Akun paikka takakontissa

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja FeV-8, 19.8.2016.

  1. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kyseessä GM A kori, 65-cutlass, ja tarkoitus saada painoa pois edestä ja siirtää akku takakonttiin. Missä olisi paras paikka ajatellen varttimailin rykäisyjä? Mahdollisimman takana tietenkin, mutta sijoitus? Kuskin puolella, keskellä vai pelkääjän puolella?

    Entäs maakaapeli, riittääkö että pulttaa kontin pohjaan, vai laitanko runkoon?
     
  2. 383

    383 Gearhead

    Omaan laitoin apparin puolelle. Laitoin maan molempiin
     
  3. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Apparin puolella taakse.
     
  4. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    samaa kuin muut sanovat. apukuskin/pelkääjän puolelle.

    näin oon ittelleni antanut ymmärtää.. sillä saadaan painopistettä siirrettyä raskaasta nokasta taakseppäin, ja mekaanisesti ajatellen sille "oikealle" puolelle.

    sekä ajatellen että kuski on hieman auton vasemmalla puolella lisäpainona (eli painoa siirtämällä eri kohtaan autossa saadaan hieman tasapainoisempi painojakauma) että siksi että takavetoinen auto, kiinteällä akselilla varustettuna kiihdyttäessä apukuskin puoleinen rengas alkaa vääntämään ylöspäin eli kevittyy, menettäen pidon ensimmäisenä.

    eli kuskinpuolinen rengas puree ensin kiinni tiehen, kori vääntyy apukuskinpuolelle, kiinteä takaakseli yrittää vääntää vastaan ja sitten sen takia pito katoaa apukuskinpuolelta ensin. ja akun/painon siirrolla sinne nurkaan sitä pitoa yritetään lisätä.
     
    hantta tykkää tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Eikös kuskin puoli ole se ylösnouseva kun konehhan kiertää takaa katottuna vastapäivään eli korvakot pyrkii kiertymään oikeelle?

    Eli silloinhan akku pitäis olla kuskin puolella jos painon siirtoa ajatellaan
     
  6. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Pidä kynän päistä kiinni ja yritä pyörittää sitä toisesta päästä. Kumpaan suuntaan vastustava pää kiertyy?
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Jos kampura se kynä kiertyy oikealle, niin kumpaan suuntaan se kynää pyörittävä kitkavoima kulkee?
     
  8. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ajattelisin sitä kynää ennemmin kardaanina.
     
  9. Tweety-81

    Tweety-81 Gearhead

    Ja korvat pyrkivät nousemaan kuskin puolella, kun vääntö on alaspäin samalla puolella taka-akselilla.
     
  10. Imusihti

    Imusihti 3rd gear

    Aiheeseen liittyen, itse olen leikitellyt ajatuksella, että keveyttä haettassa voisi esim varttimailin rykäisyjä varten vaihtaa auton oman akun tilalle kevyen kilpa-akun tai riittävän tehokkaan pienen akun. Esimerkiksi tällaisen:

    https://www.motonet.fi/fi/tuote/9054030/Sznajder-40Ah330A-akku-P187xL127xK223--

    Normikäyttöön vaihtaa takaisin orkkisakun ja kevytmalli hyllyyn odottamaan seuraavaa käyttöä. Perusteluna lähinnä se, että paksut virtakaapelit + (lisä)teline konttiin + suojaukset läpivienteineen maksavat ja tuovat lisäpainoa autoon. Tietysti jos voimaa ja pitoa on riittävästi, kannattaa painoa siirtää taakse mahdollisimman paljon.

    IS
     
    Muokattu: 22.8.2016
  11. hantta

    hantta Double Gearhead

    Kartaani pyrkii vääntämään auton koria/ runkoa korkkiruuville, eli kuskinpuoleinen etufillari pyrkii ilmaan, samoin apparin puoleinen takafillari, tai muutoin amerikanjoe on laittanut akkua väärään paikkaan 60 vuotta hotrodhommissa :)
     
  12. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Asiaa selventävä piirros :):

    [​IMG]
     
    mukko tykkää tästä.
  13. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    [​IMG]

    Aavistuksen epäilen, ettei toi oikea takarengas ole ensimmäinen josta pito loppuu

    [​IMG]
     
    M tykkää tästä.
  14. OpaS

    OpaS Gearhead

    [​IMG]

    Ei silti vasemmallakaan ihan helposti näyttäis sutivan.
     
  15. Bukero

    Bukero Gearhead

    Kummaltakos puolen vetoakseli katkeaa yleisimmin...sehän se kovimmalla lienee
     
  16. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Toinen asiaa selventävä piirros :)

    [​IMG]

    Artikkeli aiheesta:

    Hammer Down

    With the car at full rest, nailing the throttle results in a number of simultaneous vehicle reactions. First, the body tends to pitch upward in the front, moving weight from the front to the rear of the car. That is referred to as weight transfer and improves traction by increasing load to the rear tires. At the same time, most street cars also rotate slightly side to side, moving weight from the left (driver’s) side of the car to the right side. That can be seen by watching a car leave the starting line of the dragstrip from dead astern.

    While the body rotates from left to right (clockwise as viewed from the rear), the rear axlehousing rotates in exactly the opposite direction. That counterclockwise rear-axle torque reaction shoves the left rear tire into the pavement while lifting the right rear tire, which explains why nonpositraction-equipped cars always spin the right rear tire. Since unloading the right rear tire can only hurt traction and acceleration, most rear-suspension modifications are aimed at limiting or preventing the rear axle from rotating in this counterclockwise fashion.

    There are a couple of tricks you can use to make all this twistin’ and shoutin’ work toward better traction. First, try unbolting the front sway bar from the two lower front control arms. The front sway bar’s job is to transfer weight from the left front to the right front. By disconnecting the sway bar (or better yet, remove it to also eliminate weight), the front end is now able to transfer more weight to the rear tires.

    Moving static weight from the front to the rear is another inexpensive way to improve traction. That is the logic behind battery-relocation kits, which take the battery from the front of the car and move it to the right rear where it helps offset the lifting motion of the rear axle. Often, just filling the gas tank can help traction and reduce e.t., even though it increases overall vehicle weight. Ironically, adding a heavy spare tire back into the trunk over the right rear might also result in a quicker e.t.

    http://www.hotrod.com/articles/traction-tips-street-strip-suspensions/
     
  17. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    En tiedä mutta mun käsityksen mukaan maastureissa, suurin ongelma tulee akseliputken kiertymästä, ei siitä että oikee rengas pyrkii ilmaan

    En oikeen jaksaisi uskoa, että jos laitetaan sähkömoottori akseliin kiinni 2m päähän akselista, että ensimmäisenä pito katoaisi oikeesta renkaasta, kyllä mä väittiäisin että se moottori hyppää pystyyn


    Mutta tehdään testi jos testi näyttää mua vastaan vaan myönnän olevani väärässä

    Joltain lainaan avoimella perällä oleva akseli siihen aisat, ettei putkensuuntaista kiertymistä tapahdu ja koko akseli "kärry" ronskimpaan traktoriin kiinni ja ulosotto päälle vaikka 50x otannalla jos 80% kerroista lähtee sutimaan oikean puoleinen takarengas silloin uskon, että akseli kiertyy poikittain
    Sitähän voisi vielä tehostaa painottamalla akselia vaikka 20 vedon jälkeen 30kg/puoli ja jos vieläkin sutii ensin oikea, niin painottaa sitä 5kg nousulla lisää
    Siten ainakin voisi puhtaasti todistaa, että se oikean puoleinen rengas nousee merkittävästi
     
  18. xp

    xp Gearhead

    No hä, kummallako pyörällä lukoton perä sutii? Kai joku tietää? Eikö lie oikealla.
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niinkuin tuossa on piirroksia ja tekstiä tullut, tuo apumiehen takanurkan painuminen ei ole merkki siitä, että siellä on enemmän painoa vaan siitä, että se kone yrittää vääntää sitä ylös. Tukipiste väännölle maanpintaan nähden puuttuu ja siksi näyttää tuolta. Jos puskuri tms. pääsee ottamaan maahan kiinni ja sama vääntö edelleen jatkuu, niin se oikeanpuolen takapyörä nousee ilmaan.
     
  20. saresks

    saresks Gearhead

    ^olisko vähän toisin kuvailtuna: taka-akseli painaa vasenta fillariaan maahan. Se aiheuttaa vastakkaissuntaisen voiman voimansiirron ja koneen välityksellä koriin, joka kiertyy jousituksen varassa toiseen suuntaan.
    Tuo korin kiertyminen noissa kuvissa on siis tavallaan todiste siitä, että vasen rengas yrittää painaa enemmän maahan?

    Vähän jatkoa, mihin oma älli ei riitä: Onko korin kohtuullinen kiertyminen jopa toivottavaa poikittaisen painonsiirtymisen kannalta vai pitääkö se yrittää eliminoida kokonaan jäykällä vakaajalla, ilmapussilla jne?
     
    toyopet tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!