87 firebird 5,7 tpi käyntimysteerio

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja jani10106, 9.3.2012.

  1. jani10106

    jani10106 1st gear

    Viestejä: 1










    87 firebird 5,7 tpi käyntimysteerio

    « : tänään kello 01:07 »




    --------------------------------------------------------------------------------

    joo elikkäs potilas on tämmönen:87 pontiac firebird trans am gta
    5,7 tpi
    viritetty:alukannet,pellisarjat,kanget,männät,läppärunko ja runnerit,nokka,
    lastu tilattu viripalikoihin yhteen sopivana jenkeistä.

    juuri uusittua:ei vaikutusta,jakaja kokonaisuudessaan,bensan suodatin,virtalukon pohja

    oire:auto seissyt pitempään ennen kun tuli minulle,ongelmien selvittely siis alkakoon: tekee oireita: saattaa sammua tyhjäkäynniltä,kylmänä/puolilämpimänä joutuu houkuttelemaan käyntiin monella startilla.vikakoodeja ei pääse lukemaan,pinnillä kokeilemalla ei ala vilkuttamaan ses valoa,tutkittu mm,liitoksia heiluteltu konehuonneessa ja tarkistettu liitoksia releille,mm.bensapumpulle ja maffille,releet vaikuttaisi toimivan. semmoinen oire on ilmassa että ei meinaa kylmänä lähteä käymään,saa käyntiin kun aikansa herkuttelee,vika on muuttunut tutkimisen yhteydessä sillä lailla että,auton tullessa minulle:lähti kylmästä käyntiin muuten hyvin,mutta sammahti pari kertaa.mutta oireet oli semmoiset että,saattoi sammua vaikka tyhjä käynniltä. virrat päällä naksuttelee releitä konhuoneessa..ecm viallinen vai jotain muuta,ideoita???
     
  2. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    mitenkä bensanpaineet.takkuaako pumppu.
     
  3. jani10106

    jani10106 1st gear

    bensan painetta ei ole vielä päästy mittaamaan,kun ei satu oleen mittaria tässä kellään lähettyvillä.tuntuu kyllä välillä että ei aina löis pumppua päälle/loogisesti virtojen kääntämisen/käyntiin sahaamisen suhteen suhteen.. onko siinä joku anturi paineellle? pumppu on kyllä todettu että lähtee kyllä pyöriin,jos vain saa sähköä,eli mahdollinen hiilivamma pumpussa on pois suljettu.olisko kellään mittaria tässä hämeenlinnan lähistöllä?
     
  4. jani10106

    jani10106 1st gear

    pensapumpun releen toiminta on tarkistettu,eli siiis se toimii kyllä juuri niin kuin pitää..ja siinä ei ainakaan minkään näköistä pätkimistä ole olllut havaittavissa.tuntuu vaan että ei antaisi virtaa pumpulle aina kun pitäisi
     
  5. Impala76

    Impala76 Gearhead

    88 bonnevillessä oli vastaava vika... Bensapumpun rele kyllä naksahti mutta kärjet olivat palaneet eikä yhdistänyt jokakerta sähköä.. Vaihdoin releen ja toimi hetken kunnes taas samavika... Bensapumpusta vika kuitenkin lopulta löytyi... Oli hajonnut niin että vei liikaa ampeereita toimiessaan ja alkoi polttaa pumpun relettä.. Ei bensan painekkaan aivan kunnossa ollut ennen pumpun vaihtoa..
     
  6. askel_vakaa

    askel_vakaa Gearhead

  7. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    syötä pumpulle suora virta ja jos toimii rele vaihtoon.
     
  8. janiluo

    janiluo Gearhead

    [​IMG]

    TBI-moottoreissa ei bensapumpun releellä ole ajon aikana mitään virkaa eikä se vaikuta millään tavalla moottorin sammumiseen vaikka sen irrottaisi moottorin käydessä. Relettä käytetään boksin ohjaamana vain käynnistyksen ja sammutuksen yhteydessä nostamaan esipaine tai jotain.
    Nyt en ole ihan varma mutta epäilen että TPI-moottoreissa on vähän sama juttu.
    Korjatkaa jos olen väärässä.

    Kun moottorissa on ölynpaine riittävä ohjaa öljynpainekanavassa oleva painekytkin virran releen ohi suoraan bensapumpulle ja pitää pumpun käynnissä aina kun kone käy. Kytkimen voi tilapäisesti ja testimielessä ohittaa irrottamalla liittimen ja yhdistämällä vastakkaiset nastat rautalanganpätkällä jolloin pumppu pyörii koko ajan. (liitin kuvassa)

    Kuten muutkin yllä epäilen myös vanhaa polttoainepumppua jotka tuppaavat jumittamaan pitkän seisotuksen jälkeen. Samaa vikaa ollut omissa autoissa.

    - Jani -
     
  9. jani10106

    jani10106 1st gear

    viimesin testaus:pensa pumpulle jatkuva virta,ei vaikutusta,sammuu ja naksuttelee toista maf relettä..
     
  10. hangover

    hangover 1st gear

    hämmästelen kyllä tota vikakoodien lukemisen epäonnistumista.. Lieneekö jotain johtoja kuitenkin irti/huonosti kiinni/hapettunut? Toimiiko se service engine soon- valo yleensäkään? Syttyy virrat kytkettäessä ja sammuu kun käynnistää?
     
  11. mkos

    mkos 1st gear

    MAFfista voit ottaa kokeeksi johdon irti. käy kyllä ilmankin ecun oletusarvoilla.

    Kerroit myös että ei tahdo lähteä käyntiin. Pitääkö antaa kaasua että lähtee vai lähteekö vain sahaamalla.?
     
  12. jaska-jehu

    jaska-jehu 1st gear

    Mulla oirehti -89 5.7tpi samalla lailla. Kokeiles vaihtaa siihen toinen sytytyspuola. Mulla omasta kuoli MSD pn:8226 pikkuhiljaa, ensin alkoi sammuilemaan tyhjäkäynniltä, lopulta pimeni kokonaan. Otin alkuperäsen kontista tilalle ja laakista lähti kone tulille.
    En tiedä auttaako tuo, mutta kokeile.
     
  13. bettgee

    bettgee 1st gear

  14. rb

    rb Double Gearhead

    Täältä kans ääni puolalle.

    Kundin tulitintti oireili viime kesänä samalla tavalla ja se vaihtoi siihen jos vaikka mitä, mutta puolan vaihdon jälkeen vika poistui.
     
  15. jani10106

    jani10106 1st gear

    vika on saatu korjattua,ecm boksi oli viallinen.
     

Kerro tästä muillekin!