Alastaron kiihdytysrata uhan alla

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 15.12.2017.

  1. pile

    pile Gearhead

    Just noin . Varmasti tää aitaus asia on hallinnas , veikkaan että ei ole ihan se suurin ja haastavin asia tuossa koko kokoonpanossa.
     
  2. GS

    GS 3rd gear

    Näin, eli kyse on promillen osien marginaaliongelmasta parhaimmillaankin, eikä edes kovin oleellinen juttu tänä päivänä kun rannekeliput on keksitty.
    Yksi isoimmista jutuista on radan molemmin puolin oltavat viihtyisät katsomot ja niiden läheisyyteen keskitetty ruoka ja juomatarjonta ”Ameriikan malliin".
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  3. latehr

    latehr 1st gear

    Tuosta aita jutusta... jollei niitä olemassa olevia ole tässä nelisen vuotta lentosotakoulun toiminnan jälkeen purettu (ja miksi olisi), niin toi lentokenttä ja siihen liittyvät alueet ja sitten varuskunta alue (missä ne maahanmuuttajat) on erikseen aidattu ja erotettu toisistaan.
    Näin se ainakin oli kun oman palvelus ajan tuola ko paikassa vietti.
    Erikoista että entisen sotilaslentokentän aidoista saadaan kovasti hämmästelyä aikaiseksi, kun nykyisiin kisa paikkoihin pääsee halutessaa sivusta mettien kautta vain kävelemällä
     
    Herje tykkää tästä.
  4. peltsi

    peltsi Gearhead

    Vittu mitä märehtemistä... alastarolla on pärjätty ilman aitoja ja varmaan pohjammaallaki pärjätään.
    Täysin turhaa neppailua epäoleellisilla asioilla.
    2019 kesän jälkeen nähdään miten homma on lähteny pyörimään ja millaiset katsomot alueelle on tullut ja miten lippujen hinnat on kehittynyt.

    Ainakin näyttää muutaman pohjammaalaisen itsetunto saaneen vahvistusta ja aloitettu pullistelu perämettä vs. pääkaupunkiseutu. Nyt nähdään saako joku muuki ko herättäjäjuhlat pohjanmaan liikkeelle.
    Vai oliko kisapaikan siirto pohjanmaalle sittenki karsee virhe.
    Itse toivon että homma lähtee hyvin liikkeelle eikä em kisaa menetetä ainakaan paikan takia.
     
  5. supo

    supo Gearhead

    Jos ymmärsin haastattelusta niin tulee vain toiselle puolelle tuhansille katsomo niin sanoi paikan omistajanedustaja haastattelussa.Rataan tulee uusi tasainen pinta,kilpailijoille saunaa,suihkuja,on ravintolaa,majoitustilaa hotellissa jne.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  6. stana

    stana 3rd gear

    Luulen ja uskon että kun päästetään paikkaan jossa on perusta kunnossa ammattimaiset tapahtumajärjestäjät touhuamaan, ne saa kyllä homnan toimimaan. Toki pientä hieromista tarttee tulevissa tapahtumissa, mutta hyvä siitä tulee. Ja se että pääsee junalla lähelle, on vaan positiivista, halukkaat voi autoilla ja junailijat voi ottaa makkaran kanssa maltaan, tai kaks..
     
  7. jknR

    jknR 3rd gear

     
    Pate-68 tykkää tästä.
  8. qwerty123

    qwerty123 3rd gear

    Osa alkuperäisestä viestistäni johon vastauksia "tietäviltä" kyselin. Kulkukysymyksestä jopa mainitsin, että se on helpoimmin ratkaistavia asioita.
    Tämä oli alkuperäinen kysymys, johon oikeastaan vai yksi osasi vastata asiallisesti.
    Tämä oli selkeä vastaus, muuthan olivat pelkkää viisastelua "Helsinki-Vantaan kiitoradalla kävelystä"
    Tähän kysymykseen ei kyllä tullut yhtään kommenttia, Heikki ehkä voisi valottaa asiaa juridisessa mielessä.

    ps. ei mieluiten vastauksia "kyllä kai ne hankkeen puuhamiehet tietävät"
    Itsehän tässä tietoa kaipaan, en kai muuten kyselisikään.
     
    Pate-68 tykkää tästä.
  9. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Lupien hakuaika, ja missä ajassa ne ainakin Porin kiihdytyskisoisiin saa on 1kk.
    Ei kiihdytyskisojen lupien hakeminen sen kummempaa ole kuin juoksukilpailuttenkaan.
    Me ollaan itse hoidettu aina lupien hakeminen vuodesta -95, eikä siihen mitään juridiikan erikoisosaajaa tarvita. Ei ne sen kummempia hakemuksia ole kuin veroilmoituskaan, niissä kysytään jotain, ja niihin kysymyksiin vastataan.
    Toki kokonaisen moottoriradan perustaminen on hieman isompaa kuviota kuin meillä, mutta eri asioille on omat määräyksensä, ja määrätyt luvat mitä pitää hakea määrättyjen selvitysten kanssa. ei sen kummempaa.

    Tätä Kauhavan ratahanketta on alettu tekemään jo viime syksynä, ja en usko et tän suuruusluokan asioita ruvettas julkistamaan jollei noi perusasiat olis jo kohtuullisesti hoidossa.
    Ja FHRA on kuitenkin järjestänyt kisoja -70 luvulta asti et siellä tiedetään aika tasan tarkkaan mitä tarvitaan näitten juttujen eteenpäin viemiseksi.
    Ja kun mukana on paikallista bisnisväkeä ja kunnallispoliitikkoa niin eiköhän voida nukkua yömme hyvin ainakin tän asian tiimoilta.
     
    Kähmy 545, JuhaKuu, Pate-68 ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. turbo

    turbo 3rd gear

  11. Luulisi että kaikki ne jotka täällä ovat haukkuneet Tupalaa, siitä että tuhoaa Drag Racing toiminnan Alastarolla, koska ei todennäköisesti sijoita satoja tuhansia kunnostushankkeeseen (koska sijoitus ei tule koskaan takaisin), ovat nyt sitten varmaan menossa SM kisaan ja EM kisaan kertomaan asiansa suoraan Tupalalle.

    Olen seurannut että täällä miestä on lähes uhkailtu ja syytelty, mutta jospa jokainen joka hänen päänsä on pölkylle vaatinut kävisi henkilökohtaisesti sen kertomassa Tupalalle, jos on miestä/naista tekemään niin.

    Minä nostan hattua Tupalalle kaikesta mitä on radan eteen tehnyt. Hän kehittänyt aluetta enemmän kuin edelliset omistajat yhteensä ja yrittää turvata toimeentulon ja jatkuvuuden taloudellisesti järkevällä yhtälöllä.

    Nämä Tupalan haukkujat voisivat nyt alkaa haukkumaan Motoparkin sadatta omistajaa. Eihän siellä ole tapahtunut mitään 80luvun jälkeen ja nyt olisi hyvä paikka alkaa räksyttämään motoparkkia tai kuten Savolaiset tekee jo nyt Kauhavan radasta; aletaan syyttämään motoparkin syrjimisestä.....ei ristus mitä hommaa. Eikö savo ole täynnä rahamiehiä, jotka voi panna motoparkin kuntoon tai vaikka perustaa uuden radan kuten Kauhavalla tehdään, vai onko savolaiset niin perkeleen nuukia että odottavat rahasäkin tippuvan taivaalta.....


    Aulis
     
  12. Catiska

    Catiska 3rd gear

    Kait tässä monia närästää (ainakin minua) yhtälö että Tupala tilasi omaan tarpeeseensa tarkoitushakuisen ja selvästi virheellisen lausunnon suojellakseen omaa bisnestään. Tämä lausunto valitettavasti voi haitata muuallakin, jatkossa kiihdytysharrastusta.
    Minäkin jätin oman lausuntoni monen muun mukana tuohon käsittelyyn, yrittäen korjata melkoisia harhaanjohtavuuksia Tupalan tilaamassa (luultavasti myös ohjeistamassa) selvityksessä.
    Ikävintä on että Tupala on tiennyt asiasta siinä vaiheessa kun harrastajayhdistys "viimeisillä" rahoillaan rahoitti uuden pinnan Alastaron rataan. Tämä sijoitus olisi varmasti jäänyt tekemättä jos Tupalan suunnitelmat olisi ollut tiedossa.
     
    sdfsd, Source, Blower Camino ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Sieltähän tuli taas taattua BBC - PerttiP - Aulis Hämeenkorpi - laatua!
    Vähän vaikea ymmärtää mikä tuon tyylisessä kirjoittelussa on pointtina,
    no eipä miehen uskottavuus ole enää pitkään aikaan ollut sillä tasolla että kykenisi edes loukkaamaan ketään.


    Voin sanoa että Savossakin ollaan erittäin tyytyväisiä ja helpottuneita siitä, että Kauhavalle tulee näin nopeasti Alastaron korvaava suorituspaikka.
    Ei tässä kaivata mitään vastakkain asettelua, se ei palvele ketään.
    Ja toivotaan että se Kauhavakin saa ympäristölupansa ajoissa.
     
    supo, JuhaKuu, rude1 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. Cumminski

    Cumminski 2nd gear

    Kumma että tossa päätöksessä kuitenkin myönnetään Turun veden osallisuus pohjaveden kontaminaatioon, öljyä ja silikaattia. Siinä ylen dokumentissa sanottiin että se vesi mitä tekokyrp.. tekoveden tekoon käytetään on jo alkujaan shaissea eli sisältää juurikin samoja aineita. Mutta eeei, kyllä se autourheilu on kaiken pahan alku ja juuri joo.. :mad:

    Ymmärtäähän tuon kun tulitikku tappelee honkia vastaan, jos ymmärrätte skaalan.. Turun Vesi vst moottorirata.
     
  15. Vallu 426

    Vallu 426 2nd gear

    Sama juttu täällä,en voi käsittää miksi Tupala ITSE tilaa jonkin konsulttiyhtiön tekemään selvityksen asiasta,josta tuo ks.yhtiö tietää yhtä paljon kuin hirvi aku ankasta...mutta selvitykset ...usein tehdään juurikin niin,kuin tilaaja haluaa.
    Jos Drag Racing on Teron mielestä täyttä paskaa ja ei tuo katetta,olisi kai voinut ilmoittaa...ajot loppuu ja sillä selvä.

    Edelleen sanon,että SUOMI on oikea valittajien luvattu maa,aina joku on jostain vinkumassa,jos ei muuten niin varmuuden vuoksi.
     
  16. Blower Camino

    Blower Camino Gearhead

    Catistka aiheesta jo hyvin kirjoitti.

    Jos mutkarata on myyty 200 päivää vuodessa ja drag racing strippi 10 päivää niin kummasta kannattaa luopua jos haluaa näyttää tekoja luvista päättäville tahoille.

    Todennäköisesti FHRA SM/EM viikonloppuna myös Alastarolla on ollut aika paljon enemmän kapasiteettiä mahdollisen öljyvahingon torjumiseen mitä perus iltapäivänä kun joku firma vuokraa radan myyntijohtajiensa räppäyskäyttöön.
     
  17. supo

    supo Gearhead

    Ei kannata Poijat enää valittaa vaan koitetaan saada uutta ja mahtavaa jonnekkin eli nyt vaan kaikki vielä kerran porukalla Alastaroon ja mietitään mitä sen jälkeen!Sillä vain tekemällä uutta homma etenee!
     
    Pate-68, artsiracing, pg1 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Se on just näin.

    Ite en varmaankaan mene Alastarolle enää koskaan, olin siellä näet viime viikonloppuna ja ihmettelin missä kaikki muut oli ?
    En muista koskaan katsomoa yhtä tyhjänä kun se sunnuntaina oli, mutta vanha sanonta pidothan paranee kun väki vähenee.. ja kieltämättä erittäin nautittava päivä oli ilman tungosta :odcool:

    [​IMG]

    Ilmeisesti se oli itse Tupala joka ajeli Alastaro Circuit golf-kärryllä jokin ihme Tupala-paita päällä radan sivustaa ja katseli kisoja iltapäivällä...mitähän mahtoi ukko tuumia ?

    No, joka tapauksessa olen omalta osaltani "hyvästellyt" Alastaron radan :odcry: ja viime viikonloppuna tuli kuluneeksi tasan 28 vuotta kun kävin siellä ensimmäisen kerran juurikin samana viikonloppuna :odcool:
    Varovaisestikin arvioiden siellä tuli käytyä n. 140 kertaa (oikeasti varmaan liki 180) ja ajettua väliä yli 50tkm (oikeasti lähemmäs 65tkm) näiden vuosien ajan...alkuaikoina tuli käytyä näet 2 - 3 kertaa viikonlopussa siellä joka kisaviikonloppu :odwink:
    Erityisen mainittavaa on että vain yhden ainoan kerran kävin katsomassa mutkarataa...se oli EM Truck Race kun Luostarinen ajoi vielä Caterpillar:a...se kertokoon mutkaradan suosiosta omalla kohtaa :odconfused:
     
    Muokattu: 24.6.2018
  19. kallekko

    kallekko 1st gear

    Tämän ketjun otsikko on hiukan harhaanjohtava, eihän se enään ole uhan alla. Viimeistä kisaa kohta viedään.

    Yhtä asiaa ihmettelen kuitenkin, minkä ihmeen takia naamakirjassa FHRA:n sivuilla mainostetaan tänään maalattua asfalttia, siniset osat saaneet uuden värin pintaan. Olisko senkin rahan voinut käyttää Kauhavalle vai vaatiko FIA uuden värin? Eiköhän panostaminen Alastaroon ole jo ohi, ainoastaan pakolliset kisan takia tietenkin.
     
  20. rodhot

    rodhot Gearhead

    Kauhavaan kannattaa panostaa enemmän sitten kun on ympäristölupa, vai onko jo?
     

Kerro tästä muillekin!