Ajokielto

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja max, 27.11.2022.

  1. max

    max Double Gearhead

    Jos lääkäri on määrännyt potilaan terveydellisistä syistä ajokieltoon henkilöautolla 1kk ja 6kk kuorma-autolla.

    A.Onko lääkärillä ilmoitusvelvollisuus poliisille,vai päteekö vaitiolovelvollisuus?

    B.Mitkä ovat seuraamukset,jos ei noudata lääkärin määräämää ajokieltoa(ratsiat,kolarit yms.)?
     
  2. malvasto

    malvasto 3rd gear

    Yhdellä tutulla oli tällainen tapaus. Lääkärillä on vaitiolovelvollisuus ei mene tietoa poliisille.
    Onnettomuus tms tapauksista en sit tiedä miten menee
     
  3. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Lyhyestä väliaikaisesta ajokiellosta ei ilmoiteta, mutta pitemmissä lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa poliisille.
    Onnettomuustapauksissa voi tulla ongelmia ainakin vakuutusyhtiön kanssa.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tuleeko ajo-oikeudetta ajamisesta lisää ajokieltoa?
     
  5. FF62

    FF62 3rd gear

    no luulis tyhmemmänkin tajuavan et lääkäri syystä määränny ajokiellon.
    toki viina siepot jolla maksaarvot paukkuu ei ite vaan tajua ogelmaansa.
     
    Catiska tykkää tästä.
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Juurikin näin. Lääkärillä on velvollisuus ilmoittaa poliisiviranomaiselle pitemmästä tai pysyvästä ajokiellosta. Tosin törmäsin kerran tapaukseen jossa lääkäri unohti ilmoittaa jolloin polliisi levitti käsiään että ei rikosta tapahtunut koska heillä ei ole ollut tietoa asiasta. Ajokiellon lääkäriltä kyllä saa useimmiten kyllä muista syistä kuin alkoholin tai huimausaineiden yhdistyessä ajotapahtumaan. Ne päihdehommat taas liittyy useimmiten viranomaisen tavattua pyörryksissä ajaneen tien päältä.
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Riippuu lääkäristä, mutta tämän kuuluu kyllä tehdä ilmoitus jos on määrännyt jonkun ajokieltoon ja se astuu voimaan heti, et saa ajaa edes kotiin lääkäristä.

    Omalla kohtaa kun tuli silmälasit, eikä täyttänyt määräyksiä näkökyvyn osalta C-luokan autolle, niin se ajokielto alkoi välittömästi siitä kun lääkäri näin sanoi.
    Lääkäriltä lähtee tieto suoraan Trafi:n siitä kun tämä painaa ENTER pöydän toisella puolen.
    Näkö olisi riittänyt kyllä henkilöauton ajamiseen A BE, mutta kun ajokorttiluokka oli ABCE, niin joutui soittamaan kaverin hakemaan auton pois ja sai samalla kätevästi pari viikkoa saikkua duunista :odcool:
    Kun sain lasit, niin ajaa sai heti, vaikka sitä ei suositeltukaan...ajoin seuraavana päivänä kun oli Stadin Cruising Pre Party Malmilla.

    Ps. Sattumalta tulit muuten max juttelemaan juuri tällä ensimmäisellä ajokerralla laseilla Malmin kentällä Cruising:ssa kun nostimme takapuskuria pick up:n lavalta kaverin lavalle :odwink:
     
    max tykkää tästä.
  8. three hundred

    three hundred Gearhead

    Kyllä siitä Trafiin menee ilmotus heti kuten yllä on kerrottu!
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Selvisin syövästä ja sen leikkauksesta voittajana elokuussa.Kotona toipuessa viitisen päivää syöpäleikkauksen jälkeen sain massiivisen keuhkoveritulpan ja olin menehtyä tähän.Tai ihme on että olen edelleen elävien kirjoissa.Ei mennyt näistä iskuista ajokelpoisuus.

    Reilu viikko sitten sain aivoverenkiertohäiriön,ja taas yritti viikatemies viedä mua rajan toiselle puolelle.Ei se vieläkään siinä onnistunut.Nyt meni auton ajokelpoisuus 1kk.henkilöauto ja 6kk.kuorma-auto.
    Myös duunit ovat kevennettyjä puoleksi vuodeksi ja sit arvioidaan lopullinen työkunto.
    Sorry,avautuminen mutta mikään ei ole itsestään selvää vaikka niin kuvittelisikin.
     
    JYR, teippi-mikko, FuryIII '71 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Onhan sua koeteltu :eek:, tsemppiä kehiin
     
    Roberto, mpower, juko7 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Uniapnea on kans sellanen, että olisivat heti viemässä korttia... Eli pitää käyttää CPAP laitetta tai sit mentävä johonkin Trafin hereillä pysymis testiin.
     
  12. hantta

    hantta Double Gearhead

    Itsellä oli ajokortti 10 vuoden ajan 100% näkövamman haitta- asteella, tosin ajamisen älysin itse lopettaa, mutta ajokortti jäi poliisilaitokselle vasta, kun sen uusinta olisi ollut.
     
  13. karra

    karra Double Gearhead

    Ei ole itsestään selvää ei. Sain heinäkuun alussa lievän keuhkoveritulpan, vei tajun hetkeksi. Lääkäri antoi heti kuorma-autolla ajokiellon. Kun selvisi reilun viikon päästä syy niin sain lääkityksen joka loppuu tammikuun puolessa välissä. Ja ajokielto peruttiin.
     
  14. fmila

    fmila Gearhead

    ...Tsemppiä lisää täältäkin!!

    t. AM
     
    max tykkää tästä.
  15. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Tämä ilmoitusvelvollisuus tuli muistaakseni kesällä 2004...
    Oma vuoden ajokielto terveydellisin perustein tuli samana vuonna toukokuussa...
    Ei ilmoitusta, ei velvoitetta uusinta inssiin, mikä voi olla pitkien terv ajokieltojen päättymisen jälkeen tehtävä juttu.
    Kun vuosi oli kulunut, niin rattiin vaan ja menox...
     
  16. laakkius

    laakkius Gearhead

    mulle tuli 2019 massiivinen keuhkoveritulppa ja oireet oli sellaiset että olisin ihan hyvin voinut vaan jäädä kotiin lepäilee... lähtö oli lähellä ja loppuelämä vedetään verenohennuslääkkeitä...
    Toihan se on jos taju lähtee niin sillon lähtee ajolupakin kunnes syy on selvitetty...
     
  17. Larry

    Larry Double Gearhead

    Voimia maxille!
     
    max tykkää tästä.
  18. max

    max Double Gearhead

    Suomalainen mies ei kuulemma saa turhasta valittaa....
    Syöpä leikkauksessa multa revittiin mahaa auki,ja sit himassa toipuessa rupes voimat vähetä ja rintaa puristamaan.Tein tietenkin oman diagnoosin ja otin muutaman voimakkaan Tramal kipulääkkeen ja sänkyyn pitkälleen,leikkaushaavathan ne vaan kipuilee...
    Sängyssä sit tuntui että olen luisumassa johonkin ja taju tuntui katoavan.Voimat riitti soittaa 112:een ja sain oven auki.
    Seuraava muistikuva onkin siitä kun lanssikuskit läpsii mua henkiin sohvalta johon olin lyyhistynyt.
    Mitäkö opin?Soita heti apua jos tuntuu siltä, äläkä jääräpäisesti koita vaan itse selvitä.
    Hieman ohi aiheen,mut menköön.
     
    Seevu, teippi-mikko, FuryIII '71 ja 15 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. three hundred

    three hundred Gearhead

    Tsemppiä ja toipumisia!
     
    max tykkää tästä.
  20. kuula

    kuula Gearhead

    Lippu korkeella! Tsemiä!
     
    max tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!