Abiko/AMP-liitokset

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Suburi95, 22.1.2004.

  1. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Hyvävinkki:
    Kun olet tehnyt abiko tms.liitoksen , suhauta liittimen raot tukkoon kotelosuoja-ainetta ,sehä tunkeutuu hyvin rakoihin ja suojaa oivallisesti hapettumiselta.
     
  2. Simon Templar

    Simon Templar Gearhead

    No entäs kun kotelosuoja-aine tunkeutuu liitimien väliin ja kontakti häviää samantien. Suoja-ainehan tunkeutuu kapillaarisesti mitä pienempiinkin rakoihin.
     
  3. levy

    levy 1st gear

    Tai kunnon paksu vaseliini ajaa saman asian = sähkäleet ei kulje.
    Abikot on muutenkin mielenvikainen keksintö, niitä kun ei voi kosteudelta suojata kunnolla millään.
     
  4. Dofour

    Dofour Gearhead

    Vaan kuinkas suoja-aineena toimisi kuparitahna, pitäisi sähkön kulkea ja suojata kosteudelta. Ainaskin saa sotkettua kaikki paikat kivasti.
     
  5. levy

    levy 1st gear

    Jos pitää liittää kaksi johtoa toisiinsa on juotos hyvä, etenkin kun liitoksen suojaa kutistemuovilla jossa on liima. Releiden yms. liittimiin joku ohuehko kosteutta syrjäyttävä öljy ehkä... ei ainakaan vaseliinia! On meinaan hankala puhdistaa ja paska oikeen nappaa siihen.
     
  6. Nova400

    Nova400 Gearhead

    Kunnon puristusliitos olisi paras liittimen kiinnittämiseksi johtoon, on kaasutiivis, eli kosteuskaan ei pääse turmelemaan. Esimerkiksi AMP:in liittimet tai vastaavat laadukkaat asennettuna omilla pihdeillään ovat myös lentolaitteisiin hyväksyttyjä. Mutta koska kunnolliset liittimet ja varsinkin työkalut maksavat aivan hävyttömästi, niin liittimen juottaminen ja tuo mainittu kutistesukka lienee seuraavaksi paras vaihtoehto harrastelijabudjetilla tekevälle (kuten minulle). Normaali halpispihdeilläkin puritettavia liittimiä on monenlaatuisia, eikä ainakaan siitä suuresta ruotsalaisesta puljusta saa kunnollisia. Valitettavasti...
     
  7. tomimk

    tomimk 1st gear

    Abiko liitosohje:

    1. Kuori johto
    2. Aseta abiko
    3. Purista pihdeillä
    4. nyppää abiko sormin irti
    5. toista kunnes keksit parempaa tekemistä
     
  8. TNT

    TNT 1st gear

    Lisäys edelliseen:
    4.5 Ota olut :grin:
     
  9. KajS

    KajS Gearhead

    No tuota 4.5 kohtaa onkin paras toteuttaa. Kun tuohon kohtaan ohjetta jää looppiin, ei riko mitään ja aamulla on parempi olo :smile:

    Jos kuitenkin Abikojen kanssa touhuaa ja jostain syystä haluaa tehdä liitoksen, jonka voi irrottaa ja liittää, voi ne "naaraskappaleet" päällystää vaikka pikku pätkällä jarrunilmausletkua ja sitten peeärräffää liittimeen, niin virta kulkee ainakin kevääseen asti.
     
  10. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Johan karkas taas tuo asjanviereen. Jos se apiko on kunnolla puristettu , ei sinne väliin mee sitä mössöö.Juotos on kyl hyvä kun on tilaa jne.
    On nähty sekin että piuha katkee juotoksen vierestä ajastaan.
    Mitäs luulette käytettävän sähköasennuksissa teollisuudessa? Ei esim. 185mm2 piuhoja tinata...
     
  11. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Kuparitahnaa joo.

    jos vielä johtavampaa tekemään haamumaadoituksia
     
  12. levy

    levy 1st gear

    Tinaus ei tosiaankaan kannata ilman kutisukkaa.
     
  13. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä nuo liittimet pysyy kiinni kunnollisilla pihdeillä puristettuna,,,sekä suojatut että avonaiset,
    huonona puolena pihtien hinta (elpress tai abiko)150-200 euroa
     
  14. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Katsokaa, mitä Suomen huoltopalvelulta löytyy, ei ihan noin kalliita.
     
  15. tomimk

    tomimk 1st gear

    Tampereen sähköpalvelusta (myy vain tiliasiakkaille, myyn noita sisäänostohintaan poislukien nimettömät) saa silikonitiivisteellä varustettuja letukan mallisia liittimiä Niillä tekeekin jotai eikä hapetu ikinä jos rasvataan oikein asennettaessa. Mulla 89 picussa esim rekisterivalon tai takavalon liitin ihan kuin uusia. 15v ei saa aikaan mitään ongelmaan liittimiin suomen suolakurassa. Ei muuten koko vehkeessä ole ollut ainoatakaan hapettuman aiheuttamaa ongelmaa, ajettu n.250000.

    _________________
    Kaikki pitää aina hiekkapuhaltaa!

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: tomimk 2004-01-24 22:31 ]</font>
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Suburi95:n ajatus on hyvä ja toimii, olen sen vuosien saatossa itsekin hyväksi todennut. Etenkin akun navoissa ja johtojen maadoituspisteissä hyvä. Ei muuten lisää vastusta yhtään. Laitappa vaseliinia vertailun vuoksi, sen saa kuoria parin kuukauden jälkeen hapettuman päältä pois. Ja tuo väittämä molekyylien väliin tunkeutumisesta on jo aika hipoa. Entäs kun ne sähköä johtavan materiaalin atomit on toisiensa vieressä, meneekö sitä möhnää niidenkin väliin???

    Jos auton alkuperäisiä liitimien sijasta jostain syystä (mm. suomiasennusten poistaminen) täytyy jotain liittimiä käyttää, Abikot toimii, kun ne kiristää kunnollisilla pihdeillä, ei tarjoustalon myymillä. Jos juottaa, niin ehdottomasti vain liittimen johto-osasta, ei taivutussuojan alueelta, niin että pääsee taipuilemaan sieltä. silloin ei katkea. Kosteaan paikkaan kutistesukka päälle koko liitimen alueelle, ja sitä kotelosuojaa sisään.

    PS. Suomijohdot roskikseen, auto alkaa toimia senjälkeen. Ne jotka Abikoja ja kotelosuojaa pelkää, voi tietysti jatkossakin liittää johdot toisiinsa kiertämällä ja erkkarilla tai sitten käyttää oikein ryöstäjiä. Voi Jeesus -sanoo seuraava omistaja.

    PauliP 4v sähköasennuskoulua.
     
  17. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Tuo mainittu kiertämällä-liitos , niitäkin jotkut tekee ja toimiihan se niinkauan kaunnes irtoo , tunnetaan myös koirankyrpäliitoksena..
    Ja teipit karkailee ittestää , ellei ole vulkanoituvaa , se ajaa saman kuin kutiste.

    Jos puristusliitos on tiukka,kuten pitää,se on liitoksen osalta kans kaasutiivis,eikä sinne se rasva tunge,paitsi jos töhnii rasvalla ennenkuin puristaa liitoksen.
    Vuodesta -81 liitoksia
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    On olemassa myös abikoja joissa on muovikuori kutistettava. Ei hapetu!
    Sähkötukkuliikkeistä 100 kpl:n pusseissa
    .Hinta? mut hyviä on!
     
  19. Suburi95

    Suburi95 Double Gearhead

    Niionkii.
    Ja myyvät kuumapuhaltimella tinattaviakin,tuloo molemmat kutiste ja liitos samalla.
     
  20. WSE

    WSE 1st gear

    Ei tuo abikokaan sinänäs liitimenä huono ole, yleisimmin ongelma on luokattomissa pihdeissä, kunnollisia leveäleukaisia lukkoräikällä varustettuja näkee aivan liian liian harvoin...
    Ehkä syynä se etteivät ole halvat; tosin muilla ns. "abiko pihdeillä" ei kokemuksen mukaan mitään teekkään.
     

Kerro tästä muillekin!