-67 valot

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Gerball, 29.2.2024.

  1. Gerball

    Gerball Gearhead

    Mites menikään valo säännöt -67 mallisessa.
    Kuuluuko (saako) olla 4 kpl H4 valoja vai ulommaiset H4 ja sisemmät pitkät.
    Tarviiko olla e hyväksytyt?
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    Ei ainakaan koskaan katsastuksessa puuttuneet vaikka oli 4 kpl H4...:rolleyes:
    Jos "uudistat" valoja niin tee niille releohjaus, ts valokatkaisin ohjaa relettä. Muuten saattaa alkaa valot pätkimään kun se katkaisijan lämpösulake alkaa katkomaan (GM).
     
    Muokattu: 1.3.2024
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tais olla joskus -80 alussa kun kahdennetut valot kiellettiin...
     
    fmila tykkää tästä.
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    1.1-1980 tuli kahdennus kielto.
     
  5. jykä hyvinkää

    jykä hyvinkää Gearhead

    Mun Buickissa lämpösulake pätki valoja ennen kahdennustakin. Releet ja paksut johdot kehiin, niin sitten toimii ja näkee!
     
  6. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Jos oikein muistan, niin kahdennettujen valojen kanssa ei saa puskuriparkit palaa, yksittäisten kanssa saa.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mutta jos valot saa olla nykyään sellaiset kun ne on ollut tehtaalta lähtiessään.
     
  8. Ratrod34

    Ratrod34 Gearhead

    Tota mä oon kans miettiny et saako puolikkaat valot olla nykyään ilman sektori viikseä niinkuin on lähten tehtaalta.
     
  9. fmila

    fmila Gearhead

    Kuulostaa "hullulta"?? Mutta omassa -67ssa alkujaan sammui parkit kun laittaa ajovalot päälle, tämä siis tehdasasennuksena. Siirsin jo kauan sitten etuparkkien johdon takavalojen puolelle, et palavat aina. Eipähän kukaan luule prätkäksi jos sattuu ajovalon polttimo palamaan kesken matkan (näitähän näkee nykyisin paljon, et kolhiintunut jaris tulee vastaan vain yksi parkki palaen pimeässä, no ratin takaa loistaa sitten sentään valkoiset hampaat). Omastani releytettiin ajovalot jo 70-luvulla kun siihen H4t vaihdettiin hehkumatojen tilalle. Releelle tulee virta suoraan laturilta, kun akku on takakontissa ja latausjännite sen vuoksi nostettu 14,5V niin kyllä näillä 7" umpioiden kera edelleenkin näkee ihan kohtuullisesti.
    Hassua kun näiden halogeenien aikanaan tullut kahdennus kielto on nyt tehtaiden toimesta onnistuttu kiertämään. Joitain olikohan 25W xenoneita saa olla saman lasin alla tuplat. Jostain ylämäen takaa vastaan tullessaan häikäisevät tämmöistä ikänäköistä jo melkoisesti, eli saa tarkkana olla missä latu kulkee. Mutta enää suomalaiset "bessewisserit" trafin konttorista ei voi näihin puuttua, mutta pitäiskö???

    t.AM
     
  10. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    DOT valot on ollut hyväksytyt jo useamman vuoden. Itse poistin omasta 2005 Magnumista ekana ledi parkit puskurista ja alkuperäset oranssit parkit/vilkut takaisin. Mutta, jos auto on alkuperäinen Suomi-auto, niitä ei saa vaihtaa jenkkimalleiksi o_O
    Onhan noita älyttömyyksiä ollu, vilkku ja parkki ei saa olla samassa umpiossa, sekventaalivalot kielletty, punaset kylkivalot kielletty, lisäjarruvalot häikäisee, DRL valoja ei hyväksytty aluksi, kun suomen laki ei tuntenut kuin keltaisen huomiovalon yms...
    [​IMG]
     
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Ainakin silloin 70 luvulla jäi katsastuksessa kiinni, jos nelivalojärjestelmässä oli keltaiset parkit, jotka paloivat ajovalojen kanssa, valkoiset sai olla, tiedä, onko tuo muuttunut. Ja se, että 60 lukuisessa valot pätkii, johtuu myös siitä, että alkuperäiset jenkkivalot olivat pienempitehoiset, muistaakseni 10w vähempitehoiset, kuin meidän vastaavat.
     
  12. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tässäkin oli ennen etuparkit kahteen h4:een poratuissa reijissä. Nyt ne on siirretty kulmiin mihin ne kuuluukin. 2 lankaset polttimot, vilkku/parkki.

    Alemmatkin h4:t toimii kyllä.

    [​IMG]
     
    biker tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!