727 vahvistus/kunnostus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja TMK, 5.2.2019.

  1. TMK

    TMK 2nd gear

    Tietoa ja neuvoja tarvittas taas.

    Elikkäs tuo loota ois nyt irrallaan moottori rempan yhteydessä, niin ei varmaan olisi pahitteeksi pieni ehostus. Ja noviisina mennään. Ensimmäinen automaatin aukaisu

    Laatikon numero: PK40 84 4 5317 9935
    Tai: PK4028424 5317 9935

    Liekkö minkä ikäinen laatikko?(tietäs sit tilata oikeen korjaus sarjan)

    Moottori noin 500hv/700n. Kierrokset rajottuu 5000rpm paikkeille. Mitä muutoksia kandee tehä kestävyyden kannalta. Taitaa kestää vakionakin ihan hyvin.

    Ite oon siinä uskossa että tartteen
    -korjaus sarjan(punaiset levyt ja koleeni teräkset ?
    -pultattavan vapakytkimen(turva syistä)
    - shift kitin

    Sit oleellisimmat

    Löytyykö netistä jostain kasaus/purku ohjeet kyseiselle lootalle. Tai sit linkki hyvälle korjaus käsikirjalle?

    Mistä noita kannattaa tilata, kun näyttää olevan hirveesti eri vaihto ehtoja ja hintoja, :eek: mitä lie eroja?

    Oisin kiitollinen jos joku noista sarjoista tietävä laitta vaikka linkin hyvästä korjaus sarjasta/ shift kitistä ja vapaakytkimestä.

    Kiitän.
     
  2. Ck

    Ck Gearhead

    Laatikko 1976. 440 koneen perästä.
    Tollanen teho nyt ei mitään erikoista tarvi. Ei tarvi punasia levyjä eikä koleenia.

    master kit yhdellä extra kytkimellä
    Sovita 5 kytkintä etupakkaan 4 sijasta.
    hiilikuitu etupanta, (esim raybestos)
    3.8 tai 4.2 kd vipu
    hd band strut
    transgo tf2 tai fairbanks/superior shift kit maun mukaan.
    kunnollinen jäähdytin keulalle ja syvempi öljypohja.

    pultattavat vapaakytkimet ei auta jos ei niitä rullia oo enempää, turvasyistä ainoa parannus tohon käytännössä on ultimate sprag. hiukan arvokas mutta niin on jalatkin.

    http://coperacingtranscom.ipage.com/?product=727-ultimate-sprag-1966-up

    tietty tiivisteet ja stefat ja mahdollisesti jotain laakeria ja heloja riippuen kunnosta.
    Ainakin turbiinin kaulan,hännän ja eturummun helat kannattaa aina vaihtaa.
    Kytkin ja päittäisvälys kuntoon niin tulee kestävä toosa.
     
    Rotten tykkää tästä.
  3. Ck

    Ck Gearhead

  4. Jora78

    Jora78 Gearhead

  5. Pietsi

    Pietsi Gearhead

  6. viridia

    viridia Gearhead

  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Kyllä se pultattava ulkokehä estää kuorien hajoamisen aika hyvin mutta järjenkäyttö estää sen vielä tehokkaammin. Ja jos laittaa etupakkaan 5 kitkaa niin välystä riittävästi ettei ykkösellä paavoa poltellessa ne 5 kitkaa muutu savuksi.
     
  8. Ck

    Ck Gearhead

    Se tosiaan estää kuorien hajoamisen siltä spragin osalta. Siten että se ulkokehä ei pyöri . Mutta sitä sprägiä se ei vahvista sinänsä mitenkään, eli jos se hajoaa niin ne rullat kaatuu ja sitten huonolla tuurilla eturumpu tulee kurkkaan pihalle. Ultimate spragissa on se etu että jos sen jollain tavalla sais rikki niin ne rullat ei pääse kaatumaan kun niitä on niin monta vaan se menee jumiin ja lakkaa renkaat pyörimästä. Sitten ei poksahda.

    Amerikan foorumeilta kun lukee niin ultimate spragi kestää mitä vaan mutta saa senkin rikki.
    Kaverilla poksahti perä tollasesta korkean 8s autosta. Muutama lähtö sen jälkeen takapyörät jumiin ja ultimate spragi oli antautunut. Selvis ehjin jaloin. Mutta tosiaan ketjun aloittajan auto ja vaihteisto on aika paljon pienemmillä rasituksilla.

    Mutta niinkun mutaraaser tuossa kertoi, järjenkäyttö estää tehokkaimmin sen rikkoutumisen.

    5kytkimellä oon käyttäny reiluhkoa 1,8mm välystä, mutta on ne toimineet 1,5mm ja 2,5mm välyksilläkin.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa lootassa pitäis olla 4 levyinen eturumpu mutta on niitä -70 luvun lopun toosia tullu vastaan 3 levyllä isolohkotoosissakin. Siihen ei voi laittaa 5 levyä vaan rumpu pitää vaihtaa.
     
  10. Ck

    Ck Gearhead

    Taikka sorvata uusi lukkorengasura.
    Amerikan tukkurilta kun ostaa "uuden" vakio rummun niin ne on aika usein 3 levysiä rumpuja missä sorvattu uusi ura rummun yläreunaan.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tossa on vaan se murhe että joku välipelleistä saattaa olla siinä vanhassa urassa eikä pidä.
     
    xarper tykkää tästä.
  12. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Tuota juuri aprikoin että jääkö vanha ura palvelevyn ja kytkinlevyn katveeseen tuossa, vai onko riskinä että teräslevy on siellä urassa.
     
  13. Ck

    Ck Gearhead

    On se mahdollista mutta ne urat ei oo kovin kaukana toisistaan. Yleensä ei ongelmaa kun vakio painelevy ja lukkorengas on vähintään 9,6mm, yleensä vähän enemmän. Mutta jos on joku ohuempi sorvattu painelevy niin sitten on mahdollista että välipelli menis uraan.
     
  14. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Juu se kannattaa kootessa tsekata, kattelin tallilla tollasta just ja 3 kitkan tilalle menee 4 ilman että pelti menee vanhaan lukkorengasuraan. Mutta jos laittaa 5 kitkaa ja forward pakan alimman painelevyn niin se pelti jää liian lähelle sitä tyhjää uraa.
     
  15. TMK

    TMK 2nd gear

    ok. kiitti

    tuolta löytys nou mainitsemasi osat

    http://coperacingtranscom.ipage.com/?product_cat=727

    paitsi tuota hiilikuitu etupantaa ei löydy, mistähän sen tilais?

    onko tuo master kit sama kuin rebuild kit ?

    tuleeko tilaukset hyvin tuolta? Ei näyttäs kalliita olevan nuo valmiit laatikotkaan tuolta. liekö kellään tietoa paljon kustantaa tuotuna tuommonen valmis laatikko?
     
  16. Pietsi

    Pietsi Gearhead

    Masterkit ja tuossa mainittu rebuild kit meinaa samaa.
    Pannaksi vaikka punainen mitä tuolta on saatavilla.
    Lienee 5 forwardi pakan levyä kun sovitetaan 4 levyn tirehti pakkaan?
    Näin oli ainakin ysinollanelosessa.
     
  17. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos vaikka tollasen porostreettilootan haluat niin tulli+alvi+ rahti niin hinta on jossain 2300€ huituvilla.
    Kyllä Copelta tulee hyvin tavarat tänne. Mulla tosin kävi kämmi kun maksettu osa ei ole vieläkään tullut ja aikaa on menny yli vuosi.
     
  18. Ck

    Ck Gearhead

    kelpaa tuollainen punainen pantakin. Hiilikuituisia saa vaikka jn tradingilta kaarinasta. Maksaa varmaan 30-40e. Muutenkin kaikki noi edellä mainitut osat lukuunottamatta 3.8/4.2 vipua saa sieltä.

    Copelta tulee yleensä kaikki ihan sujuvasti ilman ongelmia.
     
  19. TMK

    TMK 2nd gear

    Loota ois nyt purettu. Vapaakytkimen kehä vielä paikoillaan kuoressa. Miten tuon saa kaiveltua irti.? Ja onko ultimate spragin asennuksessa jotain jippoja? Onko siellä valmiit kierteet pulteille tuolla takana? Meneekö helposti paikalleen vaiko hakkaamalla? En löytänyt ohjetta tuohon.

    Pitää vielä tarkastella kaikkien osien kunto ennen kuin laittaa tilausta vetämään

    Ja 4 kytkin levyä oli etu pakassa. Jos siis tuohon sovittaa 5 levyä niin tarviiko vain se lisä levy olla ohuempi vai myös muut?
     
  20. Ck

    Ck Gearhead

    Spragin mukana tulee ohje. Vanhan saa takapuolelta pultinreistä naputtelemalla pois.

    Joko kaikki ohuempia levyjä, ohut lukkorengas, männästä voi millin sorvata tai vaikka painelevyn reunasta ottaa sopivan määrän pois. Tai näiden yhdistelmiä. Ite oon yleensä laittanu ohuen lukkorenkaan ja sorvannu painelevyn reunasta 2-3mm pois riippuen tapauksesta, sitten menee vaikka 5paksua.
     

Kerro tästä muillekin!