,5 td nykii

    taitaa olla vika ruiskupumpun ohjaus boxissa,jos en väärin muista se sijaitsee ruiskupumpun vieressä,alunalkaen boxi asennettu jo tehtaalla väärään paikkaan,liian kuumat oltavat sillä siellä,alkaa ajan saatossa oireilemaan,voipi olla että on edessä uuden hankinta,ja sit kannattaa ostaa ns.siirtosarja eli pitempi johtohässäkkä töpseleineen jotta boxin voi asentaa vaikkapa sisälokarin päälle tai tulipeltiin
     
  3. vik227

    vik227 Gearhead

    onko käsitystä mistä sais edullisesti ei varmaan mikään hirveen halpa kalikka...

    eikös se resistori sijaitse ko. boksissa? kannattaako vaihtaa lisä tehojen toivossa?
     
  4. duramax03

    duramax03 1st gear

    Todennäköisin syy on tosiaan varmaan bmd tai mikä moduuli se nyt olikaan, on ruiskupumpun kyljessä kuskin puolella. Vaihdoin alkuperäisen pois -95 mallistani tänä kesänä ( tosin oli siirretty Rautakummulla jo vuosia sitten viileempään paikkaan). Rautakummulta saa myös moduuliin cooleria, jotta möykkyä ei tarvise kovin kauaksi siirtää, muovikopan joutuu poistamaan. Oireet autossani oli kuin vettä naftan joukossa.
     
  5. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    Joo ! Kuulostaa 6.5 D/TD tyyppivialta,eli se musta boksi siellä pumpun kyljessä ( PMD tai FSD moduuli). Oireet vaihteleva hieman riippuen mitä siellä boksin sisällä liika lämpö on saanut aikaiseksi. Hommasta selviää alle puolessa tunnissa, uudella boksilla,liittimen sisälle tulevalla uudella resistorilla (joka säätää syöttöä) ja alumiini coolerilla. Jatkojohdolla voi vielä viedä boxin jonnekin kauemmas,mutta ainakin minun Subbarissani on homma toiminut hyvin imukanteen pultattunakin (silloin alkuperäinen johdotus rittää). Itselläni on silti uusi PMD yksikkö kontissa (vaikka onneksi ei ole enää tarvinnut vaihtaa),koska jossain vaiheessa se lopulta aina alkaa oikkuilla. :wink:
     
  6. vik227

    vik227 Gearhead

    juu kiitos tiedoista!!!
    laitoin siirto pumpulle erillisen releen heti kun ostin auton pari kuukautta sitten et löpön pitäs ainaki liikkua kunnolla.

    onko tuolla fsd boksilla mitään tekemistä hukkaportin ohjauksen kanssa,on nimittäin koko ajan auki. rele on vaihdettu eikä muutosta.
    kokeiltu letkulla suoraan alipaine pumpulta vetää portin välittömästi kiinni ku mylly lähtee pyörimään ja viheltää komeesti hanaa annettaessa...

    saako tuolla resistorin vaihdolla miten paljon lisää voimaa?
     
  7. Kintus

    Kintus 1st gear

    ei kannata ihan hirveitä odottaa, perstuntumalla ei ainakaan yhtään. Voi olla et savutus pikkasen lisäänty...silmämääräsesti arvioituna... :lol:
     
  8. sincere 51

    sincere 51 1st gear

    No eihän se raketiksi muutu :D mutta mahdollisttaa pienen "voimalisän" eikä kulutus sinänsä lisäänny JOS ei polje. Kyllä kohtuullisesa kunnossa olevasta TD koneesta tietenkin aina hieman lisätehoa saa syöttöä lisäämällä,varmistamalla riittävän ilmansaannin (hyvä ilmasuodatin) ja pakopuolta aukaisemalla = isompi putki ( periaate hieman yksinkertaistettuna :wink: ).
     
  9. keijon

    keijon 1st gear

    Ahtopaineet

    Eli ei paineita hukkaportille. Meinasitko tolla releellä "Wastegate solenoidia", eli solenoidi jota ecu ohjaa ja toi solenoidi käskyjen mukaisesti ohjaa alipainetta hukkaportille. Itselläni oli tuo vikana ja jos ei siinä niin kannattaa alipaineletkusto tarkistaa ettei vuotoja. Pumppuhan oli kertomasi mukaan ok. Muuten nykiminen voi olla fsd/pmd oireet ainakin viittaa siihen. Tommonen 400€ veikkaus. Muitakin mahdollisia vianaiheuttajia on , mutta tolla kannattaa aloittaa. Toi resistori ei hirveesti tuo lisätehoja myllyyn Standardihan on #5. Resistori sijaitsee boxin liittimen paikan phjassa pieni piirilevy.
     
  10. vik227

    vik227 Gearhead

    nii just sitä mikä on kuskin puolen vena kopan päällä vika on sähkö puolella solenoidi kyllä naksahtaa ku tuuppaa suoralla virralla.
     
  11. kane

    kane 1st gear

    Millaista nykimistä? Koko ajan vai satunnaisia nytkäyksiä? Eli sulla on virireleellä siirtopumppu? Jos tyhjäkäynnillä avaat T-venttiilin, ei vaikutusta käyntiin?
    Jos otat hukkaportti solenoidilta alipainepumpulta tulevan letkun irti, syttyykö ajossa SES valo? (DTC78 jos katsoo koodin) Onko muutenkaan vikakoodeja muistissa?
    t.kane
     
  12. markiisk

    markiisk Gearhead

    Ei kellään satu olemaan cooleria FSD-boksin päälle? Tai mistä semmoisen saa näppärästi hankittua. Tarkoituksena hommata uusi FSD-boksi ja siirtää se vähän viileempään paikkaan. Riittääkö muuten johto vai onko hankittava jatkojohto joka ilmeisesti maksaa aika maltaita? Onko ideoita tai kuvia mihin olette boksin siirtänyt?

    Subbe nimittäin nykii kuumana. Ja kylmänä Check Engine valo palaa silloin tällöin.
     
  13. vik227

    vik227 Gearhead

    nykiminen vähä samantyyppistä ku ois ilmaa seassa ja välillä tuntuu ku sammuis ihan pieneks hetkeks kokonaan mut herää vauhdissa uudestaan

    T-venttiilin avaaminen ei vaikuta käyntiin

    service valo syttyy välillä kun nykiminen alkaa mut ei aina,en oo testannu irrottaa letkuja muuten ku otin alipaineen letkulla pumpulta suoraan hukkaportille silloin service valo ei syttyny ku kävin testi lenkillä.
    turbo kyllä alko vislaamaan kuin viritetyssä työ autossani (volvo fh16) :lol:
     
  14. kane

    kane 1st gear

    Moi,

    Tein omaani 4x6" jäähdytyssiilistä (n.3cm korkeat rivat).
    Istutin vänkärin puolelle puskuriaukon kohdalle sisään ja juotin jatkopiuhat. Ei lämpene ei...

    t.kane
     
  15. kane

    kane 1st gear

    Virta päällä, moottori sammuksissa, solenoidin piuha irti, syttyykö valokynä kun pinni A ja maihin kytkettynä? Mikä vuosimalli?
    Saatko vikakoodit katsottua (94-95 OBD-I hyppylangalla)
    Alipainepumpun letku etupuolelle ja hukkaportille takempi.
    Alipaine tuntuu solenoidin päässä letkua eli letku ok? Ja taasen hukkaportilla alipainetta kun tyhjäkäynnillä?
    t.kane
     
  16. vik227

    vik227 Gearhead

    ledi virta kynällä kokeiltaessa syttyy kun laittaa maihin ja syttyy myös kun laittaa solenoidin molempiin piuhoihin,mut kun laittaa 5W polttimon kiinni nii syttyy kun laittaa suoraan maihin mut ei enää solenoidin molempiin piuhoihin laitettaessa polttimo syty...

    auttaisko jos laittaa suoran maadotuksen solenoidin piuhaan vai ohjaako maadotus hukka porttia? eli jos laittaa suoran maadotuksen nii pysyykö portti kiinni koko ajan?

    alipaine tuntuu solenoidille asti mut ei siitä eteen päin,paitsi kun ohittaa solenoidin hyppy letkulla,eli letkut ehjät ja letkut näyttäs olevan oikein päin.

    auto on -95 mallia. mitenkäs ne vika koodit luettiinkaan siitä kuskin jaloissa olevasta liittimestä vissiin mut mistä pinneistä?
     
  17. kane

    kane 1st gear

    A+B pinni hyppylangalla, virta päälle ja SES valon vilkutukset katso. Aloittaa 12 (flash... flash flash) muistaakseni 3 kertaa. Sitten tulee vikakoodit yksi kerrallaan 3 kertaa.
    Eli solenoidin A ok, PCM ohjaa maalla solenoidia (Bpin).

    Lueskelen tuota manuskaa, siinä oli jotain jos paine eroa liikaa, ei anna ohjausta solenoidille. Kun tietäis mitä paine eroa...Boost? Onko sulla EGR systeemit autossa?

    edit: DTC 61 ja 62 viittaisi Boost sensor (musta anturi imusrj:n päällä)vikaan joka sulkee ohjauksen hukkaportti solenoidille. B pin jännite yli 3.8V tai alle 0.8V (vaalean vihreä keskimmäinen piuha).

    Jos sun lähellä olisi pajaa jossa Tech tool lukija, sillä näkisi kaikki arvot antureilta.

    t.kane
     
  18. vik227

    vik227 Gearhead

    joo pitäähuomena kattoo mitä se vilkuttelee...

    pitää vilkaista yleis mittarilla mitä se boost sensor sanoo.

    tohon EGR systeemiin en sano mitään... auto ollu mulla n.3viikkoo ei oo tullu sillä silmällä katottua kone huonetta...pitää huomenna tsekata toikin homma.

    kiitos tiedoista tähän asti!!!
     
  19. vik227

    vik227 Gearhead

    no nii mittailtu taas lisää eli boost sensorin B pinniin tulee jännitettä 2.35V tyhjäkäynnillä ja kierroksia annettaessa jännite laskee muutaman kymmenyksen

    ja vika koodeista: ei tule tuota 12 koodia ollenkaan vaan ensin 18,35,54,62,78 kaikki kolme kertaa

    myllyssä ei näyttäis olevan EGR systeemeitä
     
  20. kane

    kane 1st gear

    Ok, normi jännitealue taisi olla 1-2.5V

    18= Pump Cam Reference Pulse error
    35= Injection Pulse width error (response time too short)
    54= ABS control valve
    62= Turbo boost sensor circuit low
    78= wastegate solenoid

    Ammattilaisen tulkinta testerillä varmaan paikallaan...?

    t.kane
     

Kerro tästä muillekin!