ajovalojen liitin sulaa alvariinsa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja weard_racing, 28.12.2011.

  1. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No Hondasta puheenollen edellisestä työsuhde Hondastani pimeni kerran kaikii valot (sulakkeet olivat ok).
    Hondakorjaamomies sanoi kuin noudin auton korjaamolta "kannattaa olla ne peräkärrin sähköt kunnossa". Tottakai kannattaa muttakun ei aina ole, -vastasin. Sieltä kautta oli joku häikkä olevinaan tullut.
    Koska meni takuuseen tms. maksuttomaan piikkiin niin en enempää kysellyt eikä moinen häiriö myöhemmin ilmeentynyt.
    Oisin kyllä annellut jos olisi jotain laskua ehdotettu, että monta sataa maksava sähkösarja pitää kyllä olla sellainen että auto ei säry jos peräkärrin valo sammuu tai ottaa maita toisesta valosta.
    Todennäköisesti alunperin oli jotain kytketty itse auton vetokoukun sähkösarjassa väärin. Otettu virta suoraan laturilta tms :D
     
  2. SamiL

    SamiL Gearhead

    Vaikka vetokoukun johdot olisi kytketty kuinka väärin, niin ei sen pitäisi johtaa kuin sulakkeen palamiseen tai parkkien, takavalojen ja vilkkujen sekoamiseen, ellei sitten edestä asti ole vedetty jotain turhaa johtoa jostain älyttömästä kohdasta. Joku, joka on jossain vaiheessa k.o. auton sähköjä laittanut, pärjäisi ehkä paremmin autonpesijänä.
     
  3. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Tulkitsenko mie oikein, vai saako lisäpitkiin laittaa xenonit tilanteesta riippumatta? Ja vanhempaan autoon kuin 1994 saa laittaa myös lyhyet jos on pesulaite :eek:

    Vai tulkitsinko mie taas tuon tekstin niinku ite halusin :lol:[/quote]

    Niin mustakin näyttäisi tuossa lukevan mutta tarpeeksi tehokkaisiin lisäpitkiin pätee sama sääntö kuin sumuvaloasentajille, valon lisääntyessä pupilli pienenee, hämäränäkö heikkenee joten kun joudut vaihtamaan lyhkäsille niin pupillillakin on reagointiaika jolloin kestää hetken ennen kuin alat taas näkemään hämäräalueellekkin, pupillin tottumisaika on joitain minuutteja.
    Moni kehuu edelleen uusia autoja ja niiden valoja silti ajetaan elukoita ja ihmisiä päin, kukaan ei vain tajua tätä asiayhteyttä että se saattaa osittain johtua ko. valoista joko omista tai vastaantulijoiden ja juuri siksi koska siinä keulan edessä on pirun kirkasta joten se musta-alue tulee kuin seinä vastaan eli suomentaen, näet niillä "hyvillä" hideillä ja sumuvaloilla oikeasti huomattavasti heikommin kauemmaksi johon normaaleilla valoilla näkisit.Ja mikäli joku sanoo että sumareilla näkee oikeasti paremmin, ne on väärin suunnattu
     
  4. Aako

    Aako 1st gear

    Eipä mene nykyään näin: Kaikki auto nvalot kulkee ohjainlaitteen kautta ja sopivasti sattuu virrat vituilleen, niin saattaa seota mikä järjestelmä tahansa, kun väylä menee tukkoon, jopa voi poksahella niitä ojaimia..
    Seku on nykyautommailma silkkaa tietotekniikkaa, mitään ei kulje ilman kompuutteria!
     
  5. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Eiköhän tuo nyt ole itsessään selvää, että syöttö suojataan sulakkeella. Eikä tuo kytkentä nyt mikään ohitusleikkaus ole. Ainoastaan kytkentä,jolla releelle saadaan syötettyä maksimi jännite :)
     
  6. Aako

    Aako 1st gear

    On erittäin arveluttava tapa ottaa laturista noita jännitteensyöttöjä, aina mieluummin akusta, akunhan on tarkoitus toimia virtalähteenä ja laturin tehtävä on ylläpitää akun varausta
    Eli, jos laturin johdossa sattuu olemaan jännitehäiöitä( kuten yleensä on) niin jotain lieveilmiöitä on luvassa, esim merkkivalon hiillostus tai jännitteensäätimen kuolema, jopa diodivika...
     
  7. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Joo...eiköhän näitä arveluttavia toimenpiteitä ole tämä autonrakentelurintama täynnä. Arveluttavaa on sinänsä kaikki vakiovehkeiden muuttaminen EU-jumalan sääntökirjan vastaisesti. Tuo kytkentä on vain ja ainoastaan niille, jotka nyt ymmärtävät ajoneuvotekniikasta muutakin, kuin lukea käyttöohjekirjan :rotfl:
     
  8. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Niin mustakin näyttäisi tuossa lukevan mutta tarpeeksi tehokkaisiin lisäpitkiin pätee sama sääntö kuin sumuvaloasentajille, valon lisääntyessä pupilli pienenee, hämäränäkö heikkenee joten kun joudut vaihtamaan lyhkäsille niin pupillillakin on reagointiaika jolloin kestää hetken ennen kuin alat taas näkemään hämäräalueellekkin, pupillin tottumisaika on joitain minuutteja.
    Moni kehuu edelleen uusia autoja ja niiden valoja silti ajetaan elukoita ja ihmisiä päin, kukaan ei vain tajua tätä asiayhteyttä että se saattaa osittain johtua ko. valoista joko omista tai vastaantulijoiden ja juuri siksi koska siinä keulan edessä on pirun kirkasta joten se musta-alue tulee kuin seinä vastaan eli suomentaen, näet niillä "hyvillä" hideillä ja sumuvaloilla oikeasti huomattavasti heikommin kauemmaksi johon normaaleilla valoilla näkisit.Ja mikäli joku sanoo että sumareilla näkee oikeasti paremmin, ne on väärin suunnattu[/quote]

    Hyvin totta tuo kirjoittamasi. Tosin Venajalla ajellessa olan alkanut ymmartaa niiden auton omien lelusumuvalojen kayton hyodyt. Niilla nakee reijat ja kuopat tiessa paremmin..
     
  9. Aako

    Aako 1st gear

    Mää oon jo yli 20 vuotta ottanu leipäni autosähköasentajana, että enköhän jo pikkusen ole hajulla asiasta?
     
  10. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Hyvä, että sul on duunia :D
     
  11. Aako

    Aako 1st gear

    Heh...sitä muuten riittää nykykikkareissa :D
     
  12. TiM

    TiM 1st gear

    Aina tulee naureskeltua tuolla motarilla noita sumuvalojen käyttäjiä, kyllä niillä motarinopeudessa varmaan kerkiää näkemään mihin esteeseen ajoi, niiden kantama ei riitä sellaisissa nopeuksissa edes reaktioaikaan... :rotfl: Miten se nyt menikään: "Ajoneuvo tulee pystyä pysäyttämään edessä näkyvällä tien osuudella...."
     
  13. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Nyt sinun Cruisemissile ei kannata yhtään jatkaa tuota suoraan laturista virran ottamisen puolustamista ettet menetä mainettasi :)
    Ei siihen eu-direktiiviä tarvita. Se virta otetaan aina akusta ja sulakkeen kautta. se on se perusvaatimus.
    Turha enää listata mitä akun ohitusleikkauksesta seuraa. Kun esim. akku joskus olisi tyhjä, käynnistetään apuvirralla ja aletaan sitten käyttämään sähköjä suoraan laturin +navasta?
     
  14. jyha

    jyha 1st gear

    Ihan pakko osallistua: mitä käytännön eroa on laturin plus-navalla ja akun plus-navalla, muuta kuin sijainti ja metri punaisella merkittyä kaapelia?
    en siis näe mitään syytä ruveta virittelemään laturille ylimääräisiä kaapeleita, kun monesti akku on ihan tyrkyllä ja kaspelikenkään saa helposti liitettyä lisää naruja.
     
  15. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Eiks tossa just se ero ole jos johdossa tai liittimissä vikaa niin jännitteensäädin haistelee akun varausta ja laturi sitten saattaa työntää reilua virtaa..? Ei kyllä tulis itselle mieleenkään ottaa laturilta mitään virtoja.
     
  16. Impala76

    Impala76 Gearhead

    tässä on varmaan siis ajatuksena laturilta virran ottamisessa se,että jännnite on ehkä hieman korkeampi latausjohdon laturin päässä kuin akun päässä... korkeammalla jännitteellä ajovaloja käyttäessä valot kirkastuu ja valon kannan läpi kulkeva ampeerimäärä laskee... tämä tällä kytkrnnällä saavutettava jännite ero on kyllä aika marginaalinen ja sillä tuskin on merkitysta valojen liittimien sulamiseen...
     
  17. Cruisemissile

    Cruisemissile 1st gear

    Vai tarttis vielä jotain mainetta ajatella :rotfl:

    Eihän täällä kaikki ideat mitään yleispäteviä ole. Osas härveleitä laturin ja akun välillä ei ole kuin puoli metriä kaapelia...toisissa piuhat kiertää ties mistä jolloin jännitehäviöitäkin syntyy.

    Ja tosiaan...akun ja laturin välillä on yleensä vaan kaapeli. Lienee aivan sama kummassa päässä operoidaan. Jossain tapauksessa on ollut jopa 0,7V jännite-ero akunnavan ja laturin + navan välillä.

    Ekat asennukset ko. tavalla on tehty jo -80 luvun alussa...eikä ole ihmeempiä murheita ollut.

    En kyllä suosittelis tekemään ko. asennusta mihinkään nykykippoon...ne saa hajalle ilman omatoimisuuttakin
    :D

    Älkääs ny,veljet puristako mailaa liikaa :)
     
  18. kippis

    kippis Gearhead

    -90 lukusissa jenkeissä olen kans huomannu polttimonkantojen sulamista. tiedä sitten mistä johtuu .. no mötörnetistä saa uusia muovikantoja, halvalla.
    ja oliko nyt roadmasteriin kun vetäs releet kehiin niin nous voltilla jännite polttimolta mitattuna.

    edittiä:
    luminassa en ole kyllä huomannu moista mutta roadmasterissa ja eldossa
     
  19. SamiL

    SamiL Gearhead

    Kun jännite nousee niin virta eli ampeerimääräkin nousee. Ainoastaan polttimon hehkulangan vastus eli ohmimäärä ei muutu.
    I=U/R eli virta=jännite jaettuna vastuksella.
    Sen sijaan jos jossain välissä on huonoa kosketusta tai liian ohutta johtoa, se aiheuttaa vastusta jolloin virtakin laskee.
     
  20. Aako

    Aako 1st gear

    Siihen alkuperäiseen aiheeseen vielä: Niiden lampunkantojen sulamiseen ei ole mitään muuta syytä. kuin paksat kannat, kokeilkaa niitä pakeliittisiä kantoja.. ok! Ne on puolet kalliimpia, kuin ne muovikannat, mutta ei tarvi ikinä vaihtaa
     

Kerro tästä muillekin!