ACS:stä vielä vähän..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tapahtumat', aloittaja Anonymous, 27.2.2004.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Pahoittelen että aloitin aiheen uudestaan mutta kun tuo toinen oli jo lukittu ja haluan tuoda mielipiteeni tänne julki.

    Messukeskuksen vuokra on todella korkea ja sen kattamiseen tarvitaan kohtuu suurimäärä kävijöitä. enemmän tarvitaan jos halutaan että FHRA pääsee joskus vielä veloistaan eroon. Te täällä iloitsette siitä että tuunaajat jäävät pois, mutta oletteko ottaneet huomioon seuraukset? kävijämäärä tippuu olennaisesti, se tietää lipputuloja paljon vähemmän mikä saattaa olla kohtalokasta sekä FHRA:lle, että American Car Show:lle. tässä voidaan kärjistetysti sanoa, että te iloitsette siitä, että koko tapahtuma, MYÖS TEIDÄN ARVON JENKKI HARRASTAJIEN OSALTA, on vaakalaudalla. Esimerkiksi asiasta kirjoittaa FHRA:n puheenjohtaja sivuillaan; he tarvitsevat rahaa. Ja tällä boikotilla sitä tulee liian vähän. esimerkiksi jos kaikki tuunarit tiputetaan pois, se tarkoittaa noin 15-20.000 kävijää vähemmän ainakin, mikä tekee rahassa noin 250.000€!!! tuo on lovi budjetissa mikä todella tuntuu ja näkyy!!

    Tämän halusin tuoda julki, monen tuunarin ansiosta FHRA on elossa edelleen ja järjestää edes jotain tapahtumia. ilman heitä voisi asiat olla todella huonosti.

    Ja mikä ihme siinä on että kahden saman alan harrastajakunnat eivät voi sovussa elää? Kertokaas mulle asialliset kanssa kirjoittajat mitä pahaa Tuning harrastajat ovat teille tehneet? ja te lapselliset huutajat älkää vaivautuko kommentoimaan.

    Tähän haluan asiallisia vastauksia, ja jos arvoisat moderoijat jaksaa/ehtii, pidetään tässä nyt siisti ja nätti keksustelu asiasta, silloin ehkä jotain voisi saada aikaankin.

    ps.Ja mitä tuossa muutaman viestin luin, niin onko kaikilla käsitys että tämä on rahasta kiinni? ei, vaan periaatteista ensin. lukekaa tuning boardeja, niin ymmärrätte.

    Yst.Terv:
    Mikko Virta
     
  2. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Näitä muutaman yksittäisen henkilön esittämiä mielipiteitä, joita edellisessä keskustelussa esitettiin ja joihin viittaat "meidän" mielipiteinämme ei pidä tulkita KOKO OVERDRIVEM tai KAIKKIEN JENKKIAUTOHARRASTAJIEN yhteiseksi mielipiteeksi.
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Annoin ymmärtää itseäni väärin, en siis ajatellutkaan niitä kaikkien teidän mielipiteiksi enkä usacarclubin mielipiteeksi. Mutta niin ajattelijoita on kuitenkin aika paljon ja ajattelin valaista heitä hieman, sillä tuskin ovat ajatelleet asioita omaa nenäänsä pidemmälle.

    Siis pahoitteluni kun en ilmaissut itseäni tarpeeksi hyvin.

    ps.ja tiedän että kaikki jenkkiharrastajat eivät tuollaisia, tiedän ja tunnen heitä useita.
     
  4. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Ei tuo kommentti ollut suoranaisesti sinulle, vaan kaikille keskustelua seuraaville.

    Minusta harrasteautokentän vastakkainasettelu jenkkiautot vs. tuning tai mobilistit vs. jenkkiautot on lapsellista omaan napaan tuijottelua. Vaikka se ero vaikkapa kustomoinnin ja tuunauksen välillä on meistä harrastajista selkeä ja suuri, niin tavallisen kadunmiehen tai lainsäätäjän mielestä me ollaan harrasteautoilijoita kaikki.

    Yhteen hiileen puhaltamalla saisi paljon hyvää aikaan....
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin kuin sanoit että messukeskuksen vuokra on korkea jne. Niin eikös ne tuunaajat justiinsa halua olla maksamatta ja nehän tässä kai boikottia ovat puuhanneet..? vai kuinka
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ei tuunaajat boikotoi sen takia että tarttis 50e maksaa. Joa FHRA olisi vaan ilmottanu että tilanne on se ja se ja joudumme perimään 50e kerhoilta, niin en usko että tätä boikottia olis syntyny. Ongelma on tämä FHRA:n perustama FTCA johon he yrittävät pakottaa kerhoja liittymään. Ja FTCA:lla ei ole edes omaa tiliä vaan rahat menee pahasti velkaisen FHRA:n tilille.

    Ja jotkut jenkki harrastajat itkevät sitä että acs lipussa on muka "tuning" lisä. Eiköhän se oo aika lailla päin vastoin. Jos "tuning" jää pois niin mistä luulette että FHRA repii tuningin mukanaan viemät rahat?? Pääsylipuista kentie? Että eiköhän niissä lipuissa oo enemmänkin tuning alennus.
    Jos tuning harrastajien tuoma raha ei kelpaa jenkki harrastajille niin eipä varmaan ole ongelma viedä niitä muualle.
     
  7. Japi

    Japi 1st gear

    Tässä on lisää infoa ja Tapsan mielipide asiasta. Josta olen aika samaa mieltä, joista mainitsin aikaisemmin. Toivottavasti loppuu myös tuo turha kinastelu.


    FHRA / FTCA’n toiminta
    Viimeaikoina on erilaisissa medioissa, varsinkin internetin keskustelupalstoilla, esitetty huomattavaa kritiikkiä FHRA’ta sekä sen aputoiminimeä, FTCA’ta kohtaan. Valitettavasti huhuja on aina liikkeellä, mutta mielestäni oikea tapa toimia silloin on kysyä pitääkö huhut paikkansa, ja sitten leikata huhuilta siivet jos siihen on syytä. Valitettavasti olen ehkä odottanut liian kauan ennen kuin aktivoiduin tässä suhteessa, mutta sen suuremmin perustelematta haluankin esittää oman mielipiteeni miksi FHRA / FTCA on olemassa, ja miksi minun mielestäni on hyvä olla jäsen ja kannattaa toimintaamme. Myönnän olevani puolueellinen tässä asiassa, mutta nämä ovatkin minun mielipiteitäni.

    FHRA on vuonna 1972 perustettu ajoneuvorakentelua edistävä kerho. Vaikka toiminta on perinteisesti liitetty jenkkiautoihin, niin kerhon toiminta on alun perin lähtenyt moottoripyöräharrastuksesta. Ja on myönnettävä, että toiminta on painottunut amerikkalaisvalmisteisiin autoihin sekä drag race –kilpailujen järjestämiseen. Kuitenkin, mitään ajoneuvorakentelua ei ole karsastettu, mutta toiminnan perustana ovat rakennetut ajoneuvot, eivät tehdaskuntoiset.

    Viime aikoina tuning-henkinen ajoneuvorakentelu on kasvattanut suosiotaan varsinkin nuorten harrastajien keskuudessa, joten myös FHRA halusi kantaa oman kortensa tähän kekoon. FTCA, Finnish Tuning Car Association, on FHRA'n aputoiminimi, ja toiminnan tarkoitus on vain laajentaa jo olemassa olevaa FHRA'n toimintaa. Kaikki toiminta on yhteistä, eli kaikki FHRA'n edut ovat FTCA'n jäsenten käytössä ja päinvastoin. Asian voisi nähdä myös toisin: kaikki FHRA'n jäsenet ovat FTCA'n jäseniä ja päinvastoin. Jatkossa tässä tekstissä pyrin käyttämään toiminnastamme nimeä FHRA / FTCA, paitsi jos kyse on historiasta, jolloin nimi oli yksinkertaisesti FHRA.

    Kuten jo mainitsin, FHRA'n toiminta on aikanaan lähtenyt tarpeesta saada joku ajamaan ajoneuvorakentelijoiden asiaa. Huomaa että myös esimerkiksi moottoripyörärakentajat ovat mukaan toiminnassa vaikka eivät ehkä kovin näkyvässä roolissa. FHRA / FTCA tekee työtä esimerkiksi lainsäädännön muuttamiseksi ajoneuvorakentelua suosivammaksi, ja mm. lakimuutos joka sallii jousitustyypin muuttamisen alkuperäisestä joksikin toiseksi on FHRA / FTCA'n aikaan saama. Mutta myönnettäköön että toiminta viranomaisten, virkamiesten ja poliitikkojen kanssa on erittäin työlästä ja hitaasti etenevää, joten tuloksia on vaikea osoittaa tapahtuneeksi. Mutta yritämme parhaamme. Tässä työssä se, edustammeko 1500 rakentajaa vai 15.000 rakentajaa vaikuttaa, eli suuruudesta on hyötyä.

    Lisäksi FHRA / FTCA on hyväksytty liikenne- ja viestintäministeriön lausunnonantajaksi ajoneuvolakimuutosten ja säädösten suhteen. Saamme kommentoitavaksi valmistelussa olevia lakiesityksiä, ja olemme niitä kommentoineetkin. Jotkin kommentit ovat menneet läpi, mutta on myönnettävä että aina näin ei ole ollut, valitettavasti. Ja olemme ilmoittautuneet mukaan (sekä hyväksytty) tullin arviointilautakuntaan, joka antaa lausuntoja ja arvioita ajoneuvon arvosta niissä tapauksissa kun arvio ei ole selvä. Tällaisia tapauksia ovat meillä harvinaiset mallit tai yleensäkin harvinaiset mallit yms.

    Miksi liittyä FHRA / FTCA’n jäseneksi? Mielestäni yksi syy liittyä jäseneksi voisi olla aatteen kannattaminen, eli hyvän työn kannattaminen. Mutta nämä tietysti ovat mielipideasioita, mutta myönnetään että taloudellinen etu on viimeaikoina ollut etualalla, ei aate enää vuosiin. Harmi, tällainen ajatusmalli tulee lopettamaan ajan kanssa vapaaehtoistoiminnan ja siis myös kerhotoiminnan. Taloudellisista eduista voidaan mainita että FHRA / FTCA tulee järjestämään erilaisia tapahtumia pitkin vuotta, ja tapahtumiin jäsenet saavat erilaisia etuja, tyypillisin on jäsenetualennus. Esimerkiksi näyttelyyn on mahdollista saada alennusta sisäänpääsymaksusta, samoin kesällä ratapäivillä, kilpailuissa jne. Lisäksi FHRA / FTCA on onnistunut tekemään yhteistyökumppaneiden kanssa sopimuksia, jolloin yhteistyökumppanit tarjoavat alennuksia tuotteistaan / palveluistaan FHRA / FTCA'n jäsenille.

    Myös jäsenyyden hintaa on arvosteltu aivan liian kalliina. Kun kuitenkin ajattelet mitä saat FHRA / FTCA’n jäsenenä, niin onko €30,- kuitenkaan kallis hinta? Erilaisten aatteellisten järjestöjen jäsenyyden hintaa on vaikea arvioida, itse en pidä hintaa kovana mutta toisaalta olen ollut tekemässä päätöstä hinnasta. Olenkin ottanut tänä vuonna tavoitteekseni jäsenmäärän kasvattamisen, ja siinä en onnistu yksin vaan tarvitsen muiden jäsenten apua: me kaikki voimme vaikuttaa siihen miten kerhomme nähdään sen ulkopuolelta, ja miten houkuttelevana jäsenyyttä pidetään. Toivottavasti me kaikki pystymme puhumaan ja toimimaan niin vakuuttavasti että jäsenmäärämme on kasvanut huomattavasti vuoden loppuun mennessä!!!

    FHRA / FTCA on yleishyödyllinen, ei-voittoa tuottava kerho, joka sijoittaa kaiken saamansa rahan takaisin toimintaansa. Viime aikoina tämä on kuitenkin ollut kovin hankalaa, koska FHRA on ollut esimerkiksi protestilistalla, ja saattaa tulla valitettavasti siellä vierailemaankin niin kauan kuin olemme velkaisia. Vuonna 2000 tehtyjen selvityksien jälkeen kävi ilmi että FHRA on erittäin velkainen yhdistys. Silloin meillä oli kaksi vaihtoehtoa jatkolle, joko lopettaa toiminta konkurssin kautta tai yrittää pelastaa yhdistys. Me päätimme yrittää pelastaa yhdistys, ja olemme onnistuneet siinä mielestäni varsin hyvin, velka on vähentynyt 20 prosenttiin alkuperäisestä. Mutta missään nimessä työ ei ole vielä tehty emmekä ole 'kuivilla'. Onneksemme olemme kuitenkin saaneet taloushallintamme kuriin, ja muun muassa verottaja on ilmoittanut että se luottaa FHRA / FTCA'n toimintaan eikä tule vaikeuttamaan terveytysohjelmaa. Kuitenkin verottaja tekee meille liki vuosittain erikoisverontarkistuksen ja tähän asti olemme niistä saaneet erittäin hyvät arvosanat. Kuitenkin, tämä on minun mielipiteeni tilanteesta, ja vielä jäsenistö on nähnyt asian samoin kun on antanut minun jatkaa puheenjohtajana.

    On myös esitetty että FHRA / FTCA’n johtohenkilöt siirtävät kerhon varoja omaan käyttöönsä. Tämä kyllä tulisi ilmi tilintarkistuksessa, ja voin vakuttaa, että kovan ammattitaidon omaava tilitoimistomme ei ikinä tulisi moista käytöstä hyväksymään vaan kieltäytyisi tekemästä työtä meille. Kerholla on kolme palkallista toimihenkilöä, kaksi toimintaa pyörittävää henkilöä sekä sihteeri, ja täytyy sanoa että toiminta ei onnistuisi pienemmällä henkilöstöllä. Päinvastoin, jos toimintaa halutaan kehittää, meidän olisi palkattava lisää henkilökuntaa, mutta tässä taloudellisessa tilanteessa se ei ole mahdollista. Ketään muu ei saa palkkaa tai palkkioita FHRA / FTCA’sta, vaan toiminta perustuu vapaaehtoisuuteen sekä ostopalveluihin. Itse en ole saanut mitään korvauksia työstäni, päinvastoin. Myös koko johtokunnan toiminta on vapaaehtoista ilman minkäänlaisia palkkioita.

    Myöskin näyttelyn, American Car Show 2004 / Tuning Car Show 2004, tekemistä on kritisoitu kovasti. FHRA / FTCA järjestää erilaisia tapahtumia toimintansa rahoittamiseksi. Edellä taisin jo osoittaa että me tarvitsemme rahaa jotta toiminta jatkuisi. FHRA / FTCA maksaa koko Messukeskuksen vuokran, ja siis riski on meillä. Eikä vuokra toki ole ainoa kulu näin isoa näyttelyä järjestettäessä. On myös kritisoitu miksi kerhot joutuvat maksamaan näyttelypaikastaan, mutta näin ei välttämättä ole. FHRA / FTCA tarjoaa jäsenkerhoilleen ilmaisen mahdollisuuden tulla mukaan tekemään näyttelyä, ja täytyy myöntää että moni kerho on tätä etua jo käyttänyt. FHRA / FTCA haluaa suuren jäsenmäärän, ja edellä olen perustellutkin miksi. Tarjoamalla jäsenille etuja edesautamme jäsenmäärän kasvattamista. Liittyminen jäseneksi ei ole pakollista, jos esimerkiksi periaate sen estää. Mutta jos kerho yhtään ajattelee asiaa niin se liittyy jäseneksi.

    On myös esitetty että FHRA on jenkkiautojen kattojärjestö, mutta miten FTCA voisi olla kattojärjestö jollekin yleensäkään? Voiko tällaisia kattojärjestöjä olla ollenkaan? Ei ole mitään sääntöä milloin voi olla ja milloin ei voi olla, joten kyse on tässä tapauksessa meidän näkemyksestämme ja toiveestamme. Yhtä hyvin jokin toinen järjestö voi julistautua kattojärjestöksi ja viedä meidän paikkamme, tai tulla kilpailijaksi. Käsittääkseni tällaisia kahden tai useamman kattojärjestön tapauksia on ollut muissa lajeissa, joten ajatus ei ole vieras. Jäsenistö, harrastajat ja kenttä yleensäkin päättää mitä värejä se haluaa tukea tai olla tukematta. Miksi FTCA on FHRA’n yhteydessä, ja siis miksi sen pitää maksaa FHRA'n tekemiä velkoja? Hyvä kysymys, mutta kun idea FTCA'sta lähti meiltä, ja meidän velvollisuutemme on ohjelman puitteissa tervehdyttää taloutemme. Olisimme voineet lykätä FTCA'n perustamista kunnes talous on kunnossa, mutta katsoimme että nyt on hyvä aika perustaa tällainen aputoiminimi. Näin saamme toimintaamme esille laajemmin, ja esimerkiksi Tuning Car Show'n kerhoja jäseniksi ja siten tarjottua edut heille. Toinen vaihtoehto olisi olla hiljaa FHRA'n eduista. Yksi ratkaiseva tekijä oli tarve sitä kautta että meihin otettiin yhteyttä ja kysyttiin voisiko FHRA lähteä kehittämään tapahtumia tuning autoille. Samalla saimme mukaan joukon aktiivisia tekijöitä, joten miksi ei? FTCA tulee tarjoamaan ensi kesänä ratapäiviä joissa pääsee kokeilemaan kiihdytysajoa sekä rata-ajoa. Olemme valmiit kehittämään toimintaa jos vaan hyviä ideoita saadaan. FHRA’lla oli kuitenkin valmis organisaatio olemassa joka on tottunut järjestämään erilaisia tapahtumia ja siten omaa jo rutiinit siihen.

    Yksi esitetty peruste miksi FTCA’ta ei tarvita on että SHAL on jo olemassa. Kyllä, FHRA / FTCA tekee aktiivisesti yhteistyötä heidän ja myös SA-HK'n (mobilistit) kanssa varsinkin laki- ja viranomaistyössä. Varmasti me kaikki teemme hyvää työtä omilla tahoillamme, meitä kaikkia tarvitaan että saamme massaa jolloin voimme vaikuttaa päättäjiin.

    Näin lopuksi haluaisin vielä kerran toistaa sanani kerhosta: tämä ei ole minun kerho, ei johtokunnan kerho vaan jäseniensä kerho. Kerho on tasan niin hyvä kuin sen jäsenet, eli aktiivisella toiminnalla voit vaikuttaa!! Myöskään työ kerhon eteen ei ole vain minun velvollisuuteni vaan meidän kaikkien etuoikeus!

    Tapio Väljä
    FHRA, puheenjohtaja
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jotenkin mulla on semmoinen käsitys että ennen vanhaan näyttelyyn tulevista autoista on hieman maksettu tai ainakin kilometrikorvaukset ja majoituksen on saanut? Nyt siis näytteilleasettajan pitäis kaiken vaivan lisäksi vielä maksaa että SAA tuoda autonsa näyttelyyn? Eipä ihme jos kalustopula saattaa joskus vaivata.
     
  9. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Näyttelyautot ja kerho-osastot autoineen ovat kaksi eri asiaa.

    Näyttelyauto on auto, jonka FHRA kutsuu tai "ostaa" näyttelyyn, mutta sen sijaan kerho-osaston autoista FHRA ei ole koskaan maksanut korvauksia, mutta muistaakseni Fyyra on tarjonnut FHRA:n jäsenkerhoille ilmaista osastopaikkaa - muille kuin Fyyran jäsenkerhoille on kai jenkkautopuolella paikka ollut maksullinen jo pitkään.
     
  10. vw79

    vw79 3rd gear

    luotettavalta taholta olen kuullut fhran maksaneen ainakin suomen volkkariyhdistykselle näyttelyautojen tuonnista johtuneita kuluja ym.

    tämän perusteella jonkinlaista ristiriitaa kommenteissa!
     
  11. -zzz-

    -zzz- Gearhead

    Näin joitakin vuosia harrastuksen piirissä mukana olleena pyydän saada lausua myös mielipiteeni aiheesta tuning/hot rodding.

    Silloin kun FHRA:ta perustettiin olivat jenkit meille tenaville joitain aivan käsittämätöntä. Sellaisia wiboja ei ollut tullut melkein mistään. Mutta kyllä niitä haukuttiinkin, oli efhooäraan jengi Leppäsuon essolla jota kaikki pelkäsivät ja inhosivat ja varmaan olisivat haukkuneet palstoilla jos internet olisi ollut olemassa. Oliko kukaan äijistä jäseniä, on tänä päivänäkin epäselvää.

    Näin usean tenavan isänä katson näitä jälkeläisiäni, jotka saavat viboja uusista asioista. Kohta varmaankin myös autoleffoista, joissa on käsittämättömiä tuning-vehkeitä. MIkä minä olen sanomaan, ovatko heidän vibansa jotenkin huonompia kuin minun vibani silloin 70-luvulla! Häh!

    Silloin viritettiin autoa maalaamalla vanteet valkoiseksi ja nostamalla perää. Joku elämänsä autoille pyhittänyt söi pelkkää kaurapuuroa tai muutti ruotsiin töihin ja osti kireän nokan ja holleyn kaasarin. Mutta varmaan olisi ostanut LT1:n jos olis saanut lainaa pankista...

    Nyt saa lainaa pankista ja holley on vaihtunut chippeihin ja ruiskuihin. Luonnollista kehitystä! Tuning on pohjimmiltaan aivan sama asia kuin hot rodding. Kalusto ja viritystavat ovat erilaisia. Sitä paitsi niistä lerputinspoilereidenasentaja-amislaisistakin voi tulla ihan mitä vaan.

    terveisin Peksu
     
  12. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Mun edellinen kommentti ei tullut faktapohjalta vaan ihan kokemuksesta, sillä oon ollut muutaman eri autokerhon osastoja suunnittelemassa takavuosina ja kertaakaan ei ole mitään muuta bonusta tullut kuin se ilmainen paikka, autot on tuotu kerho-osastolle omalla kustannuksella ja majoituttu ja syöty omalla kustannuksella. Voihan olla, että toisilla kerhoilla on ollut eri sopimuskuviot tms.

    Turha tässä kuitenkaan spekuloida, kun ei ole faktaa.

    Peksu puhuu muuten asiaa.
     
  13. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Tota ekaa viestiä ajattelin kyllä kommentoida sen verran että eihän ne pelkät kävijämäärät ratkaise mitään vaan koko hommasta jäävä tuotto eli se mitä hommasta jää viivan alle kun kulut on vähennetty. Olkoon ACS mun puolesta nykysysteemin mukainen jos on, mut parempifiiliksinen tapahtuma se oli jäähalliaikoina eikä totuus tosiaan oo välttämättä se etteikö homma vois tuottaa hyvinkin ihan "amerikanautopohjalta" (käsittäen siis jenkit plus tietty kaikki muutkin vanhemmat rakennetut euro- ja japsiharrasteautot).
     
  14. Anonymous

    Anonymous Guest

    en sanutkaan että kaikki persiilleen menee ilman tuunajia mutta nykyinen hyvä ja tilava messuhalli on kallis, ja sen laskun kuollettamiseen + henkilökunta ym tarvitaan paljon maksavia asiakkaita. toki joskus muinoin jäähallissa ollessa oli tunnelma hyvä, mutta nykyään on kuitenki puitteet kovasti isommat ja tuskin niistä halutaan luopua. mutta jokainen on oikeassa koska todellista näyttöä ei ole miten mennään jos tuunaajat ulkopuolelle jäävät, ja toivon että sellaista ei tarvitse nähdäkkään.

    niinkuin monissa paikoissa on ollut juttua, niin parhaiten tällaiset asiat hoidetaan jotenkin muuten, kuin panttaamalla tietoa. ja niinkuin tuosta puheenjohtajan kirjoituksesta voi lukea, on FHRA raha pulassa ja nyt niitä maksavia asiakkaita tarvitaan. paras olisi jos kerhoilta otetaan vaikka vain 50€/sis. messuhallikulut (ei somisteet ym) niin siten saisi useampia kerhoja, niin euro kuin jenkki puolelle. tämä taas suoraan varmasti innostaa vielä useampia asiakkaita jotka tuovat kirstuun täytettä ja parantavat meidän kaikkien mahdollisuuksia selvitä taas seuraavaan vuoteen. tätä minä alunperin hain vaikka se ei välttämättä kunnolla tullut ilmi.

    mielestäni kaikki ne jenkit, kaikki ne eurot jotka hallissa on tuovat sitä yleisöä, ei meidän siitä pitäisi maksaa että FHRA saa rahaa, vai onko muut erimieltä?
     
  15. bandit_1

    bandit_1 Gearhead

    miksei kaikki mahtuisi saman katon alle, itsekin olen aikoinani räpeltäny ns."tuning" auton parissa ja nykyään siin ton monacon lahnan kaa tappelen. maksava yleisö ratkaisee...
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

    Minä en mitään fhra ata tarvitse mihinkään.Ei ole minun syy että fhra on rahapulassa.Olen jo monta vuotta tullut toimeen ilman american car showta.Pitäisikö minun kaivaa kuvettani fhra n pelastamiseksi?Ei hitossa en ole mikään sosiaalitoimisto.
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä oli yksi suurimmista syistä siihen, että esimerkiksi Opel Club Finland lähti tukemaan boikottia. Olemme tuon FTCA:n(FHRA:n) jäsenyhdistys, mutta ajattelimme tämän kaltaisella boikotin tukitoimella aiheuttaa keskustelua jolla saisimme ihmiset ajattelemaan autoharrastamisen parasta.
    Luettuani tänään näitä ns. savun hälvettyä kirjoitettuja kommentteja ja FHRA:n puheenjohtajan lausuntoa, olen edelleen sitä mieltä ettei FTCA:sta ole kattojärjestöksi muuhun kuin tuning-kerhojen toiminnalle. Tuo on ollut liki ainoa peruste koko boikotille Opel Club Finlandin näkökulmasta. Merkkikerhona emme myöskään halua tunnustaa kattojärjestöksi yhdistystä, jonka nimi on höystetty sanalla Tuning

    Onneksi keskustelun suunta on jo tämänkin kuluneen vuorokauden aikana muuttunut huomattavasti rakentavampaan suuntaan. Itse olen sitä mieltä ettei loppujen lopuksi tästä keskustelusta/boikotoinnista ainakaan yhteiselle harrastuksellemme voi kauhean pahaa lopputulosta olla. Heikki tuossa lainauksessani mainitsee, että on kaikkien edun mukaista "puhaltaa yhteen hiileen" ja siten pyrkiä luomaan suvaitsevainen ja rakentava ilmapiiri harrasteautoilulle.

    Itse näkisin tämän olevan suuremmoinen tilaisuus tuoda lähemmäksi toisiaan, kaikkien harrasteautoilumuotojen kuppikuntia ja toivoisin esimerkiksi Shal:n nostavan päätään kun asia on kuitenkin pöydällä. Monen merkki- ja tuning-kerhon suusta kuulleena olisi tuollainen neutraali puhtaalla pöydällä oleva yhdistys omiaan ajamaan kerhojen asiaa koko harrasteautoilurintamalla. Nyt olisi oikea aika toimia...

    Ystävällisin ja rakentavin autoharrastus terveisin,
    Max Mikkola
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mun mielestä tämä on ACS:n boikotointi on aika selkeä tilanne. On tehty kardinaalivirhe, jossa on sekotettu asiakas ja palveluntarjoaja.

    Palveluntarjoajia ovat näytteilleasettajat ja kerhot autoineen. Asiakkaat ovat näyttelykävijöitä, jotka tulevat katsomaan autoja. On hölmöä yrittää kerätä rahaa palveluntarjoajilta, jotka tarjoavat kalustonsa näytteille veloituksetta. ACS:n ansaintalogiikan tulee olla kävijöiden ja mainostajien varassa, ei näytteilleasettajien. Ei tältä kouralliselta näytteilleasettajia voida kerätä kuin murusia kassaan, ja nekin muruset saatetaan menettää, jos he tästä suuttuvat ja jättävät kavereineen tulematta näyttelyyn.

    Varsinainen kardinaalivirhe onkin sitten perustaa vanhalle järjestölle aputoiminimi suuressa hiljaisuudessa, ja sitten käytännössä pakottaa näyttelyyn tulevat kerhot liittymään vanhaan järjestöön tämän aputoiminimen kautta. Ei näin.
     
  19. RAAKA

    RAAKA 1st gear

    Selvitetäänpä jos auttaa.

    Kun näytteelle järjestäjä perustaa tapahtuman niin hän laittaa kyselyt autojen tuontiin tapahtumaan sinne ilmoittautuu yksityis henkilöitä tuomaan kalustoa käsittääkseni ei maksa heille mitään(varmaan kauenpaa tuleville).

    Jäsenkerhot:
    tulevat jäsen eduilla itellä ei tarkkaa tietoo mitä ne ovat mut voin kysellä.

    Ei jäsenet:
    niin eiköhän tässä ole tämä kiistakapula eikös nämä tuo itseään julki mikä kerho on kyseessä ja minkä alan hemmoja ollaan ja myös myymällä omia tuotteita teepaitoja varaosia(uusia ja käytettyjä ym:)eikös tämä ole sitä mainostamista ja tietääkseni se ei ole ilmaista missään tässä maassa kun on kyse "kaupallisesta" tapahtumasta.

    Yritykset:
    no sehän on selvää busines on businesta.

    ps eikös nyt ole Euro Car Show siellä tuntuu olevan kaikki kunnossa kun ei mitään arvostelua joten näköjään FHRA/FTCAalla on vielä kehitettävää.
     
  20. HEMI

    HEMI 1st gear

    Joo kyl tälläsestä fhra boikotointi (kaatamis) jutuista jää vähän P****AN maku suuhun jos se järjestö kuolis kuka järkkäis kisoja ja tämä luultavasti koskettaisi myös tuning harrastajia, suomen moottoriradoista tulis lakkauttamisalttiimpia ja tietysti koskettaisi meitäkin ei niin innokkaita uuden auton rassaajia (luultavasti enemmin kuin heitä kun onhan tuo kiihdyttely amerikan harrastajien lempiharrastuksia). Ottasivat vanhoja euroja ja japseja sinne näyttelyyn ihan kokeilumielesssä semmoset hyväkuntoset/hienosti rakennetut (ei pelkällä alumiinisiivellä varustetut) harvinaisempia ku jenkit katukuvassa ja näkis ne tuunin miehetkin että mistä ne tämän päivan "mukamas hienot autot" on "jalostettu" ja oppisivat sen oman harraste merkin historiaa jota tuskin gti ja maxpower lehdistä löytyy mutta eipä noitä taida vanhatkaan japsit/eurot kiinnostaa valitettavasti, sanovat niitä vaan vanhoiksi romuiksi.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!