-68 Mopar B-body yläpallon vaihtamisesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mopar B-Bodyt', aloittaja TimoN, 22.3.2020.

  1. TimoN

    TimoN 3rd gear

    No niin, tuli taas pulma eteen, mulla on siihen liittyen kaksiosainen kysymys.

    Tausta:
    Jarrujen vaihtamisen yhteydessä päätin laittaa etupään puslat ja niveliä uusiksi myös. Armottoman taistelun päätteeksi sain myös molemmat ylätukivarret irti ja seuraava taistelu oli pallonivelten irrottaminen. Sekin onnistui lopulta erinäisten vaiheiden jälkeen; olivat todella tiukassa, mutta kun lopulta lähtivät pyörimään, niin kiertyivät kyllä pois koko lailla kivasti.

    Kysymys 1:
    Ovatko kierteet siinä kunnossa, että niihin kannattaa uusia palloniveliä ruveta ruuvaamaan? Millaiset ne alun perin ovat olleet, tuskin ihan perinteiset kokonaan koneistetut kierteet, kun kerran nyt näyttävät tuolta?

    Toinen puoli - urat ovat osittain tosi matalat, eli onko toi tukivarren reikä ollut niin isoksi prässätty, että koneistus ei ole alun perinkään mennyt kunnolla materiaaliin? Jonkun verran on myös vikaa, tuommoista repaleisuutta näkyvissä.
    [​IMG]

    toisesta kuvakulmasta
    [​IMG]

    Sitten toinen puoli - täällä urat ovat syvemmät, mutta tuommoista repaleisuutta, tai miksi sitä nyt sanoisi, on paljon enemmän kuin toisella puolella.
    [​IMG]

    toisesta suunnasta sama
    [​IMG]

    Toinen kysymys - olin luottavainen ja ostin jo etukäteen Proforged -merkkiset uudet yläpallonivelet. Pelkillä käsivoimilla kevyesti kokeillen, se niiden kierteetön osa ei edes kokonaan mene läpi noista kierteistä niin, että pääsisi yrittämään nivelen paikalleenkiertämistä. Toisin sanoen se on sen verran paksu, että pitäisi käyttää aika paljon voimaa saadakseen kierteiden alkupäät kohtaamaan ja en sitten tiedä, että millä ihmeellä ne saisi lähtemään oikealle kierteelle, kun sitä rupeaa pyörittämään. Kuuluuko tuo asiaan, vai onko niissä jotakin pielessä? (En vielä havainnut mittaamalla verrata vanhoihin niveliin, pitää se vilkaista huomenna.)
     
  2. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Nyt olen vielä enemmän kummissani, tästä:
    https://www.ebay.com/itm/362624948102
    jos haluaisi edullisesti (2 000 Dollaria :odeek:) ostaa käyttämättömät tukivarret, niin aivan kuin noissa ei olisi kierteitä ollenkaan. Ei kai nuo oikeasti ole tehtaalla tehty niin, että pallonivel on runnottu sileään reikään, ja pallonivelen kierre muokkaa kierteen reikään?

    Epäilemättä pallonivelen ulkokehä on kovempaa materiaalia kuin tukivarsi, mutta silti... ?
     
  3. Kimmeli

    Kimmeli Gearhead

    TimoN tykkää tästä.
  4. Hai

    Hai Double Gearhead

    Siksi palloniveltä kannattaa aloittaa irrottaa ennen kun ottaa tukivarren irti. Se on tukevasti siellä autossa kiinni, autohan ei pyöri useinkaan mukana kun vääntää.

    Pellistä prässätyn tukivarren reiän reunan vahvuus on niin pieni, että siihen on jouduttu ottamaan vähän puristusta myös mukaan.
    Ei muuta kuin pallot kiinni.

    Ei ne uudet vakiotkaan maksa, kun $90/pari palloineen ja puslineen.
    https://www.amazon.com/Team-Perform...words=mopar+control+arm&qid=1584943144&sr=8-7

    Toisaalta minä laittaisin suoraan QA1:sen 3astetta casteria lisäävät putkitukivarret.
    Korjautuisi myös se asia samalla.
     
    TimoN tykkää tästä.
  5. kippis

    kippis Gearhead

  6. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitos neuvoista! Tämä selvitti asiaa taas paljon.

    Jos nyt sen verran sanon, niin joo se oli kyllä tiedossa, että alapallon vääntäminen pois on helpompaa, jos se on kiinni autossa. Mutta kun mulla ei ollut oikeaa hylsyä, niin oli myös tiedossa, että nivelen poisruuvaaminen edellyttää esim. hitsaamista, ja sitä en halunnut tehdä siinä tilassa, jossa auto on. Ja muutenkin, vaikka olisi ollut oikea hylsy, niin se oli kyllä niin helkutin tiukassa kiinni, että olisin pelännyt auton putoavan nosturilta pitkällä varrella väännettäessä, kun pulttipyssyssä ei teho riittänyt.

    Alkuperäinen ajatukseni oli, että tehdään alkuperäisen näköinen ja kun ostaa ne pelkät nivelet, niin mulla oli uskomus, että Proforged olisi laadukas nivel, sen perusteella mitä olen siitä lukenut, ja se tuntuma on edelleen. Kun käyttää alkuperäisen tukivarren ja laittaa siihen tuon nivelen, niin uskon, että tulisi sinänsä ihan hyvä. Jos olisi ostanut ties-minkä-merkkiset alkuperäismalliset varret valmiiksi nivelien kanssa, se olisi helppo ja aika edullinen ratkaisu. Mutta sitten kun en noita tarvikemerkkejä tarkemmin tunne, olisin ollut huolissani nivelten kestosta, kun ne halvat voivat olla ties mitä kuraa, jotka eivät kestä edes sitä vähäistä ajoa, jota näillä harrastevehkeillä ajellaan. Proforged lupaa miljoonan mailin takuun ja muutenkin tuntuvat olevan ainakin itse vakuuttuneita laadustaan ja osaavat aika hyvin perustella syyt tuolle luottavaisuudelleen. Se on toinen juttu, että kannattaako meidän uskoa heidän tarinoitaan.

    Mutta joo. Nyt tuli kyllä taas hankala aihe pohdittavaksi tuon QA1 -tukivarsiasian kanssa. Ne ovat nyt aika houkutteleva vaihtoehto. Mitäs luulette, tuleeko niistä ongelma, kun haluaisin tuosta joskus museoajoneuvon? Museotarkastus, kun kerran olen käynyt, ei kyllä yhtään katsellut, mitä siellä heidän mielestään vääränlaisten vanteiden takana oli, mutta totta kai katsastaja sen sitten tulevina vuosina huomaa. Jarruja saa muuttaa, koska ne ovat turvallisuutta parantava tekijä, mutta mahtaako tukivarsi mennä samaan kastiin?
     
  7. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  8. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitos vinkistä, tässä kun vuorokauden asiaa mietin, niin tilasin sitten QA1 putkitukivarret.

    Kävi niin, että kun eilen illalla tutkailin, putsailin ja hiekkapuhalsin niitä alkuperäisiä ylätukivarsia, niin oli kuskin puolen tukivarressa se yläpallon kiinnitysholkki ruostunut niin ohueksi, että alkoi arveluttaa pelkän nivelen uusimisen mielekkyys. Ei ihan läpi asti kyllä ollut vielä reikää, tai ainakaan irrotusöljy ei tullut puolelta toiselle läpi, mutta ei taida kaukanakaan olla.

    Voisihan ne ns. paremmalla ajalla tosiaan vaikka korjata Kimmelin yllä linkittämillä hitsattavilla kierreholkeilla, niin sitten olisi valmiina alkuperäistyyppiset hyvät tukivarret, jos sellaiset joskus haluaisi laittaa. Tai en tiedä, voisiko siihen ohueen kohtaan vain lisätä hitsaamalla materiaalia ulkokehälle ilman, että se raju lämmittäminen aiheuttaa ongelmia lujuuteen, reiän kokoon jne.

    Alkaa tässä kuvassa tuossa klo 7 maisemissa olla materiaali aika vähissä kun vertaa paksumpiin kohtiin.
    [​IMG]
     
  9. JTE3

    JTE3 Gearhead

    TimoN tykkää tästä.
  10. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Kiitokset linkistä, tämmöistä en ollutkaan ennen tavannut. Jostain olen aikanaan kopioinut vuoden -69 Dodgen Charger / Coronet / Dart -manuaalin, jossa tietysti on paljolti samaa sisältöä, mutta tuo oikean vuosimallin opas on silti mainiota ja kiinnostavaa lisätietoa.

    Tuo ohje on tosiaan sama siinä -69 oppaassa, ja jos nyt tähän avaa vielä sen verran, niin homma pitäisi aloittaa sillä, että kiertää pallonivelen kierteelle käsivoimin niin pitkälle kuin se menee ja sitten tuo momenttihomma. Ei ne mun uudet nivelet tosiaan käsin painamalla mene edes kierteen alkuun. :mad: Sen verran eilen testasin, että vanhan nivelen kyllä pystyy jonkun matkaa kiertämään ihan kierteelle, joten on se vähän pienempi halkaisijaltaan kuin uusi. En havainnut mitata, että paljonko niissä on eroa.
     
  11. K_Sa

    K_Sa Gearhead

    Missä hinnoissa QA1:set on ja mistä kannattaa tilata?
     
  12. faffeli

    faffeli Gearhead

    400 paremalle puolelle menee jos Suomesta ostaa....esim Us parts....
     

Kerro tästä muillekin!