Ahjo

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja voittol, 13.6.2010.

  1. voittol

    voittol 2nd gear

    Millaisilla värkeillä puukko- ym takojat täällä rautansa kuumittavat ?
     
  2. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    No itsellä ei ole (toistaiseksi) vielä tota ahjoa tehtynä, mutta Enolla oli sellainen tiilistä ladottu (ei siis muurattu) kaksikerroksinen systeemi jossa oli alimmassa osassa pölynimurin moottori puhaltimena, > iso (valurauta-)arina (vai oliko peräti kaksi rinnakkain) siinä hiilitason pohjana... Yläpuolella tietysti oli huuva josta oli hormiin liitäntä.
     
  3. ACC

    ACC Gearhead

    Tämmönen mulla..! Tulipesä on Pontiacin jarrurumpu ja sen ympäri on tulenkestävät tiilet ja puhallin on vanha oilon öljypoltin
    [​IMG]

    [​IMG]
     
  4. -TH-

    -TH- Gearhead



    8) OUJEEE! tuollasta oon aina halunnu.... haluatko kertoa lisää rakennelmasta? oletko tehnyt valujuttuja tuolla, esim. latomalla lisää tiiliä astian suojaksi?
     
  5. Kalkkuna

    Kalkkuna Gearhead

    http://www.puukkosivut.net/index.php

    Tuolta löytyy juttua aika paljonkin ahjoista. Pieniin hommiin kävis kaasuahjokin hyvin.
    Itellä on parastaaikaa rakenteilla ACC:n kuvien tapanen ahjo.
     
  6. ACC

    ACC Gearhead

    Valujuttuja en ole kokeillut lähinnä perinteistä takomista harrastanut esim. saranoiota, koukkuja, kahvoja, ym ym...

    Vähän lisää rakennelmasta... Oilonpuhaltimesta lähtee 80mm T-haaraputki josta toinen pää menee suoraan tulipesään ja toinen tuhkaastiaan mihin hiilijämät ja tuhka menee. Tulipesän (jarrurummun) pohjassa on kunnon 12mm hardox verkko ja sen päälle laitetaan hiilet. Olen kokeillut vähän erilaisia hiililaatuja ja nyt sain viimeks ostettu Englantilaista takomishiiltä lehtiilmoituksen kautta, olen kanss kokeillut jotain kivihiiltä mitä paikallinen voimalaitos käyttä mutta se haiseen niin prkleesti ja savutta . Grillihiiltä ei kannatta käyttä koska se palaa niin nopeasti.
     
  7. Cheyenne

    Cheyenne 1st gear

    Kun olin tuolla hirsiveisto-kurssilla (jossa myös tervan keittoa opeteltiin), niin opettaja kertoi että monet puukkojen tekijät on kyselleet noita hiiliä mitä jää kun on männystä terva poltettu pois...
    On kuulemma hyviä noihin terien takomis hommiin.
     
  8. -TH-

    -TH- Gearhead



    onko tuosa t-haaraputkessa sulku, jotta tuli ei mene tuhka-astiaan päin?.....eikujoo sinähän siis käytät polttimesta vai puhallinta?
     
  9. ACC

    ACC Gearhead



    Poltin toimii ainoastaan puhaltimena
     
  10. jylhä

    jylhä 1st gear

    Mä olen puukon teriä ja muuta pientä kuumentanu poljettavalla kenttäahjolla. Vaatii hiukan opettelua, ja on hidas mutta toisaalta teräksen ylikuumenemistya ei juurikaan tapahdu. puuhiilet soveltuu ahjoon mainiosti pienen rikkipitoisuutensa takia, mutta ei kyllä havupuun hiilet, paukkuu hiukan liikaa silmille! [​IMG]
     
  11. voittol

    voittol 2nd gear

    Mitäs tuonoin , sain kivan kaasu-ahjon aihion , tulenkestävää massaa ja metalli kuoret, niin mietin kannattaako yrittää polttimena käyttää kaasu-grillin messinkistä suutin kaksikkoa jossa on sulkuventtiilikin oikeen , mitat osuisivat aika hyvin ahjossa valmiina oleviin reikiin `?
     

Kerro tästä muillekin!