8 1/4 perän purku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Anonymous, 24.11.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Terve! voitteko kertoa minkälainen lukitus on kasivarttisen perän vetoakseleilla kun rummut on jo irti mutta vetarit ei taho lähteä vetämällä, vai onko niin tiukat laakerit että pitää käyttää liuku vasaraa?
     
  2. fisu

    fisu Gearhead

    jarrukilvet irti, muuten ei lähde.
     
  3. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mulla oli Caprin perässä niin tiukassa että piti mäikiä liukuvasaralla pari minuuttia että lähti. oli vissiin vetänyt laakeripesän soikeeksi kun akseliputkea on hitsailtu tai sitten oli vaan toleranssin alarajoilla.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    ennen kuin otat lekan niin irrota peräkoppa,
    irrota tasauspyörästön tapin lukkotappi,nosta tappia,pukkaa vetoakselia sisäänpäin ja poista c-klipsi vetoakselin päästä niin ei tarvi hakata ja särkeä akselia.Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. TERV.69GT
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Prä on jollain valtakunnan lukolla ja jarrukilvet on jo irti mutta ei taho lähteä mistähän löytys räjäytys kuva ? pitääkö stefat ja lakrut vaihtaa jos irrottaa vetoakselin?
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    ota perän koppa auki sitten aukaise tasauspyörästön keskellä olevan ison tapin pieni lukitustappi jolloin se ISO tappi liukuu pois sieltä sen jälkeen pääset työntämään vetoakselia sisäänpäin jolloin saat otettua c-prikat vetoakselien päistä pois. kun olet ottanut prikat pois vetoakseli lähtee pois ilman repimistä ja vasaran käyttöä! ja tässä hommassa ei tarvita mitään räjäytys kuvaa. yksinkertaista sitten kun sen osaa !!
     
  7. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ko. akselia mie en tunne mutta Cappurassa ei ainakaan mitään klipsejä ollut..
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    No nyt on perä kappaleina mutta pitäs löytää jostain tietoa kunnon tarkastuksesta kun olis hyvä tietää miten tarkastetaan esim. laakerit stefat ym. kun perämurikassa olevien laakereitten päissä on jonkin laiset säätölevyt niin säädetäänkö niillä väljien laakereitten tiukkuutta? jos niin kuinka tiukka pitää olla ja pitääkö murikan olla keskellä vai jommassa kummassa sivussa. milloin on laakerit on vaihdetttava??
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    niillä laakerin välissä olevilla levyillä säädetään rattaiden kosketus/välys. jos otit pikkurattaan akselin myös pois niin sieltäkin löytyy joko samannäkösiä levyjä tai sitten uudempiaikanen ja huolettomampi ns. kutistuva spaceri.
    laakerien kunnon voi tarkastaa asentamalla murikan kiinni perään ja tiukkaamalla vähän laakeripukkeja ja kokeilla onko klappia murikassa. jos on klappia niin yleensä vaihtokuntoset laakerit. samoin jos murikkaa pyörittämällä laakereissa töksähtelee tai kuuluu epämääräsiä ääniä ovat ne vaihtopisteessä.
    Vielä, siis laakereiden tiukkuutta harvoin pystyy säätämään. on paikkoja joissa tääkin on mahollista, esim. eräiden mopojen kampiakseleilla on viistokuulalaakerit ja niitten sivuttaisklappi poistetaan just tollasilla levyillä. mutta perässä ne on tietääkseni vain hampaiden välyksen säätöä varten.
    Stefat uusin itse yleensä aina kun murikka/mikämillonkin on jostain syystä auki. Nekin voi tarkastaa, sormella kokeilee huulen särmää, jos on pyöreä niin menee vaihtoon. eron huomaa kun vertaa uuden ja vanhan stefan huulta. ne on tosin niin edullisia että kannattaa melkeen vaihtaa jos laakereitakin vaihtaa.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Laakerit on nimenomaan jonkun tyyppiset vinorulla laakerit eli ulommainen kehä on täysin irrallinen joten luulisin että kun käy väljäksi niin spacereilla voi säätää ulompaa kehää sisemmäksi. Otin murikan keskelta pienen lukitus tapin ja isonkeskitapin ja C-klipsin pois mutta en nähnyt mitään muita spacereita. voiko koota vastakkaisessa järjestyksessä vai liikkuuko pienemmät rattaat sisällä, meneekö isotappi kohdalleen?+
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo ne on sellaset kartiolaakerit mutta ne spacerit on hammasvälyksen säätöön.
    tarkotin kyllä että ota se akseli mihin kardaani tulee kiinni, niin se pois, siellä on spacereita tai se holkki.
    itse kasaan aina niin että ne rattaat jotka tulee vetareihin tietysti ensiks, sitten pikkurattaat sillain vinosti, kato että on vastapuolilla eli tavallaan samalla hampaalla mutta puol kierrosta eteenpäin. sitten pyöräytät vaan niistä isommista pikkurattaista niin että pikkupikkurattaiden reiät tulee sen akselin reiän kohalle, laitat akselin kiinni ja tapin takas. lukkotappi kannattaa aina uusia.

    olipas vaikeesti selitetty, nyt on kiire niin en kerkiä niin tarkasti selittään :smile:
     
  12. Anonymous

    Anonymous Guest

    no niin kyllä oli mutta ehkä oon keskivertoa yksinkertasempi. enkö siis voi vaan uusia stefoja ja kiristää hammas välyksen mahd. tiukalle ja koota päinvastasessa järjestyksessä, planeetta rattaan hampaathan kolahtaa automaattisesti "pinjonin"(väärä termi?) hampaisiin vai hä? mitenkäs laakereitten kiristys momentit newtonmetreinä onko kellään tiedossa?
     
  13. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    riippuu vähän millanen klappi sun perässä on. pitiks se ääntä ajossa? pidä isopyörää paikallaan ja heiluttele sitä akselia johon kartaani tulee kiinni ja jos klappia on selvästi, säätöön menee. hammasvälys ei saa olla mahdollisimman tiukka, vaan siellä pitää olla automallista riippuva välys, joka on jotain 0.05mm-0.2mm tai jotain sinnepäin, kurki tieto jostain. sitten hampaiden kosketus on myös tarkka, värin tms. avulla pitää katsoa että kosketus on hampaan keskellä. laakerikansien kiristysmomentti on jotain 65Nm-110Nm, ei voi tietää, riippuu perästä, selvitä jostain oppaasta.

    Hommiin kannattaa varata vähintäänkin nyt päivä aikaa. on tosi tarkkaa. joku engelsmanni sanoi jossain että "kun olet tarkistanut välyksen vähintään kolmeen kertaan, tarkista vielä ainakin kerran!"

    hommassa tarvitset: Heittokello, kosketusväriä, parit kiinto-tai räikkäavaimet, momenttiavaimen, laakerit, stefat, ISO kasa eripaksusia shimmejä eli niitä lehtiprikkoja sinne laakerin väliin. ja runsaasti suomalaista sisua ja kärsivällisyyttä! tähän hommaan ei kannata ottaa kisajuomia mukaan.
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    Klappia on noin milli mutta muuten hyvässä kuosissa mistä saan tietää perän säätö speksit kun en viittis ostaa kirjaa pelkästään yhen säädön takia?
     

Kerro tästä muillekin!