Äänieristystä?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja El C, 9.5.2016.

  1. El C

    El C 3rd gear

    Mitäs raati käyttää korin äänieristykseen?
    Tarjolla on monenmoista, varmasti myös hyvää ja huonoa.
    Jospa lähdetään ihan alusta eli peltipinnasta eteenpäin.

    No, onhan aiheesta tietty ennenkin keskustelua ollut, voin toki haeskella vanhoja topikkeja. Ajattelin vaan, josko ois tullut uusia ideoita...
     
  2. Fuselage

    Fuselage Gearhead

  3. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    ensin värinänvaimennus/massan lisäys (butyylimattoa)
    sitten kuohkeampi kerros ääniaaltojen vaimennukseen (esim solukumimattoa tai juuttimattoa)
    sen pehmeän päälle sitten jäykkä kerros (lyijy tms raskasmatto)

    suurin osa tekee vain ensimmäisen kerroksen (vaimennusbutyylimatto)..
    osa tekee tuon kakkos kerroksen.. (tai oikeastaan sitä kun on usein autoissa jo tehtaaltakin enemmän kuin ekaa kerrosta niin siksi eka kerroskin auttaa jo kun vaimentaa tiettyjä pärinöitä ja värinöitä pois peltipinnoilta. eli madaltaa resonointia)
    tuo lyijymatto osuus jää suurimmalta osalta tekemättä se kun on kallista jne. itsekin jätin tekemättä.
     
  4. KajS

    KajS Gearhead

    Slanttivanista tuli hyvä, kun laitoin sellaista stp mustaa ja hopean väristä mattoa oviin, kylkiin, takalokasuojiin ja ohjaamon lattiaan. hain sitä Motonetista ja HifiKonexista neliömetritolkulla. Aiempi äänieristys oli toteutettu karhuntaljalla sisäverhoilun ja ulkopeltien välissä.

    Nykyään voi maantielläkin kuunnella musaa (jvc-radiosta 6x9:ien kautta ilman vahvistimia). Aiemmin pojat ajoi Laitilaan ja takas peltorit päässä...
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Novaan vetelin nyt talven mittaan STP Silver butyylikumimattoa yhteensä n.8m2, eli matkustamoon jalkatilat/lattiat ihan kokonaan, hattuhylly, kontin ja matkustamon välinen seinä, tulipelti ja ovet sekä takasivut. Tulipeltiin laitoin lisäksi semmosta paksumpaa tuotetta, "rouhepuristeinen foliopinnoitettu matto" (olikohan n.10mm) ja mittariston takapuolelle STP:n jotain polyuretaanista vaimennusmattoa(?), sellasta elastista vaahtomuovimaista.

    Butyylikumimaton asentelu oli aika mukavaa hommaa, kantsii ehdottomasti ostaa sellanen asennustela samalla kertaa. Mattoa ei tarvi kuumentaa, tarvii vain vähän luovuutta sekä sakset/veitsen ja sen telan. Vaimennettavat pinnat tulee olla puhtaat, joten pesuainetta/asetonia tms. ja rättiä kehiin.

    Sisusta on vasta menossa takasin autoon ja tuulilasi tulee liimata uudelleen ettei uudet äänieristeet ja uus lattiamatto enää kastuisi, joten tuloksia voin kertoa vasta lähempänä juhannusta. Hifiautoa en oo tekemässä, mutta tavoite saada ylimääräiset kolinat ja kitinät kaikki pois. Takakontin otan käsittelyyn vielä erikseen, varmaankin ens talvena. Se onkin iso melun lähde kun siellä ei ole mitään äänieristyksiä tai mattoja. Toisaalta hattuhyllystä tuli nyt sillä butyylikumimatolla peitettyä paljon reikiä, toki ilmanpoistoreiät täytyy reunoille jättää. Mietin myös peltisen hattuhyllyn päälle lisäksi jotain vanerista tai muovilevystä tehtävää hattuhyllyä, johon vetäis eristeet ja kankaan päälle. Myös ovet ja takasivut on nyt yhtenäiset reiättömät kun verhoilut ottaa pois. Ovien ulkopeltien sisäpinnalle oli tehtaalla ruiskutettu jotain massaa, jonka rypyläisellä pinnalla en mattoa saanut pysymään.

    Lattiamaton alle kävin kyselemässä alkuperäistyyppistä eristehuopaa. No sitä myytiin kyllä metritavarana, mutta varoittivat että se palaa soihtuna ja toisaalta imee aivan erityisen hyvin kosteutta - jäi kauppaan. No uudessa lattiamatossa olikin sitten paikoitellen jotain pehmustehuopaa jalkatilojen kohdalla, joten se riittänee mun tarpeisiin.
     
  6. maddis

    maddis Gearhead

  7. caprice305

    caprice305 Double Gearhead

    onkos tolle solukumille jotain minimi paksuutta? Pitäis varmaan koittaa itsekin vaimennella autoa. Meinaten, että jos jättää kovan kerroksen pois, niin jääkö se noilla perus 10mm solu matoilla sit prkl joustavaks se lattia? Onko ohuemmasta mitn hyötyä, vai jätänkö pois?
     
    Muokattu: 11.5.2016
  8. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    jäähän se pehmeämmäksi jos siinä on pehmee joustava kerros päällä. itse laitoin ohuehkoa umpisolukumimattoa jalkatilaan. juurikin ettei tulisi mitenkään kauhean pesusieni tunnelmaa kun siihen astuu päälle, sekä niin ettei se ime vettä mutta ettei olisi kauhean pehmeän tuntuinen. (harmi kun en muista nyt oliko se 5mm vai 1omm vahvuista)

    sen auton lattiamaton jäykkyydestä on kanssa paljon kiinni miltä se jalan alla tuntuu. ja että onko siinä jotain vaimennusjuuttia myös vielä mukana.

    kannattaa kokeilla ja miettiä hieman mikä itsestä tuntuu "oikealta". pitääkö vanhan rautasen auton lattiapinnan tuntuakin kovalta että se on "oikea" vai onko sittenkin joku pehmeä jousto kerros mukava jalan alla.

    äkkiäpä sitä käy vaikka teltta/joogapatjaa kokeilemassa jossain motonetissä miltä se tuntuu kävellä.. (sehän on juurikin sellasta umpisolukumia joka ei ime vettä)

    äänen eristyksen kannalta se vahvempi on yleensä parempi. erittäin ohuen vaimennuskyky on aika minimaalinen. mutta toisaalta kaikki kerrokset kuitenkin vaimentaa ..se että huomaako sen oikeasti on taas eri asia.

    usein kyllä riittää pelkästään jos laittaa sitä butyyli mattoa niihin isoihin pintoihin jäykisteeksi kuminaa ja värinää vaimentamaan. onhan se siis aina lisää tehtaalta tulleen vaimennuksen päälle. jos ne tehtaan juuttimatot ovat jo aikansa eläneet niin niiden korvaamista jollain kannattaa kyllä harkita. oli se sitten sitä vettä imevää juuttimattoa tms vastaavaa hamppua vai onko se sitten sitä umpisolukumia kerros.

    itse vedin lähes 100% kerroksen sitä butyylimattoa (silent coat merkkistä taisi olla) vanhasta tottumuksesta oikeastaan tuli vedettyä niin paljon, ennen kun hifilaitteita kun harrasti niin silloin kaikki mahdolliset pinnat ängettiin täyteen mattoa. ja nyt viime vuonna kun hommaan aloin, niin jossain vaiheessa se yli-pikkutarkka nyplääjä iski ja alkoi leikkeleen alle sentin levyisiä kolmion mallisia suiroja täyttääkseen kolot.. hahah.

    mutta vähempikin riittäisi, eron kyllä huomasi jo siinä että leikkasi esim jalkatilan pohjaan 30-50% peittävän palan ja sen liimasi paikalleen. nyrkillä tai vasaralla kun siihen paukautti niin äänen ero oli hirveän suuri toisen puolen lattiaan verraten. toinen resoinoi ja soi kumisevasti ..toinen vain ns jymähti.

    eli peltirummun soivaan pintaan kun lisää massaa niin värähtelytaajuus ja herkkyys väheni. pienelläkin lisäyksellä paranee aina, kun se vaatii aina hieman enemmän että alkaa tärisemään ja soimaan.

    ja eron kyllä huomaa nyt että etupenkillä on hiljaisempaa kuin ennen vaimennusta.

    ja siinä on muuten hiljaisempaa kuin takapenkillä istuessa.. en näes vaimentanut sitä takaluukun aluetta vielä. ja poistin sekä takahatttuhyllyn "väliaikaisesti" sekä poistin sen penkin selkänojan takana olleen alkuperäisen vaimennus patjankin kun oli niin huonoon kuntoon mennyt. huomaa silti hyvin että takaluukun alueelta tulee kuminaa kabiiniin selvästi enemmän kuin muualta.

    vaimennus on aika arpapeliä näemmä. häiritsevien äänien taajuudet pelaavat isoa roolia. tietyllä vaimennusmateriaalilla voi vaimentaa tiettyjä taajuuksia ja toisen tyyppisen materiaalin lisäämisellä voi tappaa toisia. värinöiden ja pärinöiden poisto auttaa aina hieman. mutta kuten olen usein huomannut ongelmaksi esimerkiksi ihan uusissa autoissa.. niiden sisällä on mitattu ja todettu että desibeli mittarin mukaan uudessa autossa on huomattavasti hiljaisempaa kuin vanhemmassa autossa. mutta se kuuluva häiriöäänen taajuus voi olla ärsyttävällä korkeudella ja/tai joku tietty ääni puskee/rikkoo sen hiljaisuuden häiritsevästi. eli itselle se on usein ollut renkaiden aiheuttama meteli joka ärsyttää. kauhea renkaiden ja asvaltin muutoksen mukaan muuttuva rohina kuuluu sisälle muuten hiljaisessa autossa.
     
  9. soppa79

    soppa79 Gearhead

    Ääni tälle ainakin asennus helppoudesta. Edellisellä kerralla tein jollain "vastaavalla" mutta oli selkeästi jäykempi/kovempi ja huonompi liimautumaan. Käyttö kokemusta eivielä ole
     

Kerro tästä muillekin!