AC Cobra replican rakentaminen mielessä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja arska82, 23.3.2011.

  1. arska82

    arska82 1st gear

    Olisi tarkoituksena tehdä jossain vaiheessa replica Cobrasta ja kyselisin tietoja ja hyviä neuvoja tämän projektin läpiviemiseen.

    Kanta-auton ajattelin hommata ihan ensiksi. Tähän hommaan soveltuu ilmeisesti parhaiten GM:n vm. 78-81 tuotteet? Pikaisella googletuksella löytyi tämmöinen lista:

    -Buick Century
    -Buick Regal
    -Chevrolet Malibu
    -Chevrolet Monte Carlo
    -Oldsmobile Cutlass
    -Pontiac Grand Prix
    -Pontiac LeMans

    Onko tuo alusta nyt A-, vai G-sarjaa, koska vuonna -82 noiden kirjainmerkinnät vissiin muuttuivat hieman?!
    Onko näiden autojen välillä kuinka suuria eroja esim. alustojen suhteen?
    Runkoahan noista joutuu pätkäisemään ilmeisesti n. 40cm ja koneen kiinnityksiä taaksepäin n. 30cm jos olen oikein ymmärtänyt?!
    Ovatko GM:n aikaisemmat rungot soveltuvia tällaiseen projektiin?

    Löytyykö Fordilta tuohon tarkoitukseen sopivaa runkoa? Olis kuitenkin vähän lähempänä "oikeeta" jos olisi Fordin koneella?!

    Miten viranomaiset yleensäkin suhtautuvat nykypäivänä näihin "kitCareihin" ja pitääkö poikkeuslupaan kirjoitella paperin täydeltä liirumlaarumia vai riittääkö kunnon selvitykset tulevasta korista ja runkoon tehtävistä muutoksista/korikehikosta?
     
  2. faikku66

    faikku66 Double Gearhead

    v8-magazinessahan oli juttu Cobra-replicasta numerossa 2/2010.Malibun rungolle oli laiteltu.Nykyäänhän ei tartte enää selittää että MIKSI haluaa tommosen tehdä,riittää että selvittää MITEN sen teet.Itsellä menos kans kahden erimerkkisen auton "liittäminen",lupa-anomuksia pitänee pikkuhiljaa ruveta rustailemaan.
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

  4. dust71

    dust71 1st gear

  5. Jos sopiva kanta-auto löytyy ennen 78 valmistettujen joukosta , helpottaa katsastusta kun ei mitata päästöjä yms.

    Vanhempi corvettehan olisi hyvä kanta-auto , kait niitäkin sillöintällöin ,menee kolarien yms seurauksena osiksi / purkuun?
     
  6. spinneri

    spinneri Gearhead

    Myös Spinneri on esitellyt tuollaisen Malibun rungolle rakennetun AC Cobra replican. Artikkeli julkaistiin numerossa 5/2003. Oli mielestäni ensimmäinen (kotimaista tuotantoa oleva) V8-moottorinen replica Suomessa.

    En juuri nyt pysty tarkistamaan, mutta muistelen esitellyn auton olleen juurikin tuo nimim. Mudracer mainitsema Anssi Nykäsen yksilö. Pitää tarkistaa huomenna lehden arkistokappaleesta...


    Muistinsa syövereistä kaiveli

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     
  7. mikki72

    mikki72 Gearhead

  8. arska82

    arska82 1st gear

    Anssin cobraa olen monesti ihaillutkin. :lol:

    Toi päästövapaa olisi kova juttu! Kattokerholainen vette olis muuten hyvä, mutta ilmeisesti pikkuisen liian leveä rungoltaan?!
     
  9. arska82

    arska82 1st gear

    Olen siinä uskossa, että Suomessa vaaditaan tehdasvalmisteinen runko, jonka päälle voi vaihtaa korin?! Tuo auto on ilmeisesti tuotu valmiina maahan lievänä "kikkailuna", mikäli olen oikein ymmärtänyt?!
     
  10. JariV

    JariV 2nd gear

    Nykyään vaikeampaa kuin ennen koska ajoneuvon prosenttiset osuudet muuttuivat enemmän koripeltejä suosivaksi.
     
  11. fe390

    fe390 Gearhead

    Kyllä taunus kikottimetkin saadaan kulkemaan riittävän kovaa, ja kevyempinä taitavat olla paremia ajaa radalla kuin Malibu tms. pohjaiset.
    Esim. tuo yllä linkitetty Sporttiauton yksilö on melko ripeä, ja saman typpisellä tekniikalla olevia löytyy muitakin.

    Taunus-Cobria ei kyllä saa enää rakentaa, joten sikäli turha puhua niistä tässä yhteydessä.
     
  12. Fastback

    Fastback Gearhead

    pidä arska kiinni tuosta ajatuksesta, että teet cobra replican fordin koneella. Mikään ei ole dorkempaa kuin tehdä esim plymouth rodi letukan pikkulohkolla. Cobra replicassa tökkää vielä pahemmin vaikka kuinka hieno olisi. Helpoin tapa tänäpäivänä lienee katsella eu-maasta joku cobra replica ja alkaa työstämään siitä. Paras on jos auto on ns. Tehdastekoinen eikä josen itse takapihalla tekemä. Mitä vanhemman onnistut löytämään niin sitä parempi, helpottaa moottoripolitiikkaa päästöjen suhteen.
     
  13. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Otetaan lahjoituksena vastaan toimiva V8Mopar-moottori+aut.vaihteisto shiftereineen
    t: Dorka
    :rotfl:
     
  14. Fastback

    Fastback Gearhead

    katos vaan... :rotfl: Onko kyseessä '36-'37 mikä oli keltainen joskus? Ei ollut hlökohtainen piikki, mutta en aina (lue ikinä) ymmärrä ristisiitoksia. Mielestäni letukkaan letukkaa, mopariin parsaa ja fordin voorttia.
     
  15. Vormula-77

    Vormula-77 1st gear

    Miksi Tanarin alustalle ei enää saa rakentaa copraa? Tai kyllä ymmärrän, että lakikin kieltää nelos- ja kutoskoneet copran korissa... Tuli aikoinaan 2000-luvun alussa hiekkapuhallettua malibun osia copra projektia varten, ettei olis ollut juuri tuo edellä mainittu "Anssin" auto.
     
  16. 400 cid

    400 cid Gearhead

    Eipä oo, vaan '38 sininen... eiköhän hotroddaus oo ollut aina sitä, että autoon laitetaan tekniikkaa, joka on helposti saatavilla ja joka tuo parannusta entiseen... merkistä riippumatta... ja mikä vois olla helpommin saatava ja kustannustehokas kuin pikkulohkochevy ;)

    Ja minun mielipiteeni taas on, että Taunuksesta ei Ac cobraa tule eikä kuplasta antiikkiavomersua pelkästään koria vaihtamalla, elikkä sinänsä tekniikalla ei ole merkitystä kunhan laite tuottaa mielihyvää omistajalleen ja mahdollisesti myös kanssaihmisille...

    Tykkään kovasti kaikenlaisista persoonallisista ajoneuvoista eikä minulle tuota näppylöitä edes Toyota Crownin alustalle tehty Corvette :wink:
    Ugh!
     
  17. JariV

    JariV 2nd gear

    Ei kyllä Mopariin Letukan tekniikka kuulu. Kuten ei mielestäni Foordiinkaan. Mutta jokaisella on oma mielipide tietenkin.
     
  18. janiluo

    janiluo Gearhead

    No mitäs höpöhöpöä toi nyt on?
    Nykyisin prosenttisäännöt jakautuvat kolmeen suurimpaan komponenttiin jotka ovat Moottori, Runko ja kori. Jos on kaksi kolmesta alkuperäistä niin se on yli 50%. Paljon parempi kuin vanhat prosenttisäännöt. Itsekantaville korinvaihdoille nykysäännöt on tarkoituksella tehty vaikeiksi/mahdottomiksi mutta niinhän se pitääkin olla. Silti niihin saa vaihtaa tekniikan ja akselistot aika vapaasti ilman prosenttipelkoa kun kori on jo yli 50%
    Cobraprojektiin pitää vaan löytyä hyvä runko-moottori-yhdistelmä mutta niitäpä ei taida paljon enää olla.
    Jossei omavalmistesääntöihin olisi ympätty typerää vähäpäästöisyysvaatimusta olisi siinä hyvä ratkaisu näihin Cobra ym replikoiden rakenteluun mutta minkäs teet.
    Miettikää ketä äänestätte jos viitsitte äänestää.
    :wink:
    - Jani -
     
  19. Mielestäni tuollaiseen cobraan kuuluu v8 tekniikka ,oli kyse sitten minkä valmistajan tekniikasta tahansa , jotenkin kutosen ja nelosien äänimaailma ei vaan tunnu "oikeelta" tuollaisesta autosta puhuttaesa.

    Se on eriasia vaikka jollain turpo-nelosella vois ajaa ympyrää 427 cobran ympärillä (epäilen ettei onnistu) mutta se fiilis joka lähtee matalalla rintaäänellä uhmakkaasta kasikoneesta on se juttu , varsinkin manuaalilla äänimaailma on todella omaa korvaa hivelevä.

    Nimim : kaikenmaailman ristisiitokset tehnyt , myös sen kaikista dorkimman plymouth rodin chevyn pikkulohkolla :rotfl:

    Nytkin on tekeillä Ford Lincolnin tekniikalla , sentään samaa konsernia....
     
  20. spinneri

    spinneri Gearhead

    No niinhän se muisti jälleen kerran petti. Numerossa 5/2003 esiteltiin toki V8 moottorilla (SBC 305) varustettu AC Cobra replica, mutta kyseessä ei ole Anssi Nykäsen yksilö.

    Esittelemässämme replicassa käytettiin kanta-autona vuosimallin 1979 Chevy Malibua. Auto saatiin myöskin muutoskatsastettua toimivilla sivuputkilla, mikä ei ollut itsestäänselvyys vuonna 2003.

    P.S. Kyseistä numeroa löytyy vielä varastostamme. Tilaus helposti ja nopeasti yllä olevasta linkistä.


    Kirjoituksiaan täsmensi

    Jari Sjöman
    Spinneri Magazine
     

Kerro tästä muillekin!