ajovalojen liitin sulaa alvariinsa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja weard_racing, 28.12.2011.

  1. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Joo oli kaverin civissä on sellanen jännä vika et ajovalojen liitin sulaa ja muuttu loppujen lopuks ihan korpuks.. On kuulemma kerran jo vaihdettu ja tänään ku hipelöin sitä liitintä nii ihan korppua oli..

    Jännintä on se että toi on jo toinen sivikki joka noin on tehny. Toisella Kaverilla oli kadonnu koko liittimet totaalisesti..

    Ja en kaipaa mitää vittuilua siitä että ne on civikkejä, Itse en moisia pidä autoina mut kiinnostas vaa tietää et mikä sen mahtas aiheuttaa
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    Elä osta niitä muovisia p***a liittimiä, osta Hellan Pakeliittiset kannat, nii eivät sula, hinta on jotain euroja enemmä nkuin ne kököt, vaa eipä tarvi vaihella...
    jostain syystä varaosakauppiaat ei halua noita myydä, täälläkin paikallisen liikkeen edustajan piti melkein uhkailemalla pakottaa niitä tilaamaan :D
     
  3. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    virran kulku ahistaa ja lämpenee.nykyään ohuet piuhat kun pitää saada tulos.laita uusi liitin paksuilla johdoilla rele väliin ja alkuper.vain heräte niin loppuu.
     
  4. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Onko normaalia tehokkaammat polttimot??? Jos ei niin huono kontakti.

    Ylimenovastus liian suuri lämpenee/sulaa.
     
  5. weard_racing

    weard_racing 1st gear

    Kaikissa ihan perus H4 polttimot ja samaa tekee..
    Ja virtahävikkiin en oikee usko ku valot on ihan helevetin kirkkaat..
     
  6. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Olen kanssa törmännyt samaan.. Kannatan kanssa niiden vaihtoa parempiin ,ei ne alkuperäset ole hääppöset. Toisaalta pieni xenon modaus voisi olla myös paikallaan. Eivät kuumia niin turkasesti.
     
  7. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Pieni xenon modaus voi olla myös pieni munaus, polttimon vaihto xenon sydeemiin onnistuu kilpa, offroad yms. käyttöön mutta tieliikenteessä vaatii d jonkuluokan lyhdyn jossa automaatiinen säätö, pesuri ja mitälie... ei tullut ehkä pilkuntarkasti oikein mutta oikeatkin ohjeet löytyy jostain. Kesällä lueskelin LP:n kenttäraportteja jossa muutamat poliisipiirit on pitäny valoratsijoita noitten perseelleen asennettujen hidien taki. Ja jollei poliisi kiusaa valoista niin katsastuksessa kuuluisi tulla hylky valojen osalta.
     
  8. pas2

    pas2 Gearhead

    Korjauskehoitus.
     
  9. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    OT, mutta halpa parannus valotehoon.

    Oma rele ajovaloille ja reilut johdot. Syöttö releelle laturin + navasta.

    On muuten melkoinen tuo valotehon lisäys. Miinuspuolena polttimon lyhentynyt käyttöikä, mutta ei varmaan haittaa, kun valoteho nousee laillisin keinoin radikaalisti :D
     
  10. SamiL

    SamiL Gearhead

    AKE: Kaasupurkausvalaisimen vaatimukset
    Moottoriajoneuvojen tarvikemarkkinoilla on todettu olevan myynnissä jälkiasennettavia
    kaasupurkausajovalaisimia (esim. xenon).
    Jotta kuluttajille ja jälleenmyyjille saataisiin xenonvalojen jälkiasennuksen edellytyksistä
    tarpeellista tietoa, AKE kehottaa käyttö- ja asennusohjeita laadittaessa huomioimaan
    oheisen, 19.12.2003 julkaistun AKE:n Ajoneuvotekniikka-tiedotteen sisältämän xenonvaloja
    koskevan ohjeen:
    "Xenon-ajovaloista
    Ajoneuvohallintokeskus muistuttaa, että xenonajovaloilla on aina oltava pesulaite. Tämä koskee
    luonnollisesti myös jälkiasennettavia xenon-ajovaloja – ei koske kuitenkaan erillisiä kaukovaloja
    tai lisäkaukovaloja.
    • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla
    01.01.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetussa autossa, jos auto on 01.01.1994 tai sen
    jälkeen tyyppikatsastettua mallia.
    • Lähivalojen [ajon aikana käytettäväksi tarkoitettu] suuntauksensäätölaite tulee olla
    kaikissa 14.06.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetuissa autoissa (ennen 01.01.1994
    tyyppikatsastetut mallit kuitenkin 01.07.1995 lähtien).
    • Toiminnaltaan automaattinen xenon-ajovalojen suuntauksensäätölaitteen tulee olla
    uusissa autotyypeissä 1.10.1998 lähtien ja 1.10.2000 lähtien kaikissa käyttöönotetuissa
    autoissa.
    • Kuitenkin mikäli auto on voitu hyväksyä Suomessa liikenteeseen varustettuna yksinomaan
    DOT-hyväksytyillä ajovaloilla ja niiden tilalle vaihdetaan DOT-hyväksytyt xenonajovalot,
    niin autossa ei vaadita suuntauksensäätölaitetta, eikä valojen pesulaitetta."
     
  11. moottorinlohko

    moottorinlohko Gearhead

    miksi se pitää ottaa laturin navasta,enemmän virtaa saat akusta,(satoja amp.jos tarvii)jännite ainakin omissa autoissa on akussa yhtä paljon kuin laturilla. :eek:
     
  12. Substitute

    Substitute Gearhead

    ^^hyvä lainaus.
    Tässä meidän taajamassa ja valtatiellä näkyi vuosi-pari sitten noita asiattomia jäkiasennettuja xenonvaloja ihan riesaksi asti. Ne tunnistaa ainakin siitä että koko umpion lasi loistaa joka suuntaan häikäisevänä kirkkaana mutta sumeana valopallona. Sopivissa xenonumpioissahan se valopiste on terävä ja suunnattu ajorataan eikä se juurikaan häikäise.

    Tänä sykynä huomasin että ne jälkiasenteiset ovat lähes kokonaan hävinneet katukuvasta, onkohan syynä se että viime vuonna poliisi kirjoitti lehdessä aikovansa puuttua niihin tiukasti kun homma oli karannut ihan käsistä lippispojilla, vai onkohan porukka huomannut että ei se niiden hyöty sopimattomissa umpioissa olekkaan ihan niin hyvä kuin luulisi.
     
  13. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Tapauskohtainen juttu...ihan joka kinderissä asia ei ole noin. Teoriassa laturin navalta saa korkeamman jännitteen,mutta riippuu siitä, mitä mutkia piuhat tekee ennen akkua.

    En muista paljonko valoteho nousee suhteessa jännitteen nousuun, mutta muistaakseni jo 0,1V jännitteen nousu vaikuttaa aika reippaasti. Tässä kohtaa jännitteen nousu ratkaisee, ei amppeerit. Jos olis vinssi kysymyksessä, niin tilanne olis toinen.
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joka johtaakin sitten kaapelin paksuudesta riippuen arvaamattomiin seurauksiin kun tulee se ensimmäinen oikosulku, savua ja tulta ainakin luvassa.
    Kyllä kaikki auton sähkölaitteet pitää olla ns. sulakkeen takana!
    Mieluummin lisätä sulakkeita kuin tehdä ohitusleikkauksia.
     
  15. KaapoLöllö

    KaapoLöllö 1st gear

    Tulkitsenko mie oikein, vai saako lisäpitkiin laittaa xenonit tilanteesta riippumatta? Ja vanhempaan autoon kuin 1994 saa laittaa myös lyhyet jos on pesulaite :eek:

    Vai tulkitsinko mie taas tuon tekstin niinku ite halusin :lol:
     
  16. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Riippuu umpiotyypistä aikalailla tuo xenonvalon hyvyys/huonous. Joissain toimii ihan kohtuullisesti,paranee lähivalot roimasti olematta silti häikäisevä vastaantulijan mielestä.. Ja jossei liikenteessä ole tullut Skodan erimalleja xenoneilla vastaan niin kyllä ne häikäisee vaikka ovat "tehtaan" valot. Monet säätää valojaan jotain seinää vasten ja luulevat että ovat kohillaan.. :lol: Tiedän lainsäädännön kyllä,mutta autot joissa helppo laitella noi xenonit niin en pidä tyhmänä hommana tuota toimenpidettä. Kaikki tavallaan. Yhtä paljon olen nähnyt ihmisten laittaneen polttimoita väärinpäinkin umpioihin ja sitten niitä täällä "korjaamolla" laitetaan oikein. :D
     
  17. Tumi

    Tumi 3rd gear

    Lueskelin asiaa loppusyksystä ennen releyttämistä. Väittivät että 10% lisää jännitettä polttimolle tekee 34% lisää valotehoa.
     
  18. fe390

    fe390 Gearhead

    Autosähköistä en ymmärrä mitään, mutta mulla oli aikoinaan uudehko Civic -96.
    Siinä kärähti sulakerasia. Korjamolla väitettiin syyksi maahantuontihuollossa tehtyä virheellistä valomuistikytkentää.
     
  19. Fargo

    Fargo Gearhead

    Meillä oli aikoinaan töissä sälli joka oli ollut maahantuonnissa asentelemassa sähköjä. Teki yhtä vania ja homma kesti ja kesti, siinä katselin sen aikaansaannoksia ja selvisi ettei se tajunnu kytkentäkaavioista hevon vittua.
     
  20. SamiL

    SamiL Gearhead

    Reilun parikymmentä prosenttia lisääntyvät watit, mutta valotehon muutos voi tietysti olla eri asia kuin wattimäärän sähkönä.
    Esim. 12V 60W (5A) -> 13,2V 72,6W (5,5A).
     

Kerro tästä muillekin!