9 tuumasen krymppyrengas

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja lincci, 17.9.2010.

  1. lincci

    lincci Gearhead

    Mikäs mahtaa olla vialla kun uudet laakerit ja krymppyrengas on laitettu ja kun pinionin mutterin kiristää niin lakkaa akseli pyörimästä vaikka pinionin laipassa(laakereissa) on vielä välystä runsaasti?
    Ainut ero minkä vanhoihin osiin verrattuna minkä löysin on krymppyrenkaan leveydessä. Uusi on n.2mm leveempi.Eikös se kuulukkin olla hiukan leveempi uutena mutta mitenkäs se sitten menis sen verran kasaan että laakerivälys poistuisi.Pinionin mutteri on kierretty enemmän kuin sallitaan mutta klappia on vaikka ei enää pyörikkään.
    Kun laittaa vanhan krympyn niin menee hienosti ympäri ilman klappeja mutta haluis laittaa uuden krympyn kun kaikki muukin on uutta.
    Eikös sen krympyn tehtävä ole pitää laakerit välyksettöminä pienessä jännityksessä?
    Ei kai vaan kiinanpojat ole tehneet susikrympyn... :soosoo:
     
  2. ford59

    ford59 1st gear

    Onko krymppiholkko leveämpi vai pitempi? Tuntuuko että akseli ahistaisi laipan runkoa vasten jostain vai alkaako laakeri hirttämään. Voisikohan pehmeä china-rautainen laakerin sisäkehä muuttaa muotoaan jos krymppi pitää vastaan oikein olan takaa. Mitä tekee, jos pistää vanhan krympin ja siihen esim .30mm mellalevyn jotta saa siihen lisää kiristys varaa.
     
  3. lincci

    lincci Gearhead

    Krymppy on 2mm pitempi.En usko että laakerit hirttäis vaan juuttuminen johtuu jostain muusta... Eikun takas talliin raapimaan päätä :x
     
  4. lincci

    lincci Gearhead

    Nyt selvis. Vika oli stefan ja ulomman laakerin välissä olevassa pellilevyssä!
    Pellilevy oli juuttunut pinion-akselissa oleviin fordin meistauksiin ja mennyt yokea ja mutteria asentaessa vinoon ja jumiin. Sattumalta kun purin uudestaan ja laitoin vanhan krympyn niin se menikin suorassa tarpeeksi syvälle.
    Eli homma ratkaistu :D
    Kohti uusia ongelmia :x Onko kellään ylimääräisenä peltilevyjä vetoakselin rattaan ja tasauspyörästön kuoren väliin??
    Tarvittais pikaisesti kaksi ehjää. YV:tä jos löytyy!
     
  5. Mopar

    Mopar Gearhead

    Eli tarkoitatko tuon pinion spacerin alle tulevia simmejä:
    [​IMG]
    Niillähän säädetään hammaskosketus kohdalleen.
     
  6. ford59

    ford59 1st gear

    Uskoisin että tarkoittaa tasauspyörästön poskirattaiden ja carrierin väliin tulevia "laakeri" peltejä. Kuperat pyöreät peltilevyt joiden keskellä on vetarin mentävä reikä.
     
  7. lincci

    lincci Gearhead

    Just niitä poskirattaiden alle tulevia laakeripeltejä! Eli ne mistä menee vetari läpi. Ne eivät ole kuperia vaan ihan suoria. Kuperat laakeripellit on pienempien tasauspyörästön rattaiden alla,mutta niitä ei tarvita.

    Näyttäisin kuvasta jos osaisin... :rotfl:
     
  8. fordstw

    fordstw Gearhead

  9. ford59

    ford59 1st gear

    Tosiaan, suorat pellit noissa rattaissa on, muistikuvat sekoittuvat keskenään kun joutuvat tässä samassa päässä poukkoilemaan kesät-talvet :poff:
     
  10. lincci

    lincci Gearhead

    Ekakertaa kun tämmöstä kasaan niin aina tulee ihmeellisiä kysymyksiä mieleen... :eek:
    Mikäli oikein ymmärsin niin backlash(hammasvälys) säädetään ensin poskilaakereilla ja sitten vasta hammaskosketus pinionista. Mutta eikös tuo hammaskosketus vaikuta myös backlashiin?
    Ja mitenkä poskilaakerien kireys tulkitaan oikeaksi?

    Hiukaa menee ohi otsikon mutta menköön..
     
  11. sbf

    sbf Gearhead

    Backlashin säädät poskilaakereilla.Pinionin shimmeillä haet hammaskuvion kohdalleen.Eli ne säädetään yhtäaikaa.oikein rautalangasta vääntäen:jos backlash on kohdallaan mutta kuvio on pielessä niin erilaista shimmiä pinioniin ja taas haetaan poskilaakereilla välys kohdalleen ja katotaan kuvio.
    Poskilaakereita jännitetään senverta että lautaspyörä pyörii pikkasen nahkeesti kun pinioni on irti.youtubesta löytyy oikein hyviä säätöpätkiä aiheesta.
     
  12. lincci

    lincci Gearhead

    No niin,hienoa että joku vääntää rautalangasta että ymmärtää.. :D
    Toivottavasti ei kuulu perästä,niinkuin torvensoittajalta :rotfl:
     

Kerro tästä muillekin!