900-1000nm 305mm kytkimen kautta?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja 4d sedan, 23.2.2012.

  1. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Noin paljon vääntömomenttia olis tarkoitus tuupata noin pienen ykslevysen kytkimen läpi. Kytkimen ulkohalkaisija on toi 305mm, sisähalkaisija kitkapinnalla 180mm.

    Netistä löysin parikin kalkulaattoria millä vois laskee tota kytkimen välittämää maksimimomenttia, ja jos oikein niillä laskeskelin niin vaatimaton puolentoista tonnin jousikuormalla kytkin pystyisi välittään kys. momentin.

    Kytkin on mallia käpälä, ja jouset joilla paine tehdään on asetelmassa kierrejousia. Jotain venttiilinjousia olen homman hahmotellut, ja kaiketi niillä sen sais toteutettua? Nyt asetelmassa on asennuskorkeudessa n. 50kg jousia 16kpl, ja riittävä voima laskureiden mukaan olis saavutettavissa 100kg jousilla...

    Kysysmys kuuluukin että onko laskelmani oikein, ja onko mahdollista tuollaista momenttia noilla halkaisjoilla ylipäätään siirtää?

    Vauhtis on teräksinen, asetelma hiotaan ja levy pinnoitetaan uudelleen(ihan perinteinen kuorma-auton kitkapinta) jos homma muutoin olis mahdollisuuksien rajoissa?

    Arveluja :odroll:
     
  2. Fargo

    Fargo Gearhead

    Isompi levy ei ilmeisesti mahdu?
    Entäs kaksoislevy?
     
  3. moni manuaalilaatikko alkaa olla ihmeissään tuollaisen väännön kohteeksi jouduttuaan , tosin hyvä pito pitää olla takafillarillakin ennenkuin tuon saa realisoitumaan laatikkoa rasittavaksi väännöksi. Tuppaavat halkeemaan ainakin jos ei kyljessä lue Jerico tms....

    Joku sintteripalaratkaisu vois toimia?
     
  4. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Tehoohan tässä ei ole paljoo mitään(luokkaa 300hp) mutta tälläsessä dieselissä tuppaa oleen aika reippaita vääntömomentteja, Cumminsista siis kyse G30 Vanin kuoressa.
    Isompi paketti ei tosiaan mahdu kytkinkoppaan/vauhtipyörään kuin tuo. Tai sopii mutta vain hieman isompi. Olemassa on vaan tuollainen Fordin kuorma-auton asetelma joten päätin aloittaa siitää modaan...

    Molemmat vauhtis ja koppa on itse tehtyjä auton korin ehdoilla ja siksi täytyy nyt tyytyä hieman pienempään halkasijaan kuin mitä noissa Dodge Rameissa käytetään....
    Asetelmaan tulee pikku soviteosilla Chevyn venttiilinjouset, ja niillä saan sit yhteensä 1,6t puristusvoimaa ja sen pitäis riittää välittään tuo momentti. Se on vielä epäselvää että jaksaako sitä avata nykyisellä hydraulisella systeemillä :rotfl:

    Kyllä tuolla kytkimellä nyt kokeilen, jos sen saa tosiaan irrottaankin. Kytkinlevy täytyy pinnoituttaa ja siihen vaihtaa booriosa vielä, painelaakerille tehdä holkki ja muuta pientä, mut kyllä se siitä.
     
  5. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Eiks tohon sais mitään kakslevystä kytkintä, noi manuaaliaskit on vähän hilkulla kestonsa suhteen tomosen 1000 nm kanssa, mulle suositus oli hemin perään ainoana vaihtoehtona tremekin t56 magnumi, kesto 1000nm, mutta suositus vain katurenkailla jotka toimii sulakkeina askin keston suhteen, kytkimeks tulee mc leodin tupla levy hydy, pitäis kuulemma kestää.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Kyllä varmaan sellasen kakslevysenkin sais tuonne lusikoitua ja sellasenkin sais toimiin. Koitetaan nyt tuolla, eihän se sit vaan kuin luista pahimmassa tapauksessa, ja sit täytyy punoa uusia juonia.
    Vielä on kyllä toi vaihdeaskin kestokin hieman epäselvä, vaikka kuorma-autosta peräisin onkin, samaa kokoluokkaa kuitenkin mitä noissa Rameissa käytetyt ovat. Täytyy nyt koittaa noilla kun asiaan on senverran panostettu, ei paljoo rahallisesti mutta työtä kyllä :)
     
  7. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Chevyn pienoislohkon jousilla asetelma, levyyn Volvon keskiö, ja painelaakeri yhdistelty soviteholkilla Volvosta ja Fordista.
    Keväällä sit näkee että pitääkö kytkin.
    Sitä että jaksaako asetelmaa avata olis takoitus testata tekemällä koekasaus mutta uskoisin että jaksaa kyllä aukaista kun vertaa poljinvoimaa edelliseen asetelmaan.
    En voi suositella vastaavaa kenellääkään, jos ei ole samanlaista vikaa päässä :rotfl:

    Kiitos osallistuneille!


    Edit: Kokeiltu on ja toimii. Hieman raskas on mutta jaksaa painaa kyllä, siis kytkintä.....
     
  8. Mopar heppu

    Mopar heppu 2nd gear

    Heh, mielenkiintonen jumppa, toivotaan et pelaa,onnea ensi testiin.
     

Kerro tästä muillekin!