9" tuuman lukottoman öljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja twincam6, 29.8.2017.

  1. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Ristikko remppa kesken -67 LTD.
    Perään vaihdettu vuosi pari sitten öljyt,
    Avasin tarkistus propun mutta sieltä ei tullut yli öljyä. Sitten kun hieman rengasta pyöritti niin öljyä tuli. Öljyt ovat puhtaat eivätkä
    haise pahalle.
    Pitäisikö sinne hiukka lirauttaa lisää?
    Eikö pinta pitäisi olla niin että tulee hiukka yli kun avaa korkkia?
    Auto on vielä perä ylempänä nyt.
    Mikä peräöljy tuohon 9" lukottomaan käy? Mulla on täysi purkki Mobilube HD 80W-90 peräöljyä, mineraalia käsittääkseni. käykö se vai mikä?
     
    Muokattu: 29.8.2017
  2. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Mineraali 80W-90 tuntuu pelaavan ok, oli peräti 5.90 / l ...synteettistä en laittaisi sekaan joten kannattanee katsoa millaista Mopiilia se on.

    (Btw, joskus tuli investoitua pari kymppiä pieneen imupumppuun jolla sai aika helposti imuroitua ysituumaisen öljyt pois )
     
    twincam6 tykkää tästä.
  3. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Eli käykö tuo Mobilube HD 80W -90 lisäyksenä? Mitä tuo HD tarkoittikaan, en enää muista kun ajoin kipoilla 25 vuotta välissä
     
  4. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Kyllä se sinne sopii, taitaa olla ihan perus-mineraali-ölppää tuo Mobil ja jos siellä entuudestaan on mineraaliöljyt niin sinne vaan!
     
    twincam6 tykkää tästä.
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    HeavyDuty
     
    twincam6 tykkää tästä.
  6. MK1

    MK1 Gearhead

    Harley Davidson:rotfl: sori,oli pakko:rotfl:
     
  7. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Muistatko pitääkö takimmaisen ristikon rasvanippa sojottaa laatikkoon vai perään päin että sopii rasvarässi väliin? Tossa sökössä ei ollu nippaa ja six porsi. Mulla yhessä Letukas laitettu väärinpäin ni aina piti panta purkaa että voi rasvaa..
     
  8. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Muistaakseni perää kohti. Kuinka ollakkaan, omasta kulkineesta korkkasi pinionin laakeri ja tänään jatkuu purkuhommat joten voin vielä varmistaa että muistinko oikein
     
    twincam6 tykkää tästä.
  9. twincam6

    twincam6 3rd gear

    :) :) :) Pohdiskelin aikani asiaa ja tulin siihen tulokseen että laatikkoon päin,
    Poika prässäsi eilen ristikon koulussa kardaaniin kiinni, tänään laitetaan paikoilleen.
    Entisessä mikä meni paskaksi ei ollut nippaa niin ei voinut siitä päätellä.
    U- pulttien mutterit osoittaa perä murikkaan joten päättelin että lootan puolelle
    nippa. Vailla parempaa tietoa näin menipä syteen tai saveen.

    Onko pinionin laakeri siis perän etuosassa? Kuinka paljon pitää purkaa?
    Kuinka se oireili? Vai onko perän kardaani lähdössä vain väljää?
    Minkä hintaiset on osat ja löytyikö hyllystä vai tilaustavaraa?
     
  10. jpalvima

    jpalvima 3rd gear

    Joo saattoi olla huono muistikuva tai erilainen nippa, no pääasia että jotenkin saa letkun liitettyä! Ihmettelin jostain auton peräpäästä tulevaa sivuääntä ja näyttäisi tosiaan että pinionin kartiorullalaakereissa on häikkää ts ääni on melkoisen kova ja hyvin hienojakoista metallia oli öljyn seassa ( n 3000km max ajetut) Välystä ei oleellisesti ( vielä) ole mutta ääni on aika voimakas ja huomattavasti korkeammalla taajuudella kuin pyöränlaakerissa.
    Tänään lähtee limppu irti jolloin näkee paremmin mitä jää käyttökelpoiseksi, käytännössä tuo laitetaan ihan molekyyleiksi ja tsekataan mitä muuta kuin kaikki laakerit + stefa sieltä uusitaan. Ei oikein kehtaa pelata riskillä tämän kanssa, se jää sitten tasan siihen paikkaan kun tulee tunnit täyteen eikä siirry kuin lavetilla tai dynamiitilla
     
    twincam6 tykkää tästä.
  11. twincam6

    twincam6 3rd gear

    Joo, etuviistoon pitää nippa sojottaa että sopii rässin turpa välistä menee purkamatta,
    eli oikeinpäin meni :). Eilen pujoteltiin kanki paikoilleen.

    Onko sulla lukko siinä? Laitahan juttua mitä sieltä sitten löytyi?
    Kuinka paljon ajetuksi epäilet oman peräsi olevan?
    Mikä tuon pinionin laakerin voi yleensä syödä jos öljyä on? Väärä välys tai kuormitus?
     
  12. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    väärä linjaus tekee vemppaavan elliptisen liikeradan jolloin vetoonkin tulee sykkivä tahti
     
  13. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Voisikko joskus olla vähän enemän selittävä, kun kaikki ei aina ymmärrä pikku hinteistä?
     
  14. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    kandee katella, näkee miten linjaus vaikuttaa.
     
  15. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    ei auennu toi video
     
  16. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Varmaankin tämä.
     
  17. helvetinkat

    helvetinkat Gearhead

    kiitti olipa hyvä video! nyt tajusin, että väärä linjaus tekee vemppaavan elliptisen liikeradan jolloin vetoonkin tulee sykkivä tahti
     
    Jussi289 tykkää tästä.
  18. Tässä on hyvä kuva linjauksesta:

    [​IMG]
     
  19. Catiska

    Catiska Gearhead

    En tiedä mitä tuolla asteriksilla tarkoitetaan tuolla alimmassa kuvassa, mutta tuo alin vaihtoehto on hyvin yleinen hinaajissa ja aluksissa tuonne n. sadan metrin pituuteen saakka.
     
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuosta pyörimisnopeuden muutoksesta ei ole niin isoa haittaa vedessä.
     

Kerro tästä muillekin!