Akku

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Powerstroke, 27.10.2018.

  1. RaiRai

    RaiRai Gearhead

    Ennemminkin sen takia kriittinen että niissä ei testata mitään akun kestoikää tavanomaisessa rasituksessa mihin se akku joutuu.
     
  2. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Esson baarin mukaan jenkkiläiset Die Hard -akut ovat nimestään huolimatta ihan muuta kuin vitsi... :)

    Meillä molemmissa autoissa Bosch S4:t ylläpitolatureilla varustettuna. Ei moitittavaa so far...
     
  3. Rusty

    Rusty Double Gearhead

    Ei se ainakaan tahdo ottaa enää virtaa vastaan.
     
  4. Juueitaas

    Juueitaas 1st gear

    C asconan alkuperäinen valkoinen opelin huoltovapaa akku kesti 21 vuotta ja kuoleutui kun autoa tuli käynnisteltyä kerran kuussa. Aikasemmin oli joka päiväisessä ajossa. Akku otti kyllä virtaa vastaa mutta parin päivän päästä oli tyhjä.
     
    Powerstroke tykkää tästä.
  5. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Vanha topicci, mutta jatketaan akku asiaa.

    AntiGravity lithium autonakku, kevyt, antaa virtaa loppuun asti täysillä eli ei hyydy loppua kohden.
    Erillinen sisäänrakennettu varavirtakin napista akussa tai kauko-ohjauksella, jos akku on hankalassa paikassa...hintava kuten Optima aikoinaan.

    https://antigravitybatteries.com/products/starter-batteries/automotive/ag-h7-rs/

    Videolla "Lite Brite":n Kevin ja Britney vaihtavat kyseisen akun Jeep:n...myös akkujen paino vertailua, sekä sivutaan start/stop+lisäakun ongelmaa, joka aikoja sitten poistettu kyseisestä 426 Hemi Jeep:sta.


    Laitetaan siinä samanlainen akku myös Kevinin leluun...yllätyin ettei siitä tarvinut poistaa ensin moottoria :rotfl:
     
  6. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Toi akku taisi osua aikaansa.
    Eikös hifi;nistit:rolleyes: tykännyt varsinkin tästä ja sitä kautta pääsi pinnalle.
    Oliko akkuna muuten hintansa arvoinen?
     
  7. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Nimen omaan oli...mutta ei enää.

    Minulla oli noita Optima-akkuja useampia, ensimmäinen punainen romuakkujen kasasta löytynyt oli hyvä ja toimikin pitkään.
    Oli varmasti alkupään punaisia, sitten oli pari punaista joilla ei kyllä tehnyt mitään, ne vaan kusahti ja viimeisenä yksi Panumalta ostettu oranssi (punaisen halvempi versio), jonka myin kaverille, kun ei sitä saanut paikalleen Optiman keskeisten napojen sijainnin takia...kaveri taas tuhosi sen pian auto-hifi käytössä.
    Keltaisesta ja sinisestä ei ole mitään kokemuksia.

    Auto-hifiä tuli harrastettua sen aikaisella laitteistolla, jota ei pidä verrata nykypäivän auto-hifiin, ei mitään yhteistä.
    Isompia latureita teetettiin eräässä autosähköliikkeessä, joka oli erikoistunut latureiden uudelleen käämimiseen ja virittämiseen.
    Nykyäänhän ostetaan vain kaupasta isompi laturi, silloin se oli mahdotonta.

    Näiden jälkeen oli yksi vastaava Exide Maxxima 900, se oli mahtava akku ja varmasti paras akku jonka olen koskaan omistnut, pesi 100 - 0 Optiman romut.
    Jossakin vaiheessa oli myös vielä yksi erikoisuus, Exide 1000A happoakku, uskomaton virtavarasto, se taisi mennä yhden auton mukana vaihdossa.

    Nykyään harrasteessa on Odyssey AGM akku, muissa autoissa normaalit happoakut.
     
    Muokattu: 15.11.2022
    Jouni_K tykkää tästä.
  8. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Exide Maxxima rullakenno-AGM oli/on kyllä töykeän hyvä akku. Mulla oli sinikantinen deep-cycle -versio, joka pääsi monta kertaa aivan totaaliumpityhjäksi kun autossa oli akuntyhjäysvikaa, muttei ollut siitä moksiskaan.
     
  9. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Varmasti hyvä akku, mutta 1000 hinta saattaa vähän hidastaa kiinnostusta.
    Optima oli hyvä akku aikoinaan, mutta ei senkään hinta sentään ikinä noin älytön ollut.

    Vaikka olikin uutta tekniikkaa, kuten nämä nyt.
     
  10. f34

    f34 Double Gearhead

    Lithiumakuissa on edelleen heikkoutena, että pakkasessa kapasiteeti pienenee merkittävästi.
    Kesäharrasteessa tosin ei väliä.
     
  11. Hupeli

    Hupeli 2nd gear

    Vaikka hifistit kehuivat Optimaa niin mun passoille riitti aina ihan akkuvirta ilman konkkaa.
    Tota hifistelyä tuli viimeksi tehtyä t5 koska soitinta pystyi käyttämään hands freenä.
    Soitin sinällään Ber¤¤estä kun hukkaa säädöt akun ollessa isti.
    Nyt viimeisimmän kerran jälkeen en ole "säätänyt"
    Vaatii ohjekirjan.,. sen verran moni mutkainen. Enkä ole kiinnostunut vertaileen " vehkeitä" muitten kanssa vaikka netistä löytyisi toisten asettamia säätöjä omiin laitteisiinsa:(

    Aluksi tämä vielä alku innon virratessa soi hyvin, passokin pumppasi joka tuntui ihan kehossa.
    Sitten striimatessa huomasi päällikkö "sinihampaan" siirron rajallisuuden ja vaihtelevan tason alkulähteen bittivirrassa joka olisi pitänyt sitten kompensoida säätämällä...taas:mad::mad:

    Nämä mun hifeistä ja akuista:eek:o_O:mad:;):):)
     

Kerro tästä muillekin!