727 puuttuu 1

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja duster70, 24.5.2008.

  1. duster70

    duster70 1st gear

    juu kisoissa oli ongelmana kun ei ollut ykköstä.. Ykkösen tilalla on kakkonen ja kakkosen tilalla edelleen kakkonen ja muuten laatikko toimii hyvin. Laatikko on otettu jo auki ja putsattiin venttiilikoneisto ja sieltä ei löytynyt oikeen mitään erikoista.. tai ei ymmärrys ainakaan riittänyt löytämään.. joku simo on ainakin näplänny siellä 88 vuonna(kaiverrettu) ja yhden karan takana on ruuvi ettei kara liiku..kellään mitään käsitystä mistä johtuu :eek:
     
  2. duster70

    duster70 1st gear

    niin varmaankin on nyt kyse siitä että ykkösvaihteella on kakkosen paineet..? vaihdesäätö kun on ok, eli venttiilikoneisto vikaa ilmeisesti vai voiko joku
    muu tehdä tollaista vikaa?? mielestäni ei kai..
     
  3. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Ykkösellä on kiinni takimmainen kytkin, kakkosella takimmainen kytkin ja etupanta. Kolmoselle sitte putoo panta pois, ja kytkeytyy etummainen kytkin mukaan. Eli, jos sulla on panta oikeen säädetty, niin joku sitten ykkösasennossa ton pannan päälle vääntää. Vai oisko sellainenkin mahdollista, että oliskin ykkönen ja kolmonen? Ja vipu lootan kyljessähän menee ykkösasentoon asti? Kannattais ehkä kokeilla toista venttiilikoneistoa ekaks.
     
  4. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Jos kakkosen panta on liian piukkaan säädetty, niin lukkoykkösellä auton ei pitäis liikahtaa mihinkään. Jos taas koneisto on käännetyllä kaaviolla, niin sitten toi on mahdollista jos koneisto ei käytä takapantaa ykkösellä. Elikkä etupanta on pännissä koko ajan, mutta jos taas kolmonen toimii niin etupanta ei voi olla liian piukassa :eek: . Aika vian olette "keksineet".
     
  5. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, mut jos siellä olis ykkönen ja kolmonen, niin se vois olla mahdollisempaa. Silloin ei "kakkosasennossa" sais olla moottorijarrutusta lainkaan, ja silloin ilmeisesti toi etupanta ei sit kytkeytyis lainkaan?.
     
  6. Mudracer

    Mudracer Gearhead

    Kerran yhden kisavehkeen uusi juuri ameriiikasta tullut toosa teki silleen että lähti kakkosella, sitten kun kuski luuli että mernee kakkonen päälle menikin kolmonen ja sitten oletetulle kolmoselle vaihtaessa takapyörät lukkoon kun menikin ykkönen päälle :eek: . Koneisto oli käännetyllä kaaviolla.
    Sitä sitten pähkäiltiin ja ukko meni uudestaan koittamaan kun ei se uskonu että ameriikanlootassa voi olla jotain vikaa ja se toosa laukes kokonaan. Se oli reilubanksmerkkinen ja venakoneisto pikkasen epäonnistunut :odroll: .
    Onko nyt kyseessä oleva toosa toiminut joskus ihan oikein??
     
  7. duster70

    duster70 1st gear

    laatikon piti olla kunnossa kun sen hommasin.. sen takia epäilyttää että miksi koneistossa olisi vikaa kun siellä ei ole mikään muuttunu.. takapanta ei ole ainakaan liian kireällä vaan tuntus olevan vähän turhankin löysällä ja etupanta tuntus myös olevan ok. Kaavio ei ole käännetty. Sen verran unohdin sanoa, että ykkönen kaväisi kerran kun ajoin lineuppiin, mutta sen jälkeen ei ole tullut takaisin :odroll: vika tuntuu kyllä todella erikoiselta koska kakkonen ja kolmonen kyllä tuntuis toimivan ihan normaalisti ja luistoakaan ei ole tapahtunut.
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Edelleen, jos se on "jonkun Simon" tekemä koneisto, siellä voi olla ihan mitä vaan. Mun mielestä kannattais kokeilla koneiston vaihtoa ekaks. Jos siellä on vielä shift governorit sun muut hännässä paikallaan, ihan vakiokoneistonkin pitäis käydä.
     
  9. duster70

    duster70 1st gear

    juu saan illalla vakiokoneiston joten sitä kokeillaan ensiksi
     
  10. duster70

    duster70 1st gear

    joo nyt on ollut laatikko auki ja koitettu myös toista koneistoa. Laatikosta puuttui toisesta planeetasta "laakerilevy" tai mikä nyt viralliselta nimeltään onkaan ja se oli aiheuttanut lievää metallin poistumista.. no nyt laatikkko kasassa ja ei vieläkään ykköstä :D vakio koneistolla löytyi 1 ja 2 mutta ei kolmosta..koneisto oli kylläkin vähän erilainen johtuen vuosimalli erosta.. no kuitenkin vika on todennäköisesti koneistossa nyt tarvii siis ostaa uusi manuaali koneisto tai korjata vanha. nykyisessä koneistossa on pari kanavaa yhdistetty poraamalla ja kara poistettu käytöstä niin tarvis vaan nyt tietää onkohan kaikkien kuulien tarkoitus olla koneistossa paikallaan.. Moparin kirjassa on vähän erilailla tehty vakiosta manuaaliversio, koska pienet kuulat on poistettu kokonaan sekä 2-3 vaihteen kara poistettu ja lisätty pelkkä tappi sen tilalle ja sun muuta.
     

Kerro tästä muillekin!