80lätkä vanissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja mikuu84, 19.9.2008.

  1. mikuu84

    mikuu84 3rd gear

    pitääköhän chevy vanissa olla 80 nopeuskilpi? vani on -90 ja 2+3 paikkanen paku
     
  2. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Pitää, mutta itse otin lätkän pois takaovesta heti kun ostin tuon Vanin. Eikä ole sanottu katsastuksessa eikä poliisikaan ole pysäyttänyt..
     
  3. ttakatal

    ttakatal 1st gear

    Kyllä mulle on muistettu joka katsastuksessa laittaa "korjauskehoitus" puuttuvasta lätkästä. Siis aina kun se on unohtunut :wink:
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    mää sain semmose jännä lapun, siinä luki etto sakkolappu ku oli lätkänpuuttumine merkitty otteesee, enkä "muistanu " sitä laittaa perään, noh, en laittanu sittenkään :rotfl:
     
  5. M

    M Gearhead

    aina tästäkin kysellään ja vastaillaan samaan tyyliin: "mä otin pois eikä kukaan oo sanonu mitään" :soosoo:

    ei kai kukaan kiellä omasta autosta sitä pois repimästä, mutta varma on, että jos polliisisetä tien päällä asian hoksaa, niin lappu tulee. ja lätkän poistaminen ei muuta auton ajoneuvokohtaista rajoitusta. eli jos ajat vaikka 100km/h kahdeksankympin rajoituksella, niin laputtavat sekä normaalista ylinopeudesta että ajoneuvokohtaisen rajoituksen ylittämisestä ja tietty vielä puuttuvasta lätkästä.

    ja kyllä, tyhmähän tuo lätkä on. liikenne olisi paljon turvallisempaa, jos kaikki liikkuisivat samalla nopeudella. ns. turhat ohitukset vähenisivät varmasti.

    jos sama automalli (esim. vani) on rekisteröity henkilöautoksi, niin silloin saa ajaa muun liikenteen mukana. mikä tekee pakuksi rekisteröidystä samasta autosta vaarallisemman, että sille pitää laittaa 80km/h rajoitus??? se, että henkilöautosta valtio on saanut autoveron...
     
  6. Damned

    Damned Gearhead

    Tyhmä se lätkä kyllä ei ole, mutta ne takanatulevat lätkänlukijat useimmiten ovat. Ääliömäiset ohitukset vähenevät puoleen kun ottaa lätkän pois. Vissiin käy ylpeyden päälle jumittaa lätkällisen auton takana? Eikä ole sanottu kertaakaan katsastuksessa, eikä tien päällä. Ja kyllä, ajan aika liki 80 km/h (83-86) vaikkei sitä tarraa perässä olekaan.
     
  7. vuorensivu

    vuorensivu 1st gear

    Tavaratilassa oleva massa.Henkilöiden odotetaan käyttävän turvavöitä ja muutenkin istuvan tukevasti penkillään.Lastin sitominen yhtähyvin on käytännössä mahdotonta, vaikka tietenkin pitäisi.Äkkinäisissä tilanteissa jo muutaman kymmenen kilon irralleen päässyt tavara käyttäytyy ohjuksen tavoin.
     
  8. Antti P

    Antti P Gearhead

    Meillä tuo ram van ha ja hyvä ettei keskisormea heilutella ku saa vihaisia katseita kanssa autoilijoilta 120 alueella.. :D Varmaan se varapyörä siinä takaovessa sen aiheuttaa..
    Vaikka onkin pikkulohko ihan kivasti kaappi siihen kiihtyy..
    Kaverilla chevy van -93 ja lätkä puuttunu ainakin viis vuotta eikä kukan sanonu mitään.
     
  9. atobee

    atobee Gearhead

    "Tavaratilassa oleva massa.Henkilöiden odotetaan käyttävän turvavöitä ja muutenkin istuvan tukevasti penkillään.Lastin sitominen yhtähyvin on käytännössä mahdotonta, vaikka tietenkin pitäisi.Äkkinäisissä tilanteissa jo muutaman kymmenen kilon irralleen päässyt tavara käyttäytyy ohjuksen tavoin."

    Tää logiikka ei oikein toimi esim. jenkkifarmareissa, vai onko ne joista on maksettu täysi autovero ovat jotenkin turvallisempia?
     
  10. MudMax

    MudMax Gearhead

    Ei ole uskottava teoria, sillä henkilöautoon saa lastata matkustajien tilalle tavaraa aivan samalla tavalla kantavuuden rajoissa.
    Lisäksi lätkä määräytyy pakettiautossa omapainon perusteella, eli kevyemmällä pakettiautolla saa kuljettaa suurempaa kuormaa 100km/h vauhdilla, ja painavammalla pienempää lastia 80km/h.

    Kyllä se vaan menee niin, että 80km/h nopeusrajoitus on autoverokertymän takia.
    Tietysti johonkin raja täytyy vetää, miulle sopisi vaikka että todellisen sen hetkisen ajoneuvon painon ylittäessä 3000kg nopeusrajoitus olisi 80km/h 8) Vaaka mukaan tutkapartiolle :p
     
  11. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ja jos asia on ollut katsastuksessa korjauskehotuksena; sakko on vaatimattomat 290euroa! (kaveri sai väärin sijoitetusta rekisterikilvestä, joka siis oli kiinni "air dam":ssa) -että harkitkaa sitä ennenkuin kynsitte lätkiänne irti. (Niihinhän voi sitäpaitsi kirjoittaa x3 kuten aikanaan veekasin kimin rancheron jutussa.)

    sikafarmista revin, mutta leimalle laitan sen takaisin

    ... jos auton vielä joskus leimaan...sakko on nimittäin sama leimaamattomasta autosta...
     
  12. MudMax

    MudMax Gearhead

    Tai laittaa alle/viereen tarran: 'Vain köyhillä on kiire' :D
     
  13. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

    Kumma kun ne muualla maailmassa pärjää ihan ilman näitä 80-lätkiä..? Ja luultavammin pakuja on muuallakin kuin Suomessa.
     
  14. audiq

    audiq Gearhead

    Olikos se niin, että pakettiautossa lasti pitää olla aina sidottu, mutta henkilöautossa ei.
    Eli veronkierto-farmarin takaluukussa pitää lastenvaunut olla liinoilla kiinni, mutta henkilö-farmarissa ei. :-?
     
  15. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Mulla on ha GM STW ja pa GM STW. Samat auto teknisesti ja käytännössä. Toisella saa ajaa 80km/h , toisella 120 km/h motarilla :poff: Kekkosslovakia rules.
     
  16. 660

    660 1st gear

    toi ei pidä paikkaansa :soosoo: kun suomessa ei voida sakottaa samasta asiasta kaksin eri perustein, jos on annettu samasta rikkeestä kaks eri lappua niin kannattaa valittaa. nimim. kokemusta on.
     
  17. Ahis

    Ahis Gearhead

    Mun vanissa ei lätkää tarvi olla kun on retkuiluautoksi muutettu, silti rajoitus 80...
     
  18. sepet.

    sepet. 1st gear

    Eli , 80:n lätkä on pakolllinen kaikissa PAKETTIAUTOKSI rekisteröidyssä kulkimissa oli stw tai van tai ainaski toi maksimi nopeus saa olla tutkassa ton 80km/h, itse sain seriffit puhuttua ympäri etteivät maksullista muistutusta "ylinopeudesta"(100km/h 100:n alueella vanilla) kirjottaneet oli "tietämättömyys" ja aikuisten oikeesti katsastusmies maininnu mitään paria viikkoo aikaisemmin kun käytin leimalla... :oops: :oops: :mad: :argue:
     
  19. vuorensivu

    vuorensivu 1st gear

    Ei se sentään ihan kaikissa pakettiautoissa tarvi olla.Vanhoissa kylläkin, mutta nykyisin taitaa olla että tarvii lätkän jos pakettiauton omapaino on yli 1860 kg,( muistaakseni), eikä sillonkaan tarvita jos autossa on abs ja kuljettajan turvatyyny, jolloin saa ajaa 100km/h.
     
  20. vuorensivu

    vuorensivu 1st gear

    Autovero on yksi tapa kerätä hyvinvointivaltion kassaan rahaa.Pakettiautot pääsivät pienemmällä verolla koska haluttiin tukea yrittäjien arkea.Varsinainen pakettiauto on 2 tai 3 hengen hytillä varustettu tavarankuljetusauto.Käytännössä kuski ja tonni romua kyydissä.Joten kyllä siellä massaa on liikkumaan.Nämä meidän automme ovat yksiselitteisesti veronkiertomalleja.Miksi ihmeessä verottaja olisi tukenut näitten yleistymistä esim sallimalla saman nopeuden kuin henkilömallilla.(Ja minunkin mielestäni Suomessa verotetaan kohtuuttomasti autoilijoita).
     

Kerro tästä muillekin!