Akkulaturi Tronic mallia Lidl

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Pepenavares, 18.12.2011.

  1. Pepenavares

    Pepenavares 1st gear

    Hyvin tuo on toiminut jo muutaman vuoden ja käyttöä on ollut kohtalaisesti. Nyt tuli kuitenkin erikoinen tilanne, kun Optima Red Topin napajännite oli päässyt valahtamaan peräti 3,9 V:iin unohtuneen sisävalon ansiosta. Kun aloin latamaan akkua, laturi tulkitsi, että kyseessä on 6V:n akku ja latasi kiltisti aina 6 + V:iin ja sytytti sitten vihreän valon ... täysi. Ei suostu millään konstilla siirtymään 12 V:n lataukseen.
     
  2. Jouni_K

    Jouni_K Gearhead

    Kytke rinnalle toinen 12V akku ja lataa ne yhdessä täyteen.
     
  3. Pepenavares

    Pepenavares 1st gear

    Kiitos vinkistä. Heti huomenna kokeilen.
     
  4. jzl

    jzl 1st gear

    Jännite ei todellakaan käyttäydy näin. älkää vain kokeilko. Taitaa siinä akkulaturi poksahtaa.

    Jos kaksi saman jännitteen omaavaa akkua laitetaan rinnan niin jännite puolitu, se pysyy samana. mutta virta minkä akut pystyvät antamaan kuormaan kaksinkertaistuu.

    Jos kaksi saman jänniteen omaava akkua laitetaan sarjaan niin jännite kaksinkertaistuu, mutta akkujen antama virta pysyy samana.
     
  5. Hai

    Hai Gearhead

    Ite oon noita hyytyneitä alkuu ladannu perinteisellä muuntaja mallilla aloituskynnyksen yli ja sitten näillä älykkäillä loppuun.
    Muuntaja kun suostuuu aloittamaan mistä vaan jännitteestä.
     
  6. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Meneekö se optima piloille jos antais sen verran apuvirtaa ihan kaapeleiden kannsa et jännite nousee yli 6v? noin ois helpoin tekasta..
     
  7. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos 3rd gear

    Ei se ainakaan siitä enään pilalle mene eli on mennyt jo jos on mennäkseen.

    Rinnan jos laitat akut niin se täydempi jaksa kyllä nostaa niiden yhteisen napajännitteen yli 10v kun antaa vähän aikaa olla johdot kiinni. Laturi tai mikään mukaan ei hajoa mikäli kytket sen sitten kiinni näihin kahteen rinnakkain olevaan akkuun.

    Ite herätin henkiin jenkkituonnin täysin mykän akun (napajännite 0.3v tms) kaapeleilla toisen akun avulla. Eli laitoin rinnakkain ehjän akun kanssa muutamaks minuutiks jonka jälkeen napajännite oli noussu johonkin 11v mutta laski aika vikkelää kun irrotti kaapelit. Heitin nopsaa cetekin laturin kiinni ja jätin viikoks lataamaan. Akku on ollu sen jälkeen Furyssä koko kesän kiinni ja toiminu moitteetta. Fury tuppaa kastelemaan tulppia suht herkästi eli starttiakin on välillä veivattu ja ainakin toistaseks akku on jaksanu pyörittää.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Gearhead

    Joskus unohtu talvilatailu ja soitin oli syönyt akun aivan pimeeks. No, toinen auto käymään viereen ja siitä vaan kylmästi kaapelit kiinni. Hetken aikaa noin ja sit päiväks normaalin akkulaturin perään, aiankin viimekesän sillä pärjäsin Acadianilla 8-9tkm.
     
  9. Aako

    Aako 1st gear

    Tuota... Just tällätapaa se onnistuu kuolleen akun lataaminen älylaturilla...
    Ainoa vaan, että varaustaso jää heikomman akun tasolle, eli sitten, kun optimassa on senverran henkeä, että jännite säilyy yli 10v niin sitten yksikseen siihen laturiin! Ja huom! Se avustava akku on purkautunut sinne optimaan päin, eli sekin kannattaa latailla täyteen
     
  10. Pepenavares

    Pepenavares 1st gear

    Kytkin tosiaan toisen akun rinnalle ja lataus päälle. Muutaman tunnin kuluttua mittasin napajännitteet ja Optima oli noin 11 V. Kytkin sitten laturin pelkästään Optimaan ja hyvin nousi 12,8 V, jolloinka laturi sytytti vihreän valon.
     

Kerro tästä muillekin!