äänenvaimentimista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Razorass, 19.3.2010.

  1. Razorass

    Razorass 1st gear

    Pitäisi saada hervoton kumina ja turhan matalat äänet pois pakoäänestä.

    Tällä hetkellä putkisto 2,5" mustaa jossa isoimmat Simonssin ovaalit vaimentimet auton alla ja ulostulos takapyörien edessä. Tyhjäkäynnillä möykkä lähes siedettävää mutta heti kaasua avatessa on maailmassa meteliä ja jytinää jaettavaksi asti, saati sitten kun on ajossa.

    Nuo simonssit tuntuu lähinnä vaimentavan korkeimmat ja terävät äänet pois. Ääntä saa toki olla, mutta sävy vaikuttaa paljon. Nyt kun pistän auton pihalta käymään niin sisällä heliseee astiat keittiössä joka on 2. kerroksessa.. Saati jos starttaa tallista..

    Eli asialliset 2.5" vaimentimet haussa?
     
  2. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mitä mulla on koekmusta noista pakoputkihommeloista, niin ei oo ollut niinkään kiinni käytetyistä vaimentimista noi kuminat kun enempi pakoputkien reitityksestä, ulostulojen sijainnista, pituudesta ja kohdistuksesta.
     
  3. Shit-O-matic

    Shit-O-matic 1st gear

    Jep. Se on lähes sama kenenkä valmistajan pöntöt siellä auton alla on jos putki loppuu ohjaamon alle tai viereen. Siedettävin ratkaisu on vetää putket ihan perään asti jolloin melu ei kantaudu ohjaamoon.
     
  4. WBBC

    WBBC Gearhead

    Jos putket tulee takaa ulos, niin on suuri ero siinä että putkenpäät menee takahelmapellin yli, kun että ne päättyy hieman ennen takahelmapeltiä.

    Kumina ohjaamossa on mieletön, jos ne ei mene helmapellin yli.

    En tiedä koskeeko kaikkia autoja, mutta tämä on mun kokemus.
     
  5. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^vittumainen juttu. raision biltemasta tai mätänetistä löytyi ainakin joskus yllättävän hyviä pyöreitä absorptiovaimentimia tsekkaa ne :odroll:

    ennen kuin teet isompia ostoksia niin sun kannattaa kokeilla "ottaa kumina kiinni" niihin nykyisiin vaimentimiin värkkäämällä vaimetimen ulostulo pienemmäksi kuin sisäänmeno, tee/osta(osat maksaa varmaan yht. n. 20e) erikokoisia holkkeja/supistajia ja vertaa mikä olisi paras :odroll:

    jos ei riitä niin sitten kokeilet niitä pidempiä pyöreitä halpisvaimentimia ja niihin sama juttu, että sisäänmeno isompi kuin ulostulo ja kokeile löytää sopiva kokoero, usein hyvinkin pieni ero riittää esim. 3" -> 2.75" :odroll:

    jos ei vieläkään ole toivottua tulosta niin sun on muutettava putkiston pituutta reippaasti ja tehtävä ulostulot takapuskurin takapuolelle :(

    vaimentimet kuitenkin tehohävikin minimoimiseksi mahdollisimman taakse, jotta kaasu on ehtinyt jäähtyä ja mennyt pienempään tilaan :soosoo:

    (paksumpi seinämävahvuuskin ja musta rauta vaimentaa putken läpi tulevia ääniä enemmän ja niitä voi vaimentaa vielä lisää eristysnauhalla, ei suoraan liity matalaan kuminaan)
     
  6. 383

    383 Gearhead

  7. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Mä joskus muinoin ostin tollaset resonaattorilla olevat pakoputken päät löijyyn jostain moposportista tai ehssumobiilista, ja niillä pääs eroon noista kuminoista.
     
  8. mikähelvetinkat

    mikähelvetinkat 1st gear

    .

    ^ja ylimääräisistä tehoista :rotfl:
     
  9. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    En ihan satavarmasti muista kun tohon aikaan oli toi "trick of the week" syndrooma vahvimmillaan, mut muistelisin et olisin niilläkin radalla ollut eikä nekään vaikuttanut kulkuun yhtään mitään. :rotfl:
     
  10. Razorass

    Razorass 1st gear

    Kiitos kaikille mutta kyllä nää putkien koot ja päättymiset sun muut on olleet selvää pässin lihaa jo vuosia ja jos putket päättyy auton alle niin ihan sama mitä siellä on niin kumina on järjetön, sama pätee siihen jos ulostulo loppuu helma peltiin tai jopa ennen sitä.

    Varsinaisesti kumina auton sisällä ei enää ole ongelma, äänentasoa pitäisi saada alas ja sävyä "terävämmäksi". Mulla on käytännössä aina ollut kaikissa vehkeissä absoptiovaimentimia mutta ajatuksissa oli korvata ne nyt kierrättävillä malleilla jos löytyisi sopivat. Nuokaan kun ei ilmaisia ole niin ei huvikseen viitsi niitä ostella tallin nurkkaan pölyttymään..

    Turun motonetissa oli joskus kaupan hyviä ja halpoja matalan mallisia kierrättäviä vaimentimia, ei vaan ole enää vuosiin niitä näkynyt enkä valmistajaa muista.

    Tuo putkien vienti taakse asti seuraavana työlistalla mutta vaimentimia sinne ei mahdu(piiloon) siksi ajattelin korvata nuo auton alla olevat pöntöt vielä jollain muilla.
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Aika usein mahtuu kyllä sinne taaksekinjonkinlaista vaimennusputkea, esimerkisk noi "glasspakit" ei kauheesti tilaa vie. Ihan normi turbovaimentimet on tehokkaita vaimennusteholtaan, halpoja sekä kohtuu vähän tehoja ryövääviä. Sit jos haluu sijoittaa enempi ja voittaa muutaman hevosvoiman, ni Dynomaxin Super Turbot toimii ihan jees.
     
  12. Silvarello

    Silvarello Gearhead

    Pakoputken päihin "noisekillerit" ? Oon muutamaan putkistoon moisia rakennellut ja toimii hyvin. Tietty varmaan vähän vaikuttaa virtaavuuteen, mutta persdynolla ei huomaa ainakaan mitään.
    Mallia voi ottaa hyvin prätkien tehoputkistojen vastaavista.
     
  13. junkyard dog

    junkyard dog 3rd gear

    Nuo korvat lukkoon saavat kuminat suurella todennäköisyydellä häviää, kun teet H-putken putkien väliin alkupäähän. Ainakin minulla muuttui totaalisesti yhden auton äänimaailma tuolla H-putkella, kun olin ensin kokeillut jopa kaksilla vaimentimilla/per putki ilman vaikutusta.
     
  14. RAIVO

    RAIVO Gearhead

    Ehkä muistelet Raptor turbo-vaimentimia? Samoja löytyy/löytyi ainakin us-partsista 25e/kpl parisen vuotta sitten. Vaihdoin omat simons-tyyppiset möykkäävät ämyrit noihin ja auttoi ainakin jonkun verran. Vanhoista oli varmaan villat palanu vuosien saatossa, kun ihan ehjät ulkopuolelta mut vaimennus huononi vuosivuodelta todella repivän sävyiseks.

    Mulla loppuu taka-akselin kohdalle putket ja vieläkin vois vähän hiljentää jos tilaa vaan olis vetää jotkut pönikät ihan taakse asti suht huomaamatta..
     
  15. Holley

    Holley Gearhead

    Jännä juttu,että foximustangissani loppuvat putket ennen taka-akselia eikä autossa sisällä kumise yhtään, melun laatu on suorastaan hyvä. Sen sijaan Chevy II:ssa tuli sisällä hulluksi vastaavalla ratkaisulla.
     
  16. kotu

    kotu 3rd gear

    Kohtuulisen hyvin toimiva paketti: 3" tuplaputket peltisarjoista, lootan kohdalla motonetin parit pitkät pyöreät ja taka-akselin jälkeen parit isot ovaalit. Vaimentimien merkkiä en muista - oliskohan ollu Simonsit. Tää satsi painaa hiukan..

    Ei kiinnitä turhaa huomiota, edes takaa tulevien korviin.
     
  17. WBBC

    WBBC Gearhead

    "Tää satsi painaa hiukan.."

    Miksi pitää olla kahdet vaimentaja molemmilla puolilla?

    Olen nähnyt ja kuunnellut muutaman +500 hp isolohkon, varustettuna yhdellä vaimetajalla molemmilla puolilla ilman H-putkea.

    Erittäin sivistyneet äänet.

    Ja niillä "päivittäin liikenteessä" katuautoilla vedetään 11-12 sec / 190 kmh vartilla.
     
  18. simeoni

    simeoni Gearhead

    Dynomaxeilla saa kivat äänet, ääni niille! :lol:
     
  19. PauliP

    PauliP 1st gear

    Tein Oldsin 350:seen peltisarjonen jälkeen 2,5" putket jotka yhdistyvät omalla kollektorillaan kardaanin vieressä 3" putkeen. Siinä Bilteman galvanoitu 3" liitännöillä oleva perinteinen iso vaimennin ja 3" putkella akselin yli takasivukoteloon. Siellä 3" Bilteman galvanoitu läpivirtausvaimennin.

    Äänet ovat hienot. Ja kyseessä on kevyesti viritetty käyttöauto jolla tullaan ajelemaan päivittäistajot. Kyllästyttää jo matka-ajomölinät, mutta makuasioita.
     
  20. cuda69

    cuda69 Gearhead

    mulla on satellitessa 3"rosteriputket ja magnan vaimentimet akselin etupuolella ja putket menee taakse asti,mukavat röpinät tuli,eikä resonoi.
     

Kerro tästä muillekin!