Ajovalojen vahvistin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja mpjaprotopaja, 16.2.2004.

  1. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Joku on joskus tehnyt vaniin valonvahvistus releistyksen. Ja sika fiksusti, ensimmäistäkään asennusrasvaa ei ole käytetty abikoissa ja nyt ne oli kaikki tietysti vihreitä jne.
    Ongelmana oli kun pitkät rupesi jäämään päälle. Releet ja piuhat näytti semmoisilta että vikahan on tietysti niissä, eipäs olukkaa. Releympäristöön on vaihdettu kaikki nyt mut valot vittuilee vieläkin.
    Onkohan vanissa jossain oma valorele joka voisi jumittaa.
    Ajon aikana jos pitkät jää päälle niin se on sama vaikka sammuttais napista valot niin keula loistaa edelleen, tänä aamuna kävi taas niin mutta kun tulin pihaan ja meinasin että etitäämpäs se vikakohta niin kierrokset kun laski autossa ni sitte se relekin aukesi ja pitkät sammu?????????????????????+?????????????
    Onks kellekkään tuttua???
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    jep tuttu juttu nää teese-itse-ihmemiesten sähköasennukset! kaikkihan toimii niin kauan kun missän ei o mitään vikaa...
     
  3. blazoffer

    blazoffer 3rd gear

    Mulla oli kaminossa 4-valomaskissa samanlaisia onkelmia kun yritin apukaukoumpioihin 100W:ia. Pitkien kärjet hitsaantu jumiin ja jäi palamaan epämääräisiksi ajoiksi.

    Laitoin erillisreleet valoille ja vot johan rupes pelittään.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Niin, aika vähän noita autosähköalan ammattilaisia on... Tosin eipähän nekään aina tee priimaa.
     
  5. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Mulla on ollu vakiolamput. Voipi olla syynä ajan tappama auton omissa releissä (oikeestaa ainoo mahdollinen enää). Vaan tietäiskö joku missä ne sijaitsee? Elikkäs 6,2D -89 vani
     
  6. Vani-91

    Vani-91 1st gear

    Taitaa olla valonvaihtajassa (lyhet/pitkät vaihtaja) tunnit täynnä, (siis siellä jarrupolkimen vieressä rattiputken juuressa ylhällä). 50e:tä uus. eio paha vaihtaa, pariruuvia irti.
     
  7. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Juu kiitti, tarttee testaa.
    Vaikka tuttuja teitä tulee ajeltuu ni vituttaa ajaa pimeessä lyhkäsillä.
     
  8. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Vaihoin kyseisen kökkäreen vaikka pitkään piti tivata et miks se vika siinä ois kun valot ottaa pois päältä niin valonvaihtajalta häviää sähö. Harvinainen tapahtuma kävi sit, luovutin ja ostin uuden vaihtajan kun niin moni oli sitä jo tarjonnut vian syyksi (oli muutes PAAALJO halvempi ku 50e).
    EI TOIMI VIELÄKÄÄN, eli oikeassa olin, vielä ku keksis miks olin oikeassa.
    Tän viikonlopun siellä on ohituskarvat valojenvahvistimille ja pari sammutinta matkassa...
     
  9. siltsi

    siltsi 1st gear

    No mulla oli/on melkein samanlainen vika lisäpitkissä; ne loistaa satunnaisesti silloin kun "oikeat" valot on pois päältä. Rele siis saa herätteen jostain...Toisaalta rele tajuaa irroittaa, kun väläyttää pitkiä valoja ja rele ikään kuin saa oikean herätteen (tai siis tässä tapauksessa sammutteen...) Olen jotenkin yrittänyt "järkeillä" asiaa ja tullut siihen välipäätökseen, että ainoa suunta, mistä tuo haamuheräte voi tulla on maadotuspiuha. Elikäs jos sen potentiaali jotensakkin heittelee ja sais aikaan jonkun virrankulun kelassa. En tiiä muuta aijon testata uutta maadotuspistettä lähempää akkua, kunhan ehdin jaksan ja viitsin...Vai onko kumoavia mielipiteitä?
     
  10. siltsi

    siltsi 1st gear

    Ai juu, ja tohon tee se itse, mitä ikinä teetkin miesten morkkaamiseen; Mulla oli entisessä autossa oikein liikeessä ammattilaisen asentama ratio, ja voi helskutti minkä piuhahärdellin se oikee ammattilainen, taikkas "ammattilainen", oli saanut aikaan...Ei ollu kuin yksi piuha palanu kuorettomaksi..
    Ja kun sama kiesi oli toisen kerran huollossa sen takia että mittaristo oli pimeänä niin se merkkihuollon ammattilainen totes että "sulla on mittaristovaloissa joku johto löysällä" EIKÄ SE SAAKELIN AMMATTILAINEN OSANNU LAITTAA SITÄ KIINNI!!!
    Sen jälkeen olen harrastanu itte sähkötöitä, kun siinä säästää selkeetä rahaa kun ei tartte maksaa ammattilaisen söhläämisestä.. :razz:

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: siltsi 2004-02-22 21:58 ]</font>
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    mä rakentelin toyotaan joskus tuollasen relesyseemin, ongelmia aiheutti silloin pitkien merkkivalon läpi kulkeva virta. Jotain muitakin ongelmaa siinä oli, en enää tarkemmin muista. Siihen ja nykyiseen autoon rakensin valojen kytkevällä releellä ja toinen vaihtava rele valonvaihtoon, voipi kytkeä joko pitkien tai lyhkäsien vanhaan johtoon. ei pitäis palaa samaan aikaan ja jommankumman pitäis ainakin palaa.
     
  12. KajS

    KajS Gearhead

    mpjaprotopajalle: Oletko ne lampun kannat vaihtanut?

    Vaikuttaisi hölmöilevältä maadoitukselta, eli maadoita ne lampun kannat suoraan koriin hyvään paikkaan eikä auton alkuperäiseen maadoitukseen (mutta tietenkin sä olet tuonkin jo tehnyt).

    Onhan se pitkien rele maadoitettu kunnolla eikä esim lähivalojen plussaan?

    Mulla on joskus ollut halpisreleitä, jotka vaan on jäänyt päälle, vaikka heräte häviäisikin.
     
  13. tomimk

    tomimk 1st gear

    Kuulostais kärkien palamiselta kiinni. Ekkai käytä pilteman releitä?
     
  14. siltsi

    siltsi 1st gear

    Eilen mulla taas pitkästä aikaa alkoi lisäpitkien rele surisemaan omia aikojaan, kun kone oli käynnissä ja valot pois päältä. Tällä kerta rele ei jaksanut vetää kuitenkaan lisäpitkiä päälle. Kokeilin muuttaa maadotuspistettä suoraan akun miinukselle ja pärinä vaan jatkui. Sen sijaan kun herätteenpuolen liitti miinukseen pärinä loppui. Siitä voisi kaiketi päätellä (?) että valojen piuhoissa on jokin pieni häiriövirta vaikka valot ovat poissa päältä. Eli jos herätteen ottaisi jostain muualta, eli vaikkapa alkuperäisten releiden herätevirran luota, voisi häiriökäyttäytyminen loppua (?) Katsastan vielä oskiloskoopilla millainen virta sielä piuhassa piileksii, niin päätelmät voinee olla hieman tarkempaa mutuilua.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    mulla oli releeseen päässyt sisään vettä ja muodostanut jotain ruosteentapaista ja jätti releen vetämään. mutta jos on uudet releet, niin tuskimpa on vika siinä.
     
  16. Anonymous

    Anonymous Guest

     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    En tunne jenkkivehkeitä sen tarkemmin, mutta tarkista ensin onko ajovalot plus- vai miinus-ohjattuja. Toyota ja muutama muukin mallista riippuen käyttää miinus-ohjauksia. Onko sulakkeet puhtaat? ei hapettumia jne.Tarkista mittaamalla myöskin johdot(hapettuvat poikki)(tuttua raskaan kaluston puolelta. Valonvaihtajan olit jo vaihtanut?
    Älä käytä halpoja "releitä" Bosch ja Hella hyviä ja jos käytät yli 65wattisia > vaihda järeämmät releet. Kaapelit vähintään 1,5neliötä lampuille (ite käytän 2,5) 4 neliötä on jo liiottelua, paitsi päävirroissa tietenkin jos et käytä useampaa relettä. Joskus
     

Kerro tästä muillekin!