66 avo galaxie (ent.Galaxie tekniikan tunnistusta.)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja hoge, 15.10.2009.

  1. hoge

    hoge 1st gear

    Tuli tilattua jenkeistä 66 avo galaxie. Tekniikkana on 352 4bbl (engine code x),cruise-o-matic (trans code 7) ja perä on axle code 1. Aukeaako kenellekkään mitä nuo koodit tarkoittaa? Löytyykö jotain nettisivua missä on enemmän tietoa tuosta moottorista. Jonkun verran guuglella löytänyt, yleensä samaa toistoa. Saako tuollaiseen moottoriin vielä osia? Sekä viritysosia jos nälkä kasvaa, vai onko koko koneen vaihto toiseen edessä?
    Tuossa vielä vin 6G65X215093
     
  2. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Onnittelut auto-ostoksen johdosta ! :D
    Sulla on siellä pellin alla Paljon tehty FE-isolohko 352ci 'Interceptor', johon löytyy osia pilvin pimein!
    Poraus X isku: 4,00" X 3,50" 9,30:1 puristuksella. 250 HP / 4400 Rpm.
    Transmission code 7 : FX Cruise-O-matic
    Axle code 1: 9" välityksellä 3,00:1 lukoton.

    Vin code:
    -6 model: 1966
    -G Assembly plant: Chicago
    -65: Galaxie 500 2-Dr Convertible
    -X Engine code: V8 352ci 4-V.
    -215093 Vehicle production number.

    Nämä aukeaa koodikirjan avulla ja mä luulen, että nykyään tieto löytyy jostakin bittiavaruudesta, jos jaksaa kahlata googlessa?

    Virittämisestä:
    AHAA veli hyvä ?! :) Olet astumassa "hetteikköiselle suolle nimeltä
    TOTAL PERFORMANCE" ! Se on sellainen suo, jolta ei ole paluuta jos sinne
    molskahdat (kokemusta on)!
    Toki viritysosaa löytyy FE-moottoreihin nykyään ihan laidasta laitaan,
    mutta kannattaa todellakin miettiä sitä ratkaisua, alatko virittämään tuota
    352:sta vai ostatko kättelyssä isomman motin?

    352:sta taiottiin kovimmillaan -60 360HP(silloinen Ford NASCAR motti).
    Puristusta oli tuolloin 10,6:1 ja nokka-akseli oli jotakin muuta kuin vakio
    hydraulisilla nostajilla oleva akseli.
    Nykyisillä aftermarket osilla 352:een kyllä saa lisää voimaa, esim.
    nokka-akselin, imusarjan, kaasarin ja alukansien vaihdolla. Pakopuolelle
    valusarjojen tilalle pelisarjat.

    Mutta esim. seur. koko isompaan FE-moottorissa ja ollaan 390ci motissa.
    Tähän pannuun nykyään saa erittäin vahvana vaihtoehtona olevaa
    stroker-settiä. Tuohon lisättynä aluimusarja ja portatut kannet, niin voimaa
    on äkkiä + 400HP.

    Kysymys on ihan siitä, paljonko olet valmis upottamaan fyrkkaa tähän
    "riemuun" ?

    Tuo tämän hetkinen 352:nen on taloudellinen ja pitkäikäinen käyttömoottori, eikä rasita lompakkoa läheskään niin paljon kuin kiristetyt
    vehkeet! Bensan kulutusta ei sit kannata enää mittailla, mikäli rupeat
    vakavissasi hankkimaan virimottia!
    Mutta kun konepeiton alla murisee KIUKKUNEN BB-FORD, niin joka kilsa on
    laatua. Velatkin tuntuvat saatavilta silloin !!! 8)

    Sitte JOS haluaa "kattokruunua", ni sun pitää kysyä lisää :wink:
     
  3. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Jotta kala pysyisi koukussa, kerronpa vielä seuraavaa:

    -66 Galaxie 2 Dr Convertible:a valmistettiin 27,454 kpl.
    -66 tuli uusi 428ci FE-moottori kahtena versiona (7 Litre):
    Poraus X isku : 4,13" X 3,98"
    -Q-koodin Thunderbird Special 10,50:1 puristeinen 345HP/4600Rpm ja
    vääntöä 462 ft lb/2800Rpm.
    -P-koodin Police Interceptor 360HP/5400Rpm ja vääntöä 459 ft lb/3200Rpm.
    Molemmat versiot yhdellä 4V kaasarilla.

    Oli tietysti saatavana optiona kovimpana mottina 427 Side oiler:a !
    Poraus X isku : 4,23" X 3,78"
    -W koodin Thunderbird Hi Performance 11,00:1 puristeinen 410HP/5600Rpm, väännön ollessa 476 ft lb/3400Rpm.
    -R koodin Thunderbird Super Hi Performance 11,50:1 425HP/6000Rpm
    vääntöä 480 ft lb/3700Rpm.

    Näistä moottoreista nykyisillä aftermarket osilla saadaan +500 - +600HP:a
    ja vääntöä aina +600ft lb, riippuen kuutiotuumista jne!
     
  4. hoge

    hoge 1st gear

    Kiitoksia tiedoista. Kala on pahasti koukussa, joulukuussa pitäisi auton saapua suomenmaalle. Tekniikka on täysin rempattu ja tehty vakioksi, joten tuskin ihan heti tulee lähdettyä tuohon touhuun. Mutta hyvä tietää että mahdollisuuksia on kun nälkä kasvaa. Asiallisen oloinen kiesi muutenkin, mitä kuvista ja dealeriltä on saanut tietoa. Niin yksi juttu vielä, totteleeko varaosamyyjä nimikettä cruise-o-matic jos käyn hakemassa esim suodatinta askiin? Vai onko se c4 tai c6? Vähän hakusessa nämä usa fordit, gm tuotteiden jälkeen. Tosin tuo f-250 on toiminut niin hyvin että ei ole tarvinnut perehtyä. :D
     
  5. hoge

    hoge 1st gear

    Niin mites tuon askin kanssa? Onko se c6, c4 vai cruise-o-matic malliltaan? Vai selviääkö vasta kun auto on pihassa? Rockauto ei tarjoa kuin c4/c6 suodattimia... :eek:
     
  6. testaaja

    testaaja Gearhead

    X-koodi ainakin mun kirjoissa sanoo olevansa FMX-laatikko.
     
  7. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

  8. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Ai että X-koodi on FMX loota... jopas ny jotakin, kun sen pitäis olla moottorikoodi??? :eek: Taitaa olla pikku erhe jossakin?

    American Car ID Numbers 1960-69 (Cars&Parts Magazine) julkaisuvuodelta
    1989 kertoo kyllä, että Transmission type code 7 = Cruise-O-matic (FX).
    Koodi 8 on sitte Cruise-O-matic (MX).
    Tunnustan HETI, etten tiedä mitä eroa näillä kahdella lootalla on toisiinsa :-?
     
  9. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    En tiedä minäkään mitä eroa on FX:llä ja MX:llä... Heitän ihan hatusta ehdotuksen että FX on fordeissa ja MX mercuryissä :lol:

    Mutta osat tilataan FMX:nä, kauppias kysynee vuosimallia ja onko alumiini- vai rautacase...
    Itellä ollut tällä vuosituhannella kolmessa autossa FMX, ja vielä yksi lojuu nurkassa, ihan asiallisen tuntuisia lootiahan nuo ovat olleet, vaan eivät yleensä mitään HiPo-vehkeitä käsittääkseni...?
     
  10. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    Olen ollu siinä käsityksessä että kaikki FX-MX-ja FMX-laatikot olis rauta-casella :eek: Mutta olen ilmeisesti ollut väärässä??.

    Odota kun auto tulee, ja sitten tilaat suodattimen. Löytyy suomen tukkurilta, FMXään makso pari kuukautta sitten alle 20e joten ei tarvi sen takia välttämättä alkaa ulkomailta tilailee.

    Kyllä noista performanssiinkin saa tehtyä: http://www.broaderperformance.com

    Ford transmission forum: http://www.network54.com/Forum/260730/

    Tuossa vielä öljypohjista kaaviota, otin talteen joskus muistaakseni Mustangclubin sivuilta, tuossa MX on medium case:
    [​IMG]

    -Aatu
     
  11. testaaja

    testaaja Gearhead

    Jaa ainakin Chiltonin Mustang-Cougar 1964-1973 kirja antaa 1969-1973 välille transmission code X=FMX kuin myös tehtaan shop manuaali vuodelta 1971, enpä tiiä sitten, onko kirjoissa kirjotettu soopaa. :rotfl:

    Ja edittiä, luimpa niin nopsaan tuon eka tekstin,ja kattoin että loota oli X, mutta niinkuin tuossa mulla lukee, myöhemmin on ollunna X-koodin laatikoita.Editti loppu. :rotfl:
     
  12. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Kun ei jaksa kirjoitella noita selvityksiä Fordin laatikoista niin herrat on hyvät ja lukevatten itse... :poff:

    http://www.charlietranny.com/Ford.htm

    Eli jos on orkkis niin on C6 millä oli myös tuo Cruise-o-matic "markkinointinimi" käytössä.

    Helppo tunnistaa siitä, että turbiininkoppa on kiinteä ja loota kokonaan köykäniumista valmistettu. Fordilla oli vain kaksi lootaa missä kiinteä turbiininkoppa eli C6 ja 2-vaihteinen Ford-o-Matic 59-64...
     
  13. terence hill

    terence hill Gearhead

    JN Tradingissa käyttivät tuosta MX-laatikosta medium case nimeä.Sieltä löytyy osat ja suodattimet,viriosaa ei kuulemma valmisteta mut vakiokamat on hyllyssä.
    Tuo MX-laatikko oli yleensä FE-koneen perässä 60-luvulla,mutta ei kestänyt 427:ssa siksi tuolla moottorilla varustettua autoa ei saanu automaatilla.
     
  14. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    Sen verran kurkin tietoja, että toi C6 on kait aika harvinainen 352 koneen kanssa eli todennäköisemmin on vanha kunnon aito Cruise-o-matic mihin
    tuo FX merkintäkin viittaa..
     
  15. JVN-63

    JVN-63 3rd gear

    Näyttääpä tosiaan tuo Edselhomon linkittämä taulukko että kaikki FMX:t on rauta-casella... Oma päätelmäni alumiinikeissin olemassaolosta perustui puhtaasti siihen että yhdessä vauhtiputkassa suodatinta tilatessani kysyttiin kumpiko case, rauta- vai alumiini- on kyseessä! Ehkäpä oikeasti tarkoittivat sitten medium- vai smallcasea... :-?
     
  16. hoge

    hoge 1st gear

    Mites tarviikohan tuohon tehdä mitään valomuutoksia että saa rekisteriin? Saati sitten jotain vaatimuksenmukaisuus lappuja? Tuskin? Koitin löytää foorumilta tietoa...
     
  17. agm

    agm 3rd gear

    Mulle tuli 65:nen kesällä eikä siihen tarvinnu mitään muuta kun tuulilasin pesuri laitaa ennen seuravaa katsastusta
     
  18. hoge

    hoge 1st gear

    No tätä vähän ajattelinkin.
     
  19. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Hyvin paljon mahdollista, että joudut ajovaloumpiot uusimaan kun jenkkiläiset
    umpiot antaa "sumean" kuvion peräpohjolan katsastusasemilla? :(
    Näin ainakin mulla meni... mut sehän oliki mulla :-?
     
  20. agm

    agm 3rd gear

    kerro pizzamake lisää!! Mulle ainakin sano katsastus setä Kokkolassa vaan ettei näin vanhoissa autoissa oo niin nuukaa. runkonumeroksikin kelpas se joka on siinä tulipellissä :eek: Ja Kalajoelta hain kilvet JPX-78 sai tiskiltä ilman EU tunnusta :D
     

Kerro tästä muillekin!